Sivu 6 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456
Näytetään tulokset 76-86/86

Viestiketju: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

  1. #76

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut melfstro Näytä viesti
    No raja vedetään siihen mihin matkustajamäärien perusteella on järkevää.
    Mutta koska matkustajamäärien muutos ei tapahdu kertarysäyksenä on esim. klo 19 jälkeen toteutettu vuorovälin muutos 10min-12min-13min-15min eikä suoraan 10 min-15 min.
    Mutta eihän matkustajamäärä varmasti muutu samaa tahtia vuorovälin kanssa. Koska jos niin tapahtuisi, tasavälisiä lähtöjä ei olisi päivän aikana ollenkaan. Vai onko sinulla aineistoa osoittaa, että näin todella käy? Eli että kysyntä todella on 17.10 kaksinkertainen 17.30:een verrattuna, ja siinä välissä lineaarisesti muuttuu. Ja että 18.50 lähdön kysyntä on 1,5 kertaa 19.15 lähdön? Kyllä kyse on nimenomaan palvelun tarjonnan muutoksesta.

    Esitetäänpä asia ihan kuvalla (kysyntä ja tarjonta kellonaika-akselilla):



    Eli toisin sanoen olen melko varma, että Jokerilla käyttäjämäärät laskevat paljon tasaisemmin huipustaan kuin vuoroväli, mutta tarjontaa jostain syystä on päätetty parilla lähdöllä sitten tasoittaa. Ja se, mikä määrä lähtöjä tuohon tasoitukseen on käytetty (1 säästetty lähtö), on sitten revitty hatusta. Yhtä hyvin voitaisiin säästää pari lähtöä lisää, tai olla säästämättä sitä yhtäkään, mutta jostain syystä on päätetty säästää juuri se yksi lähtö. Ja siinä ei ole mitään järkeä, koska samalla luovutaan täydestä tasatahtisuudesta.

  2. #77

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    294

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Kun linjaa liikennöidään kymmenen minuutin välein, ei vuorovälin pudottaminen kahdeksaan minuuttiin vaikuta tavalliselle ihmiselle käytännössä mitään. [...] Sen sijaan Liikennöintikustannuksiin kahden minuutin vuorovälin lyhennys vaikuttaa jokerin pituisella linjalla merkittävästi.
    Tarkoitin, että 7-8 min vuoroväliin voitaisiin siirtää osa nykyisestä 5 min vuorovälin laidasta kokonaistarjonnan pysyessä samana ja ilman liikennöintikustannuksien kasvua.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Tässä kaksi tapaa tehdä aikataulu linjalle, jolla ei ole merkittävää ruuhkaa, sekä linjalle, jolla on selkeästi kysyntää ruuhkassa. Jokainen saa esittää valistuneita arvioita, milloin kyseessä on Tampere, ja milloin Helsinki. Samalla voi myös miettiä, kuinka mielekkäitä ja helposi muistettavia epätasaiset minuutit ovat, sekä ajatella, miten turhaa on tehdä tasatahtiaikatauluja.
    Linja 3 Ma-Pe
    05 20 50
    06 20 50
    07 20 50
    [...]
    Mietitään tapausta, jossa heilurilinjan ajoaika on n. 45-50 min per sivu. Neljällä autolla saataisiin yllä mainitun kaltainen tasainen puolen tunnin vuoroväli. Siinä kuitenkin jää runsaasti seisomisaikaa päätteellä, joten yhtä hyvin näillä neljällä autolla voitaisiin rakentaa tasainen 27 min vuoroväli. 27 min vuoroväli on äärimmäisen hankala muistaa koska minuuttilukemat eivät toistu, mutta olen sitä mieltä, että se on SILTI matkustajalle parempi tarjonta (11% enemmän lähtöjä) kuin helposti muistettava 30 min vuoroväli.
    Viimeisin muokkaaja Jufo; 03.09.2009 kello 11:42.

  3. #78
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jufo Näytä viesti
    Mietitään tapausta, jossa heilurilinjan ajoaika on n. 45-50 min per sivu. Neljällä autolla saataisiin yllä mainitun kaltainen tasainen puolen tunnin vuoroväli. Siinä kuitenkin jää runsaasti seisomisaikaa päätteellä, joten yhtä hyvin näillä neljällä autolla voitaisiin rakentaa tasainen 27 min vuoroväli. 27 min vuoroväli on äärimmäisen hankala muistaa koska minuuttilukemat eivät toistu, mutta olen sitä mieltä, että se on SILTI matkustajalle parempi tarjonta (11% enemmän lähtöjä) kuin helposti muistettava 30 min vuoroväli.
    Minä olen taas täysin eri mieltä. Ei-tunnilla jaollinen vuoroväli tarkoittaa sitä, että bussiaikatauluja on kuljetettava mukana aina. Tämä vähentää joukkoliikenteen käyttöä verrattuna tilanteeseen, jossa bussi lähtee tunnista toiseen esim :25 ja :55. Sen lisäksi vaihtoyhteydet vaihtuvat joka vuoron kohdalla.

    Tampereella oli aiemmin käytössä kalustokierto-optimoitu aikataulu, mutta siitä luovuttiin mm. juuri siksi, että se koettiin hankalaksi, eikä muutaman minuutin pienempi palvelutaso hyödyttänyt ketään. Lähtöjä oli EMME/2-laskennallisesti paremmasta palvelutasosta huolimatta edelleen 2 tunnissa, ja vain kerran-pari päivässä 3. Jos sitä seisoma-aikaa jää päättärille, niin kannattaisiko linjaa jommastakummasta päästä pidentää, jotta saadaan löysät pois?
    Sakari Kestinen

  4. #79
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3551

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

    Linja h20 siirretään kulkemaan 1.1.2010 Itämerenkadun ja Hietalahdenrannan kautta; erittäin fiksu ja kauan odotettu muutos, joka palvelee erityisesti metroon vaihtavia matkustajia, mutta mietin, onko tämän jälkeen enää mitään järkeä liikennöidä linjaa 15V Salmisaareen, kun kakskymppisellä pääsee lähes yhtä lähelle! Salmisaaresta Ruoholahteen päin linjan 15V lähtöpysäkki on toki huomattavasti lähempänä kuin linjojen 8 ja 20 vastaavat pysäkit. Linjojen 15 ja 15V tunnukset muuttaisin siten, että nykyinen 15V olisi peruslinja 15 ja nykyinen 15 olisi 15B (pääreittiä lyhyempi) sillä perusteella, että nykyistä linjaa 15V ajetaan suurimman osan ajasta ja linjaa 15 ainoastaan iltaisin ja viikonloppuisin. Edelleen ihmettelen, miksei linjan 21 turhaa V-tunnusta voida poistaa, kun kyseessä ei ole enää pitkään aikaan ollut mikään ruuhkalinja!
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.09.2009 kello 11:57. Syy: isot kirjaimet ja välimerkit paikoilleen

  5. #80
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

    Onko täällä kellää kokemuksia uudesta linjasta H56? Onko se löytänyt matkustajia vai ajeluttaako ilmaa?

  6. #81
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Onko täällä kellää kokemuksia uudesta linjasta H56? Onko se löytänyt matkustajia vai ajeluttaako ilmaa?
    Kun linja aloitti elokuun puolivälissä, kuormitus oli hieman heikkoa. Mitä nyt olen satunnaisesti nähnyt linjan h56 busseja lähinnä Metsäläntiellä ja Asesepäntiellä, niin ainakin ruuhka-aikaan matkustajia on ollut mukavasti. Kaikille on riittänyt istumapaikka, joten seisomalastissa ei ole (vielä) ajettu.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  7. #82

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    294

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Onko täällä kellää kokemuksia uudesta linjasta H56? Onko se löytänyt matkustajia vai ajeluttaako ilmaa?
    Olin äskettäin kyydissä linjan viimeisellä lähdöllä klo 20.32 Kalasatamasta Haagaan ja Kumpulan kampus - Käpylä akselilta kyytiin nousi noin 15 matkustajaa, joten ihan hyvin tällä yhteydellä näyttää olevan kysyntää jopa noin myöhään illalla.

  8. #83

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

    Tällaiset yksittäiset huomiot Espoon aikataulukirjasta voisi laittaa. U-linjalla 339 on vuoro merkinnällä 10:15T+, jossa T tarkoittaa sitä, että ajetaan Serenan kautta ja + tarkoittaa sitä, että vuoroa ajetaan, kun Serena on auki. Aikataulussa ei kuitenkaan kerrota, milloin Serena on auki, joten pelkästään aikataulukirjasta katsomalla ei voi tietää, milloin kyseinen vuoro ajetaan. Sama ongelma on u-linjan 346 15:03 Kalajärven ohittavassa vuorossa, joka kulkee Vihdin kunnan koulupäivinä. Varsinkin kunnittain vaihtelevat koulujen syyslomat tekevät tuosta vuorosta ongelmaisen. Tässä mielessä voisi ottaa oppia Pekolan aikatauluvihosta, sillä ainakin löytämässäni vuoden 2004 (16.8-31.12.2004) aikataulukirjassa on ilmeisemmin kaikkien Pekolan liikennöintialueen kuntien koulujen lukukaudet, lomat ja jopa ne lauantait, jolloin koulua käydään (sivulla 8).

  9. #84
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

    Ytv kertoo, että linjan e24 reittimuutoksesta luovutaan toistaiseksi talviaikakauden ajaksi, koska Rastaalan tieverkon uusien osuuksien rakentaminen on viivästynyt niin paljon. Uusilla reitillä olisi tarkoitus ytv:n mukaan aloittaa 2010 kesäkauden alusta, jolloin uudet osuudet ovat valmiita. Se siitä aikataulumuutoksesta sitten..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  10. #85
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3551

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

    Vaikka linjan 519 A-vuorot ovat ajaneet jo hyvän aikaa Vuosaaren satamaan, niin silti ainakin Malmilla pysäkkien määränpääliuskoissa lukee edelleen "Vuosaari Kallvikintie".
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.11.2009 kello 17:15. Syy: Isot kirjaimet, turhat huutomerkit pois

  11. #86
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Itä-Helsinki, Kontula
    Viestejä
    209

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

    Sen verran linjojen h15 (A/V) taulusta, että mahtaisi olla käyttäjille hiukan selvempää jos h15A erotetaan omaksi sivukseen aikataulukirjassa. Nyt kun tuota taulua katsoo niin on se kivasti täynnä A ja V väkkyrää ja on sinistä ja mustaa...
    Volvo B10M Wiima K202 - Korkeatasoista kaupunkiliikennettä jo vuodesta 1984!

Sivu 6 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitioliikenteen talviaikataulut 2010-11
    kirjoittanut NS foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.08.2010, 15:57
  2. YTV:n ja HKL:n kesäaikataulut/reitit 2009 ja muutokset
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 24.06.2009, 23:25
  3. Muutokset kaukoliikenteessä 1.6.2009 alkaen
    kirjoittanut Epa foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.05.2009, 17:26
  4. YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2008-2009 ja muutokset
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 13.08.2008, 06:43
  5. YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 57
    Viimeisin viesti: 03.09.2007, 17:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •