Sellainen nippelikysymys, että eikö v62 oikeastaan ole seutulinja, kuten v56?
Asiastahan on puhuttu aiemminkin, mutta olisi kiva tietää, mikä homman historia on, sillä on tavallaan erikoista, että seutulinja on kaksinumeroinen. Osaltaan hommaa selittää varmaan se, että osuus Helsingin puolella on niin mitätön verrattuna koko reittiin. Ihme myös, että v62 ja v56 eivät löydy HKL:n aikataulukirjasta edes seutulinjoina, sillä ovathan nekin osa metron liityntäliikennettä, enemmän tai vähemmän.
Missä vaiheessa muuten 506:n tihennys toteutuu ja kuinka merkittävästä parannuksesta on kyse?
Pitäisi varmaan aktivoitua kirjoittamaan YTV:lle ehdotusta Mellunmäen Vantaan-tarjonnan, erityisesti 62:n ja 56:n uudelleennumeroinnista 500-sarjaan. Ennen pitkää jokin niistä taitaa joutua Jokeri-brändin alle, ja tämä voisi jo enteillä sitä.
Ainakin linjalla V56 Helsingin puolella kuljetaan aika isokin osa reitistä, peräti kolme kertaa linja käy Helsingin alueella. Samalla perusteella linja Myyrmäestä Helsingin keskustaan voisi olla Helsingin sisäinen linja, koska Vantaalla on vain pieni osa linjasta. Linja Kampista Kivenlahteen voisi olla Espoon sisäinen linja, koska se vain käväisee Helsingissä. Kuulostaisivatko nämä järkeviltä? Aivan, eivät minustakaan![]()
Yöbussissa on tunnelmaa
v62 ja muut vastaavat ovat enemmänkin kuin seutulinjoja: ne toimivat yhtä aikaa sekä Helsingin että Vantaan sisäisinä linjoina.![]()
T: Tuomas Lehti
Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.
Noiden Vantaan sisäisten, mutta Helsingin alueella poikkeavien linjojen historia ulottuu jonnekin ajalle ennen seutulippua. Poikkeamat Helsingin puolella ovat varsin pieniä, yleensä pysäkinvälin parin mittaisia. Vaihtoehtona olisi pidempi ja hitaampi kiertoreitti "oman kunnan" katuverkkoa pitkin tai jopa turhaa edestakaisin ajelua, jotta rajan pinnassa asuvienkin yhteydet saataisiin hoidettua.
Esimerkiksi linjat 56, 62 ja 88 joutuvat tekemään piston Helsingin puolelle Jakomäkeen, koska Länsimäestä ei ole muuta järkevää ajoreittiä Vaaralaan siten, että Rajakyläkin tulisi palveltua. Mellunmäkeen Vantaan sisäiset linjat puolestaan ulotettiin 20 vuotta sitten, jolloin suorat bussilinjat Rajakylästä ja Länsimäestä Helsingin keskustaan korvattiin metrolla ja metroasemalle jatketuilla Vantaan sisäisillä linjoilla. Metroasemahan tulee aivan Vantaan rajan pintaan, mutta bussiterminaali sijaitsee Helsingin puolella.
Vantaan sisäisinä linjoina nämä Mellunmäkeen ulottuvat Vantaan sisäiset linjat sekä Jakomäessä ja Ala-Tikkurilassa poikkeavat Vantaan sisäiset linjat lienevät säilyneet "hallinnollisista" syistä. Takavuosina sisäisiä linjoja hallinnoivat kunnat ja seutulinjoja YTV. Lisäksi näillä linjoilla on (ollut) poikkeuksia lippujen kelpoisuudessa. Esimerkiksi Mellunmäestä ja Jakomäestä pystyi matkustamaan vielä jokunen vuosi sitten Tikkurilaan Vantaan sisäisellä lipulla.
Nykyään hallinnolliset syyt eivät enää ole perusteena pitää linjoja 56, 62 ja 87 Vantaan sisäisinä linjoja eikä näillä linjoilla enää voi matkustaa Vantaan sisäisellä lipulla Helsingin alueella sijaitseville pysäkeille tai nousta kyytiin Helsingin alueella sijaitsevilta pysäkeiltä. HSL:n myötä jako sisäisiin ja seutulinjoihin käy täysin tarpeettomaksi, koska kaikkia linjoja hallinnoi sama organisaatio.
Kuten Kemkim ja Miska kommentoivat, on linjan käyttötarkoitus lähinnä määrännyt numeroinnin, ja ihan hyvä niin. Noissa Mellunmäkeen päättyvissä vantaan sisäisissä on sinänsä jopa kaksi erillistä tekijää aiheuttamassa ristiriitaa numerointiin, niinkuin nimimerkit edellä totesivatkin. Lähtö Mellunmäestä ei tee linjasta seutulinjaa, koska Mellunmäen metroasema sijainnista riippumatta tulkittiin Länsimäen, Mellunmäen ja itäisen Vesalan yhteiseksi asemaksi. Tällöin bussien lähtöpiste on ikäänkuin "kaupungin rajalla". Olisi vain sekaannusta aiheuttavaa antaa tässä suhteessa vain vantaata palveleville linjoille seutunumerointi. Ennen sisäiset linjat "pakotettiin" Vantaan puolelle siten, että reitti meni Vaaralassa Fazun hiekkamonttujen luota, ja Länsimäen kautta kiepaten Rajakylään, mutta tällöin ne eivät palvelleet yhteytenä Helsingistä, eli liityntälinjana, vaan poikittaisina sisäisinä linjoina. Ironista sinänsä, että tuolloisten sisäisien numerointi muistutti erehdyttävästi nykyisiä seutulinjoja (v545/v546). Jos nyt vielä jaaritellaan termeillä, niin joukkoliikenneyhteys (esim Hki-Rajakylä) on tietenkin SEUTUyhteys, sisältäen kaksi sisäistä linjaa, metrolinjan ja Vantaan sisäisen bussilinjan.
Kokonaan toinen asia on Jakiksen koukkaus, joka perustuu nimenomaa siihen, että Vantaata palvelevan linjan reittiä ei muuten saada palvelemaan Rajakylän länsiosaa. Reitti on siis välttämätön pakko, ei mikään suunnitelmallinen seutuosuus. Näin voidaan tulkita myös Ala-Tikkurilan osuus. Hämärän muistikuvan mukaan joskus 80-luvun ihan alussa, Jakomäessä ei olisi tehty pysähdyksiä edes Vantaan sisäisille, ainakaan matkustajien ottoa varten. Liekö ollut sääntö, vai kuljettajan omavaltainen päätös, mene ja tiedä.
Yksi ero tulee mieleen sisäisissä naapurissa piipahtavissa ja seutubusseissa, korjatkaa jos olen väärässä. Ymmärrykseni mukaan L-seutulipulla voi huoleti matkustaa Keravalta Rajakylään Vantaan sisäisillä, vaikka tehdään poikkeama Helsingissä. Seutulinjoillahan tämä ei kävisi päinsä, vaikka koukkaus Helsingissä olisi pieni.
Yksi erikoinen sisäinen linja on myös seutulinjan 738 B-vuorot. Reitti alkaa reilusti Tuusulan puolelta, mutta on Keravan sisäinen vuoro. Tässä tulee juuri vastaan tuo samainen ongelma: mikä on linjan palvelualue? Keravan Killan kaupunginosan syvyyksiin ei pääsisi muilla keinoin joukkoliikenteellä, kuin katua joka kulkee Tuusulan puolella. Enpä olekaan ikinä kysynyt käykö Killan koulusta lähtiessä (pysäkki Tuusulan puolella) Keravalaisilla sisäinen lippu, kuka tietää?
Kaikista sisäisen numeroinnin poikkeamisista toisen kunnan alueella, ehkä räikein epäkohta on minusta kuitenkin entinen h97N, eli lienee nykyään h95N. Tämän palvelualue on ihan selkeästi myös Vantaa. Seutunumerointi olisi ilman muuta oikeutettu, mutta syy tähän poikkeukseen on ihan selvä, liikutaan suuren ja mahtavan HKL:n toimialueella.
Kuten edellä todettu, ei ole kauan enää nykyperusteisia syitä jakaa linjoja sisäisiksi tai seutulinjoiksi. Täytyy vaan toivoa, että tulevat numerouudistukset tehdään järkevästi. Säteittäinen jako satasarjoihin on erinomainen, mutta miten siihen suhteutetaan toistaiseksi Helsingin sisällä oleva runsaahko määrä kaksinumeroisia linjoja, joita toivottavasti ei kauaa kategorisoida sisäisiksi, koska numerointi ei enää määrää tariffivyöhykkeitä, eikä linjan hallinnoijaa.
Viimeisin muokkaaja tilt; 26.02.2009 kello 12:55. Syy: kirjoitusvirhe
Yhteiseen, järkevään linjanumerointiin pitäisi siirtyä heti. Käytetäänhän samaa matkakorttiakin sekä HKL:n että YTV:n linjoilla.
Ei numerointi nytkään määrää tariffivyöhykkeitä. Numerosta riippumatta on edellä mainittujen lisäksi toisen "tariffialueen" pysäkkejä ainakin seuraavilla "sisäisillä" linjoilla: e22 ja e52 (Vantaa), e28T ja e28KT (Kirkkonummi) ja h70V (Vantaa).
Entä h91 ja h91K, joiden toinen päätepysäkki on Vantaalla? Pitääkö Östersundomista Västersundomiin matkustavalla olla seutulippu?
Mielenkiintoinen poikkeus kaikista säännöistä on v71, joka ei ole U-linja, vaikka sillä on kaksi pysäkkiä Sipoon puolella. Ne kuitenkin näyttävät kuuluvan Vantaan tariffialueeseen. Siis Vantaan sisäisellä lipulla voi ylittää kunnanrajan, YTV-rajan ja maakuntarajankin! Aikamoista joustavuutta verrattuna siihen, että Helsingin ja Espoon rajalla (Pitäjänmäentie/Turuntie) tarvitaan seutulippu, kun pysäkin kohdalla kunnanraja sattuu kulkemaan tien keskiviivaa pitkin.
Oma lukunsa on tietysti h47, joka käy Vantaan puolella, mutta pysäkit ovat kaikki Helsingin alueella (kaksi tosin ihan kiinni rajassa).
Hvor har du føttene dine? På gulvet, selvsagt – ikke på setet!
"Juna toisi huumeet."
Eikös sisäisten ja seudullisten linjojen ero olekaan siinä, että sisäiset linjat kulkevat jonkun kunnan sisällä, seudulliset käyvät taasen kunnanrajojen ulkopuolellakin?YTV -alueen jotkin linjat eli Helsingin linjat 47 ja 70V, Espoon sisäiset linjat 22, 28KT, 28T sekä 52 kuin myös Vantaan sisäiset linjat 53, 56, 62 ja 88 ovat ainoita, jotka eivät täytä tätä ehtoa.
Palataanpa vielä noihin jo mainittuhin Vantaan sisäisiin linjoihin 545 ja 546: nehän olivat elokuusta 1989 aina lopettamiseensa saakka kevääseen 1992 oikeastaan seudullisia linjoja. Toinen päätepysäkeistä sijaitsi Helsingin alueella eli Mellunmäessä. Lisäksi sisäinen poikittaislinja 543 kävi sekin Helsingin puolella Ala-Tikkurilassa. Tosin silloiset tariffimääräykset taisivat olla joustavampia ja linjan 543 kyytiin pystyi nousemaan sisäisellä lipulla myös Helsingin puolelta...? (Sen sijaan linja 544 Kaivokselasta Hakkilaan oli ihan puhtaasti Vantaan sisäinen linja.)
We komen aan in Erps-Kwerps.
Yöbussissa on tunnelmaa
Myös linjan h91/91K Länsisalmen päätepysäkki (yhteinen v88/88B:n kanssa) sijaitsee Vantaalla. Että osataan sitä vieläkin...