Sopii muistaa, että bussiyhteydet olisi voitu edullisesti varmistaa Kampista itään jos olisi haluttu. Kampin keskusta rakennettaessa jostain syystä jätettiin pois kadunpätkä paikallisterminaalista Postikadulle, joka olisi kuitenkin pitänyt jatkaa Mannerheimintien ali. Postikadulta eteenpäin on yksinkertaista varata kaksi kaistaa olemassaolevilta kaduilta bussikaistoiksi, ja käyttää syntynyttä joukkoliikennekatua muutaman sopivista linjoista muodostetun vahvan heilurilinjan tarpeisiin. Heilureihin voi käyttää myös Elielin linjoja, koska joukkoliikennekatu menisi sen vierestä. Saavutettavuus paranee oleellisesti myös Rautatieaseman junille, koska tasonvaihtoja häviää samantien kolme: bussit ovat Rautatieasemalla katutasossa.
Tälläisen olisi saanut aikaan suurin piirtein yhden, pahimmillaan kahden Länsimetron aseman hinnalla, koska rakennettavaa on vähän vaikkakin melko hankalassa paikassa. Poliittisesti hankalaa, koska metro on jo rakennettu ja tämä rakennelma heikentäisi marginaalisesti autoilijoiden asemaa Kaivokadulta Mannerheimintielle mennessä. Poliittisen rajoitteisuuden hinta on ilmeisesti useita satoja miljoonia euroja pelkästään tässä tapauksessa.
Jos silta- ja tunneliratkaisuja ei tehtäisi tahallaan minikokoisiksi, tälläisen jl-kadun voisi päivittää jossain tulevaisuuden kohdassa raitiovaunuille sopivaksi. Tai vaikka saman tien, lisäksi Espoon ja Elielin ja RT:n heilureiden raiteet samalla, sillä hauskalla ajatusleikillä, että joukkoliikenteeseen käytettäisiin saman verran rahaa kuin metroon.
Minusta on täysin perusteltua olla tyytymätön suomalaiseen, tai ainakin helsinkiläiseen päätöksenteon prosessiin.
Tälläisen olisi saanut aikaan suurin piirtein yhden, pahimmillaan kahden Länsimetron aseman hinnalla, koska rakennettavaa on vähän vaikkakin melko hankalassa paikassa. Poliittisesti hankalaa, koska metro on jo rakennettu ja tämä rakennelma heikentäisi marginaalisesti autoilijoiden asemaa Kaivokadulta Mannerheimintielle mennessä. Poliittisen rajoitteisuuden hinta on ilmeisesti useita satoja miljoonia euroja pelkästään tässä tapauksessa.
Jos silta- ja tunneliratkaisuja ei tehtäisi tahallaan minikokoisiksi, tälläisen jl-kadun voisi päivittää jossain tulevaisuuden kohdassa raitiovaunuille sopivaksi. Tai vaikka saman tien, lisäksi Espoon ja Elielin ja RT:n heilureiden raiteet samalla, sillä hauskalla ajatusleikillä, että joukkoliikenteeseen käytettäisiin saman verran rahaa kuin metroon.
Minusta on täysin perusteltua olla tyytymätön suomalaiseen, tai ainakin helsinkiläiseen päätöksenteon prosessiin.