YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

Muutama huomio näin aluksi:
  • 550:n aikataulu on täysin epäonnistunut viime talviaikatauluun verrattuna, jossa näki saman vuoron ajat Itäkeskus > Oulunkylä > Huopalahti > Leppävaara. Nyt kaikilta paikoilta on oma HKL-tyyppinen tunti-minuutti aikataulu. Erittäin sekavaa, jos yrittää hahmottaa miten vuoro kulkee. Lisäksi pitkä miinus siitä, että ruuhkan alussa ja lopussa on epätasaisia lähtöminuutteja Itäkeskusksesta ja Westendistä.
    Ennen kun oli helppo muistaa, että vuorovälit olivat ruuhkassa 5 min, muulloin 10 min sekä illasta 15 min ja loppuillasta 20 min. Sekä aamun ensimmäinen ja illan viimeinen 7:ään päättyvällä minuutilla. Yritäppä nyt sitten muitstaa, että esim. Itäkeskuksessa poikkeavat lähtominuutit ovat päivällä 5.48, 17.16 ja 17.23. Luulisi, ettei tuolla ole paljon väliä, mutta kun 550 on tähän asti ollut käytännössä ainoa linja koko pääkaupunkiseudulla, jossa lähtöajat ovat olleet loogisia, niin harmittaahan se, ettei ole enää. On nimittäin ollut helpompaa suunnitella vaihtoja, ilman että tarvitsee kantaa koko ajan aikatauluja mukana. Nyt logiikka ei ole aukotonta.

On kyllä tosi älytöntä, KOLME "ei loogista" lähtöä vuorokaudessa, mitenköhän selvitään talven yli!? Onhan se haastavaa ajatella, että 5.48=5.50, 17.16=17.15 ja 17.23=17.25!? Tollaset parin minuutin heitot ei pitäis hirveesti vaikuttaa kenenkään matkustamiseen!
Voimia ja jaksamista talven yli.
 
On kyllä tosi älytöntä, KOLME "ei loogista" lähtöä vuorokaudessa, mitenköhän selvitään talven yli!? Onhan se haastavaa ajatella, että 5.48=5.50, 17.16=17.15 ja 17.23=17.25!? Tollaset parin minuutin heitot ei pitäis hirveesti vaikuttaa kenenkään matkustamiseen!
Voimia ja jaksamista talven yli.

Joo yritän kerätä kaikki voimani, jotta selviän raskaampaakin raskaammasta talvesta. Pointti oli kuitenkin se, että ennen on vaihtoyhteyksiä miettiessä ollut kelppo laskea, millä vuorolla kannattaa mennä. Esim Itäkeskuksesta lähdettäessä normaalisti +/-2 min toleranssilla > Viikkin tiedepuisto 8 min > Oulunkylän asema 13 min > Tuusulanväylä 19 min > Hämeenlinnanväylä 25 min jne.

Jos ajattelee, että 5.48=5.50 tai 17.23=17.25, voi toiselämässä kohdata sen asian, että ne eivät ole sama asia. Ne vuorot nimittäin ihan oikeasti lähtevät silloin, eikä kahden minuutin päässä olevalla loogisella minuutilla. Ja vaikka 550:n vuorovälit ovat melko kohtuullisia, niin kaikilla niillä linjoilla, jolle voi vaihtaa ei vuoroväli ole ihan sama. Tai en ole vielä huomannut, että kaikkia suomen bussilinjoja olisi ruvettu ajamaan viiden minuutin välein.

Vaikka matkustaminen onkin mukavaa, näen omalle ajalleni sen verran arvoa, etten turhaan kuluta sitä odotellessani bussin lähtöä, vaan tulen silloin kun lähtöä ei tarvitse odotella turhaan.

Idea on vain yksinkertaisesti se, että kun ennen on toimittu tasaminuuteilla, miksi pitää sortua epäloogisuuteen. Taidan ajatella asiaa liian epäsuomalaisesta näkökulmasta. Toivottavasti pystytte ymmärtämään. :)
 
Arvoisa GT8N, tarkoitin sitä, että jos mietit vaihtoja Jokerilta toiselle linjalle ja et osaa laskea arvioitua ajoaikaa muuta kuin "loogisilla" minuuteilla, niin pyöristä lähtöajat seuraavaan "loogiseen aikaan". Näin ollen sinulla jää pari minuuttia pelivaraakin. Tietenkin bussi lähtee silloin kun on lähtöaika, mutta jos olet ennen mennyt 17.25 bussilla, niin nyt voit mennä 17.23 bussilla ja jää pelivaraa. :)
 
Tietenkin bussi lähtee silloin kun on lähtöaika, mutta jos olet ennen mennyt 17.25 bussilla, niin nyt voit mennä 17.23 bussilla ja jää pelivaraa. :)

Matka-aika-arvion kannalta sillä ei ole merkitystä, mutta kyse on siitä, että ei tarvitsisi opetella muuta kuin "systeemi", jolla lähdöt ovat, ja käyttää sitä pysäkille tulemiseen oikeaan aikaan. Jos tiedät, että Jokeri lähtee aina xx:x0 ja xx:x5, ei tarvitse aikataulukirjaa käyttää. Mutta jos siellä sitten onkin lähtö xx:x3, et näe edes sen perävaloja, kun tulet pysäkille "vanhasta muistista". Se nostaa huomattavasti opettelun vaivaa. Ja uskon, että monet kyllä katsovat kellostaan, onko pysäkille kiire vai ei. Varsinkin, jos tällainen systeemi on mahdollista opetella.

Esimerkiksi itse käytän useasti 7B:tä Pasilaan. Mutta vuoroväli on jotain 9-12 minuutin välillä, niin aina joudun katsomaan aikataulua tai sitten menemään ihan arvalla. Mieluummin muistaisin, että 7B olisi Hattulantiellä aina xx:x7, jolloin voisin kellosta katsoa, kuinka kiire on. Ja monesti olisi Pasilasta päin tultaessa hyödyllistä, jos kelloa katsomalla voisi määrittää, milloin 7B asemalta lähtee. Varsinkin kun lähijunat kulkevat tasaisilla 10 minuutin vuorovälillä tai sen kerrannaisilla.

Pointti on se, että jos tuollainen tasaminuuttisysteemi luodaan, on typerää tehdä siihen joitakin poikkeuksia. Niiden hyöty on mitätön, mutta säännönmukaisuus menetetään.
 
Matka-aika-arvion kannalta sillä ei ole merkitystä, mutta kyse on siitä, että ei tarvitsisi opetella muuta kuin "systeemi", jolla lähdöt ovat, ja käyttää sitä pysäkille tulemiseen oikeaan aikaan. Jos tiedät, että Jokeri lähtee aina xx:x0 ja xx:x5, ei tarvitse aikataulukirjaa käyttää. Mutta jos siellä sitten onkin lähtö xx:x3, et näe edes sen perävaloja, kun tulet pysäkille "vanhasta muistista". Se nostaa huomattavasti opettelun vaivaa. Ja uskon, että monet kyllä katsovat kellostaan, onko pysäkille kiire vai ei. Varsinkin, jos tällainen systeemi on mahdollista opetella.

Esimerkiksi itse käytän useasti 7B:tä Pasilaan. Mutta vuoroväli on jotain 9-12 minuutin välillä, niin aina joudun katsomaan aikataulua tai sitten menemään ihan arvalla. Mieluummin muistaisin, että 7B olisi Hattulantiellä aina xx:x7, jolloin voisin kellosta katsoa, kuinka kiire on. Ja monesti olisi Pasilasta päin tultaessa hyödyllistä, jos kelloa katsomalla voisi määrittää, milloin 7B asemalta lähtee. Varsinkin kun lähijunat kulkevat tasaisilla 10 minuutin vuorovälillä tai sen kerrannaisilla.

Pointti on se, että jos tuollainen tasaminuuttisysteemi luodaan, on typerää tehdä siihen joitakin poikkeuksia. Niiden hyöty on mitätön, mutta säännönmukaisuus menetetään.

Eipä ole sinunkaan elämä helppoa! Koitappa miettiä asioita TAVALLISEN joukkoliikenteen käyttäjän kantilta, noin "syvällisesti" aikatauluja ei ajattele kuin "harrastaja." Eli jos saisit päättää, niin kaikki linjat lähtisi ns. "loogisilla" ajoilla kuten 05, 10, 15, jne., silloin aikatauluja ei tarvitsisi jakaa koska ne voisi opetella ulkoa?
Oletko miettinyt syitä näihin Jokerin "poikkeaviin lähtöaikoihin?" Onko mahdollisesti jokin vaihtoyhteys jossain jonka takia sinun elämääsi suunnattomasti vaikeuttava "poikkeama" lähtöajoissa on? Eli jos auto lähtisi 25 yli, niin välttämättä sillä ei ehtisi vaihtamaan jossain paikassa X toiseen julkiseen?

Ei tehdä asioista liian vaikeita, ei se aikatauluun vilkaisu niin vaikeaa ole. Ja tuntuu painavan mieltäsi niin paljon, että varmasti muistat nuo muutamat poikkeamat! ;)
 
Koitappa miettiä asioita TAVALLISEN joukkoliikenteen käyttäjän kantilta, noin "syvällisesti" aikatauluja ei ajattele kuin "harrastaja."

Juuri siltä kantilta minä mietinkin. Tavallinen matkustaja nimenomaan ei katso aikatauluja, jos vuoroväli on alle 10 minuuttia, minä itse kyllä katson. Mutta tämä tavallinenkin matkustaja saattaa huomata, jos bussi todella tulee tasaisesti 10 tai 5 minuutin välein tietyllä minuutilla. Jokerilla sillä ei tietysti ole niin paljon merkitystä, kun bussit ajelevat miten sattuu. Se ongelma toivottavasti korjataan ratikalla.

Yleinen kokemus Euroopasta on, että tasatahtiaikatauluilla järjestelmästä saadaan matkustajille mahdollisimman helppo opetella. Tavallinenkin käyttäjä kyllä näkee aikataulusta yhdellä silmäyksellä, ovatko lähtöminuutit joka tunti samat. Usein aikataulut jopa kirjoitetaan niin, että lähtöminuutit tietyillä tunneilla aina esim. 04 09 14 19 24 29 34 39 44 49 54 59. Kyllä tuosta muullekin kuin asian harrastajalle valkenee aika nopeasti systeemin idea.

Eli jos saisit päättää, niin kaikki linjat lähtisi ns. "loogisilla" ajoilla kuten 05, 10, 15, jne., silloin aikatauluja ei tarvitsisi jakaa koska ne voisi opetella ulkoa?

Yrityksesi käyttää olkiukkotaktiikkaa valuu tyhjiin. En ole ehdottanut, että aikatauluista tai niiden jakamisesta pitäisi kokonaan luopua. Pitäähän se systeemi ja vuorovälikin jostain katsoa. Mutta ne olisivat huomattavasti selkeämpiä, jos lähtöminuutit olisivat mahdollisimman monella vuorolla tasaiset. Aika nopeasti sitä oppii systeemin, jos jotain linjaa vähänkään käyttää.

Ja jos kaikkien linjojen vuoroväli tosiaan olisi 5 minuuttia, aikatauluista todella voitaisiin luopua tarpeettomina. Mutta niin ei tule tapahtumaan, ja siksi on tärkeätä, että aikatauluista tehdään mahdollisimman selkeät ja säännölliset.

Oletko miettinyt syitä näihin Jokerin "poikkeaviin lähtöaikoihin?" Onko mahdollisesti jokin vaihtoyhteys jossain jonka takia sinun elämääsi suunnattomasti vaikeuttava "poikkeama" lähtöajoissa on? Eli jos auto lähtisi 25 yli, niin välttämättä sillä ei ehtisi vaihtamaan jossain paikassa X toiseen julkiseen?

Heh. Luuletko, että Jokeri todella olisi synkattu johonkin vaihtoyhteyteen siten, että sen takia aikataulua on täytynyt hilata 2 minuuttia, kun niitä mahdollisuuksia on kymmeniä ellei satoja? Kuinkahan monta vaihtoyhteyttä silläkin Itäkeskuksessa menetetään, kun bussi lähteekin 2 minuuttia aikaisemmin, eikä siihen enää ehdi vaihtaa? Ja miksi se vaihtoyhteys yhtäkkiä tuohon aikaan päivästä vaatii 2 minuuttia aikaisemman lähdön, kun sitä aiemmin se on toiminut erinomaisesti 05, 10 jne. minuuteilla ja siitä eteenpäin 10, 20 jne. minuuteilla?

Ja jos tuollainen vaihtoyhteys todella olisi, voisihan se bussi lähteä jo 17.20 ja edellinen 17.15, niin selkeä jako 5 minuutin ja 10 minuutin vuoroväliin säilyisi.

Tasatahtiaikataulujen idea on juuri se, että kun jokaiselle linjalle ne järjestetään, vaihtoyhteydet synkronoituvat joka vuorolla samalla tavalla. Se vaatii vain, että jokaisella linjalla on tasatahtiaikataulut ilman poikkeamia. Raitiovaunuille tällaiset ovat suunnitteilla. Niiden aikataulut ovat nyt paljon pahemmin sotkussa.
 
Eiköhän nuo Jokerin 5:48, 17:16 ja 17:23 lähtöajat Itäkeskuksesta ole ihan ajatuksella suunniteltu YTV:llä. Tilaajalla on kuitenkin tarkat tiedot linjojen matkustajamääristä ja se on erityisesti Jokerilla merkittävä tekijä aikataulusuunnittelussa.

Idän suunnastakin bussit kulkevat klo 17 jälkeenkin vielä hyvässä lastissa, joten vuorovälin pudotusta viidestä kymmeneen minuuttiin ei voi tehdä kertarysäyksellä. Jos lähtöajat olisivat 17:15, :20, :30 jne, niin eiköhän erityisesti 20 yli lähtevä lähtisi puolillaan ja 17:30 olisi jo sitten lähtöpaikalta lähtiessään tupaten täynnä.

Se, joka lähtee reittiään suunnittelemaan minuutin parin tarkkuudella voi sitten lähtiessään toivoa vain hyvää tuuria itselleen, sillä eihän Jokerinkaan tietty vuoro kulje päivästä toiseen samoilla minuuteilla päästä päähän.
 
Matka-aika-arvion kannalta sillä ei ole merkitystä, mutta kyse on siitä, että ei tarvitsisi opetella muuta kuin "systeemi", jolla lähdöt ovat, ja käyttää sitä pysäkille tulemiseen oikeaan aikaan. Jos tiedät, että Jokeri lähtee aina xx:x0 ja xx:x5, ei tarvitse aikataulukirjaa käyttää. Mutta jos siellä sitten onkin lähtö xx:x3, et näe edes sen perävaloja, kun tulet pysäkille "vanhasta muistista". Se nostaa huomattavasti opettelun vaivaa. Ja uskon, että monet kyllä katsovat kellostaan, onko pysäkille kiire vai ei. Varsinkin, jos tällainen systeemi on mahdollista opetella.

Etköhän pärjää ihan hyvin, jos pyöristät poikkeavat minuutit alaspäin seuraavasti:

17:16 -> 17:15
17:23 -> 17:20

Näin ollen joudut pahimmillaan odottamaan ylimääräiset 3 min jos satut tähtäämään tuohon 17:20 lähtöön. Sitä paitsi miten tasaminuuttiaikataulu ylipäätään auttaa sinua Jokerin reitin varrella, kun ajoaika joka tapauksessa vaihtelee vuorokaudenajasta riippuen joten et voi perustaa liikkumistasi samojen minuuttilukemien varaan klo 12 päivällä vs. klo 16 iltapäivällä.
 
Jos lähtöajat olisivat 17:15, :20, :30 jne, niin eiköhän erityisesti 20 yli lähtevä lähtisi puolillaan ja 17:30 olisi jo sitten lähtöpaikalta lähtiessään tupaten täynnä.

Tuskinpa vain, kun kerran 17:40 lähtevä vuoro ei ole tupaten täynnä, vaikka siinä on mennyt 10 minuuttia edelliseen. Eri asia olisi, jos tuota 7 minuutin vuoroväliä jatkettaisiin vaikka tunnin verran. Tai sitten varmaan voi ajaa vuoron myös 17:25, kun kerran kysyntää juuri siinä välissä on niin paljon. Ja taas saataisiin melko pienellä kustannuslisällä muodostettua matkustajalle kuva selkeästä ja säännöllisestä palvelusta.

Tuo Jokerin ongelma on vielä lievemmästä päästä, mutta heijastelee koko asennetta aikataulusuunnittelussa: kaikki aikataulut optimoidaan siten, että pitäisi ajaa mahdollisimman vähän linjakilometrejä, eikä kokonaispalvelusta matkustajalle piitata.

Paljon pahempi esimerkki oli, kun kesällä 102 ajoi 20 min vuoroväliä ja 103 30 minuutin. Lopputuloshan tuosta on, että vuorovälit ovat tunnin jaksossa 5 min, 20 min, 5 min, 15 min, 15min. Tuon odotusajan neliöllinen keskiarvo eli matkustajan keskimääräinen odotusaika on 15 minuuttia, eli täsmälleen sama kuin jos molempia linjoja ajettaisiin 30 minuutin vuorovälillä tasavälein. Ja lisäämällä 103:lle yhden lähdön tunnissa ja tasoittamalla välit olisi saatu 10 minuutin vuoroväli. Nyt aikataulut vihdoin on tasattu.

---------- Viesti lisätty kello 18:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:17 ----------

Etköhän pärjää ihan hyvin, jos pyöristät poikkeavat minuutit alaspäin seuraavasti: -- Näin ollen joudut pahimmillaan odottamaan ylimääräiset 3 min jos satut tähtäämään tuohon 17:20 lähtöön.

Näin toki moni varmaan nyt tekeekin. Kuten sanoin, ongelma ei ole suuri, mutta tuolle pienenkään ongelman teolle ei ole mitään perusteita. Miksi siis järjestää sitäkään?

Jokerin käyttäjistä varmasti enemmistö ei katso aikatauluja, mutta nekin, jotka katsovat, ovat opetelleet lähtöminuuttisysteemin, koska aikataulut ovat pääosin rakennettu siihen. Miksi heitä ei voida palvella viimeisen päälle, kun ei ole mitään hyötyä olla palvelemattakaan?

Sitä paitsi miten tasaminuuttiaikataulu ylipäätään auttaa sinua Jokerin reitin varrella, kun ajoaika joka tapauksessa vaihtelee vuorokaudenajasta riippuen joten et voi perustaa liikkumistasi samojen minuuttilukemien varaan klo 12 päivällä vs. klo 16 iltapäivällä.

Lue viestini uudelleen, niin huomaat, että sanoin sen jo itsekin. Jokerilla tasatahtiaikataulu auttaa vain lähtöterminaaleissa, ajantasauspysäkeillä ja vähän niiden jälkeen. Se onkin ongelma, jota raide-Jokeri yrittää korjata. Mutta nykyiset arviointimenetelmät eivät anna mitään painoarvoa liikenteen säännöllisyydestä tulevalle laatutekijälle, vaikka sellainen todistettavasti on olemassa. Täällä ei vain uskota siihen.
 
Kyllä yhä yritetään kitkutella henkilöautoliikenteen kanssa. Jotta mahdollisimman moni kynnelle kykenevä pääsisi omalla autolla, koska se on paras tapa liikkua. Nykyhetkenä Kehä I:n levennys ja risteysremontit Leppävaarassa. Joka muuten palvelee samansuuntaista liikennettä kuin Jokeri. Vihdoin Kehä I:n kapasiteetti riittää tukkimaan lähialueiden katuja entisestään, kun entistä useampi voi Turunväylän suunnalta tulla vaikka Lohjalta asti töihin. Tai Nurmijärveltä Tapiolaan.

Tilanne paranee koko ajan, YTV kasvattaa bussiliikennettä ihan hyvää tahtia. Mutta en vielä ole lainkaan vakuuttunut siitä, että lähiaikoina joukkoliikennettä ruvetaan pitämään lisäarvopalveluna kuten autoilu on nykyään. Jotta kauppoihin, toimistoihin, virastoihin ja asuntoihin pääsisi helpoiten juuri bussilla, paljon paremmin kuin henkilöautoja voi tilarajoitusten takia palvella.
 
Tuo Jokerin ongelma on vielä lievemmästä päästä, mutta heijastelee koko asennetta aikataulusuunnittelussa: kaikki aikataulut optimoidaan siten, että pitäisi ajaa mahdollisimman vähän linjakilometrejä, eikä kokonaispalvelusta matkustajalle piitata.

Ei ne linjakilometrit niinkään, mutta jokainen lisälähtö Jokerille maksaa sen tunnin lisää. Joten ei niitä lähtöjä kannata turhaan lisätä, jotta saataisiin kaunis 5/10 minuutin vuoroväli, jos 7-8 minuutin vuorovälillä pärjätään. Alle 10 minuutin vuoroväleillä matkustaja on kuitenkin jo ns. ei-aikataulusidonnainen, jolloin tärkeintä on että bussit kulkevat mahdollisimman tasaisin välein koko reitin varrella.

Aamulla merkittävä osa Jokerin matkustajista tulee metrolla Itäkeskukseen. Vuosaaresta saapuu metro klo 5.45 ja Mellunmäestä klo 5.40 ja 5.50. Mitä lisäarvoa toisi jos Jokeri lähtisikin klo 5.45 tai 5.50 eikä klo 5.48 ?
 
Ei ne linjakilometrit niinkään, mutta jokainen lisälähtö Jokerille maksaa sen tunnin lisää. Joten ei niitä lähtöjä kannata turhaan lisätä, jotta saataisiin kaunis 5/10 minuutin vuoroväli, jos 7-8 minuutin vuorovälillä pärjätään. Alle 10 minuutin vuoroväleillä matkustaja on kuitenkin jo ns. ei-aikataulusidonnainen, jolloin tärkeintä on että bussit kulkevat mahdollisimman tasaisin välein koko reitin varrella.

Olen samaa mieltä, että 7-8 min vuoroväleillä voitaisiin liikennöidä huomattavasti nykyistä pidempään tiheimmän ruuhka-ajan ulkopuolella. Siitäkin huolimatta, että tämä näyttää aiheuttavan yksittäiselle kirjoittajalle kohtuutonta kärsimystä :)
 
Ei ne linjakilometrit niinkään, mutta jokainen lisälähtö Jokerille maksaa sen tunnin lisää.

7-8 min vuoroväleillä voitaisiin liikennöidä huomattavasti nykyistä pidempään tiheimmän ruuhka-ajan ulkopuolella.

Kun linjaa liikennöidään kymmenen minuutin välein, ei vuorovälin pudottaminen kahdeksaan minuuttiin vaikuta tavalliselle ihmiselle käytännössä mitään. Varsinkaan linjan puolivälin jälkeen, missä autot tulevat sattumanvaraisesti 0-15 min välein. Kuitenkin hyöty on siinä, että tietää edes milloin bussi lähtee pääteasemalta. Itseasiassa pääsääntöisestihän täällä millään muulla ajalla ei olekaan mitään merkitystä. Siksi olisi suotavaa, että lähtöajoissa käytettäisiin järkeä. Sen sijaan Liikennöintikustannuksiin kahden minuutin vuorovälin lyhennys vaikuttaa jokerin pituisella linjalla merkittävästi.

Arvostan tasatahtiaikatauluja juuri niiden helppon muistettavuuden vuoksi. Helsingissä ei metron ja 550:n lisäksi liiemmin ole linjoja, jotka noudattaisivat helpostimuistettavaa rytmiä. Siksi pidän äärimmäisen idiotismin ilmentymänä käyttää muutamaa säännöstä poikkeavaa minuuttia selkeästi brändätyllä linjalla, joka on olevinaan jotain.

Tässä kaksi tapaa tehdä aikataulu linjalle, jolla ei ole merkittävää ruuhkaa, sekä linjalle, jolla on selkeästi kysyntää ruuhkassa. Jokainen saa esittää valistuneita arvioita, milloin kyseessä on Tampere, ja milloin Helsinki. Samalla voi myös miettiä, kuinka mielekkäitä ja helposi muistettavia epätasaiset minuutit ovat, sekä ajatella, miten turhaa on tehdä tasatahtiaikatauluja.
Koodi:
[I]Linja 3 Ma-Pe[/I]	 
[B]05[/B] 20 50
[B]06[/B] 20 50
[B]07[/B] 20 50
[B]08[/B] 20 50
[B]09[/B] 20 50
[B]10[/B] 20 50
[B]11[/B] 20 50
[B]12[/B] 20 50
[B]13[/B] 20 50
[B]14[/B] 20 50
[B]15[/B] 20 50
[B]16[/B] 20 50
[B]17[/B] 20 50
[B]18[/B] 20 50
[B]19[/B] 20 50
[B]20[/B] 20 50
[B]21[/B] 20
Koodi:
[I]Linja 15 Ma-Pe[/I]	 
[B]05[/B] 00 15 30 45
[B]06[/B] 00 15 30 40 50
[B]07[/B] 00 10 20 30 40 50
[B]08[/B] 00 10 20 30 40 50
[B]09[/B] 00 15 30 45
[B]10[/B] 00 15 30 45
[B]11[/B] 00 15 30 45
[B]12[/B] 00 15 30 45
[B]13[/B] 00 15 30 45
[B]14[/B] 00 10 20 30 40 50
[B]15[/B] 00 10 20 30 40 50
[B]16[/B] 00 10 20 30 40 50
[B]17[/B] 00 10 20 30 40 50
[B]18[/B] 00 20 40
[B]19[/B] 00 20 40
[B]20[/B] 00 20 40
[B]21[/B] 00 20 40
[B]22[/B] 00 20
Koodi:
[I]Linja 16 Ma-Pe[/I]
[B]05[/B] 37 55
[B]06[/B] 12 29 44
[B]07[/B] 00 16 33 51
[B]08[/B] 09 27 45
[B]09[/B] 03 20 41
[B]10[/B] 03 26 48
[B]11[/B] 10 32 54
[B]12[/B] 16 38
[B]13[/B] 00 22 42
[B]14[/B] 00 18 36 54
[B]15[/B] 12 31 50
[B]16[/B] 08 26 44
[B]17[/B] 02 22 44
[B]18[/B] 06 29 52
[B]19[/B] 16 40
[B]20[/B] 05 30 55
[B]21[/B] 22 47
[B]22[/B] 12 37
[B]23[/B] 02

Koodi:
[I]Linja 70V Ma-Pe[/I]
[B]06[/B] 22 39 54
[B]07[/B] 03 13 23 32 42 51
[B]08[/B] 00 10 20 31 43
[B]09[/B] 00 23 46
[B]10[/B] 09 32 55
[B]11[/B] 18 41
[B]12[/B] 04 27 50
[B]13[/B] 13 36 50
[B]14[/B] 03 15 24 33 42 51
[B]15[/B] 00 09 17 26 35 43 52
[B]16[/B] 00 09 18 27 36 45 54
[B]17[/B] 04 13 22 31 40 50
[B]18[/B] 01 14 30 52
[B]19[/B] 14 36 58
[B]20[/B] 20 42
Voisin opetella ulkoa vaikka kaikkien käyttämieni linjojen epätasaiset lähtöminuutit, jos tietäisin, etteivät aikataulut muutu seuraavaan viiteen vuoteen. Koska ne muuttuvat niin talvi-, kesä- kuin keskikesänkin aikatauluiksi, en opettele. Tasatahtiminuutit on helppo opetella, vaikka ne vaihtuisivatkin joka aikataulukauden vaihteessa.
 
Ei ne linjakilometrit niinkään, mutta jokainen lisälähtö Jokerille maksaa sen tunnin lisää.

Tuota periaatettahan voisi sitten soveltaa taaksepäinkin: koska jokainen Jokerin lähtö on niin kallis, tulisi ottaa pari tasatahtilähtöä vielä pois ja sovittaa tarkalleen kysyntään. Sitten voidaan samalla metodilla ottaa vielä muutama pois. Ja vielä muutama. Ja vielä muutama.

Millä Stetson-Harrison-menetelmällä siis vedät rajan siihen, että tasatahtiaikatauluja tulee soveltaa, mutta vain 144:ään lähtöön, ja loput 3 pitää ehdottomasti sovittaa kysyntään, koska tasatahtiaikataulujen järjestäminen on niin kallista? Miksei yhtä hyvin laiteta 3 poikkeavaa lähtöä lisää, niin säästetään vähän vielä enemmän?
 
Arvostan tasatahtiaikatauluja juuri niiden helppon muistettavuuden vuoksi. Helsingissä ei metron ja 550:n lisäksi liiemmin ole linjoja, jotka noudattaisivat helpostimuistettavaa rytmiä. Siksi pidän äärimmäisen idiotismin ilmentymänä käyttää muutamaa säännöstä poikkeavaa minuuttia selkeästi brändätyllä linjalla, joka on olevinaan jotain.

Kyllähän metrollakin on näitä siirtymävuorovälejä, esim.

Vuosaaresta
Ma-pe
18.02V
18.11V
18.17V
18.21V
18.31V
18.41V
18.51V

Mellunmäestä
Ma-pe
17.50M
17.58M
18.07M
18.14M
18.36M



Millä Stetson-Harrison-menetelmällä siis vedät rajan siihen, että tasatahtiaikatauluja tulee soveltaa, mutta vain 144:ään lähtöön, ja loput 3 pitää ehdottomasti sovittaa kysyntään, koska tasatahtiaikataulujen järjestäminen on niin kallista? Miksei yhtä hyvin laiteta 3 poikkeavaa lähtöä lisää, niin säästetään vähän vielä enemmän?

No raja vedetään siihen mihin matkustajamäärien perusteella on järkevää.
Mutta koska matkustajamäärien muutos ei tapahdu kertarysäyksenä on esim. klo 19 jälkeen toteutettu vuorovälin muutos 10min-12min-13min-15min eikä suoraan 10 min-15 min. Siinähän ei kukaan kuitenkaan myöhäistyisi vaikka muistelisikin että lähtöaika olisi 19.00 eikä 19.02, mutta oletettavasti autot kuormittuvat hiukan tasaisemmin reitin varrelta "satunnaisesti" kyytiin tulevien osalta.

Ja onhan tuossa pidempiäkin "epätasa-aikataulujaksoja" Westendinasemalta klo 5.34-6.13 ja 13.15-13.45. Näissä kohdissa sitten myös ajoaika välipisteiden välillä alkaa pidentyä.
 
Takaisin
Ylös