Minusta linjanumerot voitaisiin yhtenäistää jo nyt niin, että kaupungeissa ei olisi samoja linjoja ja linjanumerointi olisi yksi kokonaisuus. Sinänsä päällekkäisyyksiä ei ole, mutta tilanne on yksinkertaisesti hullunkurinen. Esim. Helsingissä v. 2009 syksyllä aloittava 56 on myös Vantaalla, Vantaan sisäisenä linjana virallisesti ajava 62 on tosiasiassa seutulinja ja näin ollen Helsingissä on kaksi 62-numeroitua linjaa: Rautatientori-Pirkkola sekä Mellunmäki (M)-Tikkurila.
Outo tilanne syntyy myös, kun 77A jatketaan kehittämissuunnitelman mukaan Tikkurilaan Vantaalle tai kun h39 ja h45 jatketaan Honkasuon valmistuttua Myyrmäkeen, kuten myös on kait tarkoitus tehdä h43:lle. Myös h95N menee Vantaalle, vaikka on "Helsingin sisäinen".
Tällaisen kehityksen jatkuessa erehtymisen mahdollisuus alkaa jo olla ilmeinen ja se antaa asiaan perehtymättömälle sekavan käsityksen tilanteesta. Oma ratkaisuni olisi, että Länsimetron valmistuttua ainakin sen liityntäliikenne muutettaisiin liiityntäliikennesuunnitelman mukaisiksi vuoroiksi, kuten T1 tai E2. Se selventäisi peliä ja antaisi mahdollisuuksia antaa Espoossa käytettyjä numeroita vaikkapa seutulinjoihin. Mielestäni numeroinnin pitäisi alkaa jostakin luvusta, olkoon sitten vaikka 11 tai 20 (jotta ratikoille jää varaa) ja sitten jatkua loogisesti siitä ylöspäin.