Helsinki haluaa bussikaistat ympärivuorokautisiksi

Liittynyt
16 Joulukuu 2006
Viestit
70
Tämän perjantain 12.6.2009 HBL kertoo helsingin haluavan bussikaistat ympärivuorokautisiksi. Kaistaa kaupungissa on n. 50 km.

Mielestäni tämä on oikein kannatettava ajatus sen selkiyttäessä kaistojen käyttöä ja helpottaessa niiden valvontaa.

Hirmuinen älämölö nousee tietysti taas vannoutuneissa yksityisautoilijoissa joitten ainoa oikea vasta-argumentti on ettei yöaikaan bussit kulje ja kaistat olisivat tyhjiä.

Tähän voi vastata ettei yöaikaan muutakaan liikennettä ole liiaksi ja ne vähät kulkijat mahtuvat oikein hyvin muulle liikenteelle tarkoitetuille ajoratojen osille.
 
Asia oli eilen esillä kaupunkisuunnittelulautakunnassa, mutta jätettiin pöydälle 13.8. kokoukseen.
 
Asia oli eilen esillä kaupunkisuunnittelulautakunnassa, mutta jätettiin pöydälle 13.8. kokoukseen.

Kappas, nukutaan nyt ensin 60 yön yli. Saapa vaan nähdä, käykö sitten kuten Turussa, jossa kun viimein oli herätty siihen todellisuuteen, ettei keskikaupungilla tarvitse (tai edes pidä) ajaa 50 km/h, kaadettiin esitys alhaisemmista nopeusrajoituksista vedoten lähinnä näennäisperusteluihin (kaikki aika menee nopeusmittarin kyttäämiseen jne.).

Liikennesuunnittelupäällikön esityslistalta löytyy nyt sitten ensimmäinen ympärivuorokautinen bussikaista keskusta-alueelle, kun Runeberginkadun väli Kampin suuntaan Caloniuksenkadulta Arkadiankadulle merkitään vasemman kaistansa osalta bussikaistaksi 1.10-30.4. väliseksi ajaksi kokoaikaisesti. 1.5.-30.9. välisenä aikana (Temppeliaukion kirkon pysäköinnin takia?) bussikaista on käytössä ma-pe 9-18 ja la 9-15.

Itseäni nyt hiukkaisen hämää tuo kaistan merkitsemisen logiikka. Ongelmanahan on, bussien siirryttyä kulkusuunnassa Kamppiin kulkemaan Arkadiankatua, että Runeberginkadun mäkeä alas Caloniuksenkadun risteykseen vasenta kaistaa tullut henkilöauto joutuu risteyksen jälkeen vaihtamaan Runeberginkadulla oikeanpuoleiselle kaistalle ja bussi taas päinvastoin. Paljon mielenkiintoisia liikennetilanteita odotettavissa!

Plussana tuossa vasemman kaistan merkitsemisessä bussikaistaksi on toki se, ettei bussin tarvitse väistellä oikealle kääntyviä. Vielä kun muistaisivat oikealle kääntyvää autoa väistävät henkilöautoilijat vilkaista takavasemmalle kuolleeseen kulmaan ennen puikahtamistaan bussikaistalle...



EDIT: Bussikaista poistetaan siis kokonaan väliltä Caloniuksenkatu-Sammonkatu. Välillä Sammonkatu-Lutherinkatu merkitään vasemmanpuoleinen kaista bussikaistaksi edellä mainituin rajoituksin sekä välillä Lutherinkatu-Arkadiankatu merkitään vasemmanpuoleinen kaista bussikaistaksi ollen voimassa jatkuvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Kesän mittaisen mietintätauon jälkeen kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi asian äänin 7 - 2.
 
Kesän mittaisen mietintätauon jälkeen kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi asian äänin 7 - 2.

Mutta eikös tuo äänestys tapahtunut vastaan sitä ehdotusta, että bussikaistat olisivat voimassa 6-20 ja la 9-20? Sehän oli aika järjetön ehdotus. Alkuperäinen tarkoitushan oli nimenomaan parantaa bussikaistojen selkeyttä sillä, että ne ovat aina voimassa. Tuo ehdotus olisi aiheuttanut sen, että bussikaistat eivät olisi voimassa silloin, kun henkilöautot eivät niitä oikeasti pätkääkään tarvitse.
 
välillä Lutherinkatu-Arkadiankatu merkitään vasemmanpuoleinen kaista bussikaistaksi ollen voimassa jatkuvasti.

Vasemman kaistan muuttumista bussikaistaksi Lutherinkadun jälkeen autoilijat eivät hevin huomaa. Itse asiassa monet eivät edes tajua, että kaista on vain vasemmalle Arkadiankadulle kääntymistä varten ja suoraan jatkaakseen pitäisi siirtyä oikeanpuoleiselle kaistalle. Päivittäin näkee kuinka autoja ajaa vasenta kaistaa pitkin suoraan kohti Kamppia, jolloin vaarana on yhteentörmäys oikeaa kaistaa käyttävien kanssa. Töötit soivat tässä usein. Muistaakseni risteyksestä puuttuvatkin pakollista ajosuuntaa osoittavat määräysmerkit, paikalla on vain kaistamaalaukset ja vasemmalle kääntymisen kieltävä liikennemerkki lisäkilpineen.

Tuo ehdotus olisi aiheuttanut sen, että bussikaistat eivät olisi voimassa silloin, kun henkilöautot eivät niitä oikeasti pätkääkään tarvitse.

Asia pätee myös toisinpäin, linja-autot eivät tarvitse pätkääkään bussikaistoja yöaikaan.
 
Asia pätee myös toisinpäin, linja-autot eivät tarvitse pätkääkään bussikaistoja yöaikaan.

Toki, mutta koko tuon vaihdoksen pointti oli selkiyttää tilannetta sillä, että kaistat ovat voimassa aina. Se tavoite olisi täysin jäänyt saavuttamatta, jos kaistat eivät olisi voimassa 20-06. Joten vastaesitys oli järjetön, koska sillä olisi hukattu koko vaihdoksen idea, saavuttamatta yhtään mitään lisähyötyä henkilöautoille verrattuna ympärivuorokautiseen voimassaoloon.
 
Toki, mutta koko tuon vaihdoksen pointti oli selkiyttää tilannetta sillä, että kaistat ovat voimassa aina.

Pientä epäselvyyttä saattaa tosin aiheuttaa yhä se, että paketti- ja kuorma-autot saavat käyttää pääväylien bussikaistaa ruuhka-aikojen ulkopuolella toisin kuin esim. Pitäjänmäen ja Pihlajamäen ympärivuorokautisilla bussikaistoilla. Raitioliikenteen kannalta tämä on toki hyvä juttu, sillä leveäpeiliset kuorma-autot heti ratikkakaistan vierellä aiheuttavat ohitusvaikeuksia raitiovaunuille.
 
Takaisin
Ylös