Metron liityntälinjat ja kännylippu

Ilmainen bussimatka onnistunee helposti myös Erottajan terminaalissa, jossa autot seisovat ovet avonaisina pitkiä aikoja eikä kuskeja näy mailla eikä halmeilla. Yleensä lähtöajan jo lyötyä kulman takaa ryntää kuljettaja starttaamaan kiireisenä auton ja silloin hänellä ei ole päällimmäisenä mielessä kyytiin jo nousseiden matkustajien liput. Avorahastusta kai tämäkin.

Viime viikonloppuna ajoin aamuvuoroa Erottajan linjoilla h20 ja h42. Noina päivinä havaitsin vain yhden kuljettajan joka toimi MrArakawa'n kuvailemalla tavalla (itse asiassa eräs h24:n kuljettaja piti ovia järjestään suljettuna ollessaan auton ulkopuolella). Toki talvikauden arkipäivinä tällaista avorahastusta esiintynee useamminkin. Jos viime aikoina pykälät eivät ole muuttuneet (en ole kuullut moisesta) niin Erottajalla rahastuksen suhteen toimivat samanlaiset säännöt kuin metroasemien liityntäliikenteessä.
 
Viime viikonloppuna ajoin aamuvuoroa Erottajan linjoilla h20 ja h42. Noina päivinä havaitsin vain yhden kuljettajan joka toimi MrArakawa'n kuvailemalla tavalla.

Matkustan silloin tällöin 42:lla Erottajalta Haagan suuntaan ja varsin usein saan nousta autoon, jonka kuljettajaa ei laajallakaan katseella näe missään. Tällaisissa tapauksissa en luonnollisestikaan leimaa lippuani. Viimeksi matkustin Erottajan terminaalista tiistaiaamuna, jolloin laitureissa seisoivat 42:n lisäksi 20 ja 24 eikä niissäkään näkynyt kuljettajaa.
 
Matkustan silloin tällöin 42:lla Erottajalta Haagan suuntaan ja varsin usein saan nousta autoon, jonka kuljettajaa ei laajallakaan katseella näe missään. Tällaisissa tapauksissa en luonnollisestikaan leimaa lippuani. Viimeksi matkustin Erottajan terminaalista tiistaiaamuna, jolloin laitureissa seisoivat 42:n lisäksi 20 ja 24 eikä niissäkään näkynyt kuljettajaa.

Näihin tilanteisiin ja paikkoihin (myös itäkeskus, Herttoniemi ja Simonkenttä) oli aikoinaan kuljettajille ohje kuuluttaa tai kertoa matkustajille, että nyt voi tulla ostamaan mahdollisesti puuttuvan matkalipun.

Kun toimin siten, niin joka kerta ilmaantui muutamia lipun ostajia.
 
Näihin tilanteisiin ja paikkoihin (myös itäkeskus, Herttoniemi ja Simonkenttä) oli aikoinaan kuljettajille ohje kuuluttaa tai kertoa matkustajille, että nyt voi tulla ostamaan mahdollisesti puuttuvan matkalipun.

Tästä tietysti päästäisiin uuteen keskustelun aiheeseen. Miksi kuljettajat yleensä eivät tervehdi bussissa jo istuvia matkustajia? Mihin normaalit käytöstavat ovat kadonneet?
 
Jos viime aikoina pykälät eivät ole muuttuneet (en ole kuullut moisesta) niin Erottajalla rahastuksen suhteen toimivat samanlaiset säännöt kuin metroasemien liityntäliikenteessä.

Erottajalla toimivat ymmärtääkseni samat säännöt kuin muussa bussiliikenteessä metron liityntälinjoja lukuunottamatta. Palvelu- ja myyntiohjeen 2009 mukaan matkustajan velvollisuuksiin kuuluu mm. näyttää matkakortti aina kortinlukijalle noustessaan bussiin... Poikkeuksena mainitaan metron liityntälinjat, joilla matkakorttia ei ole tarve näyttää lukijalle, jos kortissa on voimassa kausi tai arvolippu ja jos kuljettaja ei istu paikallaan. Erottajan linjoja ei mainita poikkeuksena. (Palvelu- ja myyntiohje, luku 8.1.)
 
Heitänpä tähän tyhmän kysymyksen.
Minkä takia kännykkälippu ei käy yöbusseissa, vaikka siitä veloitetaan silti yötaksa?
 
Heitänpä tähän tyhmän kysymyksen.
Minkä takia kännykkälippu ei käy yöbusseissa, vaikka siitä veloitetaan silti yötaksa?

Tämä ei ole virallinen totuus, vaan oma arveluni asiasta: Yöaikaan lippujen tarkastus halutaan kustannussyistä hoitaa pääosin ilman tarkastajia (samasta syystä ei ratikoiden ja metron yöliikennettä kai haluta, koska siellä lippuja ei muulla tavalla voi tarkastaa, kuin tarkastajien toimesta). Bussikuskeille ei riitä laitteita kännykkälippujen tarkastamiseen - ja kännykkälipun tarkastaminen kai olisi muutenkin hitaampaa kuin paperilipun myynti, eli bussi seisoisi vain enemmän.
 
Tämä ei ole virallinen totuus, vaan oma arveluni asiasta: Yöaikaan lippujen tarkastus halutaan kustannussyistä hoitaa pääosin ilman tarkastajia (samasta syystä ei ratikoiden ja metron yöliikennettä kai haluta, koska siellä lippuja ei muulla tavalla voi tarkastaa, kuin tarkastajien toimesta). Bussikuskeille ei riitä laitteita kännykkälippujen tarkastamiseen - ja kännykkälipun tarkastaminen kai olisi muutenkin hitaampaa kuin paperilipun myynti, eli bussi seisoisi vain enemmän.

Kännykkälippu käy yötaksan aikana lähijunissa. Käynnykkälipun tarkastamiseen ei käytetä erillisiä laitteita, vaan tarkastus tehdään tekstiviestin tietojen perusteella. Laitteiden puutteesta ei ole kyse. Tarkastaminen on muita lipputyyppejä vaikeampaa ja hitaampaa. On kuin palattaisiin ajassa Almexin pikkuisten leimaprinttien tulkitsemiseen... Varsinaista syytä en erotteluun en tiedä.
 
Kuljettajan on melkein mahdotonta tarkastaa kännykkälippua sillä systeemillä miten se on nykyään toteutettu. Ensiksikin jokainen kännykkä on hieman erilainen; näytöt, taustat ja fontit pieniä. Asiakkaan laitetta ei saa ottaa omaan käteen, jotta sen saisi sopivalle lukuetäisyydelle (ymmärrätte kun täytätte 40v... odottakaa vaan!). Kaiken tämän lisäksi pitäisi pystyä puolessa sekunnissa ohivilahtavasta puhelimesta laskemaan vaihtuvia tarkistuslukuja.

Jos siis bussiliikenne halutaan pitää edes jotenkuten lipullisille matkustajille varattuna ei kännykkälippua laajemmin hyväksytä. YTV käytti tätä perusteluna muistaakseni viime syksynä kun se torppasi HKL:n aikeet laajentaa kelpoisuuden koko H:gin sisäiseen liikenteeseen. Mielenkiintoista nähdä mikä kanta voittaa kun uusi kuntayhtymä aloittaa.
 
Sitten kun vielä ehtisi, viitsisi tai muistaisi tässä kiireisessä, kilpailutetussa kierrätysmaailmassa aina hankkia ja kääntää sen oikean kyltin sinne nokalle... :(
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=1301
Valitettavasti HKL on toimittanut CBF:lle Metro-kyltit vain Volvo 8700 LE autoille
ja niitäkään ei ole kuin rajoitettu määrä, näin ainakin minulle on kerrottu.

Ja kännykkälipuista vielä muuta, eikö siinä saapuneessa viestissä lue missä linjoissa käy
kyseinen lippu, näin olen ainakin itse käsittänyt, en ole tosin ikinä e-lippua ostanut.
 
Olen aina käyttänyt matkakorttia tai paperilippua. Ei siis ole tarvinnut pohtia kännykkälipun kelpoisuutta tai kelpaamattomuutta. Silti en voi olla ihmettelemättä tässäkin ketjussa esiintyvää selitysten tulvaa. Jos kännykkälippu tosiaan on niin hidas ja hankala ja mahdoton tarkastaa, niin miksi sitä sitten käytetään millään linjalla?

Taitaa taas olla sitä suomalaista mieltymystä asioiden hankaloittamiseen. Esim. Tukholmassa kännykkälippu kelpaa kaikilla linjoilla kaikissa SL:n busseissa, metroissa, junissa ja ratikoissa. Eikä sielläkään ole mitään ultracybermegatronics-lukulaitteita, joilla puhelimien näyttöjä tiiraillaan. Onko siellä henkilökunnalle asetettu paremmat näkövaatimukset kuin meillä?

Matkustajan kannalta koko liikenneketju on samaa salaattia, vaikka matkan aikana vaihdettaisiin bussia tai käytettäisiin kiskoliikennettä. Siinä paketissa "liityntälinja" on ihan yhtä oleellinen ja samanarvoinen osa matkaa kuin muutkin linjat.

On vain huippuhuonoa palvelua, kun matkustajalle ensin tarjotaan mahdollisuus ostaa kännykkälippu, mutta ennen sen käyttöä vaaditaankin linjaknoppi-salatieteen tutkinto: edes saman reitin kaikilla linjoilla lippu ei kelpaakaan.

Käytännössä on ihan yhtäläinen liityntämatka, vaihtoi metrosta sitten liityntäbussiin tai muuhun bussiin. Satunnainen kännykkämatkustaja on iloinen löydettyään pysäkkiaikataulusta tai reittioppaasta (tai peräti kännykästään) lisää bussivuoroja, joilla pääsee tältä pysäkiltä määräpysäkille. Ilo on ennenaikainen. Hän ei aavista, että osa tarjonnasta on pelkkää silmänlumetta.

Hänen on suunniteltu matkustavan tietyllä linjalla. Missään ei kerrota, että muita mainostetaan vain mahtavan mielikuvan luomiseksi. "Väärällä" bussilla matkustaminen on kapinointia suurta suunnitelmataloutta vastaan. Siitä saa rangaistukseksi lippupoikkeuksia.

Vetoaminen johonkin linjan historiaan on aika kaukaa haettua. Samanlaisin perustein voisi tehtailla rajoituksia muillekin lipuille. Ja kyllä niitä "liityntälinjoja" menee monelle sellaiseeenkin paikkaan, josta ei ennen metroaikaa ole ollut sen enempää suoria kuin vaihdollisia linjoja keskustaan.

Yhtä "järkevästi" voisi edellyttää, että kännykkälipun käyttäjän on vaihdettava metrosta bussiin tai bussista metrooon. Jos jäisi bussista pois ennen metroasemaa (tai tulee kyytiin vasta metroaseman jälkeen), niin kännykkälippu ei kelpaisi.
 
On vain huippuhuonoa palvelua, kun matkustajalle ensin tarjotaan mahdollisuus ostaa kännykkälippu, mutta ennen sen käyttöä vaaditaankin linjaknoppi-salatieteen tutkinto: edes saman reitin kaikilla linjoilla lippu ei kelpaakaan.

Käytännössä on ihan yhtäläinen liityntämatka, vaihtoi metrosta sitten liityntäbussiin tai muuhun bussiin. Satunnainen kännykkämatkustaja on iloinen löydettyään pysäkkiaikataulusta tai reittioppaasta (tai peräti kännykästään) lisää bussivuoroja, joilla pääsee tältä pysäkiltä määräpysäkille.

Kännykkälippu voisi tosiaan kelvata (edes) kaikilla Helsingin sisäisillä linjoilla, miksei samantien vaikkapa muidenkin kaupunkien sisäisillä linjoilla.

Samalla voitaisiin vaihtaa paluuviestin formaatti mieluiten MMS-viestiksi, että kuljettaja voi kuvasta tarkistaa tiedot pienen tekstifontin tiirailun sijaan. Luulisin, ettei enää paljoa ole MMS-kyvyttömiä kännyköitä käytössä. Asiantuntevammat voinevat vielä tarkentaa tätä multimediaviestiasiaa kun itse käytän sitä niin vähän.
 
Takaisin
Ylös