Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/69

Viestiketju: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

  1. #1
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    En löytänyt keskustelua aiheesta, joten avaan uuden ketjun.

    Jos Espoo ja Vantaa liitetään Helsinkiin, niin syntyvässä uudessa Helsingissä on käytössä useita sellaisia linjanumeroita, jotka ovat käytössä kahdella tai kolmellakin eri linjalla. Jos linjanumeroinnin yksikäsitteisyys koetaan tarpeelliseksi, niin monien linjojen numeroa pitää muuttaa. On ehkä tarpeen, että muutokset ovat systemaattisia ja mahdollisimman pieniä.

    Yksi ratkaisu olisi lisätä nykyisten Espoon ja Vantaan sisäisten linjojen numeroihin yksi etunumero. Vantaalle sopiva etunumero olisi varmaan 9, koska 9xx -numeroisia linjoja ei nykyisin liene montakaan (Onko 915 ainoa?). Espoon etunumeroksi sopisi ehkä 3 (yksinumeroisiin nykyisiin linjanumeroihin 30). Nykyisin käytössä olevia 3xx -linjanumeroita ovat 315, 321, 324, 339, 345, 346, 360, 361, 362, 363 ja 364. Lukuun ottamatta numeroa 315, nämä voisi muuttaa suoraan 4xx -numeroiksi, koska numerot 421, 424, 439, 445, 446, 460, 461, 462, 463 ja 464 eivät ole nykyisin käytössä. Linjan 315 uudeksi numeroksi voisi varmaan valita jonkin 4xx -numeron, vaikkapa 405.

    Millaisia muita numeroinnin muutoksia voisi tulla kyseeseen?

    Kuntaliitosten yhteydessä linjanumeroiden muutostarvetta voi aiheuttaa myös reittimuutokset, mutta tätä ei tässä yhteydessä käsitellä.
    Viimeisin muokkaaja Jouni Seilonen; 27.12.2008 kello 21:47.

  2. #2
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Minusta linjanumerot voitaisiin yhtenäistää jo nyt niin, että kaupungeissa ei olisi samoja linjoja ja linjanumerointi olisi yksi kokonaisuus. Sinänsä päällekkäisyyksiä ei ole, mutta tilanne on yksinkertaisesti hullunkurinen. Esim. Helsingissä v. 2009 syksyllä aloittava 56 on myös Vantaalla, Vantaan sisäisenä linjana virallisesti ajava 62 on tosiasiassa seutulinja ja näin ollen Helsingissä on kaksi 62-numeroitua linjaa: Rautatientori-Pirkkola sekä Mellunmäki (M)-Tikkurila.
    Outo tilanne syntyy myös, kun 77A jatketaan kehittämissuunnitelman mukaan Tikkurilaan Vantaalle tai kun h39 ja h45 jatketaan Honkasuon valmistuttua Myyrmäkeen, kuten myös on kait tarkoitus tehdä h43:lle. Myös h95N menee Vantaalle, vaikka on "Helsingin sisäinen".

    Tällaisen kehityksen jatkuessa erehtymisen mahdollisuus alkaa jo olla ilmeinen ja se antaa asiaan perehtymättömälle sekavan käsityksen tilanteesta. Oma ratkaisuni olisi, että Länsimetron valmistuttua ainakin sen liityntäliikenne muutettaisiin liiityntäliikennesuunnitelman mukaisiksi vuoroiksi, kuten T1 tai E2. Se selventäisi peliä ja antaisi mahdollisuuksia antaa Espoossa käytettyjä numeroita vaikkapa seutulinjoihin. Mielestäni numeroinnin pitäisi alkaa jostakin luvusta, olkoon sitten vaikka 11 tai 20 (jotta ratikoille jää varaa) ja sitten jatkua loogisesti siitä ylöspäin.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Esim. Helsingissä v. 2009 syksyllä aloittava 56 on myös Vantaalla, Vantaan sisäisenä linjana virallisesti ajava 62 on tosiasiassa seutulinja ja näin ollen Helsingissä on kaksi 62-numeroitua linjaa: Rautatientori-Pirkkola sekä Mellunmäki (M)-Tikkurila.
    Itse asiassa myös Vantaan sisäinen linja 56 on tosiasiallisesti seutulinja. Itäinen päätepysäkki on Mellunmäen metroasemalla Helsingin puolella. Tämän lisäksi bussi poikkeaa (ja tarvittaessa myös pysähtyy) Helsingin alueella Jakomäessä kahdella pysäkillä sekä Ala-Tikkurilassa/Suutarilassa samoin kahdella pysäkillä. Linjalla 56 voi siten matkustaa Helsingin sisäisiä matkoja Mellunmäestä Jakomäkeen ja Suutarilaan sekä Jakomäestä Suutarilaan. Sen sijaan esimerkiksi Vantaan puolelta Länsimäestä Suutarilaan matkustettaessa vaaditaan seutulippu. Seuraavalla pysäkillä Niittytien liittymässä poisjäävä matkustaja voikin taas matkustaa pelkällä Vantaan sisäisellä lipulla.

    Uuden joukkoliikenneorganisaation myötä voitaisiin mielestäni luopua kokonaan käsitteistä sisäinen linja ja seutulinja ja käsitellä kaikkia linjoja samanlaisina YTV-alueen sisäisinä linjoja. Linjanumeroinnissa olisi toivottavaa luopua päällekkäisistä numeroista, jolloin ratkaisuna voisi olla Espoon ja Vantaan linjojen numeroiminen pääsääntöisesti samoihin satasarjoihin kuin samalla alueella liikennöivät seutulinjat. Esimerkiksi Länsi-Vantaan linjat voitaisiin numeroida 300- ja 400-sarjoihin, poikittaislinjat 500-sarjaan (jossa ne muuten ennen vuoden 1992 linjastouudistusta olivatkin) ja Itä-Vantaan linjat voitaisiin numeroida 600- ja 700-sarjoihin. Espoon satasarjat olisivat luonnollisesti 100-, 200- ja 300-sarjat.

  4. #4
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Itä-Vantaan linjat voitaisiin numeroida 600- ja 700-sarjoihin. Espoon satasarjat olisivat luonnollisesti 100-, 200- ja 300-sarjat.
    Tosiaan noissa 600- ja 700-sarjoissa on enemmän tyhjää kuin käytössä olevia numeroita. Ja Espoon 100-sarjan seutulinjat käsittääkseni loppuvat kokonaan länsimetron tullessa.

  5. #5
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Eikö helpointa olisi lisätä ihan linjakilpiinkin kirjain H, E tai V numeron eteen entisten kaupunkien sisäisille linjoille?
    "Juna toisi huumeet."

  6. #6
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Tuota v56-tapausta en tiennytkään, mielenkiintoista!
    On aivan totta, että numeroinnissa on "ilmaa". Esim miksi meillä on 632 ja 637 (u-vuoroja), mutta ei esim. linjaa 590? Eikö "sarja-filosofiasta" voitaisi luopua ja yksinkertaisesti laittaa linjat loogiseen järjestykseen jostain luvusta alkaen. Eihän meillä ole Sipoon liitoksenkaan myötä 915:tä erilaista linjaa?
    Eikö kukaan muu pidä tätä älyttömänä?

  7. #7
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Tuota v56-tapausta en tiennytkään, mielenkiintoista!
    On aivan totta, että numeroinnissa on "ilmaa". Esim miksi meillä on 632 ja 637 (u-vuoroja), mutta ei esim. linjaa 590? Eikö "sarja-filosofiasta" voitaisi luopua ja yksinkertaisesti laittaa linjat loogiseen järjestykseen jostain luvusta alkaen. Eihän meillä ole Sipoon liitoksenkaan myötä 915:tä erilaista linjaa?
    Eikö kukaan muu pidä tätä älyttömänä?
    Sarjanumeroinnissa on ihan järkevä logiikka. Ensimmäisestä numerosta näkee mitä väylää pitkin se kulkee. 5-sarja on sen sijaan varattu poikittaislinjoille.
    "Juna toisi huumeet."

  8. #8
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Ok, mutta voisiko numerointi alkaa vaikka aina tasasatasesta? Miksi pitää olla niin paljon numeroita, joita ei käytetä?Miksei voisi olla johdonmukainen?

  9. #9
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Näin aluksi pieni kertaus linjanumeroinnin perusteisiin Lähde YTV:n Vantaan aikataulukirja1994-95
    Linjanumeroinnin perusteet
    Lainaus Alunperin kirjoittanut YTV
    100-sarja Länsiväylän suunta
    200-sarja Turuntien suunta
    300-sarja Vihdintien suunta
    400-sarja Nurmijärventien suunta
    500-sarja Poikittaislinjat
    600-sarja Tuusulantien suunta
    700-sarja Lahdentien suunta
    Nykyään on myös käytössä 800-sarja joka on tähän asti ollut ei Helsingistä lähtevät seutu- ja U-linjat (poikkeuksen muodostaa U-linja 841 joka on samalla myös poikkittais linja)
    lisäksi käytössä on ollut myös 900-sarja eli Itäväylän suunta.
    Siten ne kirjaimet linjatunnusten yhteydessä
    Lainaus Alunperin kirjoittanut YTV
    A = Pääreittiä pidempi / Rengaslinja myötäpäivään
    B = Pääreittiä lyhyempi / Rengaslinja vastapäivään
    K ja T Reitti poikkeaa välillä ja / tai haarautuu lopussa
    Z = Pääreittiä nopeampi (Moottoritietä)
    X = Pikalinja
    V = Ruuhkalinja
    L ja M = Liityntälinja
    S = Päätepiste Helsingissä muu kuin pääterminaali
    No tuo ei aina toteudu, mutta tässä oli perusteet vuodelta 1994

    Ja nyt itse kysymykseen:
    Raitiolinjat. linja numerot 1-40
    Kyseisen numeroinnin piiriin kuuluu kaikki raitiolinjat Myös pikaraitiotiet (Jotta erottuisi busseista paremmin) ja pikaraitioteille erillinen prändäys päälle.

    Palvelulinjat
    Palvelulinjat käyttävät numerointia 50-99, tosin muodossa PXX.

    Tavalliset bussilinjat 100-400 , 600, 700 ja 900 sarjat
    Joka sata sarja on jaettu neljään osaan:
    Tunnukset X00-X09 on varattu nykyisille Helsingin sisäisille linjoille esim nykyinen linja 64 Rautatientori-Itä Pakila olisi linja 604
    Tunnukset X10-X79 Aluekeskusten linjat, esim nyk Espoon linja 28 Leppävaara-Siikajärvi voisi olla linja 228
    Tunnukset X80-X94 Seutuliikennettä varten esim linja 453 Helsinki-Martinlaakso voisi olla linja 481
    Tunnukset X95-X99 on varattu yö-linjoille.

    Poikittaislinjat
    Poikkittaislinjat olisivat 500 sarjan linjoja mukaan luettuna nykyisten kuntien sisäisäiset poikittais linjat esim 500-514 nyk Helsingin sis poikkittais linjat, 515-529 nyk Espoon sis poikkittais linjat, 530-545 nyk Vantaan sis poikkittais linjat ja loput tunnukset 546-599 olisivat nyk poikkitaisen seutuliikenteen käytössä.

    800-sarja
    nykyiset linjojen 873 ja 874 kaltaiset seutu ja U-linjat

    Kyseinen sepustus perustuu aikaisemmin tässä viestissä olevaan linjanumerointiin.
    Tämä on minun ehdotus, tehkää parempi
    Viimeisin muokkaaja Resiina; 29.12.2008 kello 00:46.

  10. #10

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Linjanumerot ovat käsittääkseni järjestään kasvavia itään päin mennessä. Samoille alueille saattaa tulevaisuudessa tulla uusia linjoja ja ilmalla saadaan marginaalia, jonka sisään uusia järkevästi numeroituja linjoja voi sijoittaa vanhoja muuttamatta.

  11. #11
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    • Satasarjat pääväylien mukaan kannattaa säilyttää.
    • Ratikoille riittää numerot: 1-19 hyvin pitkäksi aikaa (ainakin seuraavaan suurempaan linjanumerointiremonttiin saakka).
    • Vaikka kuntarajat poistuisivat, niin numerot 20-99 kannattaa säilyttää osapuilleen nykyisten etäisyyksien päästä keskustaan liikennöivien linjojen numeroina, kauempaa tuleville satasarjojen numerointi.
    • 50- ja 500-sarjat poikittaisliikenteelle. Itse asiassa nykyisten Espoon ja Vantaan väliset ja niiden sisäiset linjat muuttuvat kaikki 500-sarjan linjoiksi.
    • Palvelulinjat P1, P2, P3, ...
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 29.12.2008 kello 13:38. Syy: lista listaksi

  12. #12

    Liittynyt
    29.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    58

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Entäs jos tulisikin linjanumeron eteen kirjain eikä numero.
    Esim espoon nykyinen linja 31 olisi yksinkertaisesti e31, tai m31 (m=Matinkylä).
    Keep on the road

  13. #13
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    50- ja 500-sarjat poikittaisliikenteelle. Itse asiassa nykyisten Espoon ja Vantaan väliset ja niiden sisäiset linjat muuttuvat kaikki 500-sarjan linjoiksi.
    Nykyisin 5xx linjanumeroita on käytössä 18, Espoon sisäisiä linjanumeroita 41 ja Vantaan sisäisiä 37. Pelkään pahoin, etteivät numerot 500-599 tulevaisuudessa riittäisi näiden numerointiin.

  14. #14
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Ok, mutta voisiko numerointi alkaa vaikka aina tasasatasesta? Miksi pitää olla niin paljon numeroita, joita ei käytetä?Miksei voisi olla johdonmukainen?
    Miksi postinumero on koodinumero eikä juokseva numero?

    Koodinumerointiin voi sisällyttää enemmän informaatiota kuin pelkkään juoksevaan numerointiin.

  15. #15
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut anticop Näytä viesti
    Entäs jos tulisikin linjanumeron eteen kirjain eikä numero.
    Esim espoon nykyinen linja 31 olisi yksinkertaisesti e31, tai m31 (m=Matinkylä).
    Jos kirjaimia olisi sekä numeron edessä että jäljessä, erehtymisen tai sekaannuksen vaara kasvaisi.

Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin, Espoon ja Vantaan vanhoja aikatauluja
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 30.01.2013, 23:06
  2. HSL: Vähäpäästöisiä ja ilmastoituja busseja Espoon ja Vantaan bussilinjoille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.12.2010, 11:40
  3. Linjanumerointi
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 26.06.2010, 08:45
  4. Järjetöntä Helsingin ja Vantaan vastakkainasettelua
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 24.02.2006, 13:18

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •