Concordia Bus Finland
Etelä-Suomen Linjaliikenne
Helsingin Bussiliikenne
Pohjolan Kaupunkiliikenne
Tammelundin Liikenne
Veolia Transport
Westendin Linja
Åbergin Linja
Miksi ihmeessä linja-autonkuljettajan työkaluja pitää arvioida kuten ralli- tai formula-autoja? Ammattitaitoinen kuljettaja tekee työnsä (=matkustajien kuljettaminen) hyvin sillä bussilla, jonka työnantaja työhön osoittaa. Oletuksena tietysti se, että auto on teknisesti kunnossa.
Nykyisin käytettävissä olevien kaikkien bussien kiihtyvyydet ja nopeudet riittävät siihen kyllä aivan hyvin.
Volvoissa pysäkkijarru ottaa kiinni jämäkästi ja vaatii hetken tauon ovien sulkemisen jälkeen, jotta kuvaruudusta poistuvat auki olevat ovet ja vasta tämän jälkeen kaasu antaa mennä. Jos kaasua painaa ennen kuin tietokone "antaa luvan", kone rankaisee siitä ja kaasu ei vaikuta mitenkään. Kaasu on vapautettava pariksi sekunniksi ja sen jälkeen painettava uudelleen. Tämä aiheuttaa hämmennystä vierellä kulkevissa henkilöautokuljettajissa, jotka luulevat, että bussi ei aiokaan lähteä, kun se yht'äkkiä ampaisee matkaan pitkän tauon jälkeen. Scaloissa kaasua voi pitää valmiiksi painettuna ja pysäkkijarru lähtee sujuvasti pois.
Jos käytössä on selvästi toisistaan eroavia linja-autoja, niin aikatauluja ajetaan epätasaisesti. Joko kaikki hitaasti kiirehtiviä tai nopeampia busseja, niin säilyisi jonkinlainen johdonmukaisuus ajoajoissa. Sama ilmiö tulee, jos osassa busseista on pysäkkijarru ja osassa ei. Vanhemmissa jo mainituissa Lahti 402:ssa tuntuu välillä, että koko pysäkkijarrua ei ole, niin ketterästi ne lähtevät pysäkeiltä.
Tämä on mahdollista, koska Volvo 8700 tai Scalaa vanhemmat bussit ovat pääosin vara- ja ruuhka-autoina, jotka ovat menossa seuraavaksi poistoon. Näillä ajetaan ruuhkasivuja ja silloin, jos yleensä käytettävissä busseissa on jotain vikaa. Nämä eivät siis ylläpidoltaankaan ole yhtä tärkeässä asemassa, koska käyttöä on niin vähän. Siivous toki tehdään tavalliseen tapaan.
Viimeisin muokkaaja kemkim; 08.01.2009 kello 05:26.
Yöbussissa on tunnelmaa
Ei siitä tarvitse hermostua että toiset autot ovat parempia kuin toiset. Se on fakta eikä mikään kiellä siitä keskustelemasta. Linja-auton kuljettajat keskustelevat keskenään työkaluistaan (vertailevat niitä esim) siinä missä remonttireinot vertaavat Boschia ja... ...jotain toista merkkiä, eipä tule mieleen![]()