Raitiovaunua korvaava bussiliikenne

TEP70

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Viestit
1,382
Eipä tälläkään kertaa, enimmillään sain kyytiin vajaat 20 matkustajaa (en odottanut niinkään paljoa).
Niitäkin vähiä olen ainakin itse saanut vetää korvasta kyytiin. :D Ei auta, vaikka pysäyttää oven kohdalle ja selvästi sanoo, että raitiovaunut eivät kulje ja tämä on ainoa tapa päästä eteenpäin tältä pysäkiltä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja YTV-alueelta - joulukuu 2008

Niitäkin vähiä olen ainakin itse saanut vetää korvasta kyytiin. :D Ei auta, vaikka pysäyttää oven kohdalle ja selvästi sanoo, että raitiovaunut eivät kulje ja tämä on ainoa tapa päästä eteenpäin tältä pysäkiltä.

Sama ilmiö esiintyi minullakin tuolla Eiran "köyhälistöalueella". Lisäksi tulee silloin tällöin hauskoja kysymyksiä, kuten "Maksaaks tää kyyti jotain?" tai "Mullei kylloo lippuu mut saaksmä silti tulla kyytiin?" Uudenvuodenaattona varsin monilla oli avattuja alkoholipitoisia juomia esillä ja siitä vaan rennosti kyytiin, eihän moista tarvitse edes noteerata näin juhlapäivänä. ;) Ihme kyllä löysin vain kolme kaljatölkkiä lattioilta koko iltana.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja YTV-alueelta - joulukuu 2008

Uudenvuodenaattona varsin monilla oli avattuja alkoholipitoisia juomia esillä ja siitä vaan rennosti kyytiin, eihän moista tarvitse edes noteerata näin juhlapäivänä. ;) Ihme kyllä löysin vain kolme kaljatölkkiä lattioilta koko iltana.

No jos on tarkoitus korvata raitiovaunua niin ilmeisesti sitten samoilla säännöillä mennään...
 
Vs: Havaintoja YTV-alueelta - joulukuu 2008

Löytyykös bussien matkakortinlukijoista 0-painiketta vai pitikö kumipyöräkolmosella ostaa kertalippu? Entäpä pysäkeillä, noudatetaanko bussisääntöä eli noustaan kyytiin etuovesta vai voiko hypätä sisään ratikoiden tapaan mistä tahansa ovesta?
 
Vs: Havaintoja YTV-alueelta - joulukuu 2008

Löytyykös bussien matkakortinlukijoista 0-painiketta vai pitikö kumipyöräkolmosella ostaa kertalippu? Entäpä pysäkeillä, noudatetaanko bussisääntöä eli noustaan kyytiin etuovesta vai voiko hypätä sisään ratikoiden tapaan mistä tahansa ovesta?

Raitioliikennettä korvaaviin busseihin vaihdetaan matkakortinlukijat, joissa on 0-painike, ja vastaavasti L-painike puuttuu, kuten raitiovaunuissakin.

Kuljettajan lipunmyyntilaitteessa riittää käsittääkseni joidenkin asetusten muuttaminen salasanasuojattujen valikoiden syövereistä, jotta se uskoo olevansa raitiovaunussa. Tällöin sillä on mahdollista myydä myös raitiovaunukertalippuja. (Nyttemminhän eivät raitiovaununkuljettajat enää myy paperisia raitiovaunulippuja, joten ei varmaan onnistu enää kumipyöräratikassakaan.)

Tähän väliin pieni sivukysymys raitiovaununkuljettajille: vieläkö Buscomeillanne saa myytyä raitiovaunuarvolipun matkustajan matkakortille, vai loppuiko ratikkalippujen myynti aivan kokonaan?

Viimeksi, kun itse ajoin 4X:ää, annettiin ohje, että matkustajat rahastetaan tavalliseen tapaan. Kukaan vaan ei tiennyt, tarkoittiko se raitiovaunujen tavallista tapaa (eli avorahastusta, eli kaikki ovet käytettävissä kyytiin tuloon) vai linja-autojen tavallista tapaa (eli suljettua rahastusta, eli vain etuovesta kyytiin)... :)
 
Löytyykös bussien matkakortinlukijoista 0-painiketta vai pitikö kumipyöräkolmosella ostaa kertalippu? Entäpä pysäkeillä, noudatetaanko bussisääntöä eli noustaan kyytiin etuovesta vai voiko hypätä sisään ratikoiden tapaan mistä tahansa ovesta?

Kuten Tuomas jo totesi, kortinlukija vaihdetaan keikan ajaksi ja myös kuljettajan myyntilaite ohjelmoidaan raitiovaunutilaan eli kumipyöräkolmosen kuljettajallakin on samanlainen lippuvalikoima kuin varsinaisessa raitiovaunussa. Uudenvuodenyönä jatkoin töitä 3X:n jälkeen samalla autolla h85N:n lisälähdöissä eli vaihdoin silloin myyntilaitteen takaisin bussitilaan (kortinlukijaa en vaihtanut takaisin, se tehtiin varikolla). Tämä ohjelmointimuutos onnistuu Buscomin ns. huolto- ja esimieskorteilla eli kyse ei ole salasanasuojauksesta.

Muutama vuosi sitten kun ensimmäisiä keikkoja ajelin kiskoja pitkin, sain ohjeen ajaa kuin raitiovaunut eli avorahastusta soveltaen ja kaikki ovet ovat käytettävissä. Käsittääkseni ohjeistusta ei ole muutettu (korjatkaahan jos olen väärässä).
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja YTV-alueelta - joulukuu 2008

No jos on tarkoitus korvata raitiovaunua niin ilmeisesti sitten samoilla säännöillä mennään...

Tämä oli tosiaan ajatuksena joten en jaksanut "riehua" asiasta kun autoa ei kukaan sotkenut niitä lattialle jääneitä tyhjiä tölkkejä lukuunottamatta.
 
Muutama vuosi sitten kun ensimmäisiä keikkoja ajelin kiskoja pitkin, sain ohjeen ajaa kuin raitiovaunut eli avorahastusta soveltaen ja kaikki ovet ovat käytettävissä. Käsittääkseni ohjeistusta ei ole muutettu (korjatkaahan jos olen väärässä).

Seurasin tänään tovin verran 4X-bussien liikennöintiä Katajanokalla pahimpaan iltaruuhkan aikaan kello 16 tietämillä. Kaikki autot noudattivat bussirahastustyyliä eli matkustajien oli noustava kyytiin etuovesta ja leimattava lippunsa. Autojen vuoroväli oli reilusti harvempi kuin raitiovaunujen olisi ollut, joten pysäkit olivat tupaten täynnä porukkaa ja väkijoukon ahtautumisessa bussiin vain etuovesta meni jokaisella pysäkillä melkoinen tovi. Useimmille lipun näyttämistarve tuli yllätyksenä, joten matkakortin kaivelu aloitettiin vasta etuovelle päästyä, mikä pidensi entisestään pitkäksi venähtäneitä pysäkkiaikoja. Matka Katajanokan vankilalta Katajanokan puistolle - siis kolme pysäkkiä - vei busseilta 6-8 minuuttia. Sujuvammin olisi mennyt avorahastuksena ja kaikki ovet auki pysäkeillä.
 
Seurasin tänään tovin verran 4X-bussien liikennöintiä Katajanokalla pahimpaan iltaruuhkan aikaan kello 16 tietämillä. Kaikki autot noudattivat bussirahastustyyliä eli matkustajien oli noustava kyytiin etuovesta ja leimattava lippunsa.
...
Sujuvammin olisi mennyt avorahastuksena ja kaikki ovet auki pysäkeillä.

Kauppatorilla eilen n. klo 17.50 matkustajat nousivat 4X:n kyytiin kaikista kolmesta ovesta. Muista pysäkeistä ja ajankohdista minulla ei ole havaintoa.
 
Takaisin
Ylös