15.6.2009 junalakkoa korvaava bussiliikenne

On vaikea spekuloida henkilöautoliikenteen ja bussimatkustajien määrän kasvua työnseisauksen vuoksi, sillä kyseessä on kuitenkin jo kesäkuu ja moni on kesälomallaan. Jos tämä olisi ajoittunut juhannuksen jälkeen tai heinäkuulle, olisi haitta todennäköisesti tätäkin pienempi. Eli vaikea vielä tässä vaiheessa sanoa kuinka hyvin korvaava liikenne tulee toimimaan.

Jos nyt oletetaan, että ruuhkaa tulee olemaan vähintään kuten tavallisena talviarkena, niin näkisin eritoten linjat 205X, 212X ja 213X hyvin helposti haavoittuvina. Eritoten illemmalla kun Areenalla on Metallican keikka, ei ajankohta Hakamäentielle liikennöinnille voisi olla huonompi. Jos jossain tulee maanantaina olemaan ongelmia, niin se on em. ekstralinjojen aikataulu. 212X ja 213X 60 min kierrosajalla tulee olemaan mahdotonta pysyä mitenkään aikataulussa. Esim. pelkkä Espoon keskus-Munkkiniemi tulee jo kestämään 25-30 min, niin autot eivät millään voi olla ajallan takaisin Espoossa. Tosin kun näiden linjojen aikatauluja ei ole vielä julkistettu, niin kukaan ei voi syyttää, että vuoro olisi myöhässä. Siitä huolimatta korvaavan yhteyden luotettavuus tulisi olla parempi. Linjalla 205X tilanne ei ole yhtään sen parempi.

999-linjoista 999A ja 999B menevät kiitettävän suoraan ja isoja väyliä, joilla on kohtuulliset joukkoliikennejärjestelyt. Ainoastaan 999C:n kohdalla olisin kyllä kaivannut vaihtoehtoista reititystä 999B:hen nähden ajan säästämiseksi. Eli linjan olisi voinut johtaa Lahdenväylältä Kehä I:n kautta Itäkeskukseen, jossa vaihto metroon. Linja olisi lyhentynyt ja siitä olisi ollut hyvä säännöllinen vaihtoyhteys keskustaan. Joka tapauksessa siinä olisi ollut vaihto, joka nyt tulee Hakaniemessä Itäkeskuksen sijaan.

Yksi ongelma tulee myös olemaan Keravan ja Kirkkonummen palvelut. Kirkkonummen osalta Pohjolan Liikenne ei ole tiedottanut mistään poikkeusjärjestelyistä, eli kesäaikatauluilla yhteydet Helsinkiin tulevat olevaan hyvin nihkeät. Lisäkaluston määrä jää vain arvaukseksi. Juna on kuitenkin sen verran merkittävä kulkuneuvo K:nummen ja H:gin välillä, että voi tehdä tiukkaa busseissa. Keravan suunnalle tulee onneksi kaksi lisälinjaa, koska vakituinen linjaliikenne on eritoten kesäkautena hyvin suppeaa. Mitä noita aikatauluja katselin, niin eritoten illemmalla tulee olemaan todella nihkeeä Keravalle meneminen.
 
Tosiaan Kirkkonummelle ei ole mitään extra-linjoja. Ehkäpä PL järjestää sitten lisää kalustoa. Se on kuitenkin tosi asia, että kuten Rasbelin mainitsi, niin Kirkkonummen liikenteestä merkittävä osa on junaliikennettä. Saapi nähdä. Muuten nuo poikkeusjärjestelyt on mielestäni hoidettu ihan ainakin paperilla ihan hyvin. Huominen sitten käyttää kuinka asia on käytännössä. Nyt tämä lakko tosin ei osunut niin pahaan paikkaan. Jos lakko olisi pistetty vaikkapa kuukausi sitten olisi sen vaikutus vieläkin suurempi.
 
Tosiaan Kirkkonummelle ei ole mitään extra-linjoja. Ehkäpä PL järjestää sitten lisää kalustoa.

Kyllä Pohjolan Liikenne omilla nettisivuillaan lupailee lisäbusseja Kirkkonummen-liikenteeseen. Varsinaisia lisävuorojahan ei linjaliikennelupaliikenteeseen noin vain voi perustaa, vaan lisäliikenne on hoidettava luvissa mainittujen vuorojen lisäautoilla. Toisaalta YTV:kään ei voi perustaa lisälinjoja Kirkkonummelta Helsinkiin, koska nämä vuorot taas loukkaisivat PL:n lupaliikennettä.

Rasbelin sanoi:
Mitä noita aikatauluja katselin, niin eritoten illemmalla tulee olemaan todella nihkeeä Keravalle meneminen.

Keravalle liikennöidään linjojen 633 ja 738 normaalien vuorojen lisäksi lisäliikennettä linjalla 633X (myöhäisvuorot 633K:na) klo 5 - 24 ja linjalla 738X klo 6 - 21. Ruuhkan ulkopuolella Keravalta Helsingin kantakaupunkiin on bussiyhteys noin vartin välein, ruuhkassa noin 10 min välein.
 
Hei osaisiko teistä joku kertoa että pysähtyykö tuo 999C Puistolassa? Reittikarttaan on kyllä merkattu että se ajaa Puistolan aseman kautta, mutta pysäkit vain Vantaan puolelle?
 
Hei osaisiko teistä joku kertoa että pysähtyykö tuo 999C Puistolassa? Reittikarttaan on kyllä merkattu että se ajaa Puistolan aseman kautta, mutta pysäkit vain Vantaan puolelle?

Pysähtyy kaikilla pysäkeillä, eli ml. Puistola. Siksi toiseksi se Puistolahan lukee linjakuvauksessa. ;)
 
Onko tietoa mikä liikennöitsijä ajaa mitäkin näistä poikkeuslinjoista?

Vain varmat tiedot:

212X, 213X - Westendin Linja
999A - Westendin Linja, Åbergin Linja

HelB ja Concordia ajavat varsin kirjavasti, enkä tiedä miten niiden taakka jakautuu.
 
Omia havaintoja aamulta:

205X:
PL #825, #859

231X:
CBF #40, #150

452X:
HelB #53

453X:
HelB #47

738X:
VT #168

999A:
CBF #22, #643, #644
WL #13, #96
ÅL #2
PL #723, #726

999B:
CBF #328, #372

999C:
VT #523, #538 (kilvissä 999A)
 
Viimeksi muokattu:
Onko havaintoja, miten matkustajat löysivät poikkeuslinjoille? Itse näin Tikkurilassa kaksi linjan 999 autoa n.klo 8.15 menossa Helsingin suuntaan ja molemmat lähes tyhjiä! Oma kokemukseni on se, että ihmiset löytävät huonosti poikkeuslinjoille. Ajoin 3-4 vuotta sitten PL:llä linjaa H99 ja todella vähän oli matkustajia.
 
Linjassa 231X ei yhtään matkustajaa helsinkiä päin klo 14.40... Ja linjalla oli PL:n uudempi Volvo 8700LE jossa linjakilvessä luki Pohjolan liikenne, ja A4 paperilapulla 231X.
 
Onko havaintoja, miten matkustajat löysivät poikkeuslinjoille? Itse näin Tikkurilassa kaksi linjan 999 autoa n.klo 8.15 menossa Helsingin suuntaan ja molemmat lähes tyhjiä! Oma kokemukseni on se, että ihmiset löytävät huonosti poikkeuslinjoille. Ajoin 3-4 vuotta sitten PL:llä linjaa H99 ja todella vähän oli matkustajia.

Huonosti. Puhuin vaimon kanssa, joka löysi itsensä aamulla Tikkurilaan 76A + 999C:llä kun minä neuvoin ja illalla takaisin. Muuten tuskin olisi keksinyt. Kuskit oli mukavia, reitti vaihdollisenakin kuulemma paljon junaa kätevämpi Malmilta. (Mikä siinä maksaa ettei sen Ala-Tikkurilan kautta saada mitään linjaa?) Mutta sitten taas toisaalta:
- Puistolassa ei ollut mitään opastetta millä pysäkillä se pysähtyy, 76:n kuski nyt arvasi saman kuin minä eli se 73:n pysäkki eikä 75/76 päättäri.
- Tikkurilassa ei kuulemma juuri mitään opasteita. Linjoina oli kilvillä 999B, C ja ABC (?). Paikan päältä löytyi kuulemma ilmeisesti B-linjalle kartta, jossa oli piirretty tarkkaan mihin linjat pysähtyvät Hakaniemessä, muttei reittiä...
- Kuski (neljän-viiden aikoihin) kertoi vaimolle, että kiva kun on matkustajia, oli kuulemma juuri ajanut kaksi tyhjää vuoroa.

Eli ei tämä nyt tainnut ihan putkeen mennä. Ilmeisesti tuli vähän kiire.
 
Takaisin
Ylös