Bussinumerointi sekä kuntarajoihin tuijottaminen joukkoliikenteen osalta katoaa joka tapauksessa lippujärjestelmäuudistuksessa ensi vuonna (ellei hanke myöhästy). VR:n ja Matkahuollon vyöhykkeet ovat jo nyt kilometriperusteiset. Miten siis lippujärjestelmien selkeyden takia Helsinki pitäisi liittää kaikkiin ympäristön kaupunki- ja maaseutualueisiin? Jos taas tarkoitat tasataksoihin siirtymistä, ei sekään liity kuntarajoihin, mutta HSL-alueen mahdolliset laajentumiset kuntaliitosten vuoksi jarruttaisivat sitä (yhä pitemmälle pääsisi samaan hintaan = hintoja olisi pakko nostaa).
Logistiikassa ollaan muutenkin edetty rajoihin katsomatta: harva tie- tai ratahanke on kuntarajojen vuoksi kaatunut. Valtakunnallisiin hankkeisiin osallistuu aina valtio, eikä niidenkään vuoksi siten tarvitse perustaa 87km (Kirkkonummi-Sipoo) leveää maaseutupääkaupunkia.