Liikenteen harvennus kesäisin

Liittynyt
22 Lokakuu 2008
Viestit
114
Meillä Tapiolassa kesäliikenne tai oikeastaan sen ylimitoitettu harvennus Länskäriä Stadiin kulkevilla reiteillä (puhun lähinnä omistani 106 ja 110) on jälleen kerran häirinnyt liikennöintiä niin, ettei koskaan tiedä, milloin auto tulee tai menee. Ja ruuhka-aikaan ollaan totta kai kuin sillit suolassa. Ilmiö on jokavuotinen, tilanne tasaantuu kun heinäkuun kesälomapiikku tulee.

Rahastahan tässä on kysymys, mutta koska palvelu on kesällä niin paljon huonompaa kuin talvikaudella, haluaisin minäkin alennusta seutulippuuni samassa suhteessa kuin vuoroja on harvennettu.

Vihainen bussimatkustaja ViviP
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV:n ja HKL:n kesäaikataulut/reitit 2009 ja muutokset

Kesäliikenteen vähennykset tuntuvat usein ylinitoitetuilta. Jos kunnat eivät olisi niin köyhiä, kesäliikenne voisi olla lähes samalla tasolla, kuin talvella, mutta keskikesällä kuten kesäisin nykyään. Mutta kun rahaa ei liikenteeseen riitä, olemme tässä idioottimaisessa tilanteessa.

Taskulaskinmiehet ovat päätelleet myös, että linjojen ajoajoista voi ottaa minuutin pari pois, "kun kesällä liikenne kulkee nopeammin". Tosiasiassa, kun vuoroja on vähemmän, ovat ne täydempiä, joten mm. pysäkkiajat ovat pidempiä. Eli jos talviaikataulua ei pystynyt noudattamaan, niin kesäaikataulua ei sitten sitäkään vähää. Esim. HKL:n kaavioissa linjalla 40 muutamalla sivulla on 19 minuutia aikaa! Joskus Mannerheinintien ruuhkissa 19 minuutissa ajaa Elieliltä Ruskeasuolle. Olisi joskus mukava laittaa aikataulujen laaitjat itse ajamaan suunnittelemiaan aikatauluja.:mad: Samalla he voisivat esitelmöidä matkustajille, kuinka taloudellisia kireät aikataulut ovat. Eikö olekin mukavaa, kun vuorot ovat myöhässä ja kuljettajat stressaantuneita?
 
Vs: YTV:n ja HKL:n kesäaikataulut/reitit 2009 ja muutokset

Niin, ei tilanne ole kuskille sen mukavampi kuin matkustajallekaan, päinvastoin, koska matkustaja harvemmin istuu bussissa ja vaihtaa linjaa koko työpäivänsä.
 
Periaatteessa ajoajat kyllä lyhyenevät. On ihan päivän selvää, että ihmisiä on vähemmän keskellä heinäkuuta kun vaikka syyskuussa. Myöskin talviaikatauluissa on (ainakin toivon mukaan) otettu huomioo talviset keliolosuhteet. Harvemmin kesällä sataa jäätävää tihkua tai lunta. Sikäli ajoaikojen lyhyentäminen on ihan perusteltua. Toisaalta ehjä vuorovälejä on liikaa pidennetty. Esimerkkinä tulee mieleen läheinen e22. Autoa ajetaan ruuhkassakin kahdella autolla, jolloin vuoroväliksi tulee pahimmillaan 50 minuuttia. B-vuoroissa yhdellä autolla mennään puolen tunnin välein, mutta ainoastaa yksi auto.
 
Vs: YTV:n ja HKL:n kesäaikataulut/reitit 2009 ja muutokset

Esim. HKL:n kaavioissa linjalla 40 muutamalla sivulla on 19 minuutia aikaa! Joskus Mannerheinintien ruuhkissa 19 minuutissa ajaa Elieliltä Ruskeasuolle.
Missä kohdalla noin tiukkaa on? Ainoa keino saada tilanne muuttumaan on se, että liikennöitsijä jaksaa sinnikkäästi kertoa tilaajalle ajoaikojen olevan liian tiukkoja. Jos ollaan vain hiljaa ja vielä pahempaa - yritetään ylinopeutta ajamalla selviytyä tilanteesta, ei mikään tietysti muutu. Mutta voiko todella jossain kohtaa linjalla 40 olla ajoaikaa vain 19 minuuttia?!?
 
Rahastahan tässä on kysymys, mutta koska palvelu on kesällä niin paljon huonompaa kuin talvikaudella, haluaisin minäkin alennusta seutulippuuni samassa suhteessa kuin vuoroja on harvennettu.
Johtuisiko vuorojen vähentäminen siitä että koulut ovat kesällä kiinni. Seutulipun hintaa luonnollisesti ei voida alentaa kesäksi jos matkustajia on kesällä vähemmän ja myös tuloja on vähemmän. Pääkaupunkiseudulla sentään alennukset ovat voimassa ympäri vuoden. Lappeenrannassa opiskelijahintaista kuukausi- tai sarjakorttia ei voi ladata kesällä.
 
Periaatteessa ajoajat kyllä lyhyenevät. On ihan päivän selvää, että ihmisiä on vähemmän keskellä heinäkuuta kun vaikka syyskuussa. Myöskin talviaikatauluissa on (ainakin toivon mukaan) otettu huomioo talviset keliolosuhteet. Harvemmin kesällä sataa jäätävää tihkua tai lunta. Sikäli ajoaikojen lyhyentäminen on ihan perusteltua.

Periaatteessa parempien keliolosuhteiden hyöty saadaan hyvin tapettua varsinkin Helsingin suunnilla tehtävien katutöiden ansiosta. Tästä nyt esimerkkinä hiljan tehdyt kiskotyöt (?) Manskun ja Reijolankadun risteyksessä, jonka ansiosta tässä muutamana aamuna töihin mennessä ulottui molempien kaupunkiin menevien kaistojen jono Kuusitien kohdille saakka, vielä jopa hieman ennen kymmentä aamupäivästä. Koululaisia ei kesäkuussa tietty enää liiku, mutta kyllä ennen Jussia tuntuu vilskettä ja vilinää riittävän.

Lintuvaaran suuntaan kulkee muitakin linjoja kuin e22, eikä päiväsaikaan muutenkaan näytä mikään matkustajamenestys olevan.
 
Vs: YTV:n ja HKL:n kesäaikataulut/reitit 2009 ja muutokset

Missä kohdalla noin tiukkaa on? Ainoa keino saada tilanne muuttumaan on se, että liikennöitsijä jaksaa sinnikkäästi kertoa tilaajalle ajoaikojen olevan liian tiukkoja. Jos ollaan vain hiljaa ja vielä pahempaa - yritetään ylinopeutta ajamalla selviytyä tilanteesta, ei mikään tietysti muutu. Mutta voiko todella jossain kohtaa linjalla 40 olla ajoaikaa vain 19 minuuttia?!?


Tämä tilanne oli talviaikataulujen aikaan, klo 5.45 lähdöllä Pohjois-Haagan asemalta saapumisajaksi Elielinaukiolle oli merkitty 6.04. Tosin auton seuraava lähtö oli vasta 6.20 Elielinaukiolta, saapuminen Pohjois-Haagan asemalle 6.39.
 
Ja näyttää olevan edelleen niin, että linjan 40 ensimmäinen lähtö Haagasta, vajaa kello 6, ajetaan pysäkkiaikataulujen mukaan n. 20 minuutissa Elielille. Ajoaikaa sivua kohden on kyllä varattu tuo 35 minuuttia (sunnuntaina 30 minuuttia); sellaisen ajan päässä on seuraava lähtö Elielinaukiolta.

Arjen ruuhkissa sivun suorittamiseen on aikaa varattu reippaat neljäkymmentä minuuttia. Muistaakseni linjan 40 kuormitukset eivät ylipäätään ruuhka-aikaan edes ole niin suuret kuin alkuillasta ja illalla. Kuljettajan kannalta tietty tilannetta huonontaa se, ettei Pohjois-Haagassa ole huussipalveluita, eivätkä PL:n kuljettajat (ainakaan keväällä 2008, kun kyselin) olleet oikeutettuja Elielinaukion parkkipaikan WC-tilojen käyttöön. Siispä pikajuoksua asematunneliin!

Mielenkiinnolla odotan tulevan kesän duuneja pääasiassa Mannerheimintien ympäristössä. Tilanne nyt Hakamäentien tunnelin avaamisen jälkeen näyttää positiiviselta, ainakaan edellisperjantain ruuhkassa ei seisova jono Hakamäentieltä asti yltänytkään enää Tilkanmäelle saakka. Yllättävän hyvin veti (henkilöauton ratista katsottuna)!
 
Tästä nyt esimerkkinä hiljan tehdyt kiskotyöt (?) Manskun ja Reijolankadun risteyksessä, jonka ansiosta tässä muutamana aamuna töihin mennessä ulottui molempien kaupunkiin menevien kaistojen jono Kuusitien kohdille saakka, vielä jopa hieman ennen kymmentä aamupäivästä.

Onko nuo kiskotyöt tuossa kohtaa koko aikataulukauden? Eipä tuollaisia voida oikein ottaa huomioon että "Mannerheimintien kiskotöiden aikaan aikataulut ovat erilaiset". On toki totta, että tuollaiset hidastavat liikennettä. Eräänä aamuna tulin Finskille Vallikadulta 50 minuuttia, mutta aikatauluja ei silti voida löysentää tuollaisen takia.

e22 kohdalla puhe oli ruuhkasta ei keskipäivästä, jolloin vuoroväli on 30 minuuttia. Ei siis sekoteta näitä keskenään.
 
Onko nuo kiskotyöt tuossa kohtaa koko aikataulukauden? Eipä tuollaisia voida oikein ottaa huomioon että "Mannerheimintien kiskotöiden aikaan aikataulut ovat erilaiset". On toki totta, että tuollaiset hidastavat liikennettä.

Ei tietenkään ole koko aikataulukauden töitä, mutta näitähän riittää pitkin ja poikin. Pointti nyt oli se, että kesän lomailijoiden tuomat hyödyt kompensoivat melko totaalisesti erilaiset poikkeustilanteet joita tuntuu riittävän. Sitä ei kai käy kenenkään kieltäminen, ettei kesä olisi tietöiden kulta-aikaa? Ja valitettavan usein ainakaan käyttämilläni linjoilla ei kesän ajoajat toteudu. Aluekohtaistahan tämä tietenkin ainakin jossain määrin on.

Länsiväylälle on taas laiteltu molempiin suuntiin tietyömerkkejä sekä 60km/h:n rajoituksia, mitälie alkavat siellä hommailemaan. Itse liikkuvassa työssä jo usean kesän verran voi kokemuksesta sanoa ettei varsinkaan ytimen alueelta ruuhkat katoa kesälläkään, jonkin verran ehkä helpottuvat. Länsiväylän siltatöiden aikaan, olikos se nyt toissa kesänä, saatiin kyllä läpi kesän oikein kunnon jonoja aikaan.

Ja tämä perustuu täysin omiin kokemuksiin sekä joukkoliikenteen käyttäjänä että työautolla ympäri pk-seutua ajelevana duunarina.
 
Vs: YTV:n ja HKL:n kesäaikataulut/reitit 2009 ja muutokset

Tämä tilanne oli talviaikataulujen aikaan, klo 5.45 lähdöllä Pohjois-Haagan asemalta saapumisajaksi Elielinaukiolle oli merkitty 6.04. Tosin auton seuraava lähtö oli vasta 6.20 Elielinaukiolta, saapuminen Pohjois-Haagan asemalle 6.39.
No sehän nyt on ihan sama mitä pysäkkiaikatauluissa ennustetaan saapumisajaksi, seuraava lähtö kuitenkin ratkaisee. Sitähän minäkin, ettei siellä mitään 19 minuutin sivuja voi olla.
 
Takaisin
Ylös