Santahamina

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Santahaminan linjat kulkevat aika syvällä sotilasalueella. Miten on, saako bussin kyydissä matkustaa koko matkaa (jos ei poistu), vai häädetäänkö bussista pihalle, jos matkustaa ilman kulkulupaa?

Tampereella kukaan ei ole tullut urputtamaan minulle, vaikka olen joitakin kertoja matkustanut linjan 26 päätepysäkille Multisiltaan sotilasalue-kyltin ohitse ja jopa jalkautunut kävellääkseni takaisin siviilialueelle.
 
Ennen porttia ainakin vielä kesällä sotilaspoliisit nousivat dösään kyseleen dokumentteja. Itse tosin olin matkalla siihen portille toimistoon.
 
Kun itse pääsin pari kertaa ajelemaan Launolla h86(B):tä, sotilaspoliisi portilla tiedusteli kulkuluvat kaikilta matkustajilta. Silloin tuli harmiteltua etenkin 86B:n tiukkaa kierrosaikaa, talvikelillä ei meinannut ehtiä ajoissa Santahaminan lähtöön.

Kerran joutui joku Esko sitten vaihtamaan apostolinkyytiin. Roihuvuoreen olisi pitänyt mennä, mutta herätys tulikin Hevossalmella.
 
Kesällä sitä siltaa käännellään purjeveneiden takia niin kyllä siinä dösien aikataulut taitaa aika roskakorissa olla. Tai ainakin sinä päivänä oli näin...
 
Santahaminan linjat kulkevat aika syvällä sotilasalueella. Miten on, saako bussin kyydissä matkustaa koko matkaa (jos ei poistu), vai häädetäänkö bussista pihalle, jos matkustaa ilman kulkulupaa?
Kyllä Santiksen portilla tosiaankin pysähdytään ja SP tarkastaa kaikkien matkustajien kulkuluvat alueelle. Minun kyydistäni on poistettu matkustajia, joilla sellaista ei ole ollut.

Silloinkuin ulkomaalaissyntyisten kuljettajien määrä alkoi lisääntyä pääkaupunkiseudulla ja HKL-Bussiliikenteen palveluksessa tuli rajoituksia myös kuljettajia kohtaan; alussa ulkomaalaiset kuljettajat eivät saaneet ollenkaan ajaa Santahaminan puolelle (eivätkä siis linjoja 86/86B/86S ollenkaan). Miten lienee käytäntö nykyään?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Silloinkuin ulkomaalaissyntyisten kuljettajien määrä alkoi lisääntyä paakaupunkiseudulla ja HKL-Bussiliikenteen palveluksessa tuli rajoituksia myos kuljettajia kohtaan; alussa ulkomaalaiset kuljettajat eivät saaneet ollenkaan ajaa Santahaminan puolelle (eivatkä siis linjoja 86/86B/86S ollenkaan).
Täsmennän vielä itseäni: Santahaminan sotilasalueelle ajavan bussinkuljettajan oli siis jossain vaiheessa 90-lukua oltava Suomen kansalainen.
Miten käytanto on nykyään?
 
Kesällä sitä siltaa käännellään purjeveneiden takia niin kyllä siinä dösien aikataulut taitaa aika roskakorissa olla. Tai ainakin sinä päivänä oli näin...
Joskus olin 86:lla kesällä ja silta aukesi minusta ainakin silloin säännöllisin välajoin, jotka eivät sopineet yhteen ainakaan kaikkien 86:n lähtöaikojen kanssa. Moottorin sai huoletta sammuttaa ja avata kaikki ovet, sen verran aikaa meni sillan toimintaa ihmetellessä. En muista, riittikö tuo nyt vielä seuraavasta lähdöstä myöhään jäämiseen, Herttoniemen linjojen aikataulut eivät ainakaan silloin olleet erityisen tiukkoja.
 
Tampereella kukaan ei ole tullut urputtamaan minulle, vaikka olen joitakin kertoja matkustanut linjan 26 päätepysäkille Multisiltaan sotilasalue-kyltin ohitse ja jopa jalkautunut kävellääkseni takaisin siviilialueelle.

Teillä siellä maakunnissa on rennompi ja joustavampi meininki :) Täällä Helsingissä hoidetaan asiat tarkkaan lakien ja määräysten kirjaimien mukaan. Välillä se tuntuu byrokraattiselta ja ikävältä, kun joustoa ei monesti löydy, mutta toisaalta takaa kansalaisten tasapuolisen kohtelun ja sen, ettei myöhemmin tule enää selvittelyjen tarvetta.
 
Joskus olin 86:lla kesällä ja silta aukesi minusta ainakin silloin säännöllisin välajoin, jotka eivät sopineet yhteen ainakaan kaikkien 86:n lähtöaikojen kanssa. Moottorin sai huoletta sammuttaa ja avata kaikki ovet, sen verran aikaa meni sillan toimintaa ihmetellessä. En muista, riittikö tuo nyt vielä seuraavasta lähdöstä myöhään jäämiseen, Herttoniemen linjojen aikataulut eivät ainakaan silloin olleet erityisen tiukkoja.

Santahaminan lähdöstä voi hyvinkin jäädä myöhään, mutta yleensä Herttoniemessä saa taas aikataulun kiinni.
 
Pieni muistelus Santahaminaan ajamisesta.
Sotilaspoliisi tervehti niin kuljettajaa kuin matkustajiakin ja teki yleensä ilmoituksen bussiin tullessaan : "tarkastan matkustajien kulkuluvat" tai jotain sen suuntaista.

Erään kerran bussiin tuli erittäin velton ja tympääntyneen oloinen asevelvollinen, eikä puhunut mitään lähtiessään kävelemään bussin käytävällä taaksepäin. Huikkasin perään, että hei, oliko sinulla matkalippua?
Kaveri tuli takaisin eteen ja kertoi tehtävänsä.:)
 
Pieni muistelus Santahaminaan ajamisesta.
Sotilaspoliisi tervehti niin kuljettajaa kuin matkustajiakin ja teki yleensä ilmoituksen bussiin tullessaan : "tarkastan matkustajien kulkuluvat" tai jotain sen suuntaista.
Ainakin viime kesänä ja syksynä yleisin ilmoitus bussiin astuessa oli tyyliä "Sotilaspoliisi, kulkulupien tarkistus!". Takaovelta pois jäädessä suurin osa SP:ista huikkasi vielä perään "Hyvää päivän-/illanjatkoa!". Santahaminasta lähtiessä jotkut puomeja operoivat SP:t ystävällisesti nostavat bussin lähestyessä puomin valmiiksi ylös, jolloin bussilla ei vihreän valon palaessa tarvitse välttämättä edes vauhtia hiljentää. Normaalistihan puomi aukeaa tunnistimen avulla automaattisesti, mutta tällöin auton joutuu lähes pysäyttämään. Eräänä iltana normaalista poiketen oli auton (ei kulkulupien) tarkistus myös ulos ajettaessa, tiedä sitten mitä/ketä etsivät. Tästä ylimääräisestä tarkistuksesta toki oli asianmukaisesti ilmoitettu jo menomatkalla.

Joskus olin 86:lla kesällä ja silta aukesi minusta ainakin silloin säännöllisin välajoin, jotka eivät sopineet yhteen ainakaan kaikkien 86:n lähtöaikojen kanssa. Moottorin sai huoletta sammuttaa ja avata kaikki ovet, sen verran aikaa meni sillan toimintaa ihmetellessä. En muista, riittikö tuo nyt vielä seuraavasta lähdöstä myöhään jäämiseen, Herttoniemen linjojen aikataulut eivät ainakaan silloin olleet erityisen tiukkoja.
Siltahan aukeaa kesäisin 15 yli ja 15 vaille tasatunnin, jos tarvetta. Päiväaikataululla (HN 12, 32, 52; SAN 10, 30, 50) ainoat ongelmalliset lähdöt viime kesänä olivat Herttoniemen 12 yli sekä Santahaminan 10 vaille lähdöt. Ensimmäisellä oli monasti pitkänkin jonon hännillä, joka aiheuttaa helposti useammankin minuutin odottelun portilla, jonka johdosta paluulähtö puolelta jää usein myöhään. 10 vaille takaisin tullessa ei onneks enää portilla tarvinnut odottaa. Molemmissa tapauksissa jäi seuraavasta Herttoniemenkin lähdöstä hyvinkin usein myöhään, kun ei se 40 minuuttia usein riitä päivällä ilman näitä ylimääräisiä hidastuksiakaan.
 
Santahaminasta lähtiessä jotkut puomeja operoivat SP:t ystävällisesti nostavat bussin lähestyessä puomin valmiiksi ylös, jolloin bussilla ei vihreän valon palaessa tarvitse välttämättä edes vauhtia hiljentää. Normaalistihan puomi aukeaa tunnistimen avulla automaattisesti, mutta tällöin auton joutuu lähes pysäyttämään.

Kuluvan vuoden aikana olen ajellut melko usein 86:sta, ja ulosajopuomi näyttäisi olevan nykyisin aina auki riippumatta tunnistimista tai sotilaspoliiseista. Myös liikennevalot ovat pimeinä, mutta silloinhan voimaan astuu STOP-merkki, joten kuuliainen kuljettaja seisauttaa auton joka tapauksessa ennen matkan jatkumista.

Ulosajoportti sijaitsee pienen myötämäen jälkeen. Aika nopeasti sitä oppi talvisaikaan lähestymään tunnistinta jo mäen päältä riittävän hiljaa, ettei vienyt puomia mukanaan Herttoniemeen. :)
 
Hieman offtopic, mutta mielenkiintoisia tunnuslukuja Santahaminasta:

asukkaita 580 henkilöä
työskentelee ja opiskelee päivittäin 4000 henkilöä, varusmiehiä 1200-1500
Santahaminan ala-asteella 150 oppilasta, päiväkodissa 60 lasta
Vuonna 2004 saarella vieraili noin 53000 vierasta

Lähde: www.santahamina.fi

Kyllä noilla määrillä luulisi joukkoliikenteelle riittävän ihan reilusti asiakkaita.
 
Täällä Helsingissä hoidetaan asiat tarkkaan lakien ja määräysten kirjaimien mukaan. Välillä se tuntuu byrokraattiselta ja ikävältä, kun joustoa ei monesti löydy, mutta toisaalta takaa kansalaisten tasapuolisen kohtelun ja sen, ettei myöhemmin tule enää selvittelyjen tarvetta.

Sotilasalue on asevoimien hallussa oleva alue, jolle pääsyä rajoitetaan lainsäädännöllä tai hallinnollisella määräyksellä.
Minusta ei ole ollenkaan byrokratiaa, kun sotilasalueille pääsyä valvotaan ja / tai rajoitetaan. Mitään joustoa ei tarvita tässä.
Sotilasalueella työskentelevä siviilikin tarvitsee ainakin suppean turvallisuusselvityksen.
 
Takaisin
Ylös