Santahamina

Ollaan kai vielä ainakin löyhästi kiinni ketjun aiheessa eli pointtini on seuraava: ihonväristä tai muusta ulkoisesta olemuksesta ei voi päätellä Santahaminassa käyvien kulkulupien kelpoisuutta.

Santahaminan kadettikoulua kävi jo 1970-80-luvun taitteessa yksi tummaihoinen joka valmistui upseeriksi Merivoimiin.

t. Rainer
 
Samalla olen myös kuullut keski-ikäisten miesten manaamista, että eivät suostuisi olemaan nais- tai tummahipiäisen alikessun komenneltavana. Perustetaankohan kohta oma joukko-osasto sovinistirasisteille...

Hieman offtopic-inttimuisteluiksi nämä jutut tosiaankin alkavat vääntyä, mutta kun itse aloitin alokkaana Sandiksessa kesäkuussa 1981, niin yksi komppaniamme alikersanteista oli sangen ruskeaihoinen, ja oman alokasjoukkueeni ryhmänjohtajat kertoivat, että tämän heidän RAUK-kurssitoverinsa sukutausta oli pakistanilainen.

Mutta koska ko. alikersantti oli SA-INT-asevelvollisuuteen päätynyt, niin Suomen kansalainen hän tietenkin oli ja oli myös ilmeisen hyvin suomalaisuuteen kotoutunut, eli hän oli timmi ja tiukka mutta samalla erittäin rehellinen ja oikeudenmukainen ryhmänjohtaja (sillä aivan päinvastaisen tason v***umaisia sikailijasimputtajia komppaniamme aitosuomalaisista alikessuista kyllä löytyi…).

Toki tämän pakistanilaistaustaisen alikersantin artikulaatiosta hieman kuului jotakin ei-suomalaista taustaa, eli esim. kun järjestäydyimme ruokailuun lähtöä varten, niin hänen komentonsa kuuluivat painotuksilla ”Kompp-a-a-a-nia, As-e-e-e-nto, L-e-e-e-po, Maaars-maaars” (mutta alokastuvissahan kehittelimme tästä sitten omalle saapumiserällemme pienen oman tunnusrallatuksemme, eli kun Euroviisuissa paria vuotta aikaisemmin Suomea oli edustanut Arska Ranisen ja Monica Aspelundin laulu ”Lapp-o-o-o-nia, tämä on Lapp-o-o-o-nia…”, niin tämähän väännettiin sanoitukseksi ”Kompp-a-a-a-nia, tämä on kompp-a-a-a-nia…”).

Mutta eipähän siis ainakaan meidzillä hieman alle 60-vuotiaalla reservin alikessulla ole mitään valittamista tummahipiäisemmästä omien alokasaikojeni alikersantista silloin joskus melkein 40 vuotta sitten.
 
Ajelin taksia 2000-luvun alkupuolella ja vein asiakkaita Santahaminaan. Pysähdyttiin ja kyydissä olevat sanoivat jotain vahdille ja matka jatkui. Eli kukaan meistä ei esittänyt minkäänlaista dokumenttia.

Tänä päivänä on jos jonkilaista taksifirmaa, onkohan portilla luottamus sama näihin uusiin firmoihin.
 
Suomen kansalainen pitää olla ja se on kuljettajan tarvittaessa pystyttävä todistamaan. Nimilistaa kuljettajista siellä ei ole, sovituista vierailijoista sensijaan on ja heidänkin tarvitsee henkilöllisyytensä todistaa. Helbin aikana Herttoniemen linjoilla pyrittiin siihen, ettei siellä aja kun suomen kansalaiset juurikin tästä syystä, vaikka jouduin itsekkin kerran hätiin kun oli kuljettaja jolla ei ollut suomen kansalaisuutta ja niin otettiin portilla läpsyst vaihto. Luonnollsesti sotilasalueelle tarvitsee kulkuluvan kansalaisuudesta riippumatta. Santahaminassa työskentelee ja asuu myös siviilihenkilöitä ja olettaisin myös heiltä vaadittavan suomen kansalaisuutta.

Nämä tiedot perustuvat omiin faktoihini niin portilla seisseenä kuin myös 86 ajaneena.

On, ja lisäksi vaatimus että kuljettajan on pystyttävä todistamaan kansalaisuutensa passilla tai henkilökortilla.

Itsellä on kertoa faktaa tälläkin hetkellä kyseistä linjaa ajavana. Kuljettajan pitää olla Suomen kansalainen. Normaalistihan portilla ei kysellä kuljettajalta kulkulupaa ollenkaan vaan kulkuluvat kysytään aina pääsääntöisesti vain matkustajilta. Sen kerran, kun minun kohdalla on kysytty kulkulupaa niin todisteena on käynyt ihan pelkkä ajokortti minkä jälkeen tarkastaja on käynyt luukulla listasta katsomassa että minä kyseinen kuljettaja saan ajaa Santahaminaan eikä erikseen ole tarvinnut kansalaisuutta todistaa passilla taikka henkilökortilla. Silloin kun töihin tulin piti todistaa kansalaisuus kulkulupahakemusta varten että saan ajaa Santahaminaan mutta esimerkiksi vapaa-ajalla mulla ei ole mitään asiaa Santahaminaan.
 
Itsellä on kertoa faktaa tälläkin hetkellä kyseistä linjaa ajavana. Kuljettajan pitää olla Suomen kansalainen. Normaalistihan portilla ei kysellä kuljettajalta kulkulupaa ollenkaan vaan kulkuluvat kysytään aina pääsääntöisesti vain matkustajilta. Sen kerran, kun minun kohdalla on kysytty kulkulupaa niin todisteena on käynyt ihan pelkkä ajokortti minkä jälkeen tarkastaja on käynyt luukulla listasta katsomassa että minä kyseinen kuljettaja saan ajaa Santahaminaan eikä erikseen ole tarvinnut kansalaisuutta todistaa passilla taikka henkilökortilla. Silloin kun töihin tulin piti todistaa kansalaisuus kulkulupahakemusta varten että saan ajaa Santahaminaan mutta esimerkiksi vapaa-ajalla mulla ei ole mitään asiaa Santahaminaan.

Onko Nobinalla Roihupellossa suunnilleen montako maahanmuutajataustaista kuljettajaa, jolla on Suomen kansalaisuus. Ja ajavatko 86:sta kaikki teidän kuskit, keillä on Suomen kansalaisuus?
 
Tästäpä tulikin mieleen mielenkiintoinen kysymys: onko HSL-alueella muita perusjampoilta suljettuja alueita kuin Upinniemi ja Santahamina?

Sekä toki lisäkysymys: mikä on viimeinen pysäkki ennen rajoitettua aluetta? Eli mikä on viimeinen pysäkki ennen Upinniemen sotilasaluetta, entäpä Santahaminan? Voiko siitä joutua vaikeuksiin, jos vasta sotilaspoliisin astuessa linja-autoon painaa STOP ja haluaakin jäädä pois? :p
 
Ainakaan Santahaminassa ei joudu vaikeuksiin, jos ei ole lupaa mennä varuskunta-alueelle. Sotilaspoliisi vain käskee jäämään bussista pois portilla.
 
Sekä toki lisäkysymys: mikä on viimeinen pysäkki ennen rajoitettua aluetta? Eli mikä on viimeinen pysäkki ennen Upinniemen sotilasaluetta, entäpä Santahaminan? Voiko siitä joutua vaikeuksiin, jos vasta sotilaspoliisin astuessa linja-autoon painaa STOP ja haluaakin jäädä pois? :p

Upinniemessä ainakin bussin saavuttua portille kuljettaja avaa kaikki ovet, jolloin voi poistua bussista. Viimeinen pysäkki on Harjukylä mikä on muistaakseni n. 100m ennen porttia. Mihkään vaikeuksiin ei joudu, ainakaan ennen. Omilta ajoilta hyvä esimerkki oli kun, bussi saapui portille ja siellä oli väsähtäny kaveri, nappasin pihalle ja ohjasin pysäkille jotta pääs jatkamaan kohti määränpäätä. Enemmänkin jos jäät portin läheisyyteen pyörimään pitkäksikin aikaa, niin siinä sitten pääsee sotilaspoliisien puheille joko miehistön tai ihan kantahenkilökunnan.
 
Ainakin vielä 2000-luvulla, kun ajoin linjaa 86/B/N, sotilaspoliisi kävi portilla läpi kaikkien matkustajien luvat saapua sotilasalueelle. Jolla lupaa ei ollut, käskettiin bussista ulos.
 
86 ajaa parhaimmillaan 10 min välein niin eikö tuo ole aikamoinen työvoimaa sitova härdelli?
 
Ainakin vielä 2000-luvulla, kun ajoin linjaa 86/B/N, sotilaspoliisi kävi portilla läpi kaikkien matkustajien luvat saapua sotilasalueelle. Jolla lupaa ei ollut, käskettiin bussista ulos.

Näin on edelleen ja nykyisessä maailmantilanteessa esim. tilausajojen osalta käytännöt portilla ovat jopa tiukentuneet.
 
86 ajaa parhaimmillaan 10 min välein niin eikö tuo ole aikamoinen työvoimaa sitova härdelli?

Tuskinpa. Eiköhän noi bussit ole pääsääntöisesti tuolla hännän päässä aika tyhjiä lomapiikkejä lukuunottamatta. Matkustajat on tottuneita, lupakortti valmiina kädessä, niin jos kaksi spollia tsekkaa bussin, se on taatusti alle 2 min.

Onko tuolla lähteville mitään tarkastusta muuten?
 
Tästäpä tulikin mieleen mielenkiintoinen kysymys: onko HSL-alueella muita perusjampoilta suljettuja alueita kuin Upinniemi ja Santahamina?

Ainakin sotilasalueita on myös Pikku-Mustan saari Suomenlinnassa kapeaa kaistaletta lukuunottamatta, Puolustusministeriön tontti ja joukko saaria, esimerkiksi Melkki: https://www.hel.fi/helsinki/fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/ulkoilu/saaristossa/puolustuvoimien-saaret

Lain nojalla suljettuja siviilialueita, joita tulee äkkiseltään mieleen, on ainakin:

1) Vallisaaresta suunnilleen eteläinen puolisko maassa olevien räjähtämättömien ammusten, pommien ym. takia
2) Silvolan tekojärvi
3) Helsinki-Vantaan lentokentän turvatoimialueet
4) satamien turvatoimialueet
5) presidentin virka-asunnon ympäristö
6) vankiloiden ympäristöt
7) kantaverkon muuntoasemat.

Suurin osa kielletyistä siviilialueista löytyy täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2013/20131104

Nykyisin näistä juurikin ketjussa keskustellut Santahamina ja Upinniemi vaikuttaisi olevan ainoat, jonne menee joukkoliikennettä.

Linja 519 (nyk. 561) taisi aikoinaan tehdä piston lentokentän turvatoimialueelle ajaen Teknikontien portista sisään ja ulos. En koskaan mennyt kyydissä, joten en tiedä, miten sitä valvottiin, ettei asiattomia kulkijoita jää kyydistä tt-alueella. Toinen vaihtoehto on se, ettei Teknikontien portilta ala vielä turvatoimialue, vaikka siinä vaaditaankin lupa ajoneuvoilta ajaa sisään alueelle, vaan tt-alue alkaa joskus myöhemmin.

Keravalla linja 978 (nyk. 977) ajoi aikaisemmin suljetulle vankila-alueelle portista eikä sitä kontrolloitu mitenkään, kuka jäi pois kyydistä siellä. Suljetun osaston aidan sisään ei menty, mutta vankila-alueelle rangaistuksen uhalla menemisen kieltävä kyltti + puomi ohitettiin.

Vuosaaren satamassa bussit jää usein turhan pitkän kävelymatkan päähän kohteista ja voisi harkita Santahaminan ja Upinniemen tapaista käytäntöä.
 
Viimeksi muokattu:
Linja 519 (nyk. 561) taisi aikoinaan tehdä piston lentokentän turvatoimialueelle ajaen Teknikontien portista sisään ja ulos. En koskaan mennyt kyydissä, joten en tiedä, miten sitä valvottiin, ettei asiattomia kulkijoita jää kyydistä tt-alueella. Toinen vaihtoehto on se, ettei Teknikontien portilta ala vielä turvatoimialue, vaikka siinä vaaditaankin lupa ajoneuvoilta ajaa sisään alueelle, vaan tt-alue alkaa joskus myöhemmin.

Ajoin 2000-luvulla myös paljon lentokenttälinjoja (519, 520, 615). Lentokentän teknisen alueen pistolla Teknikontiellä ei ollut mitään tarkastusta ja siellä kävi myös osa linjan 615 vuoroista. Osa turisteista sai kunnon sightseeingin Helsinki-Vantaalla. 😄

Muistelen, että portin takana oli parkkialue ja linja-autojen kääntöpaikka ja varsinainen turvatoimialue alkoi vasta sen takaa.
 
Takaisin
Ylös