Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345
Näytetään tulokset 61-69/69

Viestiketju: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

  1. #61

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Eiköhän sekä posti- että bussinumerointi mene isosti uusiksi sitten kun kuntajärkeistys (eli toivottavasti kuntien lakkauttaminen ja pääkaupunkitalousalueen muodostaminen) on tehty. Tässähän on sellainen ongelma, että nyt tuijotetaan ihan liikaa rajoja eikä muisteta sitä, että logistiikka olisi yksi tärkeimmistä perusteista yksikön rakentamiseksi. Helsinki ei todellakaan mitenkään välttämättä tarvitse Nuuksiota, Vestraa tai Korsoa, mutta metron ja kehäradan on monestakin syystä, mm.lippujärjestelmien selkeyden takia, oltava sen alueella.

    Leppävaaran ja Länsi-Vantaan puolelta 30-ja 40-sarjoille varmasti löytyy täydennykset. Kolminumeroisia tunnuksia tuskin lienee erityisen relevanttia viljellä liikaa, eli jos mahdollista kehittää länsimetron liityntälinjoille jokin muu logiikka sellaista käytettäköön. Nykyisen Vantaan suunnalla kaikki Helsingin puolelle jäävät linjat voitaneen numeroida kaksinumeroisin tunnuksin ja käyttää kolminumeroisia vain kehyskuntaan (Nurmijärven tai Tuusulan) päättyvillä.

  2. #62
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Eiköhän sekä posti- että bussinumerointi mene isosti uusiksi sitten kun kuntajärkeistys (eli toivottavasti kuntien lakkauttaminen ja pääkaupunkitalousalueen muodostaminen) on tehty. Tässähän on sellainen ongelma, että nyt tuijotetaan ihan liikaa rajoja eikä muisteta sitä, että logistiikka olisi yksi tärkeimmistä perusteista yksikön rakentamiseksi. Helsinki ei todellakaan mitenkään välttämättä tarvitse Nuuksiota, Vestraa tai Korsoa, mutta metron ja kehäradan on monestakin syystä, mm.lippujärjestelmien selkeyden takia, oltava sen alueella.
    Bussinumerointi sekä kuntarajoihin tuijottaminen joukkoliikenteen osalta katoaa joka tapauksessa lippujärjestelmäuudistuksessa ensi vuonna (ellei hanke myöhästy). VR:n ja Matkahuollon vyöhykkeet ovat jo nyt kilometriperusteiset. Miten siis lippujärjestelmien selkeyden takia Helsinki pitäisi liittää kaikkiin ympäristön kaupunki- ja maaseutualueisiin? Jos taas tarkoitat tasataksoihin siirtymistä, ei sekään liity kuntarajoihin, mutta HSL-alueen mahdolliset laajentumiset kuntaliitosten vuoksi jarruttaisivat sitä (yhä pitemmälle pääsisi samaan hintaan = hintoja olisi pakko nostaa).

    Logistiikassa ollaan muutenkin edetty rajoihin katsomatta: harva tie- tai ratahanke on kuntarajojen vuoksi kaatunut. Valtakunnallisiin hankkeisiin osallistuu aina valtio, eikä niidenkään vuoksi siten tarvitse perustaa 87km (Kirkkonummi-Sipoo) leveää maaseutupääkaupunkia.

  3. #63
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Bussinumerointi sekä kuntarajoihin tuijottaminen joukkoliikenteen osalta katoaa joka tapauksessa lippujärjestelmäuudistuksessa ensi vuonna (ellei hanke myöhästy).
    Lippujärjestelmäuudistus on tällä tietoa tulossa vuonna 2016. Bussilinjojen uudelleen numerointi taas liittyy enemmän Kehäradan ja Länsimetron valmistumisiin koska samalla linjasto jokatapauksessa uudistuu melko perusteellisesti.

  4. #64

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Jos uutta Helsinkiä halutaan kutsua metropoliksi (mikä se todellakaan ei kansainvälisen mittapuun mukaan ole), olisi kai melko pieni vaatimus, että kaupungin alueella olisi toimiva metro ja metromainen lähijunaverkko, joiden muodostamiin runkolinjoihin merkittävä osa muusta liikenteestä tukeutuu. Ja että metro tai kehärata eivät ulottuisi kaupungin ulkopuolelle.
    Eikä Vantaan tai Espoon olemassaoloa nykyisenkaltaisina "kaupunkeina" voi oikeasti puolustaa kukaan muu kuin joku sellainen poliittinen mitättömyys, joka tietää yhteiskunnallisen uransa huipun olevan mainitun instanssin byrokratiassa tai valtuustossa.

  5. #65
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    418

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    /off:

    Nyt on ihan pakko sanoa, Espoota ei liitetä helsinkiin (se yksi pieni niemennotkelma ei isompien silmille hypi),muutenkun metrolla, ja dösillä jotka ylittää kuntarajan.sekä jostain oulusta kommentoidaan espoon/ stadin asioita, en ymmärrä.

    off/

    Nykyinen numerointi on ihan menevä. Mitä sitä toimivaa juttua muuttamaan. Toki mahtuuhan sinne vielä kymmeniä kymmeniä linjoja sekaan,ennen kuin pitäisi rueta oikeasti jotain tekemään.joten antaa olla.
    -Kaikkia ei vain voi,eikä pidä ymmärtää.-
    Joukkoliikenne harrastaja espoosta.
    Kuvia tulossa omalle palvelimelle hetken kuluessa, kun palvelin asennettu loppuun.

  6. #66
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LimoSWN Näytä viesti

    Nykyinen numerointi on ihan menevä. Mitä sitä toimivaa juttua muuttamaan. Toki mahtuuhan sinne vielä kymmeniä kymmeniä linjoja sekaan,ennen kuin pitäisi rueta oikeasti jotain tekemään.joten antaa olla.
    niin minunkin mielestä, mutta joku on jo keksinyt ja päättänyt numeroinnin muuttumisen ja ensimmäiset suunnittelun kukkaset kukkivat jo ensi syksystä kun Espoossa alkaa liikennöimään 533, 553 ja vuodenvaihteessa Helsingissä 816, 818, 8271, 82529 jne.. reittejä en muista
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  7. #67
    kivisuo avatar
    Liittynyt
    24.04.2008
    Viestejä
    106

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Ehkäpä sen sijaan, että muutetaan linjanumeroita niin, että päällekkäisyydet poistuvat, kannattaisikin yhdistää kaikki samannumeroiset linjat toisiinsa. Linja 5 Sorsakorpi - Keravan asema - Mattilanpuisto - Leppävaara - Nihtisilta - Olari - Matinkylä, esimerkiksi, olisi hyvin käytännöllinen poikittaisyhteys.
    Lisää tehoa joukkoliikenteeseen: matkakortteihin varret!

  8. #68
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1983

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    niin minunkin mielestä, mutta joku on jo keksinyt ja päättänyt numeroinnin muuttumisen ja ensimmäiset suunnittelun kukkaset kukkivat jo ensi syksystä kun Espoossa alkaa liikennöimään 533, 553 ja vuodenvaihteessa Helsingissä 816, 818, 8271, 82529 jne.. reittejä en muista
    Sinällään uudistus on mielestäni hyvä, koska esimerkiksi kuntarajojen merkitys HSL-liikenteessä vähenee tulevaisuudessa. Sen sijaan sanoisin etteivät kaikki uudet linjanumerot ole ihan loppuun asti mietittyjä, esimerkiksi tuo 553. 550 (Itäkeskus-Westendinasema), 552 (Malmi-Otaniemi) ja 554 (Itäkeskus-Leppävaara) kulkevat keskenään suunnilleen samoilla seuduilla mutta 553 aivan eri suunnalla Leppävaarasta Kivenlahteen.

  9. #69
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Helsingin linjanumerointi Espoon ja Vantaan liittämisen jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Sen sijaan sanoisin etteivät kaikki uudet linjanumerot ole ihan loppuun asti mietittyjä, esimerkiksi tuo 553
    Loogisempi olisi esimerkiksi 543, varsinkin kun tuo korvaa linjan 43, näin olisi linjat 533 ja 543. Tuo olisi muutenkin parempi kuin helposti sekoittuvat 533 ja 553.

Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin, Espoon ja Vantaan vanhoja aikatauluja
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 30.01.2013, 23:06
  2. HSL: Vähäpäästöisiä ja ilmastoituja busseja Espoon ja Vantaan bussilinjoille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.12.2010, 11:40
  3. Linjanumerointi
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 26.06.2010, 08:45
  4. Järjetöntä Helsingin ja Vantaan vastakkainasettelua
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 24.02.2006, 13:18

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •