Santahamina

Molemmissa tapauksissa jäi seuraavasta Herttoniemenkin lähdöstä hyvinkin usein myöhään, kun ei se 40 minuuttia usein riitä päivällä ilman näitä ylimääräisiä hidastuksiakaan.


Itse matkustajana yllätyin positiivisesti, kun Herttoniemessä tuskailin, että dösä on juuri pari minuuttia sitten lähtenyt, mutta sieltä se sitten yhtäkkiä tulikin. En muista aikoja, mutta tuolla matkalla kuitenkin sain istua sekä mennessä että tullessa siinä kääntösiltajonossa.
 
Tarkistetaanko vieläkin kaikkien matkustajien kulkuluvat kun matkustaa santahaminaan ja pitääkö kuskin olla suomen kansalainen?
 
Varmaan Santahaminaan ajavan kuljettajan pitää olla aito suomalainen, ainakin niin kauan kuin Niinistö on puoliustusministeri. Itänaapurissa syntyneet eivät sinne ainakaan päässe.
 
Muistaakseni suomalainen pitää olla ja varuskunnan porteilla on kuljettajien nimet ylhäällä eli ihan kuka vaan ei sinne ajele.
 
Nobinalla taitaa olla Roihupellossa kantasuomalaisten lisäksi myös joitakin ulkomaalaistaustaisia kuljettajia, joilla on Suomen kansalaisuus, sillä olen muistaakseni nähnyt h86:sen ratissa myös muutaman ulkomaalaisen näköistä kuljettajaa.
 
Nobinalla taitaa olla Roihupellossa kantasuomalaisten lisäksi myös joitakin ulkomaalaistaustaisia kuljettajia, joilla on Suomen kansalaisuus, sillä olen muistaakseni nähnyt h86:sen ratissa myös muutaman ulkomaalaisen näköistä kuljettajaa.

Santahaminassa suorittaa parhaillaankin varusmiespalvelustaan tummahipiäisiä miehiä, jotka ovat luonnollisesti Suomen kansalaisia eli ajat ovat muuttuneet.
 
Muistaakseni suomalainen pitää olla ja varuskunnan porteilla on kuljettajien nimet ylhäällä eli ihan kuka vaan ei sinne ajele.

Suomen kansalainen pitää olla ja se on kuljettajan tarvittaessa pystyttävä todistamaan. Nimilistaa kuljettajista siellä ei ole, sovituista vierailijoista sensijaan on ja heidänkin tarvitsee henkilöllisyytensä todistaa. Helbin aikana Herttoniemen linjoilla pyrittiin siihen, ettei siellä aja kun suomen kansalaiset juurikin tästä syystä, vaikka jouduin itsekkin kerran hätiin kun oli kuljettaja jolla ei ollut suomen kansalaisuutta ja niin otettiin portilla läpsyst vaihto. Luonnollsesti sotilasalueelle tarvitsee kulkuluvan kansalaisuudesta riippumatta. Santahaminassa työskentelee ja asuu myös siviilihenkilöitä ja olettaisin myös heiltä vaadittavan suomen kansalaisuutta.

Nämä tiedot perustuvat omiin faktoihini niin portilla seisseenä kuin myös 86 ajaneena.
 
Onkos Suomen kansalaisuus muuten mainittu vaatimuksena tarjouskilpailussa linjan 86 osalta ?
 
Upinniemessä tarkastetaan henkilöllisyys ja siellä on nimilista käytössä, sinne ei kuka tahansa ajele edes linja-autolla, vaikka olisikin Suomen kansalainen.
 
Santahaminassa suorittaa parhaillaankin varusmiespalvelustaan tummahipiäisiä miehiä, jotka ovat luonnollisesti Suomen kansalaisia eli ajat ovat muuttuneet.

Näin varmasti on, vaan kuinka monta "tummahipiäistä" naista mahtaa Suomen armeijassa palvella?
 
Näin varmasti on, vaan kuinka monta "tummahipiäistä" naista mahtaa Suomen armeijassa palvella?

En ole yhtään huomannut, mutta havaintoni perustuvat vain lomalla oleviin varusmiespalvelusta suorittaviin henkilöihin julkisissa liikennevälineissä. Valkoihoisia naisia on kyllä joukossa, mutta senhän kaikki jo tietävätkin. Samalla olen myös kuullut keski-ikäisten miesten manaamista, että eivät suostuisi olemaan nais- tai tummahipiäisen alikessun komenneltavana. Perustetaankohan kohta oma joukko-osasto sovinistirasisteille...

Ollaan kai vielä ainakin löyhästi kiinni ketjun aiheessa eli pointtini on seuraava: ihonväristä tai muusta ulkoisesta olemuksesta ei voi päätellä Santahaminassa käyvien kulkulupien kelpoisuutta.
 
En ole yhtään huomannut, mutta havaintoni perustuvat vain lomalla oleviin varusmiespalvelusta suorittaviin henkilöihin julkisissa liikennevälineissä. Valkoihoisia naisia on kyllä joukossa, mutta senhän kaikki jo tietävätkin. Samalla olen myös kuullut keski-ikäisten miesten manaamista, että eivät suostuisi olemaan nais- tai tummahipiäisen alikessun komenneltavana. Perustetaankohan kohta oma joukko-osasto sovinistirasisteille...

Ollaan kai vielä ainakin löyhästi kiinni ketjun aiheessa eli pointtini on seuraava: ihonväristä tai muusta ulkoisesta olemuksesta ei voi päätellä Santahaminassa käyvien kulkulupien kelpoisuutta.

Tämä menee kyllä vähän ohi aiheesta...
 
Tämä menee kyllä vähän ohi aiheesta...

Naissotilaat ehkä, mutta tuo ulkoinen olemus ei. Meillähän on tiukkoja ja tarkkoja määritelmiä esimerkiksi siitä, kenet voidaan laskea saamelaiseksi. Mutta suomalaisen kohdalla näin ei olekaan, ja joissakin piireissä voidaan pitää jopa pahimman luokan rasismina tällaiseen määrittelyyn pyrkimistä. Kun on puhe bussista 86 ja "suomalaisista" kuljettajista, niin onkin hyvä pohtia, mitä siltä kuljettajalta oikein vaaditaan. Se kai sentään on selvä, että tietty ihonväri ei ole kriteeri sille, voiko ajaa bussia varuskunta-alueelle. Mutta onko oltava kansalaisuus, vai riittääkö oleskelulupa, ja onko eroa esimerkiksi Suomen, EU:n tai kolmannen maan kansalaisuudella tai kaksoiskansalaisuudella. Vai onko olemassa jokin erillinen kulkulupa, joka ei ole sidottu kansalaisuuteen mutta jonka saaminen edellyttää esimerkiksi turvallisuusselvitystä.

Gulfilta kysyisin myös, että jos Suomen kansalaisuus tosiaan vaaditaan, niin millä tavalla se portilla todennetaan? Suomalainen ajokortti ei siihen riitä, se ei osoita kansalaisuutta.
 
Onkos Suomen kansalaisuus muuten mainittu vaatimuksena tarjouskilpailussa linjan 86 osalta ?

On, ja lisäksi vaatimus että kuljettajan on pystyttävä todistamaan kansalaisuutensa passilla tai henkilökortilla.
 
Takaisin
Ylös