Kalustopoistot 2009

Helb 9603-9605 vrt- helb 9707-9710 Ja sitten kun on vielä ex Helb 9309-9318 ja 9528-9542 ja niiden vastaavat Scaniat ex Helb 9402-9411 jotka olivat aivan kamalassa kuosissa poistuessaan...

No ainakin HelBillä oli selvästi huomattavissa reilu vuosi sitten, että Volvoja korjattiin paljon enemmän kuin Scanioita. 9402-9411 sarjan autoja ei paljon viitsitty korjata, mutta sitten taas sarjan 9528 - 9542 autoja kyllä korjattiin (vaikka ne vasta paskoja olivat). Ainakin yhdistymisen alussa olivat STA-taustaiset autot huomattavasti paremmassa kunnossa kuin HKL-taustaiset, ehkä se osasyy ongelmaan. HKL:n 9603-9605 ja 9402-9411 ei paljoa korjailtu, niillä ajettiin vaan, etenkin noilla teleillä!

Itse olen huomannut että Volvon alustalla olevat etenkin Wiimalaiset ovat paremmassa kunnossa kun vastaavat Scaniat (tosin vertailukohtiahan ei juuri enempää ole), johtuneeko sitten vanhan scanian tärinöistä vai mistä?

Ei se kyllä musta alustasta joudu, sillä ainakin "hintit" 9502-9522 olivat paljon parempia ajaa ihan loppumetreille saakka, kun samnikäiset Volvot.
 
En tiedä, muistanko nyt ihan väärin, mutta taisin joskus vuosia sitten matkustaa linjalla 17 Helbin 90-luvun alkupuolen mallistoa olevalla matalalattia-scanialla, jossa oli juuri takimmaisen penkkirivin kohdalla ammottava halkeama lattiassa ja tuntui, kuin bussin koko persus olisi ollut lähdössä irti hetkellä millä hyvänsä. Bussin sisäväritys oli sama kelta-harmaa, kuin 89-91 sarjan torni-volvoissa, alusta oli Scanian ja vaihteisto Voithin. Olisko kyseessä voinut olla 9201?
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, muistanko nyt ihan väärin, mutta taisin joskus vuosia sitten matkustaa linjalla 17 Helbin 90-luvun alkupuolen mallistoa olevalla matalalattia-scanialla, jossa oli juuri takimmaisen penkkirivin kohdalla ammottava halkeama lattiassa ja tuntui, kuin bussin koko persus olisi ollut lähdössä irti hetkellä millä hyvänsä. Bussin sisäväritys oli sama kelta-harmaa, kuin 89-91 sarjan torni-volvoissa, alusta oli Scanian ja vaihteisto Voithin. Olisko kyseessä voinut olla 9201?
Kelta-harmaalla sisustuksella oli matalalattia-autoja oli vain kaksi, eli Scania 9201 K202-korilla ja Volvo 9301 City L-korilla.
Siinä 9201:ssä taisi olla ongelmia rakenteen kestävyyden kanssa takaoven kohdalla. Mutta silti meni vielä ajoautoksi Vainiolle (Salon Liikenne 5).
 
Veolia 101 (Volvo B10B LMF / Carrus City M) on siirretty Seinäjoelle. Pääkaupunkiseudulla se ajoi viimeisen kerran linjaa viime vuoden puolella.
 
...taisin joskus vuosia sitten matkustaa linjalla 17 Helbin 90-luvun alkupuolen mallistoa olevalla matalalattia-scanialla, jossa oli juuri takimmaisen penkkirivin kohdalla ammottava halkeama lattiassa ja tuntui, kuin bussin koko persus olisi ollut lähdössä irti hetkellä millä hyvänsä...

Meikäläisellä taas ollut samankaltaisia kokemuksia monessa HelB:n bussissa sarjanumeroilla 401-423...
 
Viime viikon lopulla Varhassa herätettiin myyntirivissä olleita HelBin Scania-Maxceja henkiin ja niitä myös huollettiin. Taitavat Maxcit piakkoin matkata uuden omistajan luokse itärajan taakse. Huollossa kävivät ainakin autot 9504, 9512, 9513 ja 9516. 9537, joka oli viime vuonna Lentoparkille vuokrattuna, on myös Varhan myyntirivissä, kuten myös 9536. 9619 oli myös saapunut myyntiriviin, tosin autossa oli vielä Buscomit paikallaan. 9503 ja 9519 olivat vielä omissa ruuduissaan pihan toisella puolella, mutta näytti siltä ettei ne niitä ole linjalla käytetty.
 
Tuupakan häkkiin oli ilmeisesti to-ti välisenä aikana ilmestynyt useita Concan värisiä autoja. Ellen ihan väärin nähnyt, niin Carrus City M-mallia oli ainakin "valikoimissa". Liekö jotain 2009 poistettua kalustoa siirretty esim. Klovista häkkiin?
 
Poistellaankos tässä ketjussa nyt 2009 vai 2010 autoja?

Riippuu varmaan mikä määritellään poistopäiväksi: päivä jolloin auto on viimeistä päivää linjalla (esimerkissä HelBillä), vaiko päivä jolloin auto myydään tahi otetaan muualla käyttöön. Esimerkin HelB 9521 on ollut viimeistä päivää HelBillä linjalla 19.10.2009, joten ainakin sillä perusteella menisi tämän ketjun piikkiin.
 
Mustolan satama 2.3.2010:

HelB 9614 rekkalavetilla ilman akselistoja, määränpää tuntematon. Olin juuri matkalla ottamaan parempaa kuvaa, kun rekka karkasi paikalta ja täytyi tyytyä tähän heittolaukaukseen.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0277.jpg
    DSC_0277.jpg
    61.5 KB · Lukukerrat: 699
TLL 13 on TraFin mukaan poistettu liikennekäytöstä. Määräaikaiskatsastuskin on suorittamatta ja katsastus olisi pitänyt tehdä 15.9.2009 mennessä, joten tämä poisto kuulunee siis vuoden 2009 ketjuun.
 
Mustolan satama 2.3.2010:

HelB 9614 rekkalavetilla ilman akselistoja, määränpää tuntematon. Olin juuri matkalla ottamaan parempaa kuvaa, kun rekka karkasi paikalta ja täytyi tyytyä tähän heittolaukaukseen.
Onko paria vuottakaan, kun 9614:ään tehtiin isot korjaukset sen karattua kuljettajaltaan Petikossa.
 
Takaisin
Ylös