YTV:n seudun joukkoliikennesuunnitelma 2010 - 2014

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
YTV:n seudun joukkoliikenne suunnitelma vuosille 2010-2014
Jokeri ja Kehä I:n poikkittaislinjat
Muutokset syksyllä 2010
Linjan h54B reittiä jatketaan leppävaaran asemalle ja linjatunnukseksi tulee 512K
Jokerin apulinjan 550B liikennöinti alkaa joko välillä Itäkeskus-Leppävaara tai Viikki-Leppävaara

Muutokset syksyllä 2011
Linjalle 514 lisätään päiväliikennettä

Muutokset syksyllä 2012
Linjan 514 vuorotarjontaa lisätään (ruuhkaaikana 30 min välein)
Linja 570 (Jokeri II) aloittaa liikennöinnin reitillä Vuosaari-Malmi-Myyrmäki (Linja h78 loppuu)

Muutokset syksyllä 2013
Linjan 512 vuorotarjontaa lisätään (Ruuhkassa 15 min välein)

Espoon sisäinen poikittaislinjasto
Muutokset syksyllä 2010
Linjan 3 vuoroväli tihenee 15 min
Linjalle 5 lisää lähtöjö ruuhka-aikana 15 min välein
Linja 35 lakkautetaan
Linja 43 lakkautetaan
Linjan 51 kaikki vuorot alkavat ajaa karakallion kautta
Linjan 53 liikennöinti alkaa reitillä Leppävaara-Olari-Puolarmetsä-Soukka-Kivenlahti
Linjan 55 liikennöinti alkaa reitillä Järvenperä-Kauniainen-Mankkaa-Olari-Matinkylä

Muutokset syksyllä 2011
Linjan 5 reitti muuttuu kulkemaan suurpellonkautta ja samalla linjalla alkaa ilta ja lauantailiikenne
Linjan 53 reitti muuttuu kulkemaan Suurpellon kautta

Muutokset syksyllä 2013
Linjalla 5 aloitetaan sunnuntai liikenne

Suurpelto
Muutokset syksyllä 2010
Linjan 120 reitti jatketaan suurpeltoon ja linja alkaa kulkea Tapiolan kautta. linja muuttuu linjaa liikennöidään kokopäiväisin ma-Su

Muutokset syksyllä 2011
Linjalle 120 lisää vuoroja

Muutokset syksyllä 2012
Linjan 120 reittiä jatketaan Karanmalmille

Muutokset syksyllä 2013
Linjalla 5 alkaa sunnuntai liikenne
Linjalle 120 lisää vuoroja

Muutokset syksyllä 2014
Linjan 8 liikennöinti alkaa reitillä Tapiola-Suurpelto-Kuurinniitty-Tuomarila-Espoon keskus
Linja 18Z Lakkautetaan (Korvataan linjalla 8)

Vanha Espoo
Muutokset syksyllä 2011
Linjaa 81 aletaan ajaa läpi päivän arkisin
Linjan 156 reittiä jatketaan Sunasta Tuomarilaan

Suur Leppävaara
Muutokset syksyllä 2010
Linjan 205 reitti muuttuu kulkemaan turunväylältä vermonsolmun kautta Perkkaalle ja edelleen leppävaaraan.
Linjan 206 reitti muuttuu kulkemaan ...-Vermonsolmu-Perkkaa-Itsehalllintotie-Säterintie-Nuijalantie-..-Karanmalmi.
Linjan 212 kaikki vuorot alkavat ajaa Laajalahden ja Sinimäentien kautta

Muutokset syksyllä 2011
Linjan 23 päätepysäkki siirtyy säteriin ...-Säterinkatu-Friisinmäentie-Masalantie-Impilahdentie-...

Muutokset syksyllä 2013
Linja 23B aloittaa liikennöinnin reitillä Leppävaara-Painiitty-Uusmäki

Pohjois Espoo
Muutokset syksyllä 2011
Linjojen 532 ja 535 vuorotarjontaa lisätään

Muutokset syksyllä 2012
Linjan 315 reittiä jatketaan Napperinporttiin

Muutokset syksyllä 2013
Linjalla 353 alkaa päiväliikenne ja liikennöiti aikaa jatketaan 20.00 asti

Muutokset syksyllä 2014
Linjan 20 reittiä jatketaan Perusmäkeen
Linjojen 324 ja 532 K-vuorot ajetaan reittiä ...-Juvan teollisuuskatu-Vidintie-Kalajärvi
Linjan 533 liikennöinti alkaa reitillä Martinlaakso-Punametsä

Saunalahti-Kurttila-Saunalahti
Muutokset syksyllä 2010
Linjat 61 , 65 165 alkavat kulkea uuden rantaradan alittavan alikulun kautta ja linjan 165 päätepiste siirtyy Puikkariin

Muutokset syksyllä 2011
Linjan 61 A-vuorot ajetaan Basselin kylän kautta
Linjan 150K liikennöinti alkaa reitillä Helsinki-Saunaniemi

Muutokset syksyllä 2012
Linjan 158 reittiä jatketaan tillinmäkeen uutta katua pitkin
Linjan 165 reittiä jatketaan Hansavalkamaan

Hiljaisen ajan liikenne
Nykyiset XXXN linjat on tarkoitus korvata seuraavilla linjoilla
109N Helsinki-Tapiola-Kauniainen-Lippajärvi-Jorvi
110N Helsinki-Tapiola-Mankkaa-Kilo-Leppävaara
132N Helsinki-Haukilahti-Matinkylä-Friisilänaukio
147N Helsinki-Soukka-Kivenlahti-Kauklahti
231N Helsinki-Munkkiniemi-Leppävaara-Lintuvaara-Myyrmäki
270N Helsinki-Leppävaara-Viherlaakso-Espoon Keskus-Tuomarila
315N Helsinki-Laaksolahti-Lähderanta-Vanhakartano
324N Helsinki-Pähkinärinne-Punametsä-Kalajärvi
415N Helsinki-Hakuninmaa-Louhela-Ylästö-Lentoasema
450N Helsinki-Malminkartano-Myyrmäki-Vantaankoski
474N Helsinki-Myyrmäki-Kivistö-Katariinan sairaala
561N Itäkeskus-Mellunmäki-Hakunila-Tikkurila-Lentoasema
615N Helsinki-Käpylä-Kartanonkoski-Lentoasema
633N Helsinki-Koivukylä-Korso-Keravan as-Sorsakorpi
711N Helsinki-Malmi-Puistola-Tikkurila-Havukoski-Nikinmäki
713N Helsinki-Malmi-Puistola-Tikkurila-Havukoski-Kulomäki
741N Helsinki-Jakomäki-Hakunila-Kuninkaanmäki

Vantaan Jokeri: Linja 52 ja 62
Muutokset syksyllä 2014
Vaihtoehto 1:
Linja 52 Tikkurila-Ylästö-Myyrmäki
Linja 54 Tikkurila-Veromies-Tuupakka-Martinlaakso
Linja 61 Tikkurila-Lentoasema
Linja 62 Mellunmäki-Tikkurila + linja 562 Vuosaaren satama-Tikkurila
Vaihtoehto 2:
Linja 52 Tikkurila-Tikkurilantie-Ylästö-Myyrmäki
Linja 54 Tikkurila-Helsingin pit kk-Tuupakka-Myyrmäki
Linja 61 Tikkurila-Urheilupuisto-Helsingin pit kk-Lentoasema
Linja 62 Mellunmäki-Tikkurila + linja 562 Vuosaaren satama-Tikkurila

Kivistö
Muutokset syksyllä 2010
Pienkalustolinja 2 alkaa palvella kemolanmäen uutta aluetta
Muutokset syksyllä 2014
Pienkalustolinja 2 muuttuu Työmatka ja koululaislinjaksi palvelemaan Kongontien, Luhtaanmäen ja kirkan yhteyksiä Kivistöön
Linja 474 jatkaa liikennöintiä (Eli ei lakkauteta)

Helsingin ja Vantaan raja-alueet
-Kuninkaantammi, Honkasuo
Muutokset syksyllä 2012
Helsingin linjoja 43,A ja 47 jatketaan kuninkaantammeen
Linjan 309 Kamppi-Malminkartano-Myyrmäki korvaa linjan h45
Linjan 570 Vuosaari-Myyrmäki Liikennöinti alkaa

-Malmi, Puistola, Siltamäki, Tikkurila, Porttipuisto
Muutokset syksyllä 2011
Linja 577 aloittaa liikennöinnin reitillä Tikkurila-Siltamäki-Malmi-Jakomäki korvaten linjan h77A
Linja 714 aloittaa liikennöinnin reitillä Hakaniemi-Sepänmäki-Tapanila-Puistola-Porttipuisto korvaten linjan h74
Muutokset syksyllä 2014
Linjan 714 päätepiste siirtyy Kalasataman metroasemalle

Vuosaaaren sataman yhteydet
Muutokset syksyllä 2010
Linja 562 aloittaa liikennöinnin reitillä Vuosaaren satama-Mellunmäki-V62-Tikkurila

Kalasataman seutuliikenneyhteydet
Muutokset syksyllä 2014
Linjojen 714, 731 ja 738 Helsingin päätepiste siirtyy Kalasataman metroasemalle ...-Kustaa vaasantie-Hermannin rantatie-Kalasataman metroasema

Kerava
Muutokset syksyllä 2010
Linjan 633 A-vuorojen päätepiste siirtyy Virrenkulmaan
Linja 738 alkaa ajaa nykyistä K-reittiä ja lisäksi muutama Z-vuoro kulkemaan nykyistä reittiä

Muutokset syksyllä 2011
Linjan 873 alkaa kulkea Keravalla reittiä ...-Savion aalloppi-Alikerava-Tori-Asema, K-vuorot reittiä ...-Savion aalloppi-Savion as-Marttila-Kannisto-Tori-Asema-Terveyskeskus

Muutokset syksyllä 2014
Linja 8 muutetaan kulkemaan reittiä Asema-Kytömaa-Vankila-Kaskela
Linja 9 aloittaa liikebböinnin reitillä Asema-Etelä-Kaskela-Kuusisaari
Linjan 738 reitti muuttuu Helsingissä päätepiste siirtyy Kalasataman metroasemalle ...-Kustaa vaasantie-Hermannin rantatie-Kalasataman metroasema
Linjan 873 reittiä jatketaan ...-Asema-Kurkela-Virrenkulma, linjan B-vuorot lakkautetaan

Lähde:
Hyppää Kyytiin 1/2009
http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/uudet_palvelut/sesu2014/
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV:n seudun joukkoliikenne suunnitelma 2010-2014

Tiivistelmäni suunnitelmasta on seuraava: Poikittaisyhteyksiä tulee naurettavan paljon lisää ja olemassaolevia parannetaan. Vuosaaren satamasta Tikkurilaan vievä linja on jo myöhässä, mutta ainakin se tulee ennen pitkää. Seutulinjat tekevät paluun Tikkurilaan. Kalasatamasta kaavaillaan Helsingin kakkossyöttöasemaa, kannatettava toimi jo kaupungin sisällä liikkumisen hitauden vuoksi (-> metroliityntä on helposti nopeampi), toisaalta kaupungin solmukohtien kuormaa tasoittamalla. Lisäksi yölinjat sidotaan päivälinjoihin, kierrosyölinjat omina linjoinaan lakkautetaan.
 
Vs: YTV:n seudun joukkoliikenne suunnitelma 2010-2014

Joitain huomioitani koskien Vantaan ja Helsingin välisiä poikittaisia ja säteittäisiä yhteyksiä:

570:n (Jokeri 2) reitin suoristamiseksi Malmin ja Paloheinän välille sopisi joukkoliikennekatu Tapaninvainiosta Vantaanjoen yli Tuomarinkylän kartanon editse ja edelleen Kuusmiehentielle. Sen lisäksi, että suoristaminen nopeuttaa reittiä, se myös avaisi uuden suoran yhteyden Malmilta Kirkonkyläntien kautta Tapaninvainioon.

Nykyisessä reittisuunnitelmassa reitti kulkee päällekäin 519:n ja 70/T:n kanssa Kirkonkyläntien päästä päähän. Toisaalta nykyistä reittisuunnitelmaa voisi hioa siten, että Tapaninkyläntieltä ajettaisiin Torpparinmäen kautta Kuusmiehentielle. Näin myös Torpparinmäki saataisiin paremmin poikittaisliikenteen piiriin.


Liikennöintisuunnitelman perusteella Hakunilasta tulee uupumaan jatkossakin suora yhteys Puistola - Tapanila - Malmi -akselille. Malmille toki pääsee ottamalla Hakunilasta bussin Jakomäkeen ja vaihtamalla 77A/577:aan. Puistolaankin pääsee vaihtamalla 75A:han, mutta Jakomäessä pysäkit eivät natsaa kohdilleen. Pohdin, että 714:n reitti voisi kulkea Porttipuistosta edelleen Hakunilaan ja/tai h75A:n voisi jatkaa Jakomäestä Hakunilaan.

Vuosaaren sataman ja Tikkurilan välille suunnitellun 562:n linjaisin Vuosaaressa kulkemaan Porslahdentien kautta satamaan. Porslahdentie kun on nykyisellään ja myöskin suunnitelmassa pelkän h96:n varassa, jolla pääsee ainoastaan metroasemalle.
 
Viimeksi muokattu:
Espoon poikittaislinjojen ongelmana on tällä hetkellä niiden mutkittelevuus ja hitaus. Tuo suunnitelma tuo tähän parannuksia. Linjan 43 korvaava linja 53 muutenkin tarjoaa Espoonlahden suunnalta merkittävämmän yhteyden Leppävaaraan Järvenperän sijasta. Se, että linja kulkee pätkän Kehä II:sta ja Friisinmäentietä pitkin Kauniaisten kautta kiertämisen sijaan, tekee siitä paljon houkuttelevamman myös Olarin ja Leppävaaran väliä kulkeville. Itse asiassa tuo linja tuskin tulee häviämään matka-ajassa Olarin ja Leppävaaran välillä kovinkaan paljon linjalle 5. Olarista tulee ainakin hieno yhteys Etelä-Leppävaaraan. Samoin Puolarmetsän sairaalan lähelle rakennettava uusi asuinalue saa hyvät yhteydet Leppävaaraan. Linja 5 ei aluksi kulje viikonloppuisin, joten Matinkylän ja Leppävaaran väli tulee aluksi vaihdolliseksi. Vaihdollinen yhteys esimerkiksi Tapiolan kautta viikonloppuisin ei kuitenkaan taida olla nykyistä mutkittelevaa vaihdotonta yhteyttä lopulta kovin paljon huonompi, sillä kulkeehan bussijokeri sentään lauantainakin parhaimmillaan 10 minuutin välein.

Kauklahden väylän varteen on suunnitteilla rakentamista, joten ainakin jossain vaiheessa sinne täytyy saada joukkoliikennetarjontaa. Nyt tuossa suunnitelmassa linja 65 kulkee Kauklahdenväylää, mikä tarkoittaisi että mahdollisilta uusilta asuinalueita ei pääsisi suoraan kuin Espoonlahteen ja Kauklahteen.

Pohjois-Espoossa varsinkin Gobbackan ympäristöön tuleva rakentaminen vaatii uusia joukkoliikenneyhteyksiä. Pelkkä 29 ei varmasti tule riittämään yhteytenä Helsinkiin, vaan linja 533 on tarpeellinen lisä. 29 kiertelee turhan pitkään Leppävaaraan mennessään, joten suoraviivaisemmin juna-asemalle kulkeva 533 tuntuu varmasti houkuttelevammalta vaihtoehdolta. Samalla alue saa uusia poikittaisyhteyksiä Vantaalle. Tuo linja on hyvä Kehäradan valmistuessa. Kehäradan valmistuessa voisi mielestäni myös linjan 535 toisen päätepysäkin paikkaa siirtää Tikkurilaan. Tässä ehdotuksessa tuolle linjalle on nähtävämmin lisätty vuoroja. Kuitenkin tällä hetkellä lentoaseman pää on siinä mielessä ongelmallinen, ettei sen varrella ole asutusta. Jos tuo linja kulkisi Jumbon ja sen viereisen viihdekeskuksen ohi ja siitä Tikkurilantietä Tikkurilaan, olisivat nuo vuorolisäykset varmasti tarpeen.
 
Muutokset vaikuttavat pääosin oikein järkeviltä. Pitkästä aikaa tuntuu, että ihan oikeasti on tahtoa panostaa joukkoliikenteeseen. Nyt vain tulee mieleen, kun Espooseenkin suunnitellaan linjaa 8, että eiköhän suuren linjnumeromuutoksen, joisa on puhuttu tosissakin ketjuissa, voisi toteuttaa. Eli ainakin kaikki päällekkäiset numerot pois ihmisiä sotkemasta.
 
Nuo YTV:n tulevaisuuden suunnitelmat kuulostaa oikein hyvältä! :D Pääkaupunkiseudulle on tulossa uusia varsin asiallisia linjoja!

Voi mennä hiukan pilkun viilaamiseksi, mutta minusta linjan 512K numero voisi pikemminkin olla 522, vanhaa linjanumeroa käyttäen, tosin nyt ilman K-kirjainta (522K Itäkeskus (M) - Maunula - Leppävaara). Yleisölle lienee nimittäin parempi juttu, jos olisi mahdollisimman vähän kirjaimia, koska jo nyt löytyy 512 ja 512A.

Toivottavasti linja 550B tullaan vetämään Itäkeskukseen saakka, se olisi huomattavasti parempi paikka kuin Viikki.
 
Viimeksi muokattu:
Monella kohtaa vuorovälit ovat sitä samaa tuubaa, 20-30min, ei houkuta kovin monia. Samoin ihmetetyttää linjan 120 vekslaaminen.
Paljon hyviä uudistuksia, vaikka kummastelen halua sotkea linjanumeroita koko ajan uusiksi. Esim 74>714 jne. Kun kuntarajat kuitenkin häviävät joukkoliikenteen osalta pian, eikö tosiaan voitaisi suunnitella fiksummin nämä numerot?

Esim. jos meillä on 700-sarja, niin sitten 701, 702, 703....(niin monta kuin 700-sarjalaista autoa on, eli jos niitä 20, isoin 700-sarjalainen olisi 720).

Miksi tehdä teennäistä jakoa seutu- ja sisäisiin linjoihin, ketä tämä taas palvelee?

p.s Katsokaapa RATP:n reittiopasta, miten loogisesti koko seudun linjat on järjestetty. Jos ranskalaiset pystyvät, emmekö me?
 
Monella kohtaa vuorovälit ovat sitä samaa tuubaa, 20-30min, ei houkuta kovin monia.

Kyse on varmasti siitä, että kyseessä ovat Espoo ja Vantaa. Helsingissä tyypillinen vuoroväli on arkena ruuhkan ulkopuolella 15 minuuttia, joka on sopiva ja houkutteleva. Poikittaisreiteillä väli on usein 20 minuuttia ja parilla hiljaisimmalla linjalla 25 minuuttia, joka on jo vähän liian pitkä. Jospa vuorovälit tasoittuisivat koko seudulla tulevaisuuden Suur-Helsingin myötä?

Kehäradan valmistuessa voisi mielestäni myös linjan 535 toisen päätepysäkin paikkaa siirtää Tikkurilaan. Tässä ehdotuksessa tuolle linjalle on nähtävämmin lisätty vuoroja. Kuitenkin tällä hetkellä lentoaseman pää on siinä mielessä ongelmallinen, ettei sen varrella ole asutusta. Jos tuo linja kulkisi Jumbon ja sen viereisen viihdekeskuksen ohi ja siitä Tikkurilantietä Tikkurilaan, olisivat nuo vuorolisäykset varmasti tarpeen.

Tätä olen minäkin miettinyt useasti. Jos linjasta 535 olisi tarkoitus kehittää tulevaisuudessa Kehä III:n tiheä linja, niin Tikkurila olisi paljon luontevampi päätepiste. Linjaa voitaisiin jatkaa Espoon keskuksesta Masalan kautta Kirkkonummelle. Myös Kirkkonummelta tulisi olla jonkinlainen yhteys Kehä III:n varren työpaikka-alueille. Bussi 535 tarjoaisi vaihdottoman yhteyden ja Kirkkonummella tiet kulkevat rataa paremmin asutuksen keskellä. Reitti voisi alkaa rautatieasemalta ja kulkea vaikka Gesterbyn kerrostaloalueen kautta Masalaan, niin saataisiin junaradasta tarpeeksi poikkeava reitti.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tasoittuvat kemkim.

Lainaus ko. esitteen sivulta 70

YTV Seudun joukkoliikennesuunnitelma 2010-2014 sanoi:
Syksy 2011-
105 Harvennetaan ruuhkan vuoroväli 20 min, koska linja 120 vahvistuu.

Minä olen tässä vuorovälikeskustelussa aina altavastaajana, koska palstan tiedemiehet osaavat aina kertoa, että riittävä joukkoliikenteen vuoroväli on aina eri mitä itse esitän. Jokainen voi silti pohtia, mitä mieltä on 30min tai 60min vuorovälistä. Onhan näitä toki muuallakin maailmassa, vrt. yhteydet Danderyds sjukhus-metroasemalta Tukholmassa.

Peruslinjaus tulisi olla, että mitään palvelua ei heikennetä ja että vuorovälit tihenevät. Sanon silti, että oma asiantuntemukseni ei riitä kokonaisuutena arvioimaan, mennäänkö tässä nyt eteen vai taakse. Ehkä joku muu osaa sen kertoa. Myönteistä oli huomata HKL:n poikittaisliikennesuunnitelman olevan jo luonnollinen osa tätä YTV:n paperia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
YTV:n seudun joukkoliikenne suunnitelma vuosille 2010-2014

Jokerin apulinjan 550B liikennöinti alkaa joko välillä Itäkeskus-Leppävaara tai Viikki-Leppävaara

Hiljaisen ajan liikenne
Nykyiset XXXN linjat on tarkoitus korvata seuraavilla linjoilla
109N Helsinki-Tapiola-Kauniainen-Lippajärvi-Jorvi
110N Helsinki-Tapiola-Mankkaa-Kilo-Leppävaara
132N Helsinki-Haukilahti-Matinkylä-Friisilänaukio
147N Helsinki-Soukka-Kivenlahti-Kauklahti
231N Helsinki-Munkkiniemi-Leppävaara-Lintuvaara-Myyrmäki
270N Helsinki-Leppävaara-Viherlaakso-Espoon Keskus-Tuomarila
315N Helsinki-Laaksolahti-Lähderanta-Vanhakartano
324N Helsinki-Pähkinärinne-Punametsä-Kalajärvi
415N Helsinki-Hakuninmaa-Louhela-Ylästö-Lentoasema
474N Helsinki-Myyrmäki-Kivistö-Katariinan sairaala
615N Helsinki-Käpylä-Kartanonkoski-Lentoasema
633N Helsinki-Koivukylä-Korso-Keravan as-Sorsakorpi
741N Helsinki-Jakomäki-Hakunila-Kuninkaanmäki

Jokerille on nyt noita apulinjoja vähän väliä suunniteltu ja lisätty. Eikö vaan kannattaisi suunnitella runkolinja sellaiseksi, ettei noita apulinjoja tarvita. Kaikista paras olisi kun koko jokeri kulkisi raiteilla. Noilla apulinjoilla ehkä saadaan ylikuormitusta vähennettyä, joskin varmaan automäärä ei tule olemaan mikään iso.

Nämä yllämainitut pystyisi jo toteuttamaan nyt helposti ja osa näistä on jo olemassa. 109N pystyisi toteuttamaan helposti vaikka heti poistamalla nykyiset 270 linjan N-lähdöt ja tuossa mainittu 270N kulkee linjan 270 perusreittiä. 110N reitti on sama kuin nykyinen 110-perusreitti. Hyvin monissa noissa riittäisi kun lisäisi ne suoraan kyseisten linjojen aikatauluihin eri kirjainvariaatioilla.
 
Peruslinjaus tulisi olla, että mitään palvelua ei heikennetä ja että vuorovälit tihenevät. Sanon silti, että oma asiantuntemukseni ei riitä kokonaisuutena arvioimaan, mennäänkö tässä nyt eteen vai taakse. Ehkä joku muu osaa sen kertoa.

Kapasiteettia ei voi taikoa tyhjästä, joskin sitä voi kasvattaa rauhallisessa tahdissa. Aina ei voi pelkästään jakaa lisää, vaan on tarve siirtää olemassaolevaa kapasiteettia parempaan käyttöön.
 
Kolli sanoi:
Peruslinjaus tulisi olla, että mitään palvelua ei heikennetä ja että vuorovälit tihenevät. Sanon silti, että oma asiantuntemukseni ei riitä kokonaisuutena arvioimaan, mennäänkö tässä nyt eteen vai taakse. Ehkä joku muu osaa sen kertoa.
Kapasiteettia ei voi taikoa tyhjästä, joskin sitä voi kasvattaa rauhallisessa tahdissa. Aina ei voi pelkästään jakaa lisää, vaan on tarve siirtää olemassaolevaa kapasiteettia parempaan käyttöön.
Etelä espoossa bussilinjojen osalta voidaan siirtyä tiheämpään liikenteeseen nykyisellä kalustomäärällä jos ja kun etelä espoon Metro/hukkaputki... valmistuu, kun kyseiseisiä linjoja ei tarvitse ajaa helsinkiin asti niin eikö samassa ajassa voi ajaa enemmän lähtöjä kuin verrattuna siihen että ajetaan Helsingin keskustaan asti. Korjatkaa joku jos olen väärässä :?:
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän automäärää supisteta, tuskin se mikään annettu vakio on. Länsimetro on yhteiskunnallisesti niin huonosti kannattava projekti, että sen valmistumisen yhteydessä täytyy kaikki säästömarjat poimia maasta. Eli kalustoa vähennetään, tosin osa siitä saatetaan suunnata poikittaislinjoille.
Näin voidaan osoittaa, että metroinvestointi säästää käyttökuluja. Mitä se epäilemättä jossain määrin tekeekin.
 
Näin voidaan osoittaa, että metroinvestointi säästää käyttökuluja. Mitä se epäilemättä jossain määrin tekeekin.

Jos nyt lasketaan kokonaiskuluja niin eiköhän ne suorat bussilinjat tule keskustasta aika monta vuotta halvemmaksi, kun metro + bussi-yhteys. Tuo metropätkä kun maksaa semmosen 800 miljoonaa euroa. Sillä summalla saisi jo noin 4000 Scalaa.. :)
 
Jos nyt lasketaan kokonaiskuluja niin eiköhän ne suorat bussilinjat tule keskustasta aika monta vuotta halvemmaksi, kun metro + bussi-yhteys. Tuo metropätkä kun maksaa semmosen 800 miljoonaa euroa. Sillä summalla saisi jo noin 4000 Scalaa.. :)

Eri asia että pystyisikö LAK toimittamaan tuollaista määrää. Tai mikään muukaan bussinvalmistaja.
 
Takaisin
Ylös