Matkakorttien ongelmia

Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Viestit
95
Liki päivittäin näkeet tapauksia jossa matkakortti ei toimi, ei valot vilku mutta kuski vaan viittaa sisään. Tai punaista huutaa, kuski ei välitä joten sisään vaan... Kukahan näissä on vastuussa tarkastajien saapuessa...

Onkohan muuten koskaan tapahtunut että matkustaja tullut sisään toimivalla kortilla joka on jostain syystä hajonnut istuessa ja on sitten selitellyt tarkastajille :lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Henkilökunnan vapaamatkat

Onkohan muuten koskaan tapahtunut että matkustaja tullut sisään toimivalla kortilla joka on jostain syystä hajonnut istuessa ja on sitten selitellyt tarkastajille :lol:

Henkilökohtaisen kortin tiedot voi tarkistaa ilman fyysistä korttia. Tarkastusmaksun voi käsittääkseni välttää tai saada korvattua jos esim. kausikortti on unohtunut.
 
Vs: Henkilökunnan vapaamatkat

Liki päivittäin näkeet tapauksia jossa matkakortti ei toimi, ei valot vilku mutta kuski vaan viittaa sisään. Tai punaista huutaa, kuski ei välitä joten sisään vaan... Kukahan näissä on vastuussa tarkastajien saapuessa...
Matkakorttien "mykkyys" on lisääntynyt viime vuosina, joka vuosi enemmän on näitä mykkiä kortteja. Olen niitä matkakorttihistoriani aikana käynyt useita kertoja vaihdattamassa HKL:llä ja joka kerta on ollut nihkeä suhtautuminen vaihtoon, ovat väittäneet, että olen väännellyt korttia ja se siksi olisi lopettanut toimintansa. Tiedän tasan tarkkaan, että en ole väännellyt korttia, joten olen saanut tapeltua ilmaisen vaihdon kortille joka kerta.

Matkakorttijärjestelmässä on kyllä joku pielessä, kun matkustajilla on niin paljon vaikeuksia hahmottaa järjestelmän käyttölogiikkaa. Lisäksi virhetilanteet, kuten että laite huutaa kaikkien kolmen valon voimalla, ovat jokapäiväisiä ja mummot kävelevät hyväntuulisesti ohi ajatellessaan "ai se leimasi sen nyt, hyvä hyvä" :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Matkakorttien "mykkyys" on lisääntynyt viime vuosina, joka vuosi enemmän on näitä mykkiä kortteja. Olen niitä matkakorttihistoriani aikana käynyt useita kertoja vaihdattamassa HKL:llä ja joka kerta on ollut nihkeä suhtautuminen vaihtoon, ovat väittäneet, että olen väännellyt korttia ja se siksi olisi lopettanut toimintansa. Tiedän tasan tarkkaan, että en ole väännellyt korttia, joten olen saanut tapeltua ilmaisen vaihdon kortille joka kerta.
Matkakortista kertoo jotain jo se, että minulla on jo kolmas ytv-matkakortti, ensimmäisen hankin vuodenvaihteessa 2005-06. Olen käyttänyt korttia noin kerran parissa kuukaudessa, kun olen sattunut käymään Helsingissä ostamatta matkailijalippua.

Ensimmäinen matkakorttini mykistyi ladatessani sitä Itäkeskuksen metroaseman latauslaitteella. Kortti putosi latauksen aikana tasolta ja kortti korruptoitui saman tien. Sain uuden kortin ilman mutinoita.

Toisen kerran matkakorttini hajosi – en edes muista enää miksi – mutta syyksi epäilin sitä, että säilytin korttia samassa paikassa kuin Tampereen matkakorttia. YTV:n virkailija mutisi jotain, mutta sanoin, että korttia hankkiessani minulle vakuutettiin, etteivät kortit häiritse saati vahingoita toisiaan. Virkailija suostui antamaan uuden kortin, mutta käski pitämään sen eri paikassa kuin Tampereen kortin.

Tampereen matkakortti on minulla pysynyt samana noin kymmenen vuotta ja toiminut koko ajan oikein hyvin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Henkilökunnan vapaamatkat

Toimiiko matkakortti pelkän keskellä olevan sirun voimin, vai tarvitseeko se toimiakseen kaiken tilan joka kortissa on?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Henkilökunnan vapaamatkat

Itse hankin matkakortin heti kun niitä oli saatavilla. Sama läpyskä toimii iloisesti lompakon kuoren läpi yhä.

Saa nähdä kuinka kauan, sillä sen mukana tullut tukeva suojakuori ei ole enää apuna.
 
Rahastuslaiteongelmia

Edellä on kerrottu korttiongelmista, mutta toisinaan näkyy rahastuslaiteongelmia. Täällä Oulussa eilen aamupäivällä linjan 7 autossa, kun aioin leimata kortin etälukijassa (se piippaava laite), niin kuljettaja sanoi, ettei se pellaa. Sama sanottiin muillekin kyytiin nousseille Merikoskenkadulle asti. Siellä kuljettaja vaihtui ja samalla vaihdettiin rahastuslaite (ei etälukijaa). Sen jälkeen rahastus näytti sujuvan tavalliseen tapaan. Ilmaiseksi kyytiin päässeitä ei rahastettu laitteen vaihdon jälkeen.:smile: Tällaista tapahtuu, mutta varsin harvoin.

Sitten tästä korttiongelmasta. Usein tapahtuu, että etälukija ei reagoi ollenkaan matkustajan korttiin. Silloin kuljettaja lukee kortin varsinaisella rahastuslaitteellaan, johon kortti työnnetään puolittain sisään. Näyttää siltä, että tällainen "kontaktiluku" onnistuu melkein sataprosenttisesti. Eikös Etelä-Suomen etäkortteja voi lukea kontaktilaitteella?
 
Vs: Henkilökunnan vapaamatkat

Monta kertaa viikossa käy minulle tai muille niin että YTV-lukija ei reagoi matkakorttiin mitenkään. Mutta jos joku muu leimaakin siinä välissä, sitten se toimii. Kumma...

Lisäksi on karu totuus että nuo lukijan nappulat on idioottimaiset, en ihmettele ettei mummot osaa käyttää sellaisia kivikovia "nappuloita". Niiden pitäisi olla selkeästi painuvat, naksahtavat nappulat niin poistuisi tämäkin ongelma.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Henkilökunnan vapaamatkat

Lisäksi on karu totuus että nuo lukijan nappulat on idioottimaiset, en ihmettele ettei mummot osaa käyttää sellaisia kivikovia "nappuloita". Niiden pitäisi olla selkeästi painuvat, naksahtavat nappulat niin poistuisi tämäkin ongelma.
Ja toisinaan vaikka kuinka lujaa työntäisi, ei vastetta tule.
 
Vs: Rahastuslaiteongelmia

Usein tapahtuu, että etälukija ei reagoi ollenkaan matkustajan korttiin. Silloin kuljettaja lukee kortin varsinaisella rahastuslaitteellaan, johon kortti työnnetään puolittain sisään. Näyttää siltä, että tällainen "kontaktiluku" onnistuu melkein sataprosenttisesti. Eikös Etelä-Suomen etäkortteja voi lukea kontaktilaitteella?

YTV-alueen korteissa ei ole sirua, toisin kuin Matkahuollon korteissa, eli niitä ei pysty lukemaan rahastuslaitteen sirukortinlukijassa (käytönnössä se on ainoastaan kuljettajakorttia varten). Buscomissa on laitteen kyljessä samanlainen etäkortin lukija kuin mitä varsinainen lukija on, mutta harvemmin se lukee korttia yhtään sen paremmin.
 
Vs: Henkilökunnan vapaamatkat

Kannattaa ottaa se ytv:n kortti, joka ei toimi, pois kotelostaan ja pyyhkäistä vaikka paidanhihaan. Toiminta paranee usein. Nimittäin varmaankin ilmasta ja lämpötilaeroista johtuen sinne kortin ja kotelon väliin kertyy ihan silmin havaittavaa kosteutta. Useita kertoja tuo kortin kuivaaminen on jo auttanut.

Mielestäni lippujärjestelmä on niin monimutkainen, ettei matkustajalta voida olettaa sen kovin hyvää hallintaa. Usein on tilanteita, joissa henkilökunta kohtelee asiakasta kaltoin, rahaa menee liikaa, mutta asiakas ei itse tunnista ongelmaa eikä osaa siitä valittaa. Välillä oli usein tapauksia, joissa kausilipulla matkustavan korttia kone ei lukenut normaalisti, vaan tuli suoraan "valitse matka" -tekti. Niinpä kuljettajat laittoivat matkustajat painelemaan niitä nappeja, vaikka kausi olikin voimassa. Tuo taisi olla vähän autokohtainen ongelma. Eräänä päivänä Vantaalla jollekulle myytiin kolmen vyöhykkeen lippu Keravalle linja-autossa. Aika kallista. Välillä askellus ei ole toiminut ja matkustajat ostavat väärän vyöhykkeen lippuja. Kiva siinä sitten on HKL:n lipuntarkastajille selitellä, miksi menee Vantaan lipulla metrossa. Osa kuljettajista ei myöskään tiedä eräiden linjojen pidennetyistä vaihtoajoista.

Ei ihan heti tule mieleen muuta alaa, jolla asiakaspalveluhenkilökunnalla olisi myymistään palveluista ja niitten laadusta yhtä vähän tietoa. Suhtaudun hyvin epäilevästi kaikkiin lippujärjestelmän uudistamiseen liittyviin hankkeisiin. Kun nykyinen kuntarajoihin perustuva systeemi on jo liian vaikea, ei kannata sitä enää sotkea lisää.
 
Vs: Rahastuslaiteongelmia

Useita kertoja tuo kortin kuivaaminen on jo auttanut.

Toisinaan ei vaan meinaa saada korttia edes ulos kotelosta kuivaamista varten kun kortti on niin jumissa kotelon sisällä.

Välillä oli usein tapauksia, joissa kausilipulla matkustavan korttia kone ei lukenut normaalisti, vaan tuli suoraan "valitse matka" -tekti. Niinpä kuljettajat laittoivat matkustajat painelemaan niitä nappeja, vaikka kausi olikin voimassa. Tuo taisi olla vähän autokohtainen ongelma.

Veikkaisin tämän aiheutuvan siitä, että matkakortin kausilipun leimaus tapahtuu joskus niin nopeasti, ettei siitä ehdi edes tulla näkyvää vihreän valon vilahdusta saatikka tekstiä näyttöön. Tämäkin voi aiheutua kortin lukuongelmista ja silloin välittömästi "onnistuneen" lukutapahtuman jälkeen kortinlukija kyselee "Valitse matka" luullen kortin omistajan ostavan lipun kaverilleenkin.

Osa kuljettajista ei myöskään tiedä eräiden linjojen pidennetyistä vaihtoajoista.

Tämä kyllä pitäisi hoitua "systeemin" puolesta eli että kuljettaja kaikissa tapauksissa näkisi suoraan lipusta sen voimassaolon tai sitten kuljettaja ei tarkista mitään lippuja.

Ei ihan heti tule mieleen muuta alaa, jolla asiakaspalveluhenkilökunnalla olisi myymistään palveluista ja niitten laadusta yhtä vähän tietoa. Suhtaudun hyvin epäilevästi kaikkiin lippujärjestelmän uudistamiseen liittyviin hankkeisiin. Kun nykyinen kuntarajoihin perustuva systeemi on jo liian vaikea, ei kannata sitä enää sotkea lisää.

YTV-alueella on toki paljon petrattavaa näissä asioissa.

Huumoripläjäys: Jospa kaikkiin joukkoliikennevälineisiin asennettaisiin kunnollinen Faradayn häkki ja sitten vasta ovien sulkeuduttua kaivettaisiin paljaat kortit esille (ilman koteloita tai lompakoita) ja kuljettaja/rahastaja nappia painamalla leimaisi kortit riittävän vahvalla signaalilla. Jos kortin saldo ei riitä niin korvan sisäinen anturi punoittaen rahastajan luokse maksamaan. ;)
 
Vs: Henkilökunnan vapaamatkat

Vaikka menee vähän aiheen sivuun niin sanon silti. Minunkin matkakorttini mykistyi täysin kesällä. Kun menin vaihtamaan korttia minuakin syyllistettiin kortin taivuttamisesta. Todellisuudessa en ollut vääntänyt korttia milliäkään. Myös kerran minulla oli lompakossa matkakortti ja tampereesn nykyinen matkailijalippu. Näyttäessäni buscomille lompakkoa se sanoi *ULTRALIGHT*. Eli tampereen kortti ainakin sotkee buscomia. Tämänjälkeen en enää uskaltanut pitää lippuja samassa lompakossa.

Sitten nykyisestä systeemistä. Se on tosiaan aivan liian sekava ja usein lähes kielitaidoton henkilökunta ei paranna asiaa. Olen useamman kerran ollut tilanteessa, jossa kuljettaja keskittyy lipunmyyntiin tai johonkin muuhun, kun joku juuri leimaa kausilippunsa. Sitten alkaa tivaaminen lipusta, poikkeuksetta asiakas on ollut kärsijä, vaikka vika on tyhmässä järjestelmässä. Sama lukulaitte kun ei hyväksy kausilippun uutta näyttöä kymmeneen minuuttiin. Kun parempaa joudutaan odottamaan, voisi edes tehdä sellaisen muutoksen, että kun kausilipun on näyttänyt, niin lukija sanosi "valitse matka" tekstin jälkeen "kausi voimassa" jne. Tällöin voisi todistaa kuljettajalle edes jotenkin lipun voimassaolon.
 
Vs: Henkilökunnan vapaamatkat

Kun parempaa joudutaan odottamaan, voisi edes tehdä sellaisen muutoksen, että kun kausilipun on näyttänyt, niin lukija sanosi "valitse matka" tekstin jälkeen "kausi voimassa" jne. Tällöin voisi todistaa kuljettajalle edes jotenkin lipun voimassaolon.

Nykyisessä järjestelmässä on jo ehdottamasi toiminto. Pitämällä korttia lukualueella hetken, näkyvät kortin tiedot näytöllä. Kausikortin tiedot tulevat heti VALITSE MATKA -kehoituksen jälkeen.
 
Vs: Henkilökunnan vapaamatkat

Minulla on ollut sama YTV:n matkakortti vuodesta 2003 ja muistan ainoastaan yhden ongelman kortin käytössä. Kerran matkustin arvolipulla ja vaihdoin lähijunaan. Näytin korttia lukijalaitteella ja se ilmoitti "valitse matka" vaikka olin varma että vaihto-oikeus on voimassa. Sitten näytin korttia samassa eteisessä toiselle lukijalaitteelle joka piippasi ja ruudulle tuli teksti vaihtomatkan voimassaolosta. En tiedä miksi toinen lukija ei kortilta voimassa olevaa arvolippua löytänyt.

Sama lukulaitte kun ei hyväksy kausilippun uutta näyttöä kymmeneen minuuttiin.

Kuinka pian Matkahuollon henkilökohtaisella sarjakortilla voi maksaa seuraavan matkan? Tällä viikolla noin 5 henkilöä nousi bussiin ja yhdellä oli ilmeisesti kaupungin tukema henkilökohtainen sarjakortti. Hän kysyi kuljettajalta että voiko maksaa kortilla ryhmän matkat. Kuljettaja suostui (mikä on ihan ymmärrettävää koska bussifirman kannalta on sama onko matkustajalla valtakunnallinen vuosilippu vai kaupungin tukema sarjakortti). Useampaa matkaa ei kuitenkaan voinut maksaa samalla pysäkillä joten henkilö maksoi seuraavan matkan liikennevaloissa tai seuraavalla pysäkillä. Huomasin että yksi pysäkinväli ei aina riittänyt mutta ennen päätepysäkkiä koko seurueen matkat oli maksettu :)
 
Takaisin
Ylös