YTV:n ja HKL:n kesäaikataulut/reitit 2009 ja muutokset

Kesäliikenteen alkaessa 615:n kirjainversioihin tulee muutoksia: Jatkossa T-vuorot ajavat Kartanonkosken kautta kuten nykyiset N-vuorot. N-reitti puolestaan muuttuu yöaikaan ajettavaksi "Flamingo Expressiksi" eli Lentoasemantieltä ajetaankin Tasetietä Flamingon ohi Valimotielle ja edelleen Tamiston liittymästä motarille. Kartanonkosken tarjonta ruuhka-aikojen ulkopuolella lisääntyy merkittävästi, tosin 615T:n ja 650:n aikatauluja ei ole kunnolla synkattu, jolloin muutamin paikoin ajetaan peräkanaa puolen tunnin välein.

Jjep, nyt puhuin näköjään oikein kunnolla sitä ittiään. Näköjään 519:lläkin on sittenkin vaan se 30 minuutin vuoroväli, toisin kun nettiversiossa näytti olevan.
 
Helsingissä ainakin linjoilla 70T ja 70V nähdään mielenkiintoista kehityskulkua, kun kesäaikataulujen astuessa voimaan keskipäivän vuoroväli lyhenee 23 minuutista 22 minuuttiin.
 
520 ei sitten kulkeudukaan lentoasemalle saakka? Missä vaiheessa ja minkähän vuoksi tällainen päätös tehtiin?
 
Helsingissä ainakin linjoilla 70T ja 70V nähdään mielenkiintoista kehityskulkua, kun kesäaikataulujen astuessa voimaan keskipäivän vuoroväli lyhenee 23 minuutista 22 minuuttiin.
Jossakin on ilmeisesti matemaattisesti todettu, että liikennettä on kesällä vähemmän -> lyhempi kierrosaika riittää -> vuoroväli lyhenee hiukan. Matkustajan kannalta aivan yhtä surkeita vuorovälejä kummatkin. Sen verran pitkä vuoroväli, että lähtöajat täytyy aina tarkistaa ja niitä ei ole mitään mahdollisuutta oppia.
 
Huomasin uudesta vantaan aikataulukirjasta että joidenkin linjojen aikataulut on painettu samalla tavalla kuten helsingin kirjassa, eli tunti ja viereen lähtöminuutit, ei siis allekkain kuten yleensä, tällaisia linjoja ovat mm. v61, v62, 315 ja 324. Onkohan ensi syksyn kirjaan tarkoitus yhtenäistää kaikki aikataulut Helsingin kirjan mukaisiksi?
 
Onkohan ensi syksyn kirjaan tarkoitus yhtenäistää kaikki aikataulut Helsingin kirjan mukaisiksi?

Ei kaikkia. Suurimmalla osalla niistä linjoista, joilla on ollut aikatauluissa välipisteaikoja, säilyy aikatauluformaatti nykyisellään.

Muutamalla välipisteaikoja omaavalla linjalla (ainakin e23, 550) on kuitenkin tunnit/minuutit -tyyppinen formaatti sekä päätepisteiden lähtöajoille että Leppävaaran aseman väliajoille molempiin suuntiin. Kyseinen ratkaisu ei minusta vaikuta kovin hyvältä, sillä e23:n taulussa Leppävaaran lähtöaikasarakkeet on erotettu ainoastaan lähtölaiturin perusteella. Voisinpa veikata, että osa matkustajista erehtyvät siksi poimimaan vääriä lähtöaikoja ja ovat pysäkillä väärään aikaan. Eli jos myös suunta olisi ilmoitettu niin turhilta sekaannuksilta vältyttäisiin.

550:n tapauksessa on otettu roima askel alaspäin, sillä ainakaan omassa aikataulukirjassani ei ole muita aikoja ilmoitettu kuin Itäkeskuksen ja Westendinaseman. Kovastihan tätä linjaa kolme vuotta sitten mainostettiin seudun lippulaivauudistuksena, johon matkustusinformaatio kuuluu olennaisena osana, mutta nyttemmin ei enää välitetä siitä mitä päätepysäkkien välissä tapahtuu, josta välipisteaikojen ilmoittamatta jättämisen lisäksi kielii pysäkki-informaatiolaitteiden vaihteleva toiminta. Toivottavasti tästä ei kuitenkaan voi vetää sitä johtopäätöstä, että linjalta tultaisiin jättämään kokonaan Leppävaaran, Huopalahden ja Oulunkylän väliajat.

Näköjään myöskin sellaisilla linjoilla, joilla tähän asti on ilmoitettu pelkät päättäreiden lähtöajat, tulee kesäaikatauluissa olemaan kahta eri esitystapaa. Esimerkiksi akin mainitsema linja 315 on rakennettu HKL-tyyppiseksi, mutta esim. 532 on hh:mm-muodossa. Ilmeisesti HKL-tyyppinen rakenne on tehty kaikille aikatauluille, jotka entisessä muodossaan ulottuvat useammalle sivulle ja näin on sitten säästetty sivujen määrässä sekä painokustannuksissa. Toisaalta, voihan olla, että YTV myös hakee useilla aikatauluratkaisuillaan palautetta asiakkailta, jonka perusteella voidaan löytää se paras esitystapa.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo JT:n mainitsemat 550:n välipisteajat löytyvät nettiaikataulusta, eli ne on siis edelleenkin. Sinäänsä ymmärrän, että ne on jätetty tuosta paperiversiosta pois. Linja kuitenkin kulkee ruuhkassa 5 minsan välein ja lisäautot päälle. Keskikesällä tosin vuoroväli on läpi päivän sen 10 minsaa eli ruuhkavuorot jäävät pois välistä. Kirkkonummen pakkaa on sekottu sitten vielä lisää. Netissä joka ikinen linjanumero on erillisenä aikatauluna. Kuitenkaan kirkkonummen sisäisten linjojen aikatauluja ei ole ainakaan vielä laitettu nettiin. Että silleen.........
 
Heh. Meitä lähin rautatieasema on Hiekkaharju, jossa tilanne on nyt aika vitsikäs. Tihein vuoroväli junilla on nimittäin.... sunnuntaina! Totuuden nimessä sama 15 min väli on toki myös ruuhka-aikoina, mutta arkisin ja lauantaina ajetaan päivällä 20 minuutin välein, sunnuntaina 15.:shock:

Ylläolevaan viitaten: nuo välipisteaikataulut on kyllä esim. Turussa onnistuttu laittamaan taulukkomuotoon jo 80-luvulla. Siellähän pääosa linjoista ajaa ensin esikaupungista torille, jossa tasataan aikaa ja jatketaan sitten esikaupunkiin toiselle puolen kaupunkia. Aikataulut lähtöpisteestä ja torilta ovat yksinkertaisesti eri taulukossa.
 
Kauklahden suunnallakin tapahtui muutoksia. 65 (ei kuitenkaan K-vuorot) kulkee nykyään Kauklahdenväylää Kivenlahdesta aina Kauklahden teollisuusalueelle asti kiertäen sitten Kauklahden teollisuusalueella lenkin ja jatkaen Kauklahdessa normaalisti. Matkustessani viime viikolla tällä linjalla pikkuisen yli neljä iltapäivällä Kivenlahdesta Kauklahteen oli matkustajia siinä kymmenen. Ruuhka-aikaan tuollainen matkustajamäärä on pientä ja tämä linja taitaa ollakin yksi Etelä-Espoon hiljaisimmista linjoista yhdessä 46:n ja 16:n kanssa.

Vanttilan palvelut paranivat ainakin selvästi, kun 65:n kaikki vuorot alkoivat kulkea Kivenlahden teollisuusalueen kautta kiertäen. Tietenkin ihanne olisi, että bussit voisivat kulkea Vanttilassa Vantinlaakson- ja Vantinmäentien kautta kiertäen. Onkohan nuo sen verran kapeita, ettei tämä onnistu. Nimittäin jos tällainen reitti olisi mahdollinen voisi linjan 61 vuoroja korvata 65:n vuoroilla. Tietenkin silloin 65:n aikataulu täytyisi järjestää siten, että Vanttilasta olisi vaihtoyhteys junaan kohti Helsinkiä. Yksi ongelma tässä olisi se, että Nissinmäen kaukaisimmista taloista olisi kohtuullisen pitkä kävelymatka 65:n pysäkeille (n. 700 metriä). Silloin kun 65 ei ole kulussa, Vanttilaan pääsee linjan 165 N-vuoroilla.
 
Tulipa viime pyhänä töitä tehdessä huomattua, että h39 ja h45 lähtevät siis sunnuntaisin klo 9:40-19:40 molemmat samaan aikaan Malminkartanosta Kamppia kohti. Uffaffaa uffaffaa, siis kaksi autoa peräkkäin puolen tunnin välein! Kukahan munasi? :)
Samalla ajanjaksolla Kampista h39 lähtee 5 minuuttia ennen h45:ta... Olisiko ollut vaikeaa saada tasaiset vuorovälit?
 
Takaisin
Ylös