Selvitys Itä-Helsingin liityntäliikenteestä

97V:llähän korvattiin linja 91, joka taisi iltakuuden jälkeen kulkea jopa puolen tunnin välein. Vastustuksen päällisin syy taisi olla Vartioharjuntien ahtaus. Päättivät sitten laittaa 97:n kulkemaan vielä ahtaampaa Karhulantietä pitkin.:)

Itse ainakin uskon, että asukkaat hyväksyvät tiheämmän vuorovälin, sillä 97V on suututtanut ainakin Vartioharjuntien asukkaat. Nyt he kokevatkin sitten unohtuneensa. Koskaan ei olla mihinkään tyytyväisiä!
 
Vs: Selvitys Itä-Helsingin liityntäliikenteestä (97V)

Karhulantietä kulki myös linja 91 kuten nykyään linjat 97 ja 97V. Karhulantie ei taida olla yhtään ahtaampi kuin vaikka Kiviportintie, jota 95 käyttää.
97V palvelee "erikseen" Vartioharjun sitä osaa, jota rajoittaa Itäväylä ja Vartiokylänlahti. Alue on tyypillistä "kaupunkimaasturialuetta". Ei sinne rahvaan kulkuvälineitä kaivata.
Vartiokylä, josta tuolla ylempänä kirjoitettiin, on iso alue, johon kuuluu Myllypuro, Puotinharju, Itäkeskus, Puotila, Marjaniemi ja Vartioharju.
------------------
Tuntematon jäsen
 
Vs: Selvitys Itä-Helsingin liityntäliikenteestä (97V)

Albert sanoi:
Karhulantietä kulki myös linja 91 kuten nykyään linjat 97 ja 97V. Karhulantie ei taida olla yhtään ahtaampi kuin vaikka Kiviportintie, jota 95 käyttää.

Se pätkä Karhulantiestä, jota 91 aikoinaan käytti on kyllä leveä, vaikka toisella puolella on autoja pysäköitynä. Sen sijaan Karhulantie välillä Loosaarintie-Itäväylä on pysäköityjä autoja täynnä ja henkilöautojakin siinä mahtuu ajamaan vain yksi kerrallaan. Lisäksi kohdan tekee vaaralliseksi mutka ja alamäki joiden takia vastaantulevan auton havaitsee aivan liian myöhään eikä väistämismahdollisuutta ole. Ihme, että bussit eivät vielä ole kolaroineet tässä kohtaa.

Kyllä Vartioharjussakin on jonkun verran joukkoliikennematkustajia Viikingintien lastentarhan ja Hitas-asuntojen lapsiperheiden ansiosta. Tämä 97:n tapaus on vähän sama kuin 21 vuotta sitten. Alunperinhän 91 kulki Puotilantielle ja vasta vuonna 1985(?) sitä jatkettiin Uiskotielle asti. Jostain syystä asukkaat tosiaan valitsevat sen city-maasturin. Ehkä Itäväylän tukkiminen Vartioharjussa on heille mieleinen harrastus.
 
Miska sanoi:
Toki voi olla, että Vartiokylän kautta kulkevien vuorojen määrää vähitellen vaivihkaa lisätään.
Juurihan 97V:lle vaihvihkaa lisättiin tämän viikon alussa yksi lähtö lisää (6.02 Mellunmäestä). Alkuhan se on tuokin.

Vartioharjuntieläiset vastustivat bussilinjan vetämistä kotikadulleen, koska epäilivät busseista tulevan ääntä. Ei näkynyt juttuja missään, että Loosarintien, Viikingintien tai Uiskotien asukkaat olisivat bussilinjaa pois halunneet, kun se olisi ollut ajankohtaista. Karhulantien reitti on ollut käsittääkseni luonnollinen valinta, kun Vartioharjuntiellä kohdattiin vastarintaa. Karhulantien asukkaiden ei luultavasti uskottu vastustavan, kun paikalta kulkivat jo valmiiksi 95N ja 04N.

Mainittua kaupunkimaasturialuetta ovat pikemminkin Loosarintie, Viikingintie ja Uiskotie kuin Vartioharjuntie. Vartioharjuntien varrella on vain rivitaloasutusta lukuunottamatta paria omakotitaloa Itäväylän risteyksen vieressä, kun noilla muilla teillä on lähinnä omakotitaloja ja muutama paritalo.

Matkustajamäärällisestikin 97V:n reitti lienee parempi. Vuoden 2004 lokakuulta olevan tilaston mukaan Uiskotien ja Pyötsaarenkujan pysäkeiltä nousi 195 matkustajaa arkivuorokaudessa. 97:n vastaavista pysäkeistä ei ole tuossa liityntäliikenneselvityksessä tilastotietoa, joka käsittäisi vain ne. Karhulantien, Riskutien ja Linnanherrantien pysäkeiltä nousi 289 matkustajaa. Linnanherrantien pallero on noista selvästi suurin, ja se sisältyy myös 97V:n reittiin. 97V:llä on lisäksi kaksi pysäkkiparia Vartioharjuntiellä, jonka rivitaloista luulisi löytyvän bussilinjan vastustajien lisäksi matkustajiakin.
 
a__m sanoi:
Kontulan liityntälinjojen reittejä tarkistellaan vuodenvaihteessa 2006 / 2007.
Toivottavasti tällöin viimeistään korjataan sekin epäkohta että eteenkin linja 97V ei vaan kertakaikkiaan pysy aikataulussaan suunnassa Itäkeskus - Mellunmäki eteenkään sunnuntaisin, ajoajat ovat liian kireät. Sunnuntaisin jopa linjalla 97 näyttää olevan hankaluuksia aikataulussa pysymisen suhteen mainitulla ajosuunnalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kontulan uusi linjasto on tulossa joukkoliikennelautakunnan päätettäväksi ensi viikolla. Uudet linjat tulisivat voimaan 15.1.2007 ja ne sisältäisivät paljon paluuta vanhaan.

Syksyllä muodostetuista linjoista pitkästi kiertävä 92 ja sekavat 94A/94B lopetettaisiin. Syksyä edeltävästä linjastosta 92, 94B ja 94V palaisivat, tosin vanhoja muistelevien sekoittamiseksi vanha 94B olisikin nyt 94A ja vanhasta 94V:stä tulisi 94B. Vanhat 94 ja 94A yhdistettäisiin linjaksi 94, joka olisi muuten kuin vanha 94, mutta menisikin Kontulasta Kehä I:lle 94A:n vanhaa reittiosuutta Porttitien kautta. Kurkimäestä siis ei tulisi edelleenkään suoraa yhteyttä Itäkeskukseen. Ruuhka-aikana 94:n apulinjana olisi 94V Kontulan metroasemalta Kontulankaarelle. Rekipellontiellä 92:n poistumista korvaisi 95:n reitin siirtäminen sinne.

HKL:ltä on tihkunut sen verran ennakkotietoja Herttoniemenrannan linjastosta, että siellä ollaan ottamassa lusikkaa kauniiseen käteen ja tasavälistämässä 81 ja 81B kesäliikenteen alusta. Käytännössä 80 lyhennettäisiin Herttoniemen ja Roihupellon välille, jolloin 81 voidaan tihentää 12 minuutin vuorovälille. 80:n katkaiseminen tuskin jää harmittamaan ketään, koska heilurista ei ole ollut matkustajille pahemmin hyötyä Herttoniemen pitkän seisonta-ajan takia. (tätä samaa ratkaisua muuten ehdotettiin HKL:lle jo linjaston suunnitteluvaiheessa, mutta siellä oltiin sitä mieltä että heidän suunnitelemansa linjasto on parempi)
 
Viimeksi muokattu:
Positiivista tässä on se, että Suy vastaa matkustajien toiveisiin. Ei se ennenkuulumatonta ole, mutta ei nyt ihan tavallistakaan.

Mutta entäs ne kustannukset sitten? Remontti tehtiin kai pääosin säästömielessä. Katosivatko säästöt nyt sen siliän tien vai jäikö jotain jäljellekin?
 
Kyllä säästöjäkin jää jäljelle. Ennen muutoksia linjat 92, 94/A,B,V ja 95 maksoivat n. 3,6 milj. euroa vuodessa ja nyt käytössä oleva linjasto maksaa n. 3,2 milj. euroa vuodessa. Tuleva linjasto asettuu niiden välimaastoon n. 3,4 milj. euron vuosikustannuksella.

Kun HKL:llä on kerran ensi vuonna rahaa käytettäväksi liikenteen parannuksiin, niin mielestäni esim. tämä on paljon parempi kohde kuin poikittaisliikenteen tihentäminen. Poikittaisliikenteessäkin voisi ekaksi käyttää rahat 57:n palauttamiseen Itäkeskukseen sen sijaan, että lisätään sellaisten linjojen liikennettä joilta Kalasataman metroasema ja myöhemmin vielä ysi vievät matkustajia.
 
Vs: Selvitys Itä-Helsingin liityntäliikenteestä (97V)

Albert sanoi:
97V palvelee "erikseen" Vartioharjun sitä osaa, jota rajoittaa Itäväylä ja Vartiokylänlahti. Alue on tyypillistä "kaupunkimaasturialuetta". Ei sinne rahvaan kulkuvälineitä kaivata.

Olen nyt ajanut jonkun verran tuota 97V:tä ja uudet Vartioharjuntien pysäkit ovat varsin suosittuja. Onnistunut linja.
 
Tässä vielä linkki Kontulan alueen liityntälinjaston 15.1.2007 tapahtuvien muutoksien karttaversioon: http://www.hel2.fi/HKL/kontulan_linjat.pdf

Tiedä sitten, tuoko uudistus yhtään parannusta nykyiseen linjojen 94A/B reittikiemuroihin - voisi jopa olettaa, että noiden tulevien 94/A/B/V reittien opetteleminen tavallisen matkustajan kannalta on vielä vaikeampaa.
 
Yliskylän lenkin tekevillä linjan 85 koululais- sekä iltalähdöillä on otettu käyttöön linjatunnus 85K. Tosin hkl:n nettisivulla siitä ei puhuta mitään.
 
Selaisin hieman 97:n aikatauluja ja huomasin että sunnuntain ensimmäinen lähtö (06:12) Itäkeskuksesta on Z vuoro joka koukkaa Vesalan kautta. Kysymys kuuluu: Miksei noita vuoroja voisi olla usempikin kuin yksi?
 
Takaisin
Ylös