Laskusuhdanne YTV-liikennealueella ja laadukkaat säästöt joukkoliikenteessä

HKL:ssä on lupailtu, että ysin jatkuessa Ilmalaan (ja 23:n lopettaessa) se Linjojen yhdysrata tutkittaisiin. Silloin voisi juurikin ajatella niin, että 1 kulkee Linjojen kautta, 23 loppuu ja 3 ja 9 muodostavat tahdistetun tiheävuorovälisen runkoyhteyden Karhupuiston kautta.

1 pitäisi tietysti saada vielä ydinkeskustaan.

Lyhyemmällä tähtäimellä en osaa sanoa supistuksista muuta kuin että 53 pitäisi lopettaa ja 51 katkaista Pohjolanaukiolle. Karsiminen taitaa vaan olla aika hankalaa, koska sitä on tehty nyt jo niin pitkään eikä karsituista ole (juuri) mitään palautettu, joten hankala sitä on jatkaa juustohöyläämistä loputtomiin.
 
Mikäli ykkönen viedään ydinkeskustaan, toivottavasti ei ainakaan Kaivokadun kautta. Osuus Mannerheimintieltä Kaisaniemeen on jo nyt todella ruuhkainen. Ehkä linja 9 voisi siirtyä sitten kulkemaan Kruununhaan kautta Kauppatorille ja myöhemmin Etelärantaa pitkin Tehtaankadulle, josta se voisi kääntyä kohti Merikadun päätepysäkkiä.
 
Lyhyemmällä tähtäimellä en osaa sanoa supistuksista muuta kuin että 53 pitäisi lopettaa ja 51 katkaista Pohjolanaukiolle.

Miksei 55A ja 51 ennemmin yhdistettäisi Panuntien ja Kullervonkadun kautta? Niillä on liikennöintiaika ja vuorotiheys melko samaa luokkaa. Onhan 51 jo nyt melko pitkä, mutta ei Hakaniemestä lopulta kovin pitkä matka enää ole Hietaniemeen.
 
Miksei 55A ja 51 ennemmin yhdistettäisi Panuntien ja Kullervonkadun kautta? Niillä on liikennöintiaika ja vuorotiheys melko samaa luokkaa. Onhan 51 jo nyt melko pitkä, mutta ei Hakaniemestä lopulta kovin pitkä matka enää ole Hietaniemeen.

Sen pitäisi kyllä sitten kiepsauttaa Koskelan kerrostalojen kautta, mutta tokihan se sen voi tehdä. Hyvä ajatus!
 
Jos Itä-Helsingissä halutaan pitää metron liityntäliikenne siedettävällä tasolla niin varaa leikkauksiin ei juurikaan enää ole. Metron liityntäliikennettä on nimittäin höylätty koko 2000 luvun ajan. Esimerkiksi Laajasalosta on karsittu aikapaljon liikennettä ja tehty toki uudelleenjärjestelyitä.

Laskin, että vuonna 2001 Laajasalossa kulki linjoilla h84, h85(N, V), h86(B, N) ja h88 yhteensä 10 kokopäivä-autoa. Linjoilla h84, h85(V), h86/S, h87 ja h88 kulki myös 16 ruuhka-autoa. Noista ajoista linjojen h85 ja h86 vuorovälit on voimakkaasti huonontuneet, lisäksi lakkautettiin kokonaan linja h86S. Myönteistä parannusta on tullut linjalle h84 joka on saanut yhden kokopäivä-auton lisää. Lisäksi vuosien saatossa on keritty perustaa linja h89.

Vuonna 2009 Laajasalossa kulkee 11 kokopäivä-autoa sekä 10 ruuhka-autoa, joista tosin 1 auto vain linjan h85 aamussa.

Laajasalon automäärä on siis tippunut 5:llä ja iltapäiväruuhkassa pudotus onkin jo 6 autoa.

Vuosaaressa oli myös aikoinaan toimiva metron liityntäliikenne systeemi! Kello 20 jälkeen aloitti linja h90B (M) Rastila - (M) Vuosaari - Kallvikintie/Porslahdentie joka päivä linjaa liikennöitiin kello ~20-00 välillä 10 minuutin välein.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

Mieleeni tuleva on linjan h75A yhdistäminen Kontulan suunnan liityntälinjoihin. Samalla sen Siltamäen päätä voitaisiin jatkaa johonkin. Ehkäpä joukkoliikennekatu Vantaalle Siltamäestä? Nykyisin yhteydet Siltamäestä länteen Vantaan puolelle Tammistoon ovat olemattomat.

Joukkoliikennettä voisi tehostaa sitenkin, että yritettäisiin jatkaa "metsään" loppuvia bussilinjoja johonkin aluekeskukseen tai juna-asemalle. Tällaisia ovat mm. h72, h64, h70 variaatioineen, h51, h63 jne.

Tuo 75A idea on hyvä, aiemmin pyöriteltiin tällä foorumilla idea yhdistää 77 ja 75, eli Jakomäen kautta kulkeva nopeampi linja korvaisi osan 75:n vuoroista. Aikasäästö säästäisi myös rahaa, ja alikuormitettu 74 lisää matkustajia.

Joka tapauksessa koillis-Helsingin linjasto tarvitsee remontin. Yksi perusongelma on yhteyksin puuttuminen Vantaalle.
 
Ainakin linjan h15 kokopäivä-auto pörrää ilmeisesti suhteellisen turhana Ruoholahdessa? Linjaa h15/A voisi hieman ehkä järkeistää, koska nyt ajellaan tyhjillä teleillä ilmeisen paljon.

Linja h71V on myös kuihtunut 2000 luvun alun tasostaan kuin Araljärvi. Muutaman matkustajan olen tuolla linjalla nähnyt ja onhan se ihan kätsy h71 apulinja, mutta 23-30 minuutin ruuhkavuoroväli alkaa olemaan lähinnä huono vitsi....

Linjaa h74 olisi hyvä järkeistää, koska nyt mennään ruuhkassakin selvästi vajaalla kuormalla. Olen huomannut, että monesti myös öisin muut Pihlajamäen suuntaan lähtevät yölinjat ovat täynnä, mutta h74N saa lähteä suhteellisen tyhjänä torilta.

Linja h75 kulkee metsän keskellä pitkänmatkaa reitistään ja temen muistuttama h75 ja h77 jonkilainen yhdistely olisi ihan fiksukin juttu.

Mutta katsotaan kuinka syvään lamaan tällä kertaa porskuttelemme. Oikeastaan monia pääkaupunkiseudun linjoja olisi hyvä järkeistää vaikka ei lamaa vallitsisikaan. Toivottavasti taas talouden nousukiidossa lisätään karsittuja palveluita niin julkisen liikenteen, terveydenhoidon ja muiden julkisten palveluiden alueella. Monesti vaan tahtoo käydä niin, että asiat laman jälkeen ikävästi pääsee unohtumaan....
 
Ainakin linjan h15 kokopäivä-auto pörrää ilmeisesti suhteellisen turhana Ruoholahdessa? Linjaa h15/A voisi hieman ehkä järkeistää, koska nyt ajellaan tyhjillä teleillä ilmeisen paljon.

Tuo on tietysti ongelma. HKL toki toivoo, että Tallinnan-matkaajat kulkisivat 15:lla Ruoholahden metroasemalle, mutta eiväthän suuret massat sinne kulje toiveista huolimatta. Toisaalta linjalle haetaan nyt lisämatkustajia Salmisaarenrannasta, kun se alkaa työaikoina kulkea sinne asti. Aika näyttää, tuoko tämä ratkaisu lisää matkustajia sille ja metrolle.

Toissapäivänä Kslk hyväksyi Kamppi-Jätkäsaari -ratikan liikennesuunnitelman, ja nyt virastojenkin kesken vallitsee yksimielisyys radan toteuttamisesta niin, että rv-liikenne Länsiterminaaliin voidaan aloittaa vuonna 2012. Silloin tietysti 15A jää pois, mutta jonkinlainen Terminaali - (Selkämerenkatu?) - Metro - Salmisaarenranta -bussilinja jää edelleen jäljelle. Sen reitti- ja vuorovälisuunnittelu olisi hyvä tehdä samassa yhteydessä kun Länsiterminaalin rv-linjankin.
 
Linja h71V on myös kuihtunut 2000 luvun alun tasostaan kuin Araljärvi. Muutaman matkustajan olen tuolla linjalla nähnyt ja onhan se ihan kätsy h71 apulinja, mutta 23-30 minuutin ruuhkavuoroväli alkaa olemaan lähinnä huono vitsi....

Linjaa h74 olisi hyvä järkeistää, koska nyt mennään ruuhkassakin selvästi vajaalla kuormalla. Olen huomannut, että monesti myös öisin muut Pihlajamäen suuntaan lähtevät yölinjat ovat täynnä, mutta h74N saa lähteä suhteellisen tyhjänä torilta.

Linja h75 kulkee metsän keskellä pitkänmatkaa reitistään ja temen muistuttama h75 ja h77 jonkilainen yhdistely olisi ihan fiksukin juttu.

Linjan 71V voisi siirtää kulkemaan Lahdenväylää. Se tarjoaisi näin nopean yhteyden Pihlajamäen asukkaille keskustaan Viikin linjan 68X tapaan.

Linja 74 on pitkä ja vähän käytetty, sekä päällekkäinen junan ja monien muiden bussilinjojen kanssa. Se tarvitsisi tosiaankin järkeistämistä. Paras vaihtoehto ei ole jatkaa sitä Vantaan porttipuistoon Ikean nurkille. Sen sijaan koko vähän käytetyn linjan voisi lopettaa ja käyttää resurssit joukkoliikenteen parantamiseen "puhtaalta pöydältä" tällaisten jatkojen sijaan.

Samaan sarjaan lasken linjan 77A jatkon Siltamäestä Tikkurilaan. On selvästikin vain yritetty hyödyntää bussin seisoma-aikaa Siltamäessä, mutta ei ole mietitty parasta mahdollista palvelua. Bussi kulkee esim. Kehä III kautta Tapulikaupungin rinnakkaistien kautta, joka tarjoaisi palvelua myös ison kerrostaloalueen Puistolan asemasta kaukana olevasta nurkasta Tikkurilaan.

Linjan 74 jatko Ikealle taas tuskin keräisi suuria matkustajamääriä, koska 74 palvelee pääasiassa omakotialueita ja kulkee harvoin. Ennemmin joku Vantaan seutulinja olisi voitu ajaa Ikealta Heikinlaakson kautta Jakomäkeen ja sieltä moottoritielle. Linjan 74 voisi vaikka ohjata kulkemaan Tapulikaupungin kautta Tikkurilaan, kun se loppupätkä Puistolan omakotialueelle saakka on varsin vähän käytetty ja linja 76 kulkee päällekäin siellä.

Koillisen linjoja voisi siirtää Malmin hautausmaan vierestä kulkemaan sekä Jakomäen rampista linjan 77 tapaan, että Pihlajamäen kautta, eli linjojen 71 ja 79 reittejä Malmille. Nykyinen reitti on asukkaiden kannalta syrjässä ja toisaalta hautausmaan kummitukset eivät tarvitse bussiyhteyksiä 10 minuutin välein :)

Mutta katsotaan kuinka syvään lamaan tällä kertaa porskuttelemme. Oikeastaan monia pääkaupunkiseudun linjoja olisi hyvä järkeistää vaikka ei lamaa vallitsisikaan. Toivottavasti taas talouden nousukiidossa lisätään karsittuja palveluita niin julkisen liikenteen, terveydenhoidon ja muiden julkisten palveluiden alueella. Monesti vaan tahtoo käydä niin, että asiat laman jälkeen ikävästi pääsee unohtumaan....

Ei palauteta, lamat ovat vain tekosyitä ajaa alas hyvinvointiyhteiskuntaa ja julkisia palveluja. Nousukaudet taas vahvistavat uusliberalistista järjestelmää, jossa harvat eliittiin kuuluvat ovat voittajia, suuri enemmistö ei hyödy suuremmin uusliberalismista, korkeintaan on enemmän roinaa nurkissa, ja vähemmistö eli köyhät jopa kärsivät pahasti palvelujen leikkauksista. Vähitellen, kun tarpeeksi monta lamaa on käyty läpi, meillä ei ole enää julkisia palveluja tai hyvinvointivaltiota. Asiaa voi ehkä verrata metallin taivuttamiseen. Aluksi se taipuu hyvin ja palautuu lähes ennalleen takaisin taivutettaessa, mutta lopulta metalli väsyy ja katkeaa.

Uusliberalistinen kulutusyhteiskunta aiheuttaa myös kulutuskeskeisyydellään mielenterveysongelmia, kun ihmiset eivät saa onnea tavaroista. Masennuslääkkeitä syödään ennätystahtia ja terapiaa ei ole "varaa" tarjota, kun pilleripakkaukset ovat niin halpoja. Muistakaamme, että kaikki kouluampujat söivät SSRI-masennuslääkkeitä, eli aluksi tehokkailta vaikuttavat säästöt kostautuvat. Tämänhän me kaikki toki jo tiedämmekin, mutta tietävätkö päättäjät...
 
Viimeksi muokattu:
Linjan 71V voisi siirtää kulkemaan Lahdenväylää. Se tarjoaisi näin nopean yhteyden Pihlajamäen asukkaille keskustaan Viikin linjan 68X tapaan.

Se olisi aika fiksu veto! h75 on nykyään ainut Rautatientorilta lähtevä nopea linja Pihlajamäkeläisille arkisin, h71V olisi tuohon ihan kätevä lisä! Sunnuntaisin liikenne Pihlikseen pelaa Rautatientorilta linjojen h70, h71, h73N ja h75 voimin :)

Ei palauteta, lamat ovat vain tekosyitä ajaa alas hyvinvointiyhteiskuntaa ja julkisia palveluja... ...Vähitellen, kun tarpeeksi monta lamaa on käyty läpi, meillä ei ole enää julkisia palveluja tai hyvinvointivaltiota. Asiaa voi ehkä verrata metallin taivuttamiseen. Aluksi se taipuu hyvin ja palautuu lähes ennalleen takaisin taivutettaessa, mutta lopulta metalli väsyy ja katkeaa...

Toivoa vain sopii, että maailmankuulu Pohjoismainen hyvinvointi jatkuisi edelleen. Näinä aikoina ei saisi leikata mielenterveys ym. palveluista. Onneksi sentään Jorma Ollila taisi jossain vaiheessa rummuttaa Pohjoismaisen hyvinvoinnin puolesta.

Masennuslääkkeitä syödään ennätystahtia ja terapiaa ei ole "varaa" tarjota, kun pilleripakkaukset ovat niin halpoja. Muistakaamme, että kaikki kouluampujat söivät SSRI-masennuslääkkeitä, eli aluksi tehokkailta vaikuttavat säästöt kostautuvat. Tämänhän me kaikki toki jo tiedämmekin, mutta tietävätkö päättäjät...

Itse en tahdo noihin mieliala pillereihin hirveästi luottaa, toki varmasti kohtuullisissa määrin voi jotkut pillerit olla ihan hyvä juttu. Mutta käsittääkseni monet masennuslääkkeet ovat joutuneet huonoon valoon niiden aiheuttamien sivuoireiden kautta? Lähimmäisenrakkaus on varsin toimiva lääke!
 
Vantaalla voisi yhdistää linjat 61 ja 62. Laittamalla linjalle muutaman välipisteajan Tikkurilan lisäksi ja suunnittelemalla noin 5 minuutin pysähdyksen Tikkurilaan rahastusta ja ajantasausta varten voitaisiin ruuhka-aikaan säästää ainakin yksi auto. Lauantain päiväliikenteessä voisi säästää kaksi autoa, sunnuntaina yhden. Nämä säästöt siis on laskettu sen mukaan, että linjalle laitetaan reilusti ajoaikaa ja näin vältetään ketjuuntuminen ja myöhästely. Toki aikataulu voisi toimia kireämpänäkin.
 
Taisi vasta viime syksy tuoda tullessaan linjan 61 jakamisen kahteen palaseen linjoiksi 61 ja 62. Silloin esitettiin perusteluina se että vanha 61 oli niin pitkä ettei sen ajaminen aikataulussa onnistunut, joten se ratkaistiin noin katkaisemalla se kahtia. Nyt siis Tikkurilassa kävelytetään asiakkaat autosta toiseen ja viedään auto sekä kuljettajansa hyvin ansaitulle nortille lepäilemään kulman taakse.

Ainakin keskiviikkoiltapäivänä (1.4.) lentokentältä tultaessa 61:stä seurasi miltei koko matkan orjallisesti samaa reittiä tyhjä auto jonka otsassa loisti teksti 61V. Lienee joku suunnittelukokeilu koska yhdenkään pysäkin opasteissa, "päreissä", sitä ei mainittu. Matkustajiakaan siinä ei näyttänyt olleen joten se saattoi rauhallisesti seurata seisomakuormassa ollutta autoamme. 62:sta en viitsinyt jäädä enää odottelemaan vaan jatkoin taksilla Tikkurilasta, ehkä silläkin on oma varjoautonsa perässä jota ei mainita pysäkeillä. Se lienee sitä hyvää (yhteis-)kunnallista joukkoliikennettä "missä on varaa ajella pitkäänkin kannattamatonta linjaa".

Vakavasti ottaen, YTV-alueella seisoo valtavat määrät kallista kalustoa pitkin ja poikin seutukuntaa kaiken maailman rautatientoreilla tyhjän panttina milloin minkäkin tekosyyn takia. Tehostamalla kalustokiertoa ja siten seisottamalla ainoastaan kuljettajia levolla eikä väsymättömiä koneita, on mahdollista löytää oikeita säästöjä liikennöintiin. Silloin toisin sanoen tehdään sama liikennesuorite pienemmällä määrällä autoja. Tuo mainittu 61:n ja 62:n yhdistäminen voisi tuoda kalustosäästöä sillä että autoja seisoisi tauolla vain kahdessa päässä linjaa kun nyt seisoo neljässä jolloin seisovat autot voisivat tehdä lempihommaansa eli haukata tietä.
Siirtoajojen poistamisella luodaan samoin uutta tuotantoa ilman uusia kustannuksia. Ei pitäisi olla lainkaan sellaista käsitettä kuin "siirtoajo" missä ajelutetaan auto varikolta tai päättyvän vuoron päästä tyhjänä jonkun linjan päähän odottamaan matkustajaa. Sama kulkine voi ihan hyvin siirtää matkustajia mennessään linjalle vaikkei sillä virallista aikataulua olisikaan. Tällöin liikenteen toimittajien kalustokierroissa olevat siirtoajot avataan yleisölle ja matkustavilta peritään voimassa oleva taksa.

Tyhjien penkkien ajeluttaminen ei ole mitään palvelua vaikka miten todistaisi. Karsimalla liikenteestä matalien kuormien ajelut ja samalla suuntaamalla vapautuva kapasiteetti korkean kuormituksen linjoille, leikataan kuluja sekä tuotetaan korkean kysynnän toiminnoille lisäkapasiteettia joka johtaa lisämyyntiin eli uusiin asiakkaisiin.
 
Sen pitäisi kyllä sitten kiepsauttaa Koskelan kerrostalojen kautta, mutta tokihan se sen voi tehdä.

Tarkoitatko, että se kävisi ihan Juhana-Herttuan tiellä asti? Jos tarkoitat vain Kunnalliskodintietä, 65N:n voisi lakkauttaa ja laittaa 65A menemään siitä aina. Koskela on sellainen pussinperä, että sinne on hankala laittaa mitään kauttakulkevaa linjaa.

Jollei 1:lle lopulta syntyisi mitään muutakaan jatkoa, sen voisi kyllä laittaa pyörähtämään edes Koskelassa.
 
Koskela on sellainen pussinperä, että sinne on hankala laittaa mitään kauttakulkevaa linjaa.

Mikäs ongelma Koskelassa on? Sehän sijaitsee keskeisesti kaupunkirakenteessa. Suurempia pussinperiä ovat Torpparinmäki, Laajasalo ja Munkkivuori, näin muutamia mainitakseni. Kaikkiin näistä on vaikea järjestää toimivaa poikittaisliikennettä, ainakaan ilman uusien katuyhteyksien rakentamista. Sinne Koskelan suunnallehan on tulossa se uusi 56-linjakin?
 
Mikäs ongelma Koskelassa on?

No ongelma on se, että jos menet Koskelaan, joudut tulemaan samaa reittiä takaisin. Läpi ei pääse. Ja tarkoitan tällä nimenomaan Juhana-Herttuan tielle menemistä. Pussinperiä voi olla vaikka keskellä keskustaakin, jollei niistä pääse kunnolla läpi. Katajanokkakin on pussinperä.
 
Takaisin
Ylös