YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

- linja h18 päivä- (ja osin ruuhkaliikennettäkin) on nyysitty alas, vuoroväli Munkkivuoreen on enää 15 min, harvennuksen Suomen ennätys, vielä 1993 h18 kulki arkisin päivällä 6-7 min välein

Tämän saattoi ennakoida, kun päätettiin reitin siirtämisestä pysyvästi Kampin metroasemalta Eläinmuseon kautta kulkevaksi. Oma tuntumani on, että Kampin pysäkki oli linjan käytetyin. Reittimuutoksen myötä linjaa saatiin nopetettua, samalla matkustajia vähennettyä ja siten linjan tarvettakin vähennettyä.
 
Tämän saattoi ennakoida, kun päätettiin reitin siirtämisestä pysyvästi Kampin metroasemalta Eläinmuseon kautta kulkevaksi. Oma tuntumani on, että Kampin pysäkki oli linjan käytetyin. Reittimuutoksen myötä linjaa saatiin nopetettua, samalla matkustajia vähennettyä ja siten linjan tarvettakin vähennettyä.
Tämähän on mielenkiintoinen tieto. Kuinkahan radikaalisti matkustajat ovat vähentyneet bussilinjalla h18 reittimuutoksen jälkeen?

Onko tässä nyt kyse siitä, mistä Antero toisessa ketjussa juuri kirjoitti?
Kun kerran muu kuin raitioliikenne tuottaa tappiota, alijäämää on yksinkertaista pienentää supistamalla liikennettä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tämähän on mielenkiintoinen tieto. Kuinkahan radikaalisti matkustajat ovat vähentyneet bussilinjalla h18 reittimuutoksen jälkeen?

Onko tässä nyt kyse siitä, mistä Antero toisessa ketjussa juuri kirjoitti?
Parempi linjahan se on nyt ajaa. Mutta onhan Töölön puolesta ihan riittävästi tarjontaa sinne Kampin kakaraostarille; vielä jos h18 teliautoineen olisi Fredalla, Kamppi(M) -pysäkki voisi tukkeutua täysin...
Mutta mutta, Ulvilantiellä Munkkivuoressa on aika rauhallista. Taitaa väki alkaa olemaan niin vanhaa, että matkustus keskustaan rupeaa jäämään päiväohjelmista pois.
Samaa käytön (ja tarjonnan) vähentymistä on havaittavissa myös muissa vanhoissa lähiöissä.
 
Mutta mutta, Ulvilantiellä Munkkivuoressa on aika rauhallista. Taitaa väki alkaa olemaan niin vanhaa, että matkustus keskustaan rupeaa jäämään päiväohjelmista pois.
Tuo voi muuten tarkoittaa sitä, että 10 vuoden päästä ne ovat täynnä opiskelijoita. Vanhukset muuttavat vanhainkoteihin ja Taivaaseen (tai johonkin vastaavaan), ja perikunnat vuokraavat kämpät opiskelijoille. Näin on käynyt ainakin Tampereella 60-luvulla uudelleenrakennetussa Tammelassa ja 50-60-luvuilla rakennetussa Kalevassa, molemmat ovat nykyään täynnä opiskelijoita. 10 vuotta sitten alueilla asui vain vanhuksia. Munkkivuorihan on muuten saman aikakauden lähiö.

Munkkivuoren kohdalla opiskelijoiden tuloa hidastaa ehkä lipastojen ajallinen etäisyys, lähellä on lähinnä ammattikorkeakoulujen toimipisteitä (Metropolia, Haaga-Helia) ja HY:n hammaslääketieteen laitos. Meikussa taitaa olla seuraavaksi lähin HY:n toimipiste, lääkis.
 
Munkkivuoren kohdalla opiskelijoiden tuloa hidastaa ehkä lipastojen ajallinen etäisyys, lähellä on lähinnä ammattikorkeakoulujen toimipisteitä (Metropolia, Haaga-Helia) ja HY:n hammaslääketieteen laitos. Meikussa taitaa olla seuraavaksi lähin HY:n toimipiste, lääkis.

Eipä sillä juuri ole merkitystä. Helsingin seudulla mahdollisuus valita vuokrakämppä optimaalisen sijainnin perusteella on aika olematon. Tyytyä täytyy siihen, mitä saa. Eikä Munkkivuori todellakaan mitenkään erityisen huonossa paikassa ole.
 
Tänään oli sitten Vantaan aikataulukirja kolahtanut postiluukusta. Huomasin linjan 530 kohdalla, että Concordia on edelleenkin liikennöitsijänä, vaikka Westendin Linja onkin merkitty linjan ajajaksi. Onkos tämä ensimmäinen kerta, kun Westendin linja ajaa jotain linjaa, jonka toinen päätepiste on Vantaalla?

Linjanumerointi on nyt saanut hieman koomisia piirteitä, kun Porvoon suunnan linjat on numeroitu 830-840 sekä 842-870. Väliin jäävä 841 liikennöikin sitten ihan jossain muualla. ;) Muuten Porvoontien suunnan linjoille on saatu selkeä aikataulu pääsääntöisesti tasatahtisine vuoroväleineen.

Täällä Itä-Vantaalla on muuten ainakin linja 973 alkanut ilmestyä pysäkkikilpiin jo jokin aikaa sitten.
 
Myöskin Espoon talviaikataulu tippui postista alas. Sinäänsä mitään uutta en löytänyt, mikä ei olisi jo nyt käynyt ilmi.
 
Helsingin linjan 21V reitti Asema-aukion luona muuttuu. Linja ei enää käänny Asema-aukion taksiaukion kautta takaisin Kamppiin Postikadun ja Arkadiankadun kautta, vaan jatkaa päätepysäkiltään Kaivokadun, Simonkadun ja UKK:n kautta kohti Larua.

Tämän saattoi ennakoida, kun päätettiin reitin siirtämisestä pysyvästi Kampin metroasemalta Eläinmuseon kautta kulkevaksi. Oma tuntumani on, että Kampin pysäkki oli linjan käytetyin. Reittimuutoksen myötä linjaa saatiin nopetettua, samalla matkustajia vähennettyä ja siten linjan tarvettakin vähennettyä.
Tjaa, ei täyteenahdatut bussit niin ruuhka-aikoina kuin myös päiväsaikaankin anna sellaista vaikutelmaa, että matkustajia olisi vähentynyt. Matkustajat ovat hyvin osanneet siirtyä uudelle reitille; siinä missä ennen Kampin pysäkki oli kaikkein käytetyin, nykyään uudet avainpysäkit ovat Kampin tori, Postitalo sekä tietenkin Rautatientori erityisesti Munkkaan päin mennessä.

Edelleen aikataulu vaikuttaa siltä, että h14 ja h18 kulkevat taas aivan peräkkäin pitkin päivää...:mad:
 
Omalla pikku otoksellani 18:n merkittäviin avainpysäkkeihin nykyään lukeutuu nimenomaan Eläintieteellinen museo, jonka näin väitän perineen Kampin matkustajavirran.
 
Helsingin linjan 21V reitti Asema-aukion luona muuttuu. Linja ei enää käänny Asema-aukion taksiaukion kautta takaisin Kamppiin Postikadun ja Arkadiankadun kautta, vaan jatkaa päätepysäkiltään Kaivokadun, Simonkadun ja UKK:n kautta kohti Larua.
Täytyy vain todeta, että harvinaisen hyvä reittimuutos linjalla h21V; tätä olen odottanutkin. Nyt siitä tulee todellinen vaihtoehto h65A/h66A-käyttajille, jotka ovat menossa keskustasta Laruun päin. Toki yksi bussilinja Simonkadulle ja UK-kadulle lisää voi hieman hidastaa raitiolinja h3T:n menoa. Toivottavasti Helmit ja muut ovat kunnossa ja etuudet vahvat.
Voisi vielä tiputtaa sen V:n pois tuosta tunnuksesta, sillä ko. linjallahan ei enää tuollaista ruuhkalinjan kirjaintunnusta ole tarvittu vuosikausiin.
 
Olisiko sopivaa oikeaoppisuutta, että Suurpellon alkuvaiheessa jatketaan linja 120 Henttaalle ja lopetetaan linja 16. Jos Suurpelto etenisi kohtalaisella vauhdilla ennen metron tuloa, niin sitten linja 120 jatkettaisiin laajentuvalle Suurpellolle palvelemaan sellaisia, jotka saattavat joskus joukkoliikennettä käyttääkin. Sitten Henttaalta napattaisiin pois suora yhteys Helsinkiin. Toki voisi linjan haaroittaakin, mutta epäilen, että Suurpellosta on aikanaan enemmän käyttäjiä. YTV:n suunnitteluohje edellyttää Henttaalta suoraa yhteyttä omaan aluekeskukseen, mutta ei Helsinkiin.

Linja 16A/B palvelee myös ainakin jonkin verran Olarista Orionille meneviä työntekiöitä. Yksi vaihtoehto mielestäni voisi olisi 16A/B-linjojen kehittäminen, esimerkiksi nämä voisivat alkaa kulkea Matinkylän kautta ja 16B:lle voisi laittaa vielä jonkun aikaisemmankin vuoron.

Joitain huomioita Espoon aikatauluista. 25A alkaakin kulkea lauantaisin tiheimmillään tunnin vuorovälillä. 71:lle on tullut uusi Lepsämäjoelta iltapäivällä 16.53 lähtevä 71BB-vuoro, kun aikaisemmin Lepsämänjoentieltä lähti vuoroja vain aamuisin ja iltapäivisin vuoroja ajettiiin vain Lepsämänjoentielle. Tuolla vuorolla tuskin on kovin monta käyttäjää, mutta jos on vapaata, niin voihan tuota hyödyntää esimerkiksi silloin, jos jostain syystä haluaa käydä vaikka Nurmijärven Kuonomäen alueellä kävelemässä. Ehkä tuota vuoroa voi joku ystäväänsä tapaamassa käyvä koululainen käyttää.

Bussien liikennöintiaikaa taidetaan hiljalleen laajentaa ainakin osalla linjoista. Arkisin 132:lle on tullut uusi 4.53-lähtö, jota viime talven aikatauluissa ei ollut (viime talvena ensimmäinen lähtö 5.13), samoin 147:lle on tullut 4.38 KT-vuoro (viime talvena ensimmäinen lähtö 5.28) . 550:n liikennöintiaikaa laajennettiin jo kesäaikatauluissa ja talvella Westendinasemalta lähtee arkisin kaksi vuoroa ennen viittä (4.33 ja 4.55).
 
Pieni havainto: linjalle 615 on lisätty sen verran yölähtöjä, että yksi auto näyttäisi ajavan nyt läpi yön kaikkina viikonpäivinä.

Uusia lähtöjä verrattuna viime talveen:

Rautatientori: 1:50N, 2:20N, 2:50N, 3:20N
Lentoasema: 2:35N, 3:05N, 3:35N, 4:05N

Tuosta 4:05N-lähdöstä ehtii sitten jo aamun ensimmäiseen Rautatientorin lähtöön eli 4:50TK.

Uusia lähtöjä verrattuna kuluvaan kesään:

Rautatientori: 2:50N, 3:20N
Lentoasema: 3:35N, 4:05N

Lauantaisin ja sunnuntaisin ei ole 4:50TK-lähtöä, eli lentoasemalta 4:05 lähtevä N-vuoro jatkanee 5:20 TK -vuorona takaisin.
 
Kooste Östersundomin linjamuutoksista:

91 palaa kesätauolta ja uusi reitti Länsisalmi-Puroniitty
91K Länsisalmi-Talosaari-Kappeli-Degermossa-Puroniitty
Linja palvelee koululaisia ja vaihtoyhteys 93 ja U-linjoille, ajaa 7-9 ja 12-18

93A arkisin 6-18 ja la 8-16 puolen tunnin välein Landbo-Itäkeskus. Arkisin 5-6, 18-0, la 7-8 ja 16-0, su 8-0 tunnin välein Landbo-Itäkeskus. Ruuhka-aikaan käytössä isot bussit. Mielenkiinnolla odotan millaisia:). 93AK poikkeaa Karhusaaressa. Karhusaaressa ei ajeta enää Merikapteenintietä ja Reelinkiä, ainoastaan Karhusaarentietä. Uusi reitti nopeuttaa matkoja eikä Karhusaaren sivuteiltä kukaan tule koskaan kyytiin.

U830 ei aja enää Landbon kautta vaan Uutta Porvoontietä. Uudet U-linjat 850 ja 870. Helsinki-Porvoo linjojen aikataulut muuttuu tasavälisiksi huomenna 10.8.
 
Linjanumerointi on nyt saanut hieman koomisia piirteitä, kun Porvoon suunnan linjat on numeroitu 830-840 sekä 842-870. Väliin jäävä 841 liikennöikin sitten ihan jossain muualla. ;) Muuten Porvoontien suunnan linjoille on saatu selkeä aikataulu pääsääntöisesti tasatahtisine vuoroväleineen.

Vaikuttaa, että YTV on töpeksinyt omavaltaisten numerouudistuksiensa kanssa. 100-numerojärjestelmähän on luotu nykyisenkaltaiseksi jo paljon ennen minkään YTV-organisaation perustamista, ja se on ollut varsin toimiva ja informatiivinen (lukuunottamatta muutamia vanhoja virheitä, jotka jo korjattu vuosia sitten). Syitä tähän historiaan en tiedä, mutta asioiden kulku 70-luvulta asti on ollut jokseenkin tämä: sata-sarja on kuvannut Helsingin säteittäisiä ulosmenoväyliä, niinkuin tiedämme (1xx -Länsiväylän suunta, 2xx -Turunväylän/Turuntien suunta, 3xx -Vihdintien suunta, 4xx -Hämeenlinnanväylän suunta, 6xx -Tuusulanväylän suunta, 7xx -Lahdenväylän suunta, 9xx -Itäväylän suunta).

Jo ammoisista ajoista 5xx-sarja on vastannut PK-seudun poikittaisliikennettä. Poikittaisliikenne käsitteenä on joskus ollut joillekin epäselvää; kyseessä ei ole liikenne, joka noudattaisi pääosin karttavaakasuoraa, eli itä-länsisuuntaa, vaan se tapahtuu pääosin poikittain pääkeskuksen säteittäisiä ulosmenoväyliä vasten. Poikittaisliikenne voi siis kulkea vaikka etelä-pohjoissuunnassa, kunhan ei päädy pääkeskukseen (tässä tapauksessa Helsingin keskusta).

8xx-sarjaa ei käytetty, koska Porvoonväylää kulkevaa numeroitua liikennettä olisi ollut aikanaan hyvin vähän, ja 7xx-sarja kuvasi paremmin Helsingin sisällä liikenteen yhteneväisen säteittäisen suunnan; eroavathan Porvoonväylä ja Lahdenväylä vasta moottoritieosuudella. Tällöin erillinen sata-sarja olisi ehkä jopa sotkenut informatiivisyyttä. Niinpä joku keksi myöhemmin käyttää vapaan 8xx-sarjan pk-seudun ulkopuolisiin poikittaislinjoihin, johon YTV:llä ei ollut mitään tekemistä. Tämä sarja on tietysti ollut aika laajalla alueella käytössä, mutta on kuitenkin kertonut valveutuneelle matkustajalle sen, ettei olla ainakaan Helsinkiin suuntautuvalla matkalla, vaikka kuntarajoja ylitetäänkin. Nyt kun YTV on Sipoon liitosalueen myötä alkanut omavaltaisesti muuttaa numerointilogiikkaa siten, että 8xx-sarja vastaa Porvoonväylän/Itäväylän suuntaa, numerojärjestelmä sekoaa. Sipoon, Keravan, Tuusulan ja Nurmijärven alueella on 8xx-sarjaa yhä vanhassa käytössä, pk-seudun ulkopuolisessa poikittaisliikenteessä. Samalla YTV muutti "omat" ja U-linjat 8xx-sarjasta 9xx-sarjaan.

Herää kysymys: miksei uusia linjanumeroita annettu Sipoon liitosalueen suuntaan alunperinkin 9xx-sarjaan, koska 8xx-sarjaa on paljolti käytössä muuallakin? On huomattavasti suurempi työ vaihtaa ajansaatossa koko vanha 8xx-sarja joksikin muuksi, kuin olisi ollut nimetä "uudet" linjat suoraan 9xx-sarjaan. Voiko YTV:ssä olla todella tämänkaltaista osaamattomuutta? Jos oikein muistan nähneeni menee liitosalueen ja Etelä-Sipoon kautta joku uuden numeron saanut U-linja 850. Tämä aiheuttaisi YTV:n osaamista hyvin kuvaavan tilanteen: Sipoossa kulkisi kaksi täysin erillistä linjaa samalla numerolla 850; toinen etelärannikolla ja toinen Nikkilä-Kerava -välillä. Odotan jännityksellä mikä linja YTV:n kaavailussa saa duplikaattinumeron 833, joka jo kulkee Keravan ja Hyrylän väliä.:icon_frown:
 
Takaisin
Ylös