YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Alustavasti syksyn ja talven 2009-2010 muutoksista
Espoon sisäiset linjat
Linjojen e24 Leppävaara-Jupperi ja e25 Leppävaara-Lähderanta reitit muuttuvat kun Rastasniityntie avataan liikenteelle ja vastaavasti ajoyhteys Vanhalta Rastaalantieltä Latvatielle katkaistaan

Vantaan sisäiset linjat
Linjoille v61 ja v62 lisätään vuoroja, linja v61 ajetaan ympäri vuorokauden 7-päiväisesti
Linjan v70 reitti muuttuu kulkemaan Korso-Koivukylä välin radan länsi puolta.
Linjan v72 reitti muuttuu kulkemaan Korso-Koivukylä välin radan itä puolta
Linja v75 liikennöidään rengaslinjana molempiin suuntiin
Korsossa laituri järjestelyjä tullaan selkeyttämään

Seutulinjat
Linjan 120 Helsinki-Olari reitti muuttuu kulkemaan uuden suurpellon asuinalueen läpi ja samalla linja muuttuu 7-päiväiseksi, muutos toteutuu tammikuussa 2010
Linjan 248 Helsinki-Jupperi reitti katkaistaan Lähderantaan.
Linjan 506 reitinmuutos kumpulassa toteutetaan
Linjan 730 kaikki vuorot ajetaan Pohjois Nikinmäkeen asti
 
Viimeksi muokattu:
Helsingin sisäiset linjat
h15 jatketaan Salmisaarenrannan työpaikka-alueelle ruuhka-aikaan ja arjen päiväliikenteessä
h22 siirretään kulkemaan Ilmalantorin kautta, kun Postintaipaleen liittymä Hakamäentielle suljetaan
h55 siirretään kulkemaan Kumpulan kampuksen kautta
h56 aloittaa, jos siihen saadaan valtionrahoitusta
mahdollisesti 08N jaetaan linjoiksi 04N Rautatientori - Lauttasaari ja 08N Rautatientori - Latokartano
 
Helsingin sisäiset linjat
h22 siirretään kulkemaan Ilmalantorin kautta, kun Postintaipaleen liittymä Hakamäentielle suljetaan

Miksi liittymä suljetaan? Eikö liittymästä voitaisi sallia edes sellaiset liittymiset, joissa ei käännytä risteyksen yli? Ilmalantori on jo nykyäänkin aikamoinen sumppu, kun tilanahtaus busseja ajatellen vaivaa ja henkilöautojakin on enemmän kuin tarpeeksi kapealla kadulla. Toivottavasti ovat tehneet järkevät suunnitelmat, kun kyseisestä liittymästä kulkee paljon Postin kuorma-autoliikennettä ja Ilmalan bussivarikon halliliikennettä.
 
Miksi liittymä suljetaan? Eikö liittymästä voitaisi sallia edes sellaiset liittymiset, joissa ei käännytä risteyksen yli? Ilmalantori on jo nykyäänkin aikamoinen sumppu, kun tilanahtaus busseja ajatellen vaivaa ja henkilöautojakin on enemmän kuin tarpeeksi kapealla kadulla. Toivottavasti ovat tehneet järkevät suunnitelmat, kun kyseisestä liittymästä kulkee paljon Postin kuorma-autoliikennettä ja Ilmalan bussivarikon halliliikennettä.

Tuolla näkyy mitä on suunniteltu:

http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/11690.PDF

http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/11274.PDF
 
Jaaha, Vantaan suosittujen linjojen 70 ja 72 sotkeminen siis on totetutumassa. Tikkurilaan noilla kummallakin suurin osa väestä kulkee. Alle puolen tunnin matka on niin lyhyt, ettei junaan vaihtaminen ole oikein mielekästä, etenkin kun suosituimmat Tikkurilan palvelut sijaitsevat etäällä asemasta.

En oikein ymmärrä, miksi juuri suosituimpien linjojen kanssa pitää lähteä leikkimään. Onko tavoitteena karkottaa matkustajat niiltä? Vai onko kaikki suora ja helppo joukkoliikenne linjastosuunnitelman tavoitteiden vastaista? Tuo uudistus hidastaa matkaa sen verran, etteivät nykyiset kierrosajat ja automäärät riitä. Kustannukset nousevat, palvelu heikkenee.
 
Jaaha, Vantaan suosittujen linjojen 70 ja 72 sotkeminen siis on totetutumassa.

Tuo uudistus hidastaa matkaa sen verran, etteivät nykyiset kierrosajat ja automäärät riitä. Kustannukset nousevat, palvelu heikkenee.

Syksyllä uusien liikennöintisopimusten astuessa voimaan v70:n kierrosaikaa nostetaan 20 minuutilla (4x20 min=80 min). Tosin ruuhka-ajan vuoroväli heikkenee pysymällä päiväsajan kaltaisena.

v72:lla ruuhkassa tullaan liikennöimään 5x20 min = 100 min eli kierrosaika nousee 20 minuutilla. Päiväsaikaan kierrosaika pysyy ennallaan.
 
Kun linjat 55(A) ja 506 siirtyvät ensi syksynä kulkemaan Kumpulan kampuksen kautta, niin eikö samassa yhteydessä olisi syytä siirtää myös kolmas nykyistä reittiä käyttävä linja eli 52 kulkemaan Kumpulan mäen kautta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Uusin Hyppää kyytiin lehti tuli tänään postiluukusta ja siinä on syksyn muutoksista.
Espoon suunta
Linjan 24 reitti muuttuu syksyn 2009 aikana kulkemaan Kuusinevantien, Rastasniityntien, Veininlaaksontien ja Lähderannantien kautta Turuntielle Rastasniityntien kadunrakennustöiden valmistuttua. Myös linjan T-vuoroille tulee muutoksia.
Linjan 25 uusi reitti kulkee laaksolahdentien kautta, lijalle lisätään arki ja lauantai vuoroja.
Linjalle 103 lisätään vuoroja arkisin ja T-vuorot lauttasaaren kautta.
Linjan 106 K-vuorot ajavat Säterin kautta
Linjoille 121, 122 ja 132 lisätään vuoroja sunnuntaisin.
Linjalle 143 lisätään A-Vuoroja Soukanniemeen arkena.
Linjalle 147 lisätään uusi varhaisaamunvuoro arkena.
Linjalle 150 lisätään A-vuoroja Saunalahden kautta Tillinmäkeen.
Linjalle 165 lisätää vuoroja ruuhka aikaan. Sunnuntaisin linja ajetaan Vanttilan kautta Espoonkartanoon korvaten linjan 65 lakkautettavan sunnuntailiikenteen.
Linjalle 231 lisätään Mäkkylänkallion ja Henrikintien kautta kulkevia K-vuoroja
Linjan 248 reitti lyhenee Lähderantaan, osa linjan lähdöistä ajetaan A-vuoroina Jupperiin asti. K-vuorot eivät enään kulje Karakalliontien kautta.
Linja 506 alkaa kulkea Kumpulan kampuksen kautta.

Vantaan ja Keravan suunta
Keravan kutsutaksilinjan 8T reitti muuttuu välillä Asema-Kytömaa kulkemaan Kurkelan kautta.

Linjan 1NN ajetaan viikonloppuisin Myyrmäkeen asti.
Linjaa 60 ajetaan myös keskipäivällä
Linjalle 62 tulee Fazzerilan kautta kulkevia K-vuoroja.
Linjojen 70 ja 72 reitit muuttuvat Korson ja Koivukylän välillä, Linja 70 Mikkola-Korso-Peijas-... ja linja 72 Kulomäki-Korso-Rekola-Peijas-...
Linjalla 75 on vain K- ja M-vuoroja, Korson asemalla linjan reitti kulkee urpiaisentien kautta.
Linjan 730 koikki vuorot ajetaan Pohjois Nikinmäkeen asti, ei enään Honkanummentien kautta ajettavia AP-vuoroja
Linjan 731 N-vuorot ajavat iltasin lahdentien kautta.
Linjojen 873 ja 874 linjatunnukset muuttuvat Linjan 873 uusi tunnus on 973 ja vastaavasti linjan 874 uusi tunnus on 974
Linjan 973 V-vuorot alkavat kulkea Kercan (Ali-Keravan) kautta ja keravan asemalta pohjoiseen jatkavat vuorot lähtevät laiturista 2.
Linjat 915 ja 916 lakkautetaan

Junat
Iltaisin N-junia ajetaan 15 min välein klo 22.36 asti jonka jälkeen vuoroväli on 30 min.
 
Positiivista nähdä että monille Espoon suunnan linjoille lisätään vuoroja. Kasvaneisiin matkustajamääriin osataan vastata tarjontaa lisäämällä, nyt on hyvä mahdollisuus lisätä joukkoliikenteen käyttöä ainaisen negatiivisen kierteen sijaan.
 
Östersundomin linjoille tulee parannuksia syksyllä.

Linja 91 ajaa myös Degermossaan ja Puroniittyyn.

Linja 93 reitti muuttuu Landbossa ja Karhusaaressa (Landbon reitti tosin huononi)

Linjalle 93A lisävuoroja, aamulla ja iltapäivällä käytössä isot bussit

Koulukuljetukset lakkautetaan ja korvataan julkisella liikenteellä

http://www.hel.fi/static/public/hel...25056039C/Ostersundomin_liikennemuutokset.pdf

http://www.hel.fi/static/public/hel...553-9E55-6BD07F27D1FA/Liitosalue_20052009.pdf
 
Takaisin
Ylös