Sivu 8 / 14 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456789101112 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 106-120/202

Viestiketju: Teli- ja nivelbussit

  1. #106

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PKL-YTV Näytä viesti
    Peruuttamaan joutuu harvoin, mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että ken ei peruuttaa yksinkertaisesti osaa, ei kuulu linja-auton ohjaimiin.
    Itselleni ahtaissa paikoissa peruuttaminen tuottaa vaikeuksia. Suurin ongelma on ehkä siinä, etten oikein peilien kautta osaa arvioida etäisyyttä takana olevaan kohteeseen. Joudun välillä kurkistamaan ikkunasta tai käymään ulkona katsomassa.

    Varsinaisena syynä tähän väitän olevan harjoituksen puutteen. Turistibussien näen välillä ajavan perä edellä paikkoihin, joihin en itse haluaisi yrittää. Eipä ole työnantaja viime vuosina enempää järjestänyt peruutusharjoittelua varikon pihalla. Terminaalit ja päätepysäkit on järjestetty siten, ettei kauheasti peruutella. Kyllä kaikenlaisia kulmaperuutuksia aikanaan kurssilla harjoiteltiin, muttei viime aikoina ole pahemmin tarvinnut taitoa. Useinkin työpäivä menee läpi ilman että tarvitsee pakkia kertaakaan.

    Mitä mieltä arvon ammattilaiset ovat? Pitäisikö heittää hanskat tiskiin ja jättää maanantaina menemättä töihin? Vai riittäisikö, jos vaivihkaa alkaisin itse harjoitella ja peruutella päätepysäkeillä kaikenlaisten esteitten ympäri?

    Toki aito ammattilainen hanskaa vaikka viisinivelbussin peruuttamisen talvella lumipyryssä ylämäkeen kulmassa. Työvuosien kertyessä kiinnostus aitojen ammattilaisten joukkoon liittymisestä on kohdaltani vaimentunut vuosi vuodelta. Nämä aidot ammattilaiset tekevät työtä tavallaan ja itse teen omalla tavallani.

    En siis koe olevani erityisen taitava tai erityisen taidoton. Työpäivä menee siten, että ajan kirjassa olevat lähdöt parhaaksi katsomallani tavalla. Välillä menee hyvin, välillä heikommin. Asiakkaat, kalusto, keli ja muut liikenneolosuhteet asettavat omat vaatimuksensa ja välillä asiakkaan kokema palvelu ei ehkä ole parasta mahdollista. Silti väitän, että aika pientä roolia koko hommassa näyttelee se, osaanko ajaa takaperin millintarkasti.

  2. #107
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Pitäisikö heittää hanskat tiskiin ja jättää maanantaina menemättä töihin?
    En voi sanoa muutakuin, että taidat olla itse paras arvioimaan tämän.

    Omasta mielestäni linja-autonkuljettajan ammatti on jatkuvaa itseopiskelua ja itsensä kehittämistä, eikä siinä koskaan voin olla täydellinen. Ei kukaan. Jos niin väittää ja uskoo, niin luulenpa, että seuraava kolari lähellä.

    Peruuttamista voi treenatakin ja juurikin vaikkapa varikon pihalla tai jossain muualla. Ei siinä mitään ihmeellistä minun mielestäni ole. Ei kaikkeen aina tarvitse työnantajan avustavaa kättä, vaikkakin valveutunut työnantaja panostaa koulutukseen ja järjestää mm. ennakoivan ajonkursseja.

    Motivaation puute on tietysti oma asiansa ja omalta kohdaltani totean samoin kuten Kimi Räikkonen, että "homma loppuu, kun ei enää kiinnosta". Onneksi sellaista ei jatkuvasti kehittyvällä alalla ole näköpiirissä ja jonka jokainen työpäivä on erilainen. Laadukkaan joukkoliikenteen luominen ja siinä hommassa mukana oleminen on ylipäätään itselleni se paras motivaatio kunnollisen rahallisen korvauksen oheella. En nyt tietenkään tarkoita, että joka aamu liput liehuen ja rummut päristen töihin, vaan kyllä sitä motivaatiota saa itsekin joskus hakea jostain kaukaa.

    ---------- Viesti lisätty kello 13:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:31 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Silti väitän, että aika pientä roolia koko hommassa näyttelee se, osaanko ajaa takaperin millintarkasti.
    No ei tietenkään millin tarkasti, ei kai kukaan sellaista ole väittänyt. Mutta ei myöskään niin, kuten aikanaan eräällä nimeltämainitsemattomalla liikennoitsijällä oli bussinkuljettaja, jonka pääasiallinen työkalusto oli nimenomaan nivelbussit, mutta ei osannut peruuttaa niitä, vaan pyysi apua toiselta kuljettajalta kun oli kerran jäänyt poka päällä jumiin johonkin hankalaan paikkaan.

    Minusta riittää, että osaa peruuttaa turvallisesti ja ymmartää, miten auto liikkuu peruutettaessa. Nykypäivän teknologia, kuten peruutustutkat sekä -kamerat, ovat mielestäni ihan tervetullutta tekniikkaa bussihinkin, mutta ei niihin saa toki liikaa luottaa. Peruuttamisen perustaidot on mielestäni oltava ammattipätevän linja-autonkuljettajan hallussa.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 03.10.2009 kello 13:48.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #108
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    330

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Vai riittäisikö, jos vaivihkaa alkaisin itse harjoitella ja peruutella päätepysäkeillä kaikenlaisten esteitten ympäri?
    Jääkö jossakin päin päätepysäkille niin paljon aikaa, että tuollaisia ehtii harjoittelemaan?

    Ei se minusta ole häpeä mennä ulos katsomaan, onko vielä tilaa. Joskus on melkein pakkokin, jos este on täsmälleen auton takana, eikä sitä näe peileistä. Jos terminaalissa on vilkasta ja paikat ahtaimmillaan, löytyy naapuriautoista varmaan nopeasti joku näyttämään merkkiä. Parempi niin kuin kolhia autoa...

    Liikenne- ja autokerho (ex Helsingin liikennelaitoksen autokerho) muuten järjestää vuosittain taitoajokilpailuja, joissa mitellään mm. peruuttamisen taidossa. Sinne saa tulla osallistumaan, jos ajaa jossakin YTV-alueen firmassa.
    Viimeisin muokkaaja Tuomas; 03.10.2009 kello 21:05.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  4. #109
    -Ankkuli- avatar
    Liittynyt
    14.08.2009
    Sijainti
    Kuninkaanmäki
    Viestejä
    88

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    onkos muuten kellään mitään tietoa/havaintoja cbf 189 ja 190 ikaruksista jotka ovat lähetetty maanpakoon norjan osloon??

  5. #110
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Ankkuli- Näytä viesti
    onkos muuten kellään mitään tietoa/havaintoja cbf 189 ja 190 ikaruksista jotka ovat lähetetty maanpakoon norjan osloon??
    Toinen näistä paloi puolisen vuotta sitten poroksi perusteellisesti.
    --
    Lauri Räty

  6. #111
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2952

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    Toinen näistä paloi puolisen vuotta sitten poroksi perusteellisesti.
    Ja tuo palanut auto oli #190, jonka kuviin löytyy linkki kuvan kommenteista: http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=2046
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  7. #112
    -Ankkuli- avatar
    Liittynyt
    14.08.2009
    Sijainti
    Kuninkaanmäki
    Viestejä
    88

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Ja tuo palanut auto oli #190, jonka kuviin löytyy linkki kuvan kommenteista: http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=2046

    kuvien perusteella palaneiden penkkien rungot ovat kyllä erilaiset kun vogelsitzet.. onkohan mahdettu molempiin vaihtaa korkeaselkänojaiset pehmeät penkit? muutenkin kiinnostaisi että onko ne siellä olevat autot samassa kunnossa kun täällä olevat.. varmasti kunnossa pidettynä ikaruskin pysyy hyvänä

  8. #113
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tuomas Näytä viesti
    Ei se minusta ole häpeä mennä ulos katsomaan, onko vielä tilaa.
    En todella minäkään ja paljon parempi varmistua asiasta kuin esimerkiksi kallis "luppakorvapeili", tai vastaava, rikkoutuneena takana olleessa bussissa.

    Itse olen oppinut käyttamään jonkinverran bussin varjoa hyväkseni kun peruuttelen vaikkapa Rautatietorilla. Tokikaan sitä aurinkoa ei ole aina tarjolla. Maltti ja ajatuksella keskittyminen hommaan, joka kerta, kun peruuttelen bussia. Liiallinen luotaminen rutiiniin on huono homma tässäkin ja Kampin Espoon terminaalissa kuin varmasti muissakin vastaavissa "peruutusterminaaleissa" näkee ajoittain sen tuloksia.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 04.10.2009 kello 10:56.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #114
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Itse olen oppinut käyttamään jonkinverran bussin varjoa hyväkseni kun peruuttelen vaikkapa Rautatietorilla. Tokikaan sitä aurinkoa ei ole aina tarjolla.
    Rautatientorilla sentään on tehty katukivetykseen "poikittaisviivat" eli ns. rajamerkit, joita myös pystyy käyttämään hyväksi kun pysäköi bussin kaistan vasempaan reunaan. Eli kun ajaa pysäköidyn bussin ohi ja panee merkille tuon rajamerkin sijainnin pysäköityyn bussiin nähden niin siitä voi päätellä paljonko peruutellessa takana tulee olemaan tilaa. Arvelisin, että merkiltä toiselle on matkaa vajaat/noin parikymmentä metriä.

  10. #115
    PKL-YTV avatar
    Liittynyt
    14.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Itse olen aikanaan opetellut peruuttamaan linja-autolla, kun jouduin vanhassa Ruhan hallissa peruuttelemaan nivelillä montulle. Siis ne olivat ekoja metrejä kun linja-autolla ajoin. Nykyisin pidän peruutustaitoja yllä esim varikolla pitkillä tauoilla, joilla aika kävisi muuten pitkäksi.

    Muuten olen kyllä sitä mieltä, että jos on ahdas vinkkeli, niin kyllä se bussi siitä helpommin sopii taka- kuin etuperin.

    Toisaalta, nautin kyl työstäni eniten myöskin silloin, kun on esim kaikista huonoin keli ajaa, vaikka lumipyrypäivä. Jotenkin koen, ettei ns. normipäivä anna riittävästi haasteita.

  11. #116

    Liittynyt
    20.07.2009
    Sijainti
    Nilsiä
    Viestejä
    7

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Peruutus- ja muista taidoista vielä: Minusta on myös ammattitaitoa se, että tunnistaa omat rajansa ja jos tuntuu epävarmalta, menee ulos katsomaan, onko tilaa ja miten paljon sitä on. Turhien riskien ottaminen asenteella "kyllä se vielä mahtuu" ei kuulu tosi ammattimiehen toimintatapoihin. Katurien ajaminen on itselle nykyisin harvinaista herkkua, mutta turistibussilla tilausajossa joutuu joskus esim. kääntämään auton tosi pienissä paikoissa, kun ammattitaidoton opas tai matkanjohtaja "tietää", että auton saa ympäri jossain postimerkin kokoisella läntillä. Pikku matkat peruuttaakin takas, mutta kerran Ahvenanmaalla oli 3km kapeaa hiekkatietä kohteeseen, en jaksanut peruuttaa takaisin, joten kallion päällä siellä sitten vekslattiin bussi ympäri. Läntti oli pari metriä pidempi kuin auto.

    Mitä tulee teli- ja nivelbusseihin kaupungissa, niin nivel on yliveto. Siinä on ihan eri fiiliskin ajaa kuin jäykällä. Onneksi sain ajaa viimeisen vuoroni HKL:llä aikoinaan 79V:tä nivelellä, jäi katurihommista paras mahdollinen maku suuhun. Nivelen peruuttaminen ei ole sen kummempaa kuin auton ja peräkärryn; käyttäytyy samalla lailla, niin kuin varmaan täälläkin on todettu. Ajamista, peruutus mukaan lukien ei kirjasta opi, sen oppii vain penkin ja ratin välisellä alueella aikaa viettäen ja kaikki ei siinäkään. Kaikista ei koskaan tule ns. rattimiehiä ja ei tarvitsekaan, maailmassa on onneksi erilaisia ammatteja, joissa voi hyödyntää omia kykyjään. Siksi Tuossa aiemmin omaa ammattitaitoaan epäilleen kirjoittajan ei tarvitse asiaa murehtia, jos nyt peruutus ei näytöstyylillä sujukaan. Harjoittele vain rauhassa. Pääasiallinen tavoite meidän ammatissamme on kuitenkin se, ettei yhtään tyytymätöntä asiakasta jää pysäkille.
    Scania - The King of the Road

  12. #117
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    19

    oletus Vs: ex HKL-Bussiliikenne #9601 ja #9602

    Veolian hybridibussin koeajon yhteydessä HKL:n suunnittelupäällikkö kertoi että samalla kun tutkitaan hybridibussien sopivuutta niin tutkitaan myös nivelbussien sopivuutta Helsingin joukkoliikenteeseen.

    Itse HKL-Bussiliikenteen nivelillä (myös matalilla) ja teleillä ajaneena kallistuisin sille kannalle että nimenomaan nivelbussit sopivat ahtaille kaupungin kaduille lyhyemmän akselivälin ja pienemmän kääntösäteen vuoksi.

    Jokseenkin järkeenkäyvältä tuntuisi että keskustan liikenteessä liikkuisi vain 12 metrisiä 2-akselisia ja niveliä. Telibussit ja 13,5 metriset hirviöt kuuluvat seutuliikenteeseen.

    Terveisin
    i. Tapio
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 27.11.2009 kello 10:00. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  13. #118
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Urban Urbino

    Keskustassahan testattiin Solariksen Urbino 18-nivelhybridiä. Matka oli mukava ja mukulakivikadut olivat selvästi pehmeämpiä matkustaa kuin telibussissa. Tilat olivat avarat ja jalkatilaa, toisin kuin telibusseissa yleensä, oli reilusti. Huomasin myös, että sähkö on yllättävän hiljaista. Letkubussi mutkitteli helposti esim. Pohjoisrannan ja Postikadun mutkat helposti ja bussin etu-ja takaosa oli varustettu digitaalinäytöillä. Paras mahdollinen bussi juuri esim. linjalle 18. Mukava, täysin matalalattiainen, helposti ajettava sekä ympäristöystävällinen. Ainoa juttu on tuo hinta, mutta eikös hybridistä anneta tulevaisuudessa lisäpisteitä YTV:n uudessa kilpailuttamisjärjestelmässä

  14. #119
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1659

    oletus Vs: ex HKL-Bussiliikenne #9601 ja #9602

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iTapio Näytä viesti
    Jokseenkin järkeenkäyvältä tuntuisi että keskustan liikenteessä liikkuisi vain 12 metrisiä 2-akselisia ja niveliä. Telibussit ja 13,5 metriset hirviöt kuuluvat seutuliikenteeseen.
    Mitä tämä tarkoittaisi käytännössä? Helsingin linjat 18, 20, 21V, 65A ja 66A olisi sitten varmaankin niitä linjoja, joille niveliä voisi tämän perusteella ajatella hankittavan. Kovin montaa muuta kohdetta niille ei oikein ole, kun Espoon terminaaliin nivelet eivät ole tervetulleita, Elielilläkin niiden kanssa olisi hankalaa 18 metrin pituuden takia.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  15. #120
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PKL-YTV Näytä viesti
    Muuten olen kyllä sitä mieltä, että jos on ahdas vinkkeli, niin kyllä se bussi siitä helpommin sopii taka- kuin etuperin.
    Totta kai, sehän on yksinkertaista kinematiikkaa. Samasta syystä haarukkatrukeissa ja kauppojen ostoskärryissä kääntyvät takapyörät. Eli ajetaan toinen pää ahtaan raon kohdalle ja taitetaan härveli kääntyvien pyörien avulla ahtaan raon suuntaiseksi.

    Antero, alias täysperävaunun peruutuksen hallitseva (no, on siitä jo vuosia kun viimeksi )

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen nivelbussit
    kirjoittanut otto s foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 04.07.2017, 09:43
  2. Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin
    kirjoittanut trumanb foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 09.05.2010, 21:23
  3. Missä teli-Wiimoja?
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 06.07.2009, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •