Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Sopii muistaa, että bussiyhteydet olisi voitu edullisesti varmistaa Kampista itään jos olisi haluttu. Kampin keskusta rakennettaessa jostain syystä jätettiin pois kadunpätkä paikallisterminaalista Postikadulle, joka olisi kuitenkin pitänyt jatkaa Mannerheimintien ali. Postikadulta eteenpäin on yksinkertaista varata kaksi kaistaa olemassaolevilta kaduilta bussikaistoiksi, ja käyttää syntynyttä joukkoliikennekatua muutaman sopivista linjoista muodostetun vahvan heilurilinjan tarpeisiin. Heilureihin voi käyttää myös Elielin linjoja, koska joukkoliikennekatu menisi sen vierestä. Saavutettavuus paranee oleellisesti myös Rautatieaseman junille, koska tasonvaihtoja häviää samantien kolme: bussit ovat Rautatieasemalla katutasossa.

Tälläisen olisi saanut aikaan suurin piirtein yhden, pahimmillaan kahden Länsimetron aseman hinnalla, koska rakennettavaa on vähän vaikkakin melko hankalassa paikassa. Poliittisesti hankalaa, koska metro on jo rakennettu ja tämä rakennelma heikentäisi marginaalisesti autoilijoiden asemaa Kaivokadulta Mannerheimintielle mennessä. Poliittisen rajoitteisuuden hinta on ilmeisesti useita satoja miljoonia euroja pelkästään tässä tapauksessa.

Jos silta- ja tunneliratkaisuja ei tehtäisi tahallaan minikokoisiksi, tälläisen jl-kadun voisi päivittää jossain tulevaisuuden kohdassa raitiovaunuille sopivaksi. Tai vaikka saman tien, lisäksi Espoon ja Elielin ja RT:n heilureiden raiteet samalla, sillä hauskalla ajatusleikillä, että joukkoliikenteeseen käytettäisiin saman verran rahaa kuin metroon.

Minusta on täysin perusteltua olla tyytymätön suomalaiseen, tai ainakin helsinkiläiseen päätöksenteon prosessiin.
 
Sopii muistaa, että bussiyhteydet olisi voitu edullisesti varmistaa Kampista itään jos olisi haluttu. Kampin keskusta rakennettaessa jostain syystä jätettiin pois kadunpätkä paikallisterminaalista Postikadulle, joka olisi kuitenkin pitänyt jatkaa Mannerheimintien ali.

Viritin tästä joskus täällä keskustelua heilurilinjojen yhteydessä. Moni epäili, että Postitalon edustalle olisi perin vaikea nykyään saada läpi bussin mentävää 'mustaa aukkoa' kaupunkikuvallisista syistä. Liikenteen kannaltahan tuo olisi llmeisen kätevä.
 
Ajatus siitä, että Postikadun seutu on todella ruuhkautunutta ja vaikka Kampin terminaaliin olisikin joku tunneli, en ymmärrä mihinsitä tarvittaisiin. Heilurilinjat isossa mittakaavassa (Espoo-Kamppi-Töölö tai Espoo-Kamppi-Kaisaniemi jne) ovat ihan oikeasti kuolleena syntyneitä ajatuksia. Kaivokatu, Postikatu ja Mansku ovat nii tukkoisia, että ajatus on epärealistinen, vaikkakin kaunis. Itse toivon, että bussiliikenteen paukut pannaan sinne minne ne kuuluvatkin: 5-alkuiseen poikittaiseen liikenteeseen niin Helsingissä kuin seudullisestikin.
 
Ajatus siitä, että Postikadun seutu on todella ruuhkautunutta ja vaikka Kampin terminaaliin olisikin joku tunneli, en ymmärrä mihinsitä tarvittaisiin. Heilurilinjat isossa mittakaavassa (Espoo-Kamppi-Töölö tai Espoo-Kamppi-Kaisaniemi jne) ovat ihan oikeasti kuolleena syntyneitä ajatuksia. Kaivokatu, Postikatu ja Mansku ovat nii tukkoisia, että ajatus on epärealistinen, vaikkakin kaunis.

Käytännössä kai nykyisen Postikadun tila suunnilleen menisikin kokonaan tunnelin ramppiin ja suuaukkoon, joten siitä tulisi väistämättä joukkoliikennekatu. Autopuolue vastustaisi varmaan tiukasti. Espoon suunta ollaan tietysti jo hoitamassa metrolla, eli kysymykseen tulisi muiden jäljelle jäävien bussilinjojen muuttaminen heilureiksi. No, eipä kai tämmöistä ole kukaan päättäjille tarjoilemassa. Se edellinen keskustelu poiki siitä, että Mannerheimintien kanssa risteämistä tarjottiin ylitsepääsemättömäksi esteeksi heilurilinjojen tiellä.
 
Ajatus siitä, että Postikadun seutu on todella ruuhkautunutta ja vaikka Kampin terminaaliin olisikin joku tunneli, en ymmärrä mihinsitä tarvittaisiin.

Kampin tunnelin itäistä ramppia tarvitaan tukkoisuuden ohittamiseen. Tunnelia jatkamalla Manskulla ei käydä välttämättä ollenkaan, Postikatu lakkaisi olemasta ja Kaivokadulta lohkaistaisiin bussikaistat suuntaansa omalle ajoradalle eli jl-kaduksi. Kaisaniemenkatu ja Mannerheimintie eivät ole oleellisen tukkoisia siitä eteenpäin nykytilassaan.

Kaupunkikuvallisesti Postikatu ei ole niin nätti etteikö tunnelin suuaukkoa voisi tehdä metroon nähden pilkkahinnalla kaupunkikuvaa parantavaksi.

Ja mittakaavasta vielä sen verran, että ei kaikkia pääteasemien linjoja kannata heilurittaa. Vain ne jo valmiiksi runkomaisimmat, jotta keskustan rungolle saadaan metromainen 4-5min vuoroväli jolla on kuitenkin riittävästi väljää vuorojen välillä paikkaamaan sekaliikenneosuuksien viiveitä.
 
Ajatus siitä, että Postikadun seutu on todella ruuhkautunutta

En tiedä mistä sinulle on jäänyt mielikuva, että Postikadun seutu on ruuhkatonta. Vääriä käsityksiä voi mennä oikomaan vaikkapa iltaruuhkan aikaan, ihan vaikka katselemalla, kuinka erinomaisesti ja hyvin varsinkin joukkoliikenne kulkee.
Esimerkki "täsmällisestä" liikenteestä täytyy hakea niinkin kaukaa, kun eiliseltä. Matka Lauttasaaren sillan pysäkiltä Postitalon pysäkille kesti 21v:llä 26 minuuttia. Tätä ennen odotin bussia 17 min, sillä yhtään bussia ei tullut keskustaan päin aiemmin. Sekin bussi jolla tulin (HelB 64), olin jo odotellessani nähnyt menossa kohti Vattuniemeä peräkanaa HelB 9801 kanssa, (jonka kannssa se tuli tuli takaisinkinpäin). Vastasuuntaan meni odotusaikana myös yksi 20, neljä 65A:ta, yksi 66A, 102T ja 111T (ja tietenkin ne kaksi 21V:tä). Kaupunkiin ei sitten mennytkään mitään. Eikä todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun liikeenne on aivan sekaisin.

Pahimmat ongelmakohdat kyseisellä reitillä olivat Porkkalankadun silta - Kamppi (M) liikennevalo+liikenneympyrä+henkiöauto -kaaos (11min) sekä Luonnontieteellinen museo - Postitalo (6min).

Lisäksi pelkästään Mannerheimintiellä odotettiin kolme valokiertoa, jotta postikadulle olisi tullut bussinmitan tilaa, ettei olisi tukittu koko risteyksen liikennettä (mitssä vastaavasti henkilöautot kunnostautuivat).

Myöskään heilurilinjoilla 65A ja 66A sekä täsmällisyydellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

ja vaikka Kampin terminaaliin olisikin joku tunneli, en ymmärrä mihinsitä tarvittaisiin.

Esimerkiksi siihen, että ei oltaisi ylläselostetussa tilanteessa. Bussitunnelihan oli olemassa nimenomaan myös keskustaheilurien sujuvuuden vuoksi, ei ainoastaan Espoon busseja varten. Lisäksi kyseiseen aikaan Fredrikinkatu ja Runeberginkatu olivat vielä yksisuuntaisia, eikä koko Kampissa ollut yhtä ainutta liikenneympyrää, joten liikennekin sujui tuolloin vielä kohtuudella. Nykyisin tilanne on täydellinen kaaos, mutta heilurilinjojen kestämättömälle tilanteelle ei voi (tai ei edes haluta) tehdä mitään, kun ei ole toista järkevää reittiä, kun Kampin terminaali on muutettu pussinperäksi.

Ja vastaus siihen, miksi Kampin joukkoliikenneväylä oli aivan pakko katkaista jo vuosikymmen sitten, ei ole länsimetro.
Aamen.
 
Eikä todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun liikeenne on aivan sekaisin.

Sehän on täysin selvä juttu, että viime aikoina on liikennejärjestelyiden kanssa menty pahasti takapuoli edellä puuhun.
Keskusta-alueen järjestelyt ovat nykyään käsittämättömän onnettomat. Mihinkä se kokonaisuuden toimivuus on unohtunut? Nykyjärjestelyt takaavat sen, ettei mikään toimi hyvin! Heilurilinjoista 65A ja 66A puhuttaessa pahin tukos taitaa olla sujuvuuden kannalta täysin ala-arvoiset liikennevalosäädöt Kaivokadulla varsinkin Laruun päin. Ja myös Manskun/Simonkadun risteyksen liialliset ratikkaetuudet. Liikenne seisoo, seisoo ja taas seisoo. Usein liikenne seisoo jo Kaisaniemessäkin asti ja näin myös Rautatientorille tulevien bussien matkanteko tyssää, aikaa palaa ja rahaakin pidentyneinä kierrosaikoina. Ainiin, se Sokoksen pysäkki linjolla 21V, 65A ja 66A on täysin onneton! Käytännössä vain yksi auto kerrallaan siihen mahtuu, toinen on jo perä suojatiellä. Parempi paikka sille pysäkille olisi Manskun länsipuolella Lasipalatsin kohdalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En tiedä mistä sinulle on jäänyt mielikuva, että Postikadun seutu on ruuhkatonta.

Sanoin viestissäni nimenomaan, että Postikadun seutu on ruuhkautunut.
http://jlf.fi/f12/3663-kampin-terminaali-lansimetron-jalkeen/index4.html#post97719


Esimerkiksi siihen, että ei oltaisi ylläselostetussa tilanteessa. Bussitunnelihan oli olemassa nimenomaan myös keskustaheilurien sujuvuuden vuoksi, ei ainoastaan Espoon busseja varten. Lisäksi kyseiseen aikaan Fredrikinkatu ja Runeberginkatu olivat vielä yksisuuntaisia, eikä koko Kampissa ollut yhtä ainutta liikenneympyrää, joten liikennekin sujui tuolloin vielä kohtuudella. Nykyisin tilanne on täydellinen kaaos, mutta heilurilinjojen kestämättömälle tilanteelle ei voi (tai ei edes haluta) tehdä mitään, kun ei ole toista järkevää reittiä, kun Kampin terminaali on muutettu pussinperäksi.

Ja vastaus siihen, miksi Kampin joukkoliikenneväylä oli aivan pakko katkaista jo vuosikymmen sitten, ei ole länsimetro.
Aamen.

Juuri Postikadun ja sen seudun ruuhkautuneisuuden takia olisikin sulaa hulluutta ampua Espoon busseja Helsingin jo siis ruuhkautuneeseen verkkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoin viestissäni nimenomaan, että Postikadun seutu on ruuhkautunut.
http://jlf.fi/f12/3663-kampin-terminaali-lansimetron-jalkeen/index4.html#post97719




Juuri Postikadun ja sen seudun ruuhkautuneisuuden takia olisikin sulaa hulluutta ampua Espoon busseja Helsingin jo siis ruuhkautuneeseen verkkoon.

Ilmaisusi ei ollut kovinkaan selkeää, joten siitä saattoi saada myös päinvastaisen kuvan.

Mitä tulee Kampin liikennejärjestelyihin, kaiholla muistelen kolmikaistaista Runeberginkatua ja Kampin kolmiota liikennevaloineen. Nyt on takana useiden vuosien kokeilu korotettuine liikenneympyröineen: mikään ei toimi. En ole missään nimessä sitä mieltä, että jalankulkijoita tulisi vetää viemäriin (lue: rakentaa alikulkutunneleita), mutta kun jalankulkua on niinkin paljon kuin Kampin seudulla, jolla kuitenkin on merkittävää - myös joukkoliikenteen - ajoneuvo- ja läpikulkuliikennettä, liikennevaloille todella on käyttöä.
 
Ja myös Manskun/Simonkadun risteyksen liialliset ratikkaetuudet.

Jaa liialliset? Kuitenkin lähes jokainen ratikka seisoo tuon risteyksen valoissa. Että ei ne etuudet kyllä kovin tehokkailta vaikuta, vaan ehkä se pienenpieni etuuskin on jonkun mielestä liiallinen.

Kaivokadulta Manskulle ja päinvastoin ajettaessa ratikka voi saada ajoluvan käsittääkseni jokaisen vaiheenvaihdon yhteydessä. Eli teoriassa etuus on tehokas. Käytännössä tehokkuus on näennäistä, koska sekä Manskun suora vaihe että Simon-Kaivon suora vaihe ovat pitkiä ja koska ratikoiden vaihe päästää vain yhden vaunun kerrallaan, kun niitä on jonossa 2-3. Okei, se päästää oikeasti kaksi vaunua kerrallaan, mutta harva kakkosvaunun kuljettaja siitä kuitenkaan ajaa. Syytä tähän en tiedä, ihmettelen kyllä. Ja se, että ratikoita on jonossa se 2-3 on tietysti huono juttu myös, niin ei toki ideaalimaailmassa olisi.
 
Onko suunnitelmia tai päätöksiä mihin Espoon terminaalia käytetään Länsimetron valmistumisen jälkeen?
 
Onko suunnitelmia tai päätöksiä mihin Espoon terminaalia käytetään Länsimetron valmistumisen jälkeen?

HSL:n jäsenkunnissa lausunnoilla olevassa alustavassa toiminta- ja taloussuunnitelmassa 2016 - 2018 (linkki) on ehdotus (sivulta 61 alkaen) liudasta linjoja, jotka päättyisivät jatkossa Kampin Espoon terminaaliin.
 
HSL:n jäsenkunnissa lausunnoilla olevassa alustavassa toiminta- ja taloussuunnitelmassa 2016 - 2018 (linkki) on ehdotus (sivulta 61 alkaen) liudasta linjoja, jotka päättyisivät jatkossa Kampin Espoon terminaaliin.

Eli suurin osa sen suunnan ja Elielin aukion Helsingin sisäisistä ajaa Espoon terminaaliin, mutta kaikki nykyiset seutulinjat ajaisivat edelleen Elielin aukiolle. Onko nykyisin Elielille päättyvistä seutulinjoista loppumassa muita kuin 231? Loppuuko muuten muita Espoon suunnan seutulinjoja Länsimetron valmistuessa, jotka lähtevät Elieliltä? Toki Vantaan suunnan seutulinjoilla numerot muuttuu, mutta Elieliltä lähtevien linjojen määrä ei merkittävästi vähene.
 
Mitähän tarkoittaa linjojen s39 ja h39B reitin piteneminen Malminrinteelle? Minne se päättäri aiotaan sijoittaa?
 
Viimeksi muokattu:
Aivan samaa mietin lukiessa. Tuskinpa siinä pienessä liikenneympyrässä kampintorin raitiopysäkin vieressä aikovat teliä kääntää :lol:
 
Takaisin
Ylös