Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Ja pääsisihän tuosta kätevästi vanhaa satamaradan kuilua pitkin länteenkin...
Joka on päötetty jo olevan pyörätie, joten se on kokonaan poissa laskuista joukkoliikenteen käyttöön. Mielestäni nopea, loistava pyöräilyväylä kantakaupunkiin.
 
And your point is? Kaikki kaukoliikenteen bussit ajavat Mannerheimintietä kaukoliikenteen terminaaliin. Kyse on siitä, miten muualta kuin Lapinrinteestä voi ajaa Espoon bussien terminaaliin.

Siis vastasin ihan vain tämän viestin pohjalta:

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, onnistuuko muiden kuin Espoon suunnan bussien sisään-/ulosajo Kampista järkevästi? Onko Lapinrinne ainoa reitti?

Jossa tartuin kohtaan "muiden kuin Espoon suunnan", mistä juohtuivat sitten mieleeni juuri itselleni merkitykselliset 4-alkuiset bussit. En juurikaan käy Espoossa tai muutenkaan käytä ylemmästä terminaalista lähteviä busseja, joten sen puolen liikennejärjestelyjä ja tunneleita tunne. Kun olin lähettänyt viestini, niin huomasin että sieltä olikin jo tullut useampi tietävämpi vastaus ja meinasin poistaa omani (jos se ylipäätään on mahdollista), mutta jätin sitten kuitenkin kun mielestäni olisi ihan mukava jos Kamppiin pääsisi useammallakin bussilla.

Eri viestiin kommenttina: ei kai kaikkia Espoon-suunnan busseja olla lakkauttamassa Länsimetron takia?
 
ei kai kaikkia Espoon-suunnan busseja olla lakkauttamassa Länsimetron takia?

Metromiesten mukaan kunnanrajan yli länsiväylällä ei tulevaisuudessa kulje yksikään sopimusliikenteen linja-auto. Eli 102-165N katkotaan Espooseen jääviksi. Kuitenkin Kirkkonummen linjalupaliikenteen autot (175M-189XC) kulkenevat tulevaisuudessakin Kamppiin.
 
Elielinaukion bussit tulevat pääasiassa rantaradan ja Martinlaaksonradan varren lähiöistä, joten niitä tuskin kovin suuressa mittakaavassa käytetään liityntänä junalle. Vaihtoyhteys metroon sen sijaan olisi Kampissa vähintään yhtä toimiva kuin Elielinaukiolla nyt.
Mietin lähinnä Töölöstä kyytiin tulevia. Tietenkin jos olisi se Pisara ja Töölön asema niin tätä pientäkään ongelmaa ei olis.

Sanomatalon ja Musiikkitalon ohi voisi tosiaan rakentaa ratikkakiskot bussien siirryttyä pois. Esimerkiksi jokin Laajasalosta tuleva linja voisi kääntyä Kaivokadulta Töölönlahdelle tai linja 7 voisi ajaa Mikonkadun ja Kaivokadun kautta Töölönlahdelle ja edelleen nykyreitilleen Manskua pohjoiseen. Ja pääsisihän tuosta kätevästi vanhaa satamaradan kuilua pitkin länteenkin...
Mikään ylipäänsä sinänsä estä rakentamasta siihen kiskoja saman tien jos halutaan, tiedä sitten onko niille tosin mitään tarvetta. Helpottaisi nyt äkkiseltään ajatellen ainakin junamatkustajien ratikkaan vaihtoa. Olisi myös hienoa jos Töölönlahdenkadulta pääsisi jotenkin suoraan Kallioon, mutta vaikea ja kallis tuo olisi toteuttaa.
 
Metromiesten mukaan kunnanrajan yli länsiväylällä ei tulevaisuudessa kulje yksikään sopimusliikenteen linja-auto. Eli 102-165N katkotaan Espooseen jääviksi. Kuitenkin Kirkkonummen linjalupaliikenteen autot (175M-189XC) kulkenevat tulevaisuudessakin Kamppiin.

Kyllä joitain linjoista 102-165 ajetaan metron jälkeenkin Länsiväylää perille asti, ainakin niillä linjoilla joilla on liikennettä niin myöhään että metro on jo laittanut ovensa lukkoon. Sitten on vielä oma suunnitelma uusista hiljaisen ajan linjoista.
 
Kyllä joitain linjoista 102-165 ajetaan metron jälkeenkin Länsiväylää perille asti, ainakin niillä linjoilla joilla on liikennettä niin myöhään että metro on jo laittanut ovensa lukkoon. Sitten on vielä oma suunnitelma uusista hiljaisen ajan linjoista.
Nykyisten suunnitelmien mukaan nykyiset Länsiväylällä liikennöivät seutulinjat 102-165 tosiaankin loppuvat tyystin. Ei ole mieltä ajaa metron kanssa päällekkäisiä bussilinjoja Länsiväylää pitkin ja niinpä ne ne johdetaan nykyisen Kampin sijaan muunmuassa Tapiolan ja Matinkylän liityntäterminaaleihin. Länsimetron käyttöönoton myötä Espoon bussilinjastoa odottaa muutenkin melkoinen remontti, kun noiden uusien liityntälinjojen lisäksi myös monia muita sisäisiä bussilinjoja järjestellään uudelleen.

Yöliikenne on sitten eriasia, mutta itse toivoisin, että automaattimetron myötä metron liikennöintiaikoja pidennettäisiin vaikkapa noin aamukahteen saakka (yötaksan alkuun saakka), jonka jälkeen nykyisten yöbussien kaltaiset linjat hoitaisivat loppuyön liikenteen.
 
Kiitos kommentista vristo. Luin tuon viestini ja kohtuullisen epäselväsi taisin sanoa mitä tarkoitin, mutta tosiaan tarkoitin että silloin mennään Länskäriä kun metro on jo kiinni, eli aamuvarhalla ja myöhään illalla ja yöllä ja että nämä linjat tarvitsevat Kampin terminaalia silloin.

Silloin kun metro kulkee, ei bussilla mennä Länsiväylää, se on selvä. Tämänhetkisen metroliikennöinnin ajoilla jos mennään, niin jonkin verran tulee liikennettä perille asti.
 
Kiitos kommentista vristo. Luin tuon viestini ja kohtuullisen epäselväsi taisin sanoa mitä tarkoitin, mutta tosiaan tarkoitin että silloin mennään Länskäriä kun metro on jo kiinni, eli aamuvarhalla ja myöhään illalla ja yöllä ja että nämä linjat tarvitsevat Kampin terminaalia silloin.

On myös mahdollista että Espoon yölinjojen pääteasemaksi Helsingissä tulee Elielinaukio tai Rautatientori, jonne kaikki muutkin yölinjat nyt päättyvät. Se palvelisi matkustajiakin paremmin koska sillä tavalla helpotettaisiin myös vaihtamista. Jotkut ehkä ihan oikeasti ovat matkalla idästä tai pohjoisesta länteen yöllä, ja silloin ikävä 1 km kävely rautatieasemalta Kamppin jäisi pois.

t. Rainer
 
On myös mahdollista että Espoon yölinjojen pääteasemaksi Helsingissä tulee Elielinaukio tai Rautatientori, jonne kaikki muutkin yölinjat nyt päättyvät. Se palvelisi matkustajiakin paremmin koska sillä tavalla helpotettaisiin myös vaihtamista. Jotkut ehkä ihan oikeasti ovat matkalla idästä tai pohjoisesta länteen yöllä, ja silloin ikävä 1 km kävely rautatieasemalta Kamppin jäisi pois.

Nykyisessä käytännössä Espoon suunnan yöliikenne toimii suurelta osin katuverkon pysäkeiltä Malminrinteestä, koska maanalainen terminaali suljetaan muistaakseni klo 02:30. Toki rahalla (vartiointikustannukset) terminaalia saanee käyttää koko yönkin.

Mieluummin kuitenkin Elielinaukio kuin Rautatientori Espoon yöbussien päätepysäkiksi. Perustelut: matkustajalle loogista lähteä aseman länsipuolelta länteen ja itäpuolelta itään sekä Rautatientorin katujärjestelyt (Espoon suunnalta tullessa paljon risteyksiä ja Mikonkadun "kunniakierros").
 
Minäkin olen Kampin tulevaisuutta moneen kertaan miettinyt...

Kyllä terminaali pitäisi säilyttää bussikäytössä, kun kerran on sellaiseksi tehty. Päätepysäkkejä voisi sinne siirrellä. Erityisesti voisi sinne siirtää myös lentokenttäbusseja, sillä kätevästä terminaalista olisi helpompaa siirtyä lentokentältä tulevasta bussista esim. kaukobussiin, metroon tai nyt raitiovaunuun ja päinvastoin, kuin nykyisellä Elielintorilla, jossa metron liukuportaat ovat kaukana ja ulkona suunnistaminen on terminaalia hankalampaa (etenkin ulkopaikkakuntalaisille, joita lentokentältä usein tulee). Kun Kampin ja rautatieaseman välillä on tehokas ja nopea yhteys, olisi busseista kätevää vaihtaa myös juniin. Juniin syöttö olisi kuitenkin järjestetty Pasilassa -> tämä olisi siis silloin, kun junasyöttöä kentältä ei vielä ole.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
tämä olisi siis silloin, kun junasyöttöä kentältä ei vielä ole.

Suunnitelman mukaan sekä Kehärata että Länsimetro avataan 2014, ja näistä Kehärata ensin, eli teoriassa tuota tilannetta ilman junaliikennettä ei pitäisi syntymän. Aikataulut tietysti ovat lipsuneet ennenkin.
 
Suunnitelman mukaan sekä Kehärata että Länsimetro avataan 2014, ja näistä Kehärata ensin, eli teoriassa tuota tilannetta ilman junaliikennettä ei pitäisi syntymän. Aikataulut tietysti ovat lipsuneet ennenkin.

Näin itsekin ajattelin, ja siksi tämä epäily :D No joo.
 
HS uutisoi Kampin keskuksen jatkokäytöstä. Mitään järisyttävän uutta tuossa tosin ei ole. Toivottavasti ovat pohtineet myös Kirkkonummen bussien nostamista alatasolta ylemmäs. Tosin tietoa Kirkkonummen bussien tilanteesta Länsimetron jälkeen ei ole, mutta pääseehän Sipoostakin keskustaan asti eikä vain Itäkeskukseen.

Elielinaukion ottaminen pysäköintikäyttöön kuulostaa kyllä oudolta. Mutta hyväksyn sen kyllä ilomielin, jos samalla poistetaan pikapysäköinti Kaivokadulta aseman edestä. Siinä on suuret jalankulkuvirrat ja tila erittäin ahdas jo nykyisellään. Autojen poistaminen loisi toimivaa avointa tilaa. Ja ainakaan saattoliikenne rautatieasemalle ei olisi esteenä Kaivokadun sulkemiselle kokonaan.

Eikö toisaalta Postikadunkin voisi sulkea ja laittaa autot kulkemaan Töölönlahdenkadun kautta Mannerheimintielle? (Menee kyllä aiheeltaan jo vähän kauas Kampin keskuksesta...)
 
Elielinaukion ottaminen pysäköintikäyttöön kuulostaa kyllä oudolta.

Tuota lausahdusta ihmettelin ja kummastelin itsekin. Vai olikohan nyt kuitenkin kyse Helsingin sisäisen liikenteen linjojen pikapysäköinnistä? Nykyinen parkkihan taitaa jäädä tulevan maankäytön jalkoihin.

Eikö toisaalta Postikadunkin voisi sulkea ja laittaa autot kulkemaan Töölönlahdenkadun kautta Mannerheimintielle? (Menee kyllä aiheeltaan jo vähän kauas Kampin keskuksesta...)

Myypä tuo idea niille, joiden mielestä autoliikenne nimenomaan on hankaloitettava järjestelmällisesti (en siis puhu katujen/risteysten välityskyvyn loppumisesta kesken liikenteen kasvun seurauksena). Tuolla järjestelyllä saataisiin edes hieman seisovaa jonoa pois Postikadun-Mannerheimintien sumpusta, niin kauan kun nyt liikennettä ei keinotekoisesti rajoiteta.
 
Tuota lausahdusta ihmettelin ja kummastelin itsekin. Vai olikohan nyt kuitenkin kyse Helsingin sisäisen liikenteen linjojen pikapysäköinnistä?

Se on varmaankin juuri niin. Luin vain nopeasti Espoon ja Vantaan seutulinjojen siirtämisen huolimattomasti siten, että kaikki bussit siirtyisivät Elieliltä, jolloin ajattelin, ettei pikapysäköinti enää voisi tarkoittaa busseja. Mutta joo, jäähän sinne iso määrä niitä Helsingin sisäisiä linjoja.

No, HS:n keskusteluosastoa vilkaisematta voin ennustaa, että sieltä löytyy iso määrä ihmisiä, jotka nyt kovaan ääneen meuhkaavat suuntaan tai toiseen henkilöautojen pysäköinnistä Elielille...

EDIT: Katsoin jo. Heti ensimmäinen viesti oli aiheesta.
 
Takaisin
Ylös