Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Liittynyt
3 Kesäkuu 2009
Viestit
2
Olen miettinyt että mikä on Kampin hienon terminaalin tulevaisuus länsimetron valmistumisen jälkeen?

Käsittääkseni bussivuorot Espooseen vähenevät radikaalisti ja tarvetta terminaalille ei ole niin paljon. Voidaanko terminaalia järkevästi hyödyntää muualle suuntautuvaan liikenteeseen?

Onkohan tätä jo suunniteltu tai onko jollain näkemyksiä asiaan?
 
Olen miettinyt että mikä on Kampin hienon terminaalin tulevaisuus länsimetron valmistumisen jälkeen?

Käsittääkseni bussivuorot Espooseen vähenevät radikaalisti ja tarvetta terminaalille ei ole niin paljon. Voidaanko terminaalia järkevästi hyödyntää muualle suuntautuvaan liikenteeseen?

Onkohan tätä jo suunniteltu tai onko jollain näkemyksiä asiaan?
Ilmeisesti menee liiketilaksi. Tiedä sitten siitä ajoputkesta mitä käyttöä sille keksitään.
 
Tai sitten jää bussikäyttöön (korvaamaan esim. Kampintorin ja osittain Elielinaukion päätepysäkit).
Minusta olisi erittäin järkevää ohjata muumuassa bussilinjat 39-47, 70T ja 205 sinne. Se olisi ihan ex-Simonkentän veroinen bussiterminaali ja helpottaisi osaltaan myös Kampin raitiolinjojen liikennöintiä. Elielinaukioltakin voisi jotain linjoja vaihtaa sinne, jolloin sen kuormitus hieman helpottuisi.
 
Kyllähän Kamppiin busseja löytää. Sitten jos vielä Elielin saisi lopulta tyhjennetyksi busseista yhdistämällä sen Rautatientoriin ja muuttamalla monet linjat heilureiksi. Ne, jotka jäävät heilureista yli mahtunevat Kamppiin. Kyllä kai Elielinaukiolle voisi hieman lisää liiketilaa ja toimistoja laittaa, vaikka parkkihalli onkin alla?

Olen miettinyt, että tuo Eliel-Rautatientori-linkki kulkisi suurin piirtein nykyisen parkkipaikan ja taksikeskuksen kohdalta Kaivokadun reunaa Rautatientorilta Postitalon eteen, ja heiluripysäkit olisivat Rautatientorin reunalla. Rautatientorilla olisi näin busseja molempiin suuntiin, joten Kaisaniemessä tarvitaan järjestelyjen muutoksia, kuten kaksisuuntainen Vilhonkatu busseille ja Kaisaniemenkatu autoille. Parkkipaikalle ja taksikeskukselle tulisi vain löytää vaihtoehtoiset paikat lähistölle sekä Mannerheimintielle pääsyä optimoitava, nykytilassahan se on täynnä autoja.
 
Sitten jos vielä Elielin saisi lopulta tyhjennetyksi busseista yhdistämällä sen Rautatientoriin ja muuttamalla monet linjat heilureiksi. Ne, jotka jäävät heilureista yli mahtunevat Kamppiin.
Mitä noista linjoista yhdistäisit heilurilinjoiksi niin, että ne olisivat edelleen toimivia, eivätkä mahdollisesti heikentäisi molempien luotettavuutta?
 
Mitä olen foorumilta lukenut, heilurilottoa suurempi säätö onkin kuljettajien sosiaaliajan keskittäminen nimenomaan Helsinkiin.

Ensi töikseni siis muuttaisin olemassaolevia linjoja niin, etteivät päätepysäkit ole ripoteltuna ties mihin vaan kasautuvat: sosiaalitiloja on näin käytännöllistä järjestää. Linjoja siis järjestään pidennettäisiin, jotta päädyt yhdistyisivät samoihin paikkoihin. Samalla lähiseudun muita linjoja voi olla perusteltua poikkeuttaa näiden terminaalien lähistölle reittivaihtoehtoja luomaan. Tässä kohtaa bussien määränpäät muuttuvat ainakin kaksiosaisiksi: palveltava alue säilyy kylteissä vaikka pääteasemat yhtenäistyvät. Tämä on viimeistään tarpeen heilureita asennettaessa: Helsinki-kylttien lisäksi myös toinen pääteasema.

Kun näitä järjestelyjä on hoidettu riittävästi, aikaa tasataan maaseudun keskuksissa, puolestaan Eliel ja Rautatientori ovat nyt nopeita ohituksia. Nyt on ajankohtaista rakentaa Kaisaniemenkatu-Mannerheimintie-bussikaistat, jotka jo yllä kuvasin.

Senhetkisiä tilastoja tutkimalla arvaillaan mahdollisimman hyvin mitkä linjat olisivat tasaisesti kuormittuvia. Yli jäävät linjat viedään Kamppiin. Tarkempaa tilastotietoa ollaan voitu kerätä projektin aikaisemmissa vaiheissa, jottei tarvitsisi pelkästään nimettömien massojen liikkeitä arvailla. Nyt on kuitenkin keskustan bussiterminaaleista kaksi lakkautettu, ja vaihdotta pääsee pidemmälle: Hakaniemestä Haagaan ja edelleen Länsi-Vantaalle; Töölöstä puolestaan Viikkiin ja edelleen itäiselle pääkaupunkiseudulle. Loppu on hienosäätöä, markkinointia ja odottamista.
 
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, onnistuuko muiden kuin Espoon suunnan bussien sisään-/ulosajo Kampista järkevästi? Onko Lapinrinne ainoa reitti?
 
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, onnistuuko muiden kuin Espoon suunnan bussien sisään-/ulosajo Kampista järkevästi? Onko Lapinrinne ainoa reitti?

Ainakin ip-ruuhkien aikana 27.10.2008 alkaen ajoivat Pohjolan liikentaan kirkkonummen linjat oikotietä Jaakonkadun kautta sisään espoon terminaaliin.

Miten sujuvaa/turvallista se sitten on, en tiedä.
 
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, onnistuuko muiden kuin Espoon suunnan bussien sisään-/ulosajo Kampista järkevästi? Onko Lapinrinne ainoa reitti?
Jaakonkadun puoleinen ramppi on yhtälailla bussien ajettavissa ja se onkin varareittinä tälläkin hetkellä. Tuolta suunnalta vaan on hieman hankala mennä noihin nykyisiin purkulaitureihin, joten menetelmiä pitäisi muuttaa, jos liikennöitaisiin vallan sen kautta. Esimerkiksi niin, että ajettaisiin aina lähtölaitureihin suoraan tai jotain vastaavaa.
 
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, onnistuuko muiden kuin Espoon suunnan bussien sisään-/ulosajo Kampista järkevästi? Onko Lapinrinne ainoa reitti?

Ainakin 4XX-sarjan Kamppiin menevät muutamat bussit ajavat oikein sujuvan tuntuisesti Mannerheimintieltä kaukoliikenteen terminaaliin. Vaan enpä tiedä Espoon-bussien terminaalista. Minulle sopisi, että suurin osa 4X- ja 4XX-sarjan busseista johdettaisiin Kamppiin, sillä sieltä on nopeahko vaihto metroon, Espoon busseihin sekä kaukoliikenteen busseihin ja ratikoihin; lisäksi käyttämiini keskustapalveluihin pääsee sieltä ihan yhtä nopeasti kuin Elieliltäkin.
 
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, onnistuuko muiden kuin Espoon suunnan bussien sisään-/ulosajo Kampista järkevästi? Onko Lapinrinne ainoa reitti?
Jaakonkadulle on ajoyhteys oheisen kuvan mukaan, eli sinne voisi siirtää Elielinaukion vuoroja. Ja miksei jotkut 7-sarjan tai 6-sarjan bussit voisi vaihtaa toiselle puolen Töölönlahtea esim. reittiä Kurvi - Hesari. En ylipäänsä ymmärrä miksei tuota tehdä jos se Rautatientorin kapasiteetti on niin kauhea ongelma.

Jos se Elielinaukio haluttaisiin tyhjentää busseista niin näen siinä kaksi ongelmaa: Ensinnäkin ehkä vaihtoyhteys junaan, tiedä sitten onko tuolla merkitystä. Toiseksi se että Töölönlahden rakentuvalla alueella ei oikein ole muuta joukkoliikennettä, ratikkapysäkit on turhan kaukana ja korkeuserojen takana, Rautatientorillekin tulee turhan paljon matkaa. Voisi toki vaikka vetää kiskot Mannerheimintie - Töölönlahdenkatu - Kaivokatu mikä myös helpottaisi tilannetta Lasipalatsin pysäkillä.

Muokkaus: Niin siis oheisen pohjakuvan mukaan on yhteys Jaakonkadulle, löytyy osoitteesta http://www.oiko.phnet.fi/Kamppi-20050606/Kamppi-20050606.html
 

Liitetiedostot

  • kamppi.jpg
    kamppi.jpg
    139.8 KB · Lukukerrat: 3,589
Ainakin 4XX-sarjan Kamppiin menevät muutamat bussit ajavat oikein sujuvan tuntuisesti Mannerheimintieltä kaukoliikenteen terminaaliin.

And your point is? Kaikki kaukoliikenteen bussit ajavat Mannerheimintietä kaukoliikenteen terminaaliin. Kyse on siitä, miten muualta kuin Lapinrinteestä voi ajaa Espoon bussien terminaaliin.
 
Ainakin 4XX-sarjan Kamppiin menevät muutamat bussit ajavat oikein sujuvan tuntuisesti Mannerheimintieltä kaukoliikenteen terminaaliin. Vaan enpä tiedä Espoon-bussien terminaalista. Minulle sopisi, että suurin osa 4X- ja 4XX-sarjan busseista johdettaisiin Kamppiin, sillä sieltä on nopeahko vaihto metroon, Espoon busseihin sekä kaukoliikenteen busseihin ja ratikoihin; lisäksi käyttämiini keskustapalveluihin pääsee sieltä ihan yhtä nopeasti kuin Elieliltäkin.
Tuossa vaiheessa olisi siis käytössä metron jatko Ruoholahdesta Espooseen, vaikka threadin otsikko puhuukin ajasta länsimetron jälkeen (varmastikin joidenkin foorumilaisten toiveajatus) ;).
 
Jos se Elielinaukio haluttaisiin tyhjentää busseista niin näen siinä kaksi ongelmaa: Ensinnäkin ehkä vaihtoyhteys junaan, tiedä sitten onko tuolla merkitystä. Toiseksi se että Töölönlahden rakentuvalla alueella ei oikein ole muuta joukkoliikennettä, ratikkapysäkit on turhan kaukana ja korkeuserojen takana, Rautatientorillekin tulee turhan paljon matkaa. Voisi toki vaikka vetää kiskot Mannerheimintie - Töölönlahdenkatu - Kaivokatu mikä myös helpottaisi tilannetta Lasipalatsin pysäkillä.

Elielinaukion bussit tulevat pääasiassa rantaradan ja Martinlaaksonradan varren lähiöistä, joten niitä tuskin kovin suuressa mittakaavassa käytetään liityntänä junalle. Vaihtoyhteys metroon sen sijaan olisi Kampissa vähintään yhtä toimiva kuin Elielinaukiolla nyt.

Sanomatalon ja Musiikkitalon ohi voisi tosiaan rakentaa ratikkakiskot bussien siirryttyä pois. Esimerkiksi jokin Laajasalosta tuleva linja voisi kääntyä Kaivokadulta Töölönlahdelle tai linja 7 voisi ajaa Mikonkadun ja Kaivokadun kautta Töölönlahdelle ja edelleen nykyreitilleen Manskua pohjoiseen. Ja pääsisihän tuosta kätevästi vanhaa satamaradan kuilua pitkin länteenkin...
 
Takaisin
Ylös