Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

Eiköhän sekä posti- että bussinumerointi mene isosti uusiksi sitten kun kuntajärkeistys (eli toivottavasti kuntien lakkauttaminen ja pääkaupunkitalousalueen muodostaminen) on tehty. Tässähän on sellainen ongelma, että nyt tuijotetaan ihan liikaa rajoja eikä muisteta sitä, että logistiikka olisi yksi tärkeimmistä perusteista yksikön rakentamiseksi. Helsinki ei todellakaan mitenkään välttämättä tarvitse Nuuksiota, Vestraa tai Korsoa, mutta metron ja kehäradan on monestakin syystä, mm.lippujärjestelmien selkeyden takia, oltava sen alueella.

Leppävaaran ja Länsi-Vantaan puolelta 30-ja 40-sarjoille varmasti löytyy täydennykset. Kolminumeroisia tunnuksia tuskin lienee erityisen relevanttia viljellä liikaa, eli jos mahdollista kehittää länsimetron liityntälinjoille jokin muu logiikka sellaista käytettäköön. Nykyisen Vantaan suunnalla kaikki Helsingin puolelle jäävät linjat voitaneen numeroida kaksinumeroisin tunnuksin ja käyttää kolminumeroisia vain kehyskuntaan (Nurmijärven tai Tuusulan) päättyvillä.
 
Eiköhän sekä posti- että bussinumerointi mene isosti uusiksi sitten kun kuntajärkeistys (eli toivottavasti kuntien lakkauttaminen ja pääkaupunkitalousalueen muodostaminen) on tehty. Tässähän on sellainen ongelma, että nyt tuijotetaan ihan liikaa rajoja eikä muisteta sitä, että logistiikka olisi yksi tärkeimmistä perusteista yksikön rakentamiseksi. Helsinki ei todellakaan mitenkään välttämättä tarvitse Nuuksiota, Vestraa tai Korsoa, mutta metron ja kehäradan on monestakin syystä, mm.lippujärjestelmien selkeyden takia, oltava sen alueella.
Bussinumerointi sekä kuntarajoihin tuijottaminen joukkoliikenteen osalta katoaa joka tapauksessa lippujärjestelmäuudistuksessa ensi vuonna (ellei hanke myöhästy). VR:n ja Matkahuollon vyöhykkeet ovat jo nyt kilometriperusteiset. Miten siis lippujärjestelmien selkeyden takia Helsinki pitäisi liittää kaikkiin ympäristön kaupunki- ja maaseutualueisiin? Jos taas tarkoitat tasataksoihin siirtymistä, ei sekään liity kuntarajoihin, mutta HSL-alueen mahdolliset laajentumiset kuntaliitosten vuoksi jarruttaisivat sitä (yhä pitemmälle pääsisi samaan hintaan = hintoja olisi pakko nostaa).

Logistiikassa ollaan muutenkin edetty rajoihin katsomatta: harva tie- tai ratahanke on kuntarajojen vuoksi kaatunut. Valtakunnallisiin hankkeisiin osallistuu aina valtio, eikä niidenkään vuoksi siten tarvitse perustaa 87km (Kirkkonummi-Sipoo) leveää maaseutupääkaupunkia.
 
Bussinumerointi sekä kuntarajoihin tuijottaminen joukkoliikenteen osalta katoaa joka tapauksessa lippujärjestelmäuudistuksessa ensi vuonna (ellei hanke myöhästy).

Lippujärjestelmäuudistus on tällä tietoa tulossa vuonna 2016. Bussilinjojen uudelleen numerointi taas liittyy enemmän Kehäradan ja Länsimetron valmistumisiin koska samalla linjasto jokatapauksessa uudistuu melko perusteellisesti.
 
Jos uutta Helsinkiä halutaan kutsua metropoliksi (mikä se todellakaan ei kansainvälisen mittapuun mukaan ole), olisi kai melko pieni vaatimus, että kaupungin alueella olisi toimiva metro ja metromainen lähijunaverkko, joiden muodostamiin runkolinjoihin merkittävä osa muusta liikenteestä tukeutuu. Ja että metro tai kehärata eivät ulottuisi kaupungin ulkopuolelle.
Eikä Vantaan tai Espoon olemassaoloa nykyisenkaltaisina "kaupunkeina" voi oikeasti puolustaa kukaan muu kuin joku sellainen poliittinen mitättömyys, joka tietää yhteiskunnallisen uransa huipun olevan mainitun instanssin byrokratiassa tai valtuustossa.
 
/off:

Nyt on ihan pakko sanoa, Espoota ei liitetä helsinkiin (se yksi pieni niemennotkelma ei isompien silmille hypi),muutenkun metrolla, ja dösillä jotka ylittää kuntarajan.sekä jostain oulusta kommentoidaan espoon/ stadin asioita, en ymmärrä.

off/

Nykyinen numerointi on ihan menevä. Mitä sitä toimivaa juttua muuttamaan. Toki mahtuuhan sinne vielä kymmeniä kymmeniä linjoja sekaan,ennen kuin pitäisi rueta oikeasti jotain tekemään.joten antaa olla.
 
Nykyinen numerointi on ihan menevä. Mitä sitä toimivaa juttua muuttamaan. Toki mahtuuhan sinne vielä kymmeniä kymmeniä linjoja sekaan,ennen kuin pitäisi rueta oikeasti jotain tekemään.joten antaa olla.

niin minunkin mielestä, mutta joku on jo keksinyt ja päättänyt numeroinnin muuttumisen ja ensimmäiset suunnittelun kukkaset kukkivat jo ensi syksystä kun Espoossa alkaa liikennöimään 533, 553 ja vuodenvaihteessa Helsingissä 816, 818, 8271, 82529 jne.. reittejä en muista :)
 
Ehkäpä sen sijaan, että muutetaan linjanumeroita niin, että päällekkäisyydet poistuvat, kannattaisikin yhdistää kaikki samannumeroiset linjat toisiinsa. Linja 5 Sorsakorpi - Keravan asema - Mattilanpuisto - Leppävaara - Nihtisilta - Olari - Matinkylä, esimerkiksi, olisi hyvin käytännöllinen poikittaisyhteys.
 
niin minunkin mielestä, mutta joku on jo keksinyt ja päättänyt numeroinnin muuttumisen ja ensimmäiset suunnittelun kukkaset kukkivat jo ensi syksystä kun Espoossa alkaa liikennöimään 533, 553 ja vuodenvaihteessa Helsingissä 816, 818, 8271, 82529 jne.. reittejä en muista :)

Sinällään uudistus on mielestäni hyvä, koska esimerkiksi kuntarajojen merkitys HSL-liikenteessä vähenee tulevaisuudessa. Sen sijaan sanoisin etteivät kaikki uudet linjanumerot ole ihan loppuun asti mietittyjä, esimerkiksi tuo 553. 550 (Itäkeskus-Westendinasema), 552 (Malmi-Otaniemi) ja 554 (Itäkeskus-Leppävaara) kulkevat keskenään suunnilleen samoilla seuduilla mutta 553 aivan eri suunnalla Leppävaarasta Kivenlahteen.
 
Sen sijaan sanoisin etteivät kaikki uudet linjanumerot ole ihan loppuun asti mietittyjä, esimerkiksi tuo 553

Loogisempi olisi esimerkiksi 543, varsinkin kun tuo korvaa linjan 43, näin olisi linjat 533 ja 543. Tuo olisi muutenkin parempi kuin helposti sekoittuvat 533 ja 553.
 
Takaisin
Ylös