Selvitys Itä-Helsingin liityntäliikenteestä

Selvityksessä ehdotetaan seuraavia muutoksia:
  • Linja 16 katkaistaan välille Hakaniemi - Herttoniemi, keskustaosuutta korvaavia järjestelyjä ei ole käsitelty
  • Linja 78 siirretään kulkemaan Kivikossa Kurkisuontietä
  • Linjan 80 toinen päättäri muuttuu, uusi reitti Yliskylä - Herttoniemi - Länsi-Herttoniemi
  • Linjat 85 ja 86 siirtyvät kulkemaan Laajasalossa suoraan Laajasalontietä, molemmilta siirretään lähtöjä linjalle 84
  • Linjan 87 reitti siirretään kulkemaan Yliskylän kautta
  • Uusi linja 89 Herttoniemi - Roihuvuori korvaa 80:ltä poistuvan osuuden
  • Linja 90A siirretään kulkemaan satamaan Aurinkolahden kautta, reitin pohjoiskautta kulkeva puolisko poistuu kokonaan
  • Linjat 91 ja 97 yhdistetään hiljaisena aikana
  • Linja 92 jatketaan Myllypurosta Porttitien kautta Kontulaan, bussilinja Alakiventieltä poistuu
  • Linja 94 muutetaan reitille Kontulankaari - Kontula - Rekipellontie - Mellunmäki ja lisätään tarjontaa
  • Linja 94A lopetetaan, sitä korvaavat 92:n jatko ja 94:n Rekipellontien osuus
  • Linjan 94B numero muuttuu 99:ksi ja tarjontaa lisätään
  • Linja 94V lopetetaan
  • Linja 95 lyhennetään välille Itäkeskus - Mellunkylä - Mellunmäki, bussilinja Keinutieltä poistuu
  • Linja 93 muuttuu linjaksi 82 eikä kierrä enää Marjaniemen kautta, kiertää hiljaiseen aikaan Tammisalon kautta kuten 93B nyt
  • Linja 98 alkaa kiertää Marjaniemen kautta, hiljaiseen aikaan 96 ja 98 voitaisiin yhdistää linjaksi Itäkeskus - Marjaniemi - Rastila - Vuosaari - Porslahdentie
  • Linjan 93N numeroksi vaihtuu 98N ja se jatketaan kulkemaan Aurinkolahden kautta
Toteutuessaan selvitys lyhentää matkustajien matka-aikoja vuodessa 0,15 miljoonaa tuntia ja vähentää liikennöintikustannuksia 1,3 milj. euroa vuodessa.
 
Paljon kiitoksia, paljon kiitoksia. Kommentoitavaa jäi ainoastaan linjan 16 tienoilta. Eikös ysiratikan mukana lakkautettavan linjan 17 eteläisiä reitistöjä pitänyt korvata juuri linjan 16 reittiä kantakaupungissa muuttamalla?
 
a__m sanoi:
Paljon kiitoksia, paljon kiitoksia. Kommentoitavaa jäi ainoastaan linjan 16 tienoilta. Eikös ysiratikan mukana lakkautettavan linjan 17 eteläisiä reitistöjä pitänyt korvata juuri linjan 16 reittiä kantakaupungissa muuttamalla?
Merikadun joukkoliikenneyhteydet voidaan toteuttaa jatkamalla joku muukin keskustaan päättyvä linja sinne. Yksi mahdollinen olisi 24, jota voitaisiin muutoksen jälkeen ajaa kahdella autolla puolen tunnin välein reitillä Merikatu - Seurasaari.

Poistuvalle osuudelle Hakaniemi - Kruununhaka - Erottaja tuskin tarvitaan korvaavaa bussilinjaa, kun alueella kulkee tiheästi useita ratikkalinjoja eivätkä kävelymatkatkaan ole pitkiä. Lisäksi Espat ovat ruuhka-aikoina todella tukkoisia.
 
kuukanko sanoi:
  • Linjan 80 toinen päättäri muuttuu, uusi reitti Yliskylä - Herttoniemi - Länsi-Herttoniemi
Yliskylän palvelut paranevat entisestään jos 80 ajaa jatkossakin 10 min vuorovälillä.

kuukanko sanoi:
  • Linja 92 jatketaan Myllypurosta Porttitien kautta Kontulaan, bussilinja Alakiventieltä poistuu
  • Linja 94 muutetaan reitille Kontulankaari - Kontula - Rekipellontie - Mellunmäki ja lisätään tarjontaa
  • Linja 94A lopetetaan, sitä korvaavat 92:n jatko ja 94:n Rekipellontien osuus
Porttitieltä yhteydet Itäkeskukseen heikkenevät. Esimerkiksi Turunlinnantien kautta ei enää pääse Kauppakeskukseen. Keskustaan mennessä täytyy valita jääkö jo Myllypurossa vaihtamaan metroon(pidempi odotuaika) vai ajaa Itäkeskuseen asti(lyhyempi odotusaika). Hyvä puoli uudessa reitissä on se, että nyt Kontulasta saa suht suoran yhteyden Länsi-Myllypuroon. 92:nhan voisi jatkaa vielä Keinutielle, kun 95 siirretään Mellunmäkeen. Ymmärsinköhän oikein, että 94:n reittisuunnitelmassa käydään kääntymässä nyk. päättärillä ja palataan takasin Kontulaan ja sieltä Mellunmäkeen?
 
JT sanoi:
Ymmärsinköhän oikein, että 94:n reittisuunnitelmassa käydään kääntymässä nyk. päättärillä ja palataan takasin Kontulaan ja sieltä Mellunmäkeen?
Eikös linjasta 94 tule pelkästään "Kontulan liityntälinja" nykyisen 94B:n tapaan? Eli 94:lta jäisi pois osuus Kontula(M)-Itäkeskus(M):

kuukanko sanoi:
Linja 94 muutetaan reitille Kontulankaari - Kontula - Rekipellontie - Mellunmäki ja lisätään tarjontaa.
 
Ehkä eniten ihmetyttää Laajasalon linjojen 85 ja 86 reittien siirtäminen suoraan Laajasalontielle, nyt Reiherintielle jää ainoastaan linja 84 joka tulee varmasti ylikuormittumaan, Jollaksesta pääsy Yliskylän ostoskeskukselle hankaloituu, linja 86 ei palvele enää oikeastaan ketään muita kuin Santahaminaan menijöitä sekä Hevossalmen asukkaita. Linjan 85 vuoroväliksi on suunniteltu 12 min jolloin ruuhka-ajan tarjonta lähes puolittuu, luulen ettei tuo vuoromäärä riitä. Kontulassa tullaan varmasti vaatimaan yhteyden säilyttämistä Keinutielle joka hoituisi linjan 92 jatkamisella sinne. Muistelen että aiemminkin on suunniteltu 95:n lyhentämistä mikä ei Keinutien asukkaiden vastustuksen takia kuitenkaan onnistunut. Uutena kirjaintunnuksena joillekin linjoille tulisi K, linjat 82K Tammisalon kautta, 84K Yliskylän kautta sekä 97K Puotilan kautta. K-kirjainta ei ole tähän asti Helsingin sisäisillä linjoilla käytetty.
 
aki sanoi:
K-kirjainta ei ole tähän asti Helsingin sisäisillä linjoilla käytetty.
Itse asiassa kyllä on, mutta siitä on jo aikaa kulunut.
Minulla on tässä silmieni edessä Helsingin linjakartta päiväyksellä 1.5.1974 ja yhtenä linjana (missäs muualla kuin threadin edellyttämässä Itä-Helsingissä) esiintyy 94K, Rautatientori - Kontula, Kontulankaari. Muita Kontulan linjoja olivat 94, 94A, 94S, 94V ja 94N.
 
Onhan ratikkapuolellakin joskus ollut 8K, K niin kuin Käpylä. Puhumattakaan aiemmista K-sisältöisistä ratikkalinjoista. Ja seutubusseilla K on kai ollut yleinenkin kirjain viime vuosiin saakka.
 
K-linja aloitti liikenteen 18.11.1925 reitillä Vallila-Käpylä. Samalla siis Käpylän raitiotie avattiin liikenteelle.

Perjantaina 18.11.2005 Käpylän raitiotie eli osuus Sturenkatu/Kangasalantie/Eurantie/Hämeentie (Itäinen Viertotie) silmukka-Sturenkatu-Mäkelänkatu (Pakaankatu)-Pohjolankatu-Pohjolanaukio täyttää 80 vuotta ja silloin on jotain pientä juhlintaa tiedossa.
 
Kuinkahan päätepysäkit järjestellään Kontulan metroasemalla, jos sinne päättyy kaksi linjaa, 92 ja 99? Nykyisinhän 94B:llä jää noin 10 minuuttia taukoa Kontulaan ja esimerkiksi keskellä päivää molemmat autot ovat hetken yhtä aikaa Kontulan metroasemalla.
 
aki sanoi:
Uutena kirjaintunnuksena joillekin linjoille tulisi K, linjat 82K Tammisalon kautta, 84K Yliskylän kautta sekä 97K Puotilan kautta. K-kirjainta ei ole tähän asti Helsingin sisäisillä linjoilla käytetty.
Minulle tuossa K-kirjaimessa on aika vahva negatiivinen lataus. Siitä tulee aina mieleen Jyväskylä ja omituiset lisäkierrokset monilla eri linjoilla. :( Miksi ei voida käyttää A:ta? Nuohan olisivat täysin loogisesti 82A, 84A ja 97A.
 
TEP70 sanoi:
Minulle tuossa K-kirjaimessa on aika vahva negatiivinen lataus. Siitä tulee aina mieleen Jyväskylä ja omituiset lisäkierrokset monilla eri linjoilla. :( Miksi ei voida käyttää A:ta? Nuohan olisivat täysin loogisesti 82A, 84A ja 97A.
Itse K-kirjain ei Jyväskylässä meinaa linjojen suuria lisäkierroksia, vaan aikataulujen kaiken maailman Y1... Z29 -merkinnät ovat niitä kierroksia, joista ei aina edes Erkkikään ota selvää. Kortepohjan linjojen 18/18K aikataulussa oli Y-merkintä "poikkeaa Keskussairaalalla". Merkinnästä puuttui maininta tarkemmasta reitistä. Tämän syksyn aikatauluun on lisätty maininta Keskikatu-Rautpohja-Keskussairaalantie. Satunnainen matkustaja Erkki ei edelleenkään tiedä mitä reittiä linkki jatkaa Keskussairaalalta Kortepohjaan.

HKL:kin on sortunut "Kabus-tiedottamiseen". Netistä löytyvä linjan 87 aikataulu kertoo, että Öljysatamasta aamuruuhkan lähdöt on merkitty a-kirjaimella. Tuolle a:lle ei selitystä kuitenkaan anneta.

Piirka
 
Takaisin
Ylös