Kampin terminaali länsimetron jälkeen

Mun mielestä Elielin tyhjentäminen Kamppiin ei ole oikeastaan mikään ratkaisu vaan keinotekoista tekoelvytystä Kampin kauppakeskukselle. Eliel ei ole mitenkään kovin ruuhkainen saatika merkittävä terminaali, mutta sillä on erinomainen sijainti - toisin kuin Kamppi joka on vähän sivussa. Itse siis pitäisin Elielin ja antaisin Kampin nyt vaan olla, koska ei linjojen sinne ahtaaminen mitään auta. Rautatienkadut vaan tukkiutuisivat busseista ja kuten aiemmin mainittiin, niin se käännös tekee tiukkaa ja siihen risteykseen ei voi tunkea älyttömästi busseja. + se jättölaiturin sijainti, koko (paikallisliikenne)terminaalihan on tehty "Espoota varten" eli käytännössä Länsiväylän suuntaa varten eikä täten toimisi kovin tehokkaasti Manskua ajatellen.
Tosiaan hieman hankala on, mutta mitäs kalliilla terminaalilla muuten tehtäisiin jos ei busseja voisi sieltä ajaa?
 
Olisiko 40-, 200-, 300- ja 400-sarjojen (tai osan niistä) kohdalla kuitenkin jonkinlainen mahdollisuus käyttää Kampin terminaalia suhteellisen pienin järjestelyin, jos yksityisautoilu alueella yksinkertaisesti kiellettäisiin? Ajatuksenani siis olisi linjojen ohjaaminen joukkoliikennekaduksi muutettavalle Runeberginkadulle, jossa jättöpysäkki olisi metroaseman vaiheilla, ja siitä auto ajaisi tyhjänä (tai miksei kiireettömien matkustajien kanssakin) Malminrinteen ja Lapinlahdenkadun kautta lähtöpysäkille terminaaliin. Pokan (ja kuskin?) vaihdon jälkeen ulos tultaisiin siten, että Lapinlahdenkadulle käännyttäisiin oikealle ja siitä edelleen Baanan yli, Pohjoiselle Rautatiekadulle ja Runebergille?

Epäilemättä Kamppiin jäisi tämän järjestelyn toteutuessakin yllinkyllin tilaa muullekin liikenteelle. Itse olen hellinyt ajatusta Tallinnan laivoja palvelevasta terminaalibussista, johon matkustajat siis nousisivat Kampissa lähtöselvityksen ja mahdollisen turvatarkastuksen jälkeen. Bussi ajaisi sitten satama-alueelle, ja matkustajat vietäisiin suoraan rullaportaille, josta pääsisivät laivaan. Luonnollisesti palvelu toimisi myös päinvastaiseen suuntaan. Ainakin se helpottaisi satamaruuhkia, sillä bussipoka olisi poissa tukkoisista raitiovaunuista ja terminaalijonoistakin.
 
Tosiaan hieman hankala on, mutta mitäs kalliilla terminaalilla muuten tehtäisiin jos ei busseja voisi sieltä ajaa?

Onhan se vähän sääli kun hieno ja kallis terminaali saa nyt tämmösen kohtalon. Jotkuthan on ehdottanu että siitä tehtäisiin liiketiloja, mutta ei niille varmaan käyttäjiä olisi koska bussit eivät toisi matkustajia, joille kampin kauppakeskuksen olemassaolo on perustunut. Yksi vaihtoehtohan on eräänlainen hybriditerminaali jossa n. 5 laituria olisi busseille (Elieliltä ja maanpäältä siirrettävät) ja sitten näitä Helsingin suunnittelemia pikaratikoita päätettäisiin sinne maan alle. Jos niitä Manskun busseja alettaisiin kierrättää Töölön kautta niin hidastaisi kyllä aika monen matkoja ja kaiken lisäksi Kampista yleensä jatketaan metrolla ratikalla tai kävellen muualle kauemmas niin matkustajat joutuisivat vähän sivuun keskustaan nähden.
 
Rakennetaan siihen iso kauppakeskus, jossa on toimistoja yläkerrassa.

Huvittavaa muuten, että SOK, VR, Ilmarinen ja mitä muita kiinteistönomistajia siinä nyt oli, hakivat keväällä suunnitteluvarausta Elielinaukiolle. En nyt muista, mitä oli suunnitelmissa, mutten varsinaisesti yllättyisi, jos iso kauppakeskus, jossa on toimistoja yläkerrassa.

On se tietysti parempi kuin paraatimitoitettu aukio tai tori.

Mitä sitten Kamppiin tulee, niin jäähän sinne vielä kaukoliikenne. Ja toisaalta suomalaiselle kauppakeskukselle tunnusomainen hypermarketkaksikko loistaa poissaolollaan, joten eiköhän lähiliikenteen laitureillekin jotain käyttöä löydy.
 
Itse olen hellinyt ajatusta Tallinnan laivoja palvelevasta terminaalibussista, johon matkustajat siis nousisivat Kampissa lähtöselvityksen ja mahdollisen turvatarkastuksen jälkeen. Bussi ajaisi sitten satama-alueelle, ja matkustajat vietäisiin suoraan rullaportaille, josta pääsisivät laivaan. Luonnollisesti palvelu toimisi myös päinvastaiseen suuntaan. Ainakin se helpottaisi satamaruuhkia, sillä bussipoka olisi poissa tukkoisista raitiovaunuista ja terminaalijonoistakin.
Herää vain kysymys, miksi tämä muka olisi matkustajalle yhtään helpompi tai parempi vaihtoehto kuin nykysysteemi. Itse en ainakaan olisi innokas raahaamaan matkalaukkua rautatieasemalta Kamppiin, kun nyt pääsen ratikalla aseman ovelta terminaaliin. Jätkäsaaren asukkaille myös kummallinen lisäkierros.
 
Se "terminaali" tulee Kaivokadulle, jonne rakennetaan toiset raitiovaunulaiturit.

Voisi siirtää ihan hyvin Kamppiin mielestäni. Ainakin se Kolmikulmaan päätettävä linjahaara. Muutenkin Kamppi voitaisiin soveltaa uusiin Vihdintien, Hämeenlinnantien, Tuusulantien ja Lahdentien pikaratikoiden tarpeisiin. Puolet terminaalista siis busseille ja toinen puoli pikaratikoille
 
Voisi siirtää ihan hyvin Kamppiin mielestäni. Ainakin se Kolmikulmaan päätettävä linjahaara. Muutenkin Kamppi voitaisiin soveltaa uusiin Vihdintien, Hämeenlinnantien, Tuusulantien ja Lahdentien pikaratikoiden tarpeisiin. Puolet terminaalista siis busseille ja toinen puoli pikaratikoille

Herää vain kysymys, että MISTÄ ihmeestä sporat ängetään sisään terminaaliin. Ai niin se turha Baana voidaan purkaa ja vetää sitä pitikin kiskot läheas oikeassa tasossa Kampin keskukseen.
 
Ensiapu liikenneongelmaan olisi Eteläisen Rautatiekadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi. Jaakonkadulta voinee kääntyä samaan aikaan itään kun idästä kääntyisi Jaakonkadulle, mahdollisesti jotain esteitä risteyksestä täytyisi poistaa? Pohjoinen rautatiekatu tulisi parkkipaikat poistamalla 2-suuntaiseksi nelikaistakaduksi autoliikenteelle. Tarvittava tontti- ja parkkiliikenne hoituisi nykyisten poikkisiltojen kautta.

Eduskuntatalon kohdalla Pohjoisella Rautatiekadulla länteen olisi vain bussikaista. Tonttiliikenne Eduskuntakadulle voitaisiin sallia, mutta niin, että on pakko kääntyä sinne. Eli ei läpiajoliikennettä länteen Pohjoiselle Rautatiekadulle. Autot pääsisivät kääntymään Pohjoiselle Rautatiekadulle idästä Arkadiankadulta ja Nervanderinkadun eteläpään voisi ehkä avata liikenteelle. Itään mennessä Eduskuntatalon kohdalla luonnollisesti uloin kaista olisi bussikaista. Näillä järjestelyillä ja jatkamalla bussikaistat manskulla Pohjoisen Rautatiekadun risteykseen saataisiin sujuvampi kulku molempiin Kampin terminaaleihin. Järjestelyt olisi varsin helppo myös toteuttaa.
 
Herää vain kysymys, miksi tämä muka olisi matkustajalle yhtään helpompi tai parempi vaihtoehto kuin nykysysteemi. Itse en ainakaan olisi innokas raahaamaan matkalaukkua rautatieasemalta Kamppiin, kun nyt pääsen ratikalla aseman ovelta terminaaliin. Jätkäsaaren asukkaille myös kummallinen lisäkierros.
Sanoinko asian jotenkin epäselvästi? Kamppi-idea on vaihtoehto terminaalin käytölle. Vaihtoehto ei tarkoita nykyisen palvelun poistumista, vaan sitä, että asiakas niin halutessaan voisi käyttää sitä. Jos taas haluaa hoitaa lähtöselvitykset ja todennäköisesti mukaan kuvioihin ainakin jossain muodossa tulevat turvatarkastuksetkin terminaalissa, se käy ihan yhtä hyvin.
 
Jotkuthan on ehdottanu että siitä tehtäisiin liiketiloja, mutta ei niille varmaan käyttäjiä olisi koska bussit eivät toisi matkustajia, joille kampin kauppakeskuksen olemassaolo on perustunut.

Kauppakeskusfirmat tuntuvat edelleen kilpailevan koolla. Redi ja Tripla ovat molemmat ilmeisesti Kamppia suurempia ja molempien liiketilaneliöitä lisättiin suunnittelun aikana. Kuten ketjussa todettiin, Elielinaukiollekin suunnitellaan lisää samaa. Ja Espoon suunnan matkustajathan edelleen kulkevat Kampin kautta muutoksen jälkeenkin, metrolla. Osa tietysti metrojunalla läpi, osa käyttää asemaa. Luulen, että liiketiloille olisi kyllä ottajia (vaikka en itse kaipaakaan yhtään lisää maanalaisia päivittäistavarakauppoja, Kamppiin, Elielinaukiolle tai minnekään muuallekaan).
 
Herää vain kysymys, että MISTÄ ihmeestä sporat ängetään sisään terminaaliin. Ai niin se turha Baana voidaan purkaa ja vetää sitä pitikin kiskot läheas oikeassa tasossa Kampin keskukseen.

Rauhotus nyt :D Arkadiankadulla on nykyäänkin kiskot, josta on lyhyt matka Jaakonkadun sisäänkäynnille, jonne voisi johtaa RAUTATIENKATUJA pitkin ratikat. Baanaan ei siis tarttisi koskea ollenkaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:44 ----------

Kauppakeskusfirmat tuntuvat edelleen kilpailevan koolla. Redi ja Tripla ovat molemmat ilmeisesti Kamppia suurempia ja molempien liiketilaneliöitä lisättiin suunnittelun aikana. Kuten ketjussa todettiin, Elielinaukiollekin suunnitellaan lisää samaa. Ja Espoon suunnan matkustajathan edelleen kulkevat Kampin kautta muutoksen jälkeenkin, metrolla. Osa tietysti metrojunalla läpi, osa käyttää asemaa. Luulen, että liiketiloille olisi kyllä ottajia (vaikka en itse kaipaakaan yhtään lisää maanalaisia päivittäistavarakauppoja, Kamppiin, Elielinaukiolle tai minnekään muuallekaan).

Näinhän se on. Hauskinta Suomessa muihin maihin verrattuna on se, että joka ikiseen ostoskeskukseen tulee tismalleen samanlaiset kaupat ja samanlainen pohja kuin siinä muutaman kilometrin päässä olevassa. Redihän vissiin aikoo tuoda uusia brändeja suomeen mutta saa nähdä. Suurinosa Kampin metroasemaa käyttävistä ei kävele nykyisen bussiterminaalin ohi Sähkötalolle päin vaan menee esim. Narinkalle, niin eiköhän ne kaupat siinä terminaalin edessä kuole aika nopeasti. Itse tykkään henkilökohtaisesti Helsingin maanalaisista tiloista, koska niitä ei ole kaikkialla. Vähän offtopic mutta voisi hyvin laajentaa sitä maanalaista keskustaa, vähän kuin Montrealin Souterrain-alue joka vetää joka vuosi miljoonia kävijöitä ja turisteja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse tykkään henkilökohtaisesti Helsingin maanalaisista tiloista, koska niitä ei ole kaikkialla.

Ai. Mun mielestä ne ovat aika kaukana miellyttävistä, lähinnä ankeasta valaistuksesta ja tilakokemuksesta johtuen. Asematunneli on aikansa lapsi ja kasvojenkohotuksen tarpeessa. Myös uudemmat yhteydet Kampin keskukseen ovat melkoisen proosallisia putkia. Maanalaista rakentamista voisi kannataakin, jos arkkitehtuuriin oikeasti panostettaisiin ja tehtäisiin oikeasti anteliaan kokoisia tiloja, joissa kulkija ei koe itseään johonkin ränniin tungetuksi. Elielinaukion suunnitelmat eivät näytä tässä suhteessa yhtään lupaavilta.

Itseäni häiritsee jonkin verran maan alle kaivautuminen ylipäätään senkin takia, että Helsinki on kuitenkin suhteellisen harvaan rakennettu kaupunki ja tilaa pinnalla päivänvalossa on useimmissa paikoissa riittämiin. Esim. Musiikkitalon kompromissien kompromissiratkaisu, jossa pienemmät konserttisalit lämpiöineen pistettiin maan alle, on minusta ihan älyvapaa siihen nähden, miten paljon tilaa ja millaiset näkymät Töölönlahdella on. Kaava ratkaistiin samassa yhteydessä kuin radan varren uudet toimistotalot. Jos joku joutaa maan alle, niin mun puolesta vaikka KPMG:n tilintarkastajat.
 
Haakoninlahden linjaa aijotaan ajaa yksisuuntaisilla vaunuilla eli todennäköisesti 27 metrin Artic:lla Tämä tarkoittaa, että Jaakonkadulta pitäisi pystyä kääntymään ympäri siten että raitiovaunun oikea puoli on kauppakeskuksen suuntaan ja vielä päästä kääntymään takaisin Jaakonkadulle. Aika tiukkaa tekee kyllä. Jos Linjasta tekee heilurin muualle voi tosiaan päästä helpommalla, mutta silloinkin saadaan parempi saavutettavuus jättämällä pysäkki maan pinnalle, kun Metroon vaihto käy paremmin ainakin Laajasalosta päin Hakaniemessä tai yhtä hyvin Kampin metroaseman vanhalta sisäänkäynniltä jos tullaan muualta.

Olen yleisestikin sitä mieltä, että Ratikoiden kuuluisi toimi heilurilinjoina. Jos yhteydet on hoidettu oikein ja näyttää siltä, että luotettavuutta ollaan parantamassa kovastikkin, niin ei tarvita isoja terminaaleja, joissa voidaan pitää liikennnevälineitä ajantasauksessa, kuten bussien kanssa.


Jos palataan toimenpiteisiin, jotka voidaan toteuttaa vaikka huomenna: Toistan samaa mitä olen aikaisemminkin tässä ketjussa maininnut eli osa seutulinjoista ja Länsi-Helsingin sisäisistä palvelevat alueita, joista pääsee Lähijunilla huomattavasti nopeammin Elielinaukiolle. Näiden linjojen kääntäminen Kamppiin joko töölön tullilta tai Rautatiekatuja pitkin parantaisi kyseisten alueiden palvelutasoa.
Näitä ovat 43, 217, 218, 235, ja joko 411 tai 436, jotka ovat siis Etelä-Kaivokselan ainoa suora vaihdoton yhteys Rautatientorille. Aikaisemmin olen myös esittänyt 421:sta, mutta tämä onkin Pohjois-kaivokselan ainoa suora yhteys.

Toisaalta siirtäisin 42:sen takaisin Elielinaukiolle, koska se palvelee suorana yhteytenä Hämeenlinnantien vartta ja Maununnevaa, jos muut linjat siirtyvä Kamppiin.
 
Takaisin
Ylös