Joukot aloittivat Helsingissä

Pysähdyimme ennen Pajamäkeä Espoosta tulevan Jokerin perään. Autosta jääneistä ainakin kolme lähti kävelemään Pajamäen suuntaan. Perässä seisovalla Joukolla olisi sinnekin päässyt. Osa matkasta taittui muutenkin tavallisia bussireittejä. Toivotaan Jouko-tietoisuuden kasvavan yleisön joukossa niin, että kohta ne pari pysäkinväliä osataan mennä silläkin, jos sellainen sattuu ensimmäisenä tulemaan.
Suurin osa joukkoliikenteen käyttäjistä jaksaa kyllä tarvittaessa kävelläkin nuo kaksi pysäkinväliä. ;) Välillä tulee miettineeksi, onko etenkin Helsingissä toisinaan liiankin hyvä joukkoliikenteen tarjonta, kun yksi tai kaksi pysäkinväliä pitää kulkea esim. raitiovaunulla.
 
Kutsuohjattuun Joukoon pitää vielä tutustua. Tänään tein ensimmäisen Jouko-matkani linjalla J37, jonka reitti on kiinteä. Suurin käytännön ongelma oli se, että tunnin mittaisella linjalla aikataulussa annetaan suoraan vain päätepysäkkien lähtöajat.

Kyllähän pysäkkikohtaiset aikataulut löytyvät Linjaoppaasta ja Reittioppaasta?
 
Suurin osa joukkoliikenteen käyttäjistä jaksaa kyllä tarvittaessa kävelläkin nuo kaksi pysäkinväliä. ;) Välillä tulee miettineeksi, onko etenkin Helsingissä toisinaan liiankin hyvä joukkoliikenteen tarjonta, kun yksi tai kaksi pysäkinväliä pitää kulkea esim. raitiovaunulla.

Tai onko pikkutaajamissa maaseudulla liian laiskaa väkeä, kun 400 metrin päähän S-markettiinkin hurautetaan autolla, vaikka olisi hyvä pyörä- ja kävelytiekin tarjolla. Paikallisessa kulttuurissa sitä pidetään täysin normaalina ja kävelijöitä kummastellaan. Ei se laiskuus ole vain helsinkiläinen juttu :)
 
Kaipa sitä moni jaksaisi kävellä. Juuri luin Raitio-lehdestä, kuinka Pasilan puutalo-alueelta ajettiin kilometrin mittaista liityntäratikkaa, ettei tarvitsisi kävellä. Taidettiinpa samaa hommaa jatkaa sitten bussilla myöhemmin. Ihmeellisiä laiskureita pasilalaiset olivatkin, ja outo liikennelaitos, joka ei tajunnut hyötyliikunnan päälle vaan vielä osaltaan auttoikin laiskistumisessa.

Samalla tapaa vaikkapa Linjojen ratikkaliikenteen palauttaminen palvelisi vain laiskimuksia, kyllä sieltä jaksaa kävellä, useimmat vaikkapa koko matkan keskustaan. Revittäköön kiskot sieltä pois pikaisesti, ettei niin hullu ajatus enää edes pääse esille.

Kävelen itsekin usein, vaikka vaihtokin olisi mahdollinen. Kuitenkin lyhyet vaihtomatkat paikkaavat linjaston puutteita. Kun suoraa linjaa ei ole, on sinänsä hyväksyttävää vaihtaa vain parinkin pysäkin matkan tähden. Valitkoon jokainen itse, haluaako hyötyliikuntaa työmatkansa yhteydessä.

Eivät verkossa olevat aikataulut korvaa hyvää paperista aikataulua. Väliajat siis esiin ja kartta samaan aikatauluesitteeseen. Lisäksi pitäisi niille väleille, joilla yhteenlaskettuna Jouko-linjat tarjoavat hyvän liikenteen, tehdä erikseen ainakin pysäkeille yhdistelmät. Vaikkapa Lassilassa pitäisi pysäkillä nähdä, koska Joukolla pääsee Prismaan ja Prisman edessä vastaavasti tulisi olla aikatauluyhdistelmä, josta paluumatkan aikataulun saisi selville. Eräillä väleillä nimittäin Joukot todella tarjoavat ihan tavalliseen bussiliikenteeseen verrattavissa olevan palvelun.

Verkossakaan sitäpaitsi ei mielestäni ole kunnollista Jouko-aikataulua väliaikoineen. Siis sellaista, josta näkee, koska Jouko on Pajamäen päätepysäkillä ja josta käy ilmi, koska siihen noustuaan on Prismalla. Osa uusista kaupunginosalinjoista kiertelee niin paljon, ettei pitkän matkan tekemenen niillä ole mielekästä. Siksi pitäisi lähdön lisäksi myös tuloaika nähdä helposti. Koitin huvikseni katsoa linjaoppaasta, kuinka Jouko kulkee. Sinnehän se informaatio hukkuu Pitäjänmäen aseman aikatauluyhdistelmään näppärästi. Reittiopas puolestaan tarjoaa Pitäjänmäestä Pajamäkeen kävelylähtöjä minuutin välein. Jotta sillä löytäisi nopeamman Jouko-yhteyden, saa kyllä hetken siirrellä lähtöaikaa myöhemmäksi. Selkeän aikataulun avulla myös sellainen matkustaja, joka palvelulinjaa ei tarvitse, onnistuisi erottamaan Jouko-palvelusta sen tarjonnan, joka palvelee sujuvasti kaikkia riittävän nopeasti.

On vaan valitettavan tyypillistä pääkaupunkiseudun liikenteessä tuo, että jotain uutta luodaan suuren rummutuksen säestämänä, mutta toteutus jää puolitiehen. Eipä tuon tiedotuksen parantaminen lopulta olisi kauhean suuri työ.
 
Pysäkinväleistä vielä sen verran, että välillä kaksi pysäkinväliä on yllättävän pitkä matka. Kuten vaikka Töölön kisahallin ja Elielinaukion väli. Puhumattakaan joistain moottoritieosuuksista kuten 738:lla. Toki välillä on melko lyhyitäkin pysäkkivälejä, mutta niidenkin välillä kävely saattaa ottaa aivoon kulkiessa kantamusten kanssa kaatosateessa. Hyötyliikunta on hyväksi, mutta aina se ei maistu.;)
 
Ja vaikka joukot aloittivat jo kaksi viikkoa sitten niin edelleen hyvin monilla pysäkeillä on vanhat P-alkuiset määränpääliuskat.
 
Suurin osa joukkoliikenteen käyttäjistä jaksaa kyllä tarvittaessa kävelläkin nuo kaksi pysäkinväliä. ;) Välillä tulee miettineeksi, onko etenkin Helsingissä toisinaan liiankin hyvä joukkoliikenteen tarjonta, kun yksi tai kaksi pysäkinväliä pitää kulkea esim. raitiovaunulla.
Kaupunginosalinjojen = palvelulinjojen eräänä tärkeänä pointtina onkin helpottaa tuon "pienimmän osan" liikkumista! Katsos on paljon keppi- ja rollaattoriväkeä ym, joille kaksi pysäkinväliä (lyhyttäkin) on pitkä, uuvuttava matka.
Taksiko, ei meillä kaikilla ole varaa. Ja miten hankalaa on terveenkin kömpiä taksimersun takapenkille tai etupenkillekään.
 
onko etenkin Helsingissä toisinaan liiankin hyvä joukkoliikenteen tarjonta, kun yksi tai kaksi pysäkinväliä pitää kulkea esim. raitiovaunulla.

En ole koskaan käsittänyt miksi tästä "syytellään" aika-ajoin. Jos olen pysäkin kohdalla ja määränpääni on kahden pysäkin päässä ja liikenneväline tulee sopivasti, miksi en menisi sillä?

Jos ajan autolla 500m päähän ei sitä ihmettele kukaan.

Toisekseen millä tavalla liian hyvä, harvennetaan liikennettä jotta kukaan ei menisi alle 20 pysäkinvälin matkoja?

(Logiikka ei mene mulla jakeluun vaikka kuinka yritän)
 
En ole koskaan käsittänyt miksi tästä "syytellään" aika-ajoin. Jos olen pysäkin kohdalla ja määränpääni on kahden pysäkin päässä ja liikenneväline tulee sopivasti, miksi en menisi sillä?

Jos ajan autolla 500m päähän ei sitä ihmettele kukaan.

Toisekseen millä tavalla liian hyvä, harvennetaan liikennettä jotta kukaan ei menisi alle 20 pysäkinvälin matkoja?

(Logiikka ei mene mulla jakeluun vaikka kuinka yritän)
Enpä syytä ketään. Jokainen saa toki valita kulkutapansa ihan itse. Suurin osa ihmisistä on hyväjalkaisia, joille tuon parin pysäkinvälin käveleminen ei tosin pitäisi olla mikään ongelma. Toki on olemassa vanhuksia tai muuten huonokuntoisia ihmisiä, joille liikkuminen on hankalaa. Juuri tälle "kohderyhmälle" Joukot ovat kai tarkoitettukin?

Joukkoliikenne ei kai voi olla ikinä liian hyvää, mutta se vain saattaa tehdä (autoilun ohella) joistain ihmisistä turhan laiskoja. Itse yritän harrastaa hyötyliikuntaa aina kun se on järkevää.

Nimim. "Joka päivä 3-4 kilometriä kävelyä työmatkan yhteydessä"
 
Enpä syytä ketään. Jokainen saa toki valita kulkutapansa ihan itse. Suurin osa ihmisistä on hyväjalkaisia, joille tuon parin pysäkinvälin käveleminen ei tosin pitäisi olla mikään ongelma. Toki on olemassa vanhuksia tai muuten huonokuntoisia ihmisiä, joille liikkuminen on hankalaa. Juuri tälle "kohderyhmälle" Joukot ovat kai tarkoitettukin?

Itselläni lähinnä talven pakkassäät ovat kiusa. Talvella pyrin valikoimaan kulkuvälineeni niin, että voin odottaa sitä lämpimässä odotustilassa ja se veisi mahdollisimman perille, ettei tarvitsisi kävellä kylmästä hytisten pitkää matkaa. Helsingissä kun tuo tuuli on yleensä riesana ja pahentaa pakkasen purevuutta. Sellaisina vuodenaikoina, kun sää on nollissa tai sen yläpuolella, ei kävely ole mikään ongelma. Rauhallisessa luonnossa on mukavaa kävellä pitkiäkin matkoja huomaamattakin, kun taas tylsissä elementtilähiöissä autotien varrella jo lyhytkin matka alkaa puuduttaa.
 
Suurin käytännön ongelma oli se, että tunnin mittaisella linjalla aikataulussa annetaan suoraan vain päätepysäkkien lähtöajat.
Tämä on tosiaan ongelma verrattuna entisiin palvelulinjoihin. Esimerkiksi täällä Mellunmäessä entisellä P11:lla oli aikatauluun merkitty kaikkien tärkeimpien pysäkkien lähtöajat. Nyt J92:n lähtöaikoja vaikkapa Mellunmäen metroasemalta Rukatunturintien suuntaan ei näe mitenkään muuten kuin varsin hankalan yhteenlaskun jälkeen katsomalla lähtöajan Myllypurosta. Ja senverran hankalaa matematiikkaa kyseinen räkmääminen kyllä on että itsekin ensimmäisellä kerralla laskin lähtöajan 10 minuutilla pieleen -Hoitakaapa siis siellä HKL:n aikataulusuunnittelussa tämä epäkohta kuntoon mahdollisimman pian, mielellään eiliseen mennessä.
 
Jouko aikataulut ovat sekavat,(netissä tulostettava)samoin näissä kotiin lähetetyissä kartoissa. On kyllä lähtö-ajat mutta, väliajat pitää itse laskea,siinähän ovat min. ajoaika eri etapin välillä. Toinen kummallinen asia on pysäkki aikataulut puuttuvat kokonaan. Bussin kokoa ei ole mielekästä suurentaa,vaikka mahdollisesti tulisi tarvetta,linjaverkosto(kadut)ovat useinkin liian ahtaita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös