Metron liityntälinjat ja kännylippu

Liittynyt
27 Toukokuu 2009
Viestit
3
Muistan kuulleeni, että kännylippu käy kaikilla linjoilla, joilla on (M)-tunnus, joten tilasin kännykkälipun ja hyppäsin Mellunmäestä bussiin 78 kuskin hyväksyessä e-lippuni matkustaessani Malmille.
Vasta jokin aika sitten selvisi, ettei se käykään ko. linjalla. :???:
Mielestäni juuri kyseinen linja on varsinainen metron liityntälinja jos mikä, sillä se kulkee kolmen metroaseman kautta. Mellunmäkikin on niin laaja alue, että olisi kohtuullista ulottaa kännylippu myös 78:n linjalle. :!:
 
Viimeksi muokattu:
Itseasiassa kaikkien (M)-merkittyjen linjojen pitäisi hyväksyä e-lippu. (Keksin sen nimityksen ihan itse.) ;) Selkiyttäisi huomattavasti lipun valintaa. e-lippua voisi laajentaa ja monipuolistaa; esim. A3 olisi seutulippu, A2 yölinjalippu, A1 peruslippu jne. :idea:
 
Ei onnistu niin kauan kuin kuskien pitää ne tarkistaa. Uusilla matkakortinlukulaitteilla, joihin voinee jo asentaa tekstinlukijan tämä jo onnistuisi: näytä lippukoodi lukulaitteelle, ja vilauksessa varmistettu lippu. Matkakortin voisi sen jälkeen jo melkein lopettaa, kun juuri mikään ei estä kännykkäkoodin käyttöä vaikkapa viikko kerrallaan.
 
Juu, eikä onnistu muutenkaan poliittisen tahdon loistaessa poissaolollaan joukkoliikenteen käyttöasteen kasvattamiseksi ja sujuvuuden lisäämiseksi.
Takapajuinen sarvikuonojen maa kun pyhine peltilehmineen hallitsee.
 
Aina sillon tällöin todellakin herättää kummastusta, miksei kännykkälippu kelpaa esimerkiksi 78:lla ja 79:llä, jotka päättyvät metroasemalle. Kyse on siitä, että kännykkälippua voi käyttää vain metron liityntälinjalla. Metron liityntälinja puolestaan on sellainen linja, joka aikoinaan on liikennöinyt Itä-Helsingistä keskustaan, ja lyhennetty myöhemmin metroasemalle.

En minäkään kyllä ymmärrä, miksi tuollaisia historiallisia määritelmiä pidetään yllä, vaikka liityntälinjaverkosto on muuttunut huomattavasti 1980-luvun jälkeen, eikä liityntälinjoja enää kukaan miellä keskustalinjojen lyhennelmiksi.

Itä-Helsingissä liikkuessaan bussin tunnistaa metron liityntälinjaksi bussin tuulilasin alapuolella olevasta oranssista M-tariffikyltistä. Kyytiin vaan kännykkälipun kanssa:
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=1302

Bussi ei ole liityntälinjalla, jos tariffikylttinä on "noidannuoli" keltaisella pohjalla. Kännykkälippu ei (periaatteessa) kelpaa:
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=1509

Sitten kun vielä ehtisi, viitsisi tai muistaisi tässä kiireisessä, kilpailutetussa kierrätysmaailmassa aina hankkia ja kääntää sen oikean kyltin sinne nokalle... :(
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=1301
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=1015
 
Jos kännykkälippu kävisi myös linjalla 78, pitäisikö sen käydä saman tien myös linjalla 79? Linja 79 kulkee kahden metroaseman kautta ja kahden rautatieaseman kautta. Kännykkälippu kun käy myös junissa.

Itse en kannata kännykkälipun käytön laajentamista. Jos lipun voimassaolo todennetaan samalla tarkkuudella kuin muiden lippujen, hidastuu matkan teko. Tarkastuskoodiinkiin liittyy omat puutteensa.

Itse olen havainnut linjalla 78 ja Vantaan sisäisellä linjalla 62, että kännykkälippu käy. Edessäni kulkenut matkustaja kysyi kuljettajalta molemmissa tapauksissa, että käykö kännykkälippu. Kuljettajat eivät erityisemmin asiaan mitenkään vastanneet, joten matkustaja meni vain eteenpäin.
 
Itse en kannata kännykkälipun käytön laajentamista. Jos lipun voimassaolo todennetaan samalla tarkkuudella kuin muiden lippujen, hidastuu matkan teko. Tarkastuskoodiinkiin liittyy omat puutteensa.

Miksi niitä pitäisi kuljettajan tiirailla. Eivät metronkuljettajatkaan niitä syynää metrossa.
 
Avorahastus busseissakin on hyvä idea mutta tuskin poliittinen mahdollisuus. Pummimatkustajat ovat vakavaa liiketoimintaa.
 
Avorahastus busseissakin on hyvä idea mutta tuskin poliittinen mahdollisuus. Pummimatkustajat ovat vakavaa liiketoimintaa.

Mikä on muuten tilanne itä-helsingin liintyntälinjoilla avorahastuksen suhteen nykyään? Ainakaan herttoniemen terminaalissa ei bussiin enää pääse näyttämättä lippua koska bussit ajavat laituriin vasta vähän ennen lähtöä. Itäkeskuksessa taitaa busseihin edelleen olla "vapaa pääsy" entäpä Vuosaari, Kontula ja Mellunmäki? Miksiköhän tuota Herttoniemen ratkaisua ei sovelleta myös Itäkeskuksessa?
 
Muistan kuulleeni, että kännylippu käy kaikilla linjoilla, joilla on (M)-tunnus, joten tilasin kännykkälipun ja hyppäsin Mellunmäestä bussiin 78 kuskin hyväksyessä e-lippuni matkustaessani Malmille.
Vasta jokin aika sitten selvisi, ettei se käykään ko. linjalla. :???:
Mielestäni juuri kyseinen linja on varsinainen metron liityntälinja jos mikä, sillä se kulkee kolmen metroaseman kautta. Mellunmäkikin on niin laaja alue, että olisi kohtuullista ulottaa kännylippu myös 78:n linjalle. :!:

Mielestäni koko kännykkälippu on sellainen juttu että se pitäisi lopettaa ja korvata matkakortilla. Matkustajat eivät selvästi tiedä missä sitä saa käyttää ja sitten jotkut käyttävät sitä väärin tavalla tai toisella.

Ota myös sellainen esimerkkki: Aika monella on työsuhdekännykkä käytössään jolla on mahdollisuus tilata kännykkälippu. Virallisesti sitä saa käyttää vain työhön liittyviin matkoihin jos on menossa asiakastapaamiseen esim, mutta tiedän että jotkut minunkin työpaikallan ovat käyttäneet sitä yksityismatkoihin säännöllisesti, esim matkustaessan kotoa töihin. Tällöin kännykkälipusta on tullut epävirallinen työsuhdematkalippu josta ei makseta siihen kuuluvaa luontaisedun veroa. Rehelliset ihmiset jotka ostavat matkalipun itse makavat noiden muiden matkoja jotka käyttävät työnantajan tarjoamaa "luontaisetua".

t. Rainer
 
Kohtuullisen nopea tilannekatsaus Stadin kännykkälippuasiaan käy ilmi Helsingin joukkoliikennelautakunnan jäsenten 2008 lopulla Hesarissa julkaisemasta mielipidekirjoituksesta:

http://haltia.blogspot.com/2008/12/tekstiviestilipun-laajennuksesta.html

YTV haluaa odottaa NFC-puhelinten yleistymistä. Kuten varmastikin myös 1.1.2010 aloittava HSL. Minä näkisin mielelläni tässä välissä edes QR koodilippuja tai mitä tahansa mobiilia ja luettavissa olevia kännylippuja koko liikenteessä...
 
YTV haluaa odottaa NFC-puhelinten yleistymistä. Kuten varmastikin myös 1.1.2010 aloittava HSL. Minä näkisin mielelläni tässä välissä edes QR koodilippuja tai mitä tahansa mobiilia ja luettavissa olevia kännylippuja koko liikenteessä...
Kuten myös Tampereen joukkoliikenne. Kivahan se on haikailla tuollaisia ratkaisuja samalla kun Nokialla on jopa kolme eri NFC-puhelinta, eikä yksikään niistä mikään mainstream-luuri.

Ideana lähes yhtä hyvä kuin Swatchin rannekello, johon sai ladattua TKL:n lipputuotteita. Kumpaakaan kukaan satunnainen matkustaja ei osta, yksinkertaisempaa ja varmasti matkustajain parissa suositumpaa tyytyä upcode-tyyppisiin 2D-viivakoodeihin, jotka jokin rahastuslaitteeseen kytketty yksinkertainen VGA-tason webkamera (à 20 €) lukee ja varakeinona sitten manuaalinen lipputietojen luku "Voimassa Helsingin alueen joukkoliikenteessä 31.2.2097 kello 24:60 asti".

Jos joku teknofriikki ostaa NFC-puhelimen vain sen takia, että voi puhelimella maksaa jl-matkansa, tämä todennäköisesti käyttää kuukausilippua.
 
Tai miten olisi se maksukorttien hyväksyminen. Olen maksanut parkkimaksunkin vetämällä kortin lukijasta läpi kerran ja se oli siinä.
 
Itäkeskuksessa taitaa busseihin edelleen olla "vapaa pääsy" entäpä Vuosaari, Kontula ja Mellunmäki? Miksiköhän tuota Herttoniemen ratkaisua ei sovelleta myös Itäkeskuksessa?

Ilmainen bussimatka onnistunee helposti myös Erottajan terminaalissa, jossa autot seisovat ovet avonaisina pitkiä aikoja eikä kuskeja näy mailla eikä halmeilla. Yleensä lähtöajan jo lyötyä kulman takaa ryntää kuljettaja starttaamaan kiireisenä auton ja silloin hänellä ei ole päällimmäisenä mielessä kyytiin jo nousseiden matkustajien liput. Avorahastusta kai tämäkin.
 
Takaisin
Ylös