YTV:n ja HKL:n kesäaikataulut/reitit 2009 ja muutokset

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Alustavasti kesän 2009 muutoksista
Espoon Sisäiset linjat
Linjan e10 reitti muuttuu
Linja e57 Leppävaara-Tapiola-Westendin asema lakkautetaan

Vantaan sisäiset linjat
Linja v67 lakkautettaan

Seutulinjat
Linjan 506 vuorotarjontaa lisätään
Linjan 519A päätepiste siirtyy Vuosaaressa Vuosaaren satamaan ja vuorotarjontaa lisätään.
Linjan 520 päätepiste siirtyy lentoasemalle.
Linjan 615 kirjaimet muuttuvat ja kartanonkoskelle ajetaan enemmän. 24.00 jäkeen kulkevat vuorot ajetaan Flamingon kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Alustavasti kesän 2009 muutoksista
Espoon Sisäiset linjat
Linjan e10 reitti muuttuu
Linja e57 Leppävaara-Tapiola-Westendin asema lakkautetaan

Tuosta e57:n lopettamisesta syntyy varmaan aikamoinen haloo. Etelä-Leppävaarassa asuu paljon ihmisiä, jotka tuota käyttävät. Jokeri ei sille ole mikään korvaaja, koska sen reitti on on muuten eri, paitsi osuus Kehä 1:llä.
 
Vantaan 67 loppuminen on sinänsä nykytilanteessa ymmärrettävää. Kun linjaa vielä ajettiin kahdella autolla, keksittiin perustaa A-vuoroja Pakkalaan koululaisia varten. A-vuorojen tähden vuoroväli sitten harveni ja etenkin iltapäivällä aikataulu muuttui lentoaseman työläisiä varten sopimattomaksi. Ihmeellistä hommaa tuokin, kymmeniä vuosia ajettu työläisvuoro pilataan yhden koulun takia. Koulukyytinäkään linjan merkitys ei kai ollut kovin kummoinen, jos kerran koko linja lakkautetaan.

Simonkylään, Havukoskelle ym. kentältä menijä on linjalla 67 kotona ennenkuin korvaavalla 61+jotain -yhteydellä ollaan vielä Tikkurilassakaan. YTV seuraa menneiden vuosikymmenten Valtionrautateitä. Pilataan liikenne pikkuhiljaa, eipähän synny suurempaa kansanliikettä sitten lakkauttamisesta.
 
Simonkylään, Havukoskelle ym. kentältä menijä on linjalla 67 kotona ennenkuin korvaavalla 61+jotain -yhteydellä ollaan vielä Tikkurilassakaan.
No niinpä. Muutaman vuoden päästä täältä kai pääsee sitten kentälle muutamassa minuutissa junalla, kun ensin kävelee 15 min asemalle. Siihen asti tunnuslauseena: "Kävellen olisit jo perillä".
 
Viimeksi muokattu:
Alustavasti kesän 2009 muutoksista
Espoon Sisäiset linjat
Linjan e10 reitti muuttuu
Linja e57 Leppävaara-Tapiola-Westendin asema lakkautetaan

E10 on nyt sitten se Kalevalantien Tapiola-yhteyksiä palveleva linja. Sitä vain ihmettelen, että miten siihen/siitä nyt voi enää kätevästi vaihtaa Tapiolan terminaalissa, kun se oletettavasti jatkaa Pohjantieltä suoraan eteenpäin eikä siis kieppaa tunnelipysäkkien kautta (vai kieppaako, varsinaisen reitin suhteen siinä ei olisi mitään järkeä?).

Ja tosiaan, minäkin epäilen e57:n lopetuksen haittaavan suurta määrää ihmisiä niin Leppävaaran kuin Tapiolankin asukkaiden keskuudessa. Ainakin ruuhka-aikoina reitti on varsin täynnä, illemmalla ei enää, mutta silloin kun se osuu hyvin junan kanssa yksiin, niin sillä on päässyt illemmallakin todella kätevästi Tapiolaan ilman turhia Otaniemen kiertoajeluita.
 
Vantaan sisäiset linjat
Linja v67 lakkautettaan
Minäkin olen äimän käkenä. Kun joskus vajaat kymmenen vuotta sitten aloin käymään töissä lentoasemalla, linja v67 kulki ruuhkapainotteisesti. Taidettiinpa sitä ajaa aamuruuhkassa hetkellisesti jopa kolmella autolla. Lisäksi tuolloin kulki Havukosken ja lentoaseman teknillisen alueen väliä myös linja v66. Ainakin omien kokemuksieni mukaan linjalla v67 riitti tuolloin matkustajia. Kesällä 2001 v66 sitten lakkautettiin ja linjan v67 reittiä muutettiin kulkemaan Ruskeasannan kautta.

Mitä olen viime aikoina kulkenut etenkin ilta-aikaan linjalla v67, niin matkustajamäärät eivät ole olleet kovinkaan kummoiset, joten sikäli lakkauttaminen on perusteltua. Tosin niin kuin LateZ jo kirjoitti, noin kahden tunnin välein kulkeva linja ei voi palvella työmatkalinjana hyvin.

2000-luvulla on siis kohta lakkautettu kolme lentoasemalta Itä-Vantaan pohjoisosiin kulkenutta linjaa (v66, v67 sekä 863)...
 
E10 on nyt sitten se Kalevalantien Tapiola-yhteyksiä palveleva linja. Sitä vain ihmettelen, että miten siihen/siitä nyt voi enää kätevästi vaihtaa Tapiolan terminaalissa, kun se oletettavasti jatkaa Pohjantieltä suoraan eteenpäin eikä siis kieppaa tunnelipysäkkien kautta (vai kieppaako, varsinaisen reitin suhteen siinä ei olisi mitään järkeä?).

Eiköhän se kieppaa Westendin suunnasta tullessaan ihan saman kiepin kuin 57 nyt.
 
Eiköhän se kieppaa Westendin suunnasta tullessaan ihan saman kiepin kuin 57 nyt.

Jos se lähtee Otaniemestä ja kulkee Kalevalantietä ja menee Tapiolasta Puolarmetsään, niin missä välissä se kieppi tapahtuu?

Kuistilla ollaan kuin jouluvalot, joten voisitko/voisiko joku linkata tulevaan reittiin (en itse löytänyt) tai luetella Tapiolan pään tiet mitä pitkin e10 alkaa kulkea.
 
Kuistilla ollaan kuin jouluvalot, joten voisitko/voisiko joku linkata tulevaan reittiin (en itse löytänyt) tai luetella Tapiolan pään tiet mitä pitkin e10 alkaa kulkea.

... - Kalevalantie - Pohjantie - Merituulentie - Tapiolantie - Westendinkatu - Westendintie - ...
 
Pilataan liikenne pikkuhiljaa, eipähän synny suurempaa kansanliikettä sitten lakkauttamisesta.

Niinpä. Näin se on bussien kohdalla ollut monessakin paikassa. Vielä Keravan YTV-liittymisen aikoihin oli ajatuksia, että linja olisi jatkettu Keravalle palvelemaan lentokenttäyhteyksiä.
 
Linjan 520 päätepiste siirtyy lentoasemalle.
Linjan 615 kirjaimet muuttuvat ja kartanonkoskelle ajetaan enemmän. 24.00 jäkeen kulkevat vuorot ajetaan Flamingon kautta.
Ihme soutamista ja huopaamista tuo 519/520. Ensin lohkotaan 519:n palvelua huonommaksi siten, että kaikilla vuoroilla ei pääse lentoasemalle ja otetaan käyttöön uusi numero 520. Nyt palataan taas vähin äänin takaisin, paitsi linjatunnus 520 jää sekoittamaan tilannetta.

Lentokenttämatkustajat arvostaisivat varmasti 615:llä mahdollisimman suoraa reittiä Tuusulanväylälle. Toki on ymmärrettävää, että illan viimeiset vuorot keräilevät muidenkin alueiden matkustajia, mutta tuo Jumbon ympäristö on kyllä aika tukkoinen, mitä itse siellä olen liikkunut.
 
Ihme soutamista ja huopaamista tuo 519/520. Ensin lohkotaan 519:n palvelua huonommaksi siten, että kaikilla vuoroilla ei pääse lentoasemalle ja otetaan käyttöön uusi numero 520. Nyt palataan taas vähin äänin takaisin, paitsi linjatunnus 520 jää sekoittamaan tilannetta.

Lentokenttämatkustajat arvostaisivat varmasti 615:llä mahdollisimman suoraa reittiä Tuusulanväylälle. Toki on ymmärrettävää, että illan viimeiset vuorot keräilevät muidenkin alueiden matkustajia, mutta tuo Jumbon ympäristö on kyllä aika tukkoinen, mitä itse siellä olen liikkunut.

Mutta nyt näköjään tarjoillaan ilta-aikaankin 519:llä ainakin viime kesään verraten sangen mainiota palvelua lähtöaikojen ollessa Itäkeskuksen sulkemiseen asti 00, 10, 30 ja 40 yli tasatunnin.

Allekirjoittanutta joskus ottivat päähän vuodenvaihteeseen saakka 615T/N:ääkin ajaneena nuo illan lähdöt. Aikaa päätepisteiden välillä kyllä oli reippaasti ja varsinkin ilta-aikaan tuosta 615:n "pikavuoromaisuudesta" Mäkelänkadulla on hyötyä, mutta juurikin Jumbon tyhjeneminen tietylle 615T:n vuorolle Kehä III:n rampin pysäkiltä ja myöhemmin illalla sitten 615N:llä viikonlopun viettoon menijöiden kuskaaminen pitkin Kartanonkoskea tuntui ihmetyttävän joitakin lentokentältä tulijoita. Ainakin tuon tietyn yhdeksän pintaan lähtevän 615T:n kuormat olivat toisinaan Jumbon pysäkin jälkeen melkoisia. Niin ikään 615N iltapäiväruuhkassa Lentoasemalle oli toisinaan mitä epämiellyttävin kokemus itse kullekin penkinkuluttajalle niin ohjaamossa kuin matkustamossakin.

Kesästä alkaen tähänkin näköjään tulee muutoksia, kun päivällä ajetaan vain 615/T(K). Illalla näemmä vain 615T/N.
 
Kesästä alkaen tähänkin näköjään tulee muutoksia, kun päivällä ajetaan vain 615/T(K). Illalla näemmä vain 615T/N.

Kesäliikenteen alkaessa 615:n kirjainversioihin tulee muutoksia: Jatkossa T-vuorot ajavat Kartanonkosken kautta kuten nykyiset N-vuorot. N-reitti puolestaan muuttuu yöaikaan ajettavaksi "Flamingo Expressiksi" eli Lentoasemantieltä ajetaankin Tasetietä Flamingon ohi Valimotielle ja edelleen Tamiston liittymästä motarille. Kartanonkosken tarjonta ruuhka-aikojen ulkopuolella lisääntyy merkittävästi, tosin 615T:n ja 650:n aikatauluja ei ole kunnolla synkattu, jolloin muutamin paikoin ajetaan peräkanaa puolen tunnin välein.
 
Takaisin
Ylös