15.6.2009 junalakkoa korvaava bussiliikenne

Oli hauskaa nähdä paljon poikkeavaa kalustoa liikkeellä...siis sitten kun pääsi liikenteeseen :icon_frown:. Ainakin Keravalla seitsemän kieppeillä aamulla tilanne oli itäpuolella mahdoton. 738:n vakiovuorot ei tyhjentäneetkään länsipuolen liityntämatkustajia asemalla (josta olisi lähtenyt 738X), vaan jatkoivat täytenä itään. Ahjossa oli jo mahdotonta päästä bussiin, tuulilasikuorma ja dösät ajaa ohi. Kun sitten yhdeksän jälkeen vaivautui pysäkille, oli vakio-738 suht täysi, mutta sisään sentään jo mahtui.

Siis: ajatus oli teoriassa hieno, mutta lisäliikenteen ja vakioliikenteen erilaiset vuorovälit sotki hienon kuvion. Kun lisävuoro lähti asemalta juuri ennen kuin vakio saapui, ei kukaan jää vakiosta pois. Tätä ei voi hoitaa muulla tavalla kuin aikataulut porrastamalla (joka olisi vain junan korviketta käyttävälle turha odotus), tai ymmärtämällä laittaa lisäliikenne sinne missä sitä tarvitaan, eli läntiselle/itäiselle vakioreitille lisävuoroja.

Ilmeisesti kuitenkin X-vuoroillakin matkustajia riitti. 9:40 aikoihin lahden motarilla näkyi Veolian Doggiraato hajonneena. Myös Concordialla oli vain bongareille kelpaavaa kalustoa koillisen suunnalla liikkeellä. Linjatunnuksissa näkyi ihan mitä sattuu, eihän vanhoissa näytöissä mitään C-kirjaimia taida edes olla.
 
Espoon suunnalla varsin tyhjiä tuntui olevan ainakin 999A:n autot. Päätepysäkkinä Ruoholahti ei toiminut ja se oli huonossa paikassa sivussa. Luultavasti matkustajia olisi ollut enemmän jos linja oltaisiin tungettu (jonnekkin) Kampin terminaalissa. Esim. 231X kulki ruuhkassa ilmeisen hyvin täytetettynä, kun päätepysäkit olivat loogisia. Ilmeisesti myös 205X:llä jonkun verran väkeä oli. Mutta tuo 999A oli kyllä aivan tyhjänä. Eräskin foorumin jäsen (tulkoon itse julki, jos haluaa :) ) ajoi Wessun wiima-nivelellä käytännössä yhden matkustajan kanssa, kun harrastelija lasketaan pois.. :) Mutta tarjontaa oli kuitenkin ainakin riittävästi, aika paljon liikaakin. Mielestäni tuon 999A:n ainakin olisi voinut jättää pois ja vetää 231X 10 minuutin välein vaikka tupla-autoilla koko päivän.
 
Tyhjää tosiaan oli 999A:lla. Aamulla nivelellä ajetussa 8:30 lähdössä Leppävaarasta oli meitä matkustajia kolme. Iltapäivällä Ruoholahdesta 16:50 lähtenyt vuoro taas tarjosi henkilökohtaista palvelua allekirjoittaneelle.

Ruoholahden päätepysäkkinä toiminut pysäkki (1013 Länsiväylä) oli sikäli hyvä valinta, että se ei olisi ollut niin altis mahdollisille ruuhkille kuin monet sen vaihtoehdoista. Poikkeuslinjaviestinnässä olisi vain ollut hyvä kertoa matkustajille miten 999A liittyy Helsingin keskustaan matkustamiseen. Ruoholahdessa metroasemalle on kuitenkin vain parinsadan metrin matka ja bussillakin pääsee kadun vastakkaiselta puolelta.

Leppävaarasta Helsingin keskustaan olisi tänään varmaan päässyt nopeiten juuri Ruoholahden kautta. Tuo mainittu 16:50 Ruoholahdesta lähtenyt linjan 999A vuoro oli Leppävaaran asemalla 17:04. Oma työmatkani kesti kävelyineen tänään aika tarkalleen puolet normaalikestostaan.
 
Espoon suunnalla varsin tyhjiä tuntui olevan ainakin 999A:n autot. Päätepysäkkinä Ruoholahti ei toiminut ja se oli huonossa paikassa sivussa. Luultavasti matkustajia olisi ollut enemmän jos linja oltaisiin tungettu (jonnekkin) Kampin terminaalissa.

Varsin tyhjää oli myös aikoinaan linjalla 132S, jonka päätepysäkki oli Itämerenkadulla metroaseman edessä. Varsinkin Ruoholahdesta lähdettäessä linjaa ei löydetty, vaikka tottumisaikaa oli vuosi. Mutta mukavaa, että järjestetään välillä joukkoliikennettä, jonka löytävät vain harrastelijat.
 
Mie ajelin myöhäisen työvuoron 999B:tä ja suurimman kuorman saattoi laskea yhden käden sormilla... Parilla viimeisellä kierroksella ei ollut enää ketään! Helppoa työtähän tuo oli siirrellä teliautoa ilman kuormaa edestakaisin. :)
 
Tuo 9603 oli ihan mukava kyyti (Tuusulantie, ilmeisesti 999B), vaikkakin natiseva. Mielenkiintoista tuossa kulkuvälineessä oli lattian voimakas muotoilu, josta puuttuu moottoritilan porras City U-tyyliin. (Onko se L vai U? Scania kuitenkin.) Matkustajiakin oli lähes kymmenen, tosin kukaan ei tajunnut tulla kyytiin Tikkurilan jälkeen...

Kummallista oli reitti Hakaniemen torin taakse. Olisin odottanut kunniakierrosta torin ympäri, vähemmän kävelyä vaihtoihin eikä olisi tarvinnut mennä ninjana Hämeentien yli liikennevaloissa, joissa kohdataan risteävää liikennettä, sillä omaa kääntyvien kaistaa tahi liikennevaloa ei ole.
 
Kummallista oli reitti Hakaniemen torin taakse. Olisin odottanut kunniakierrosta torin ympäri, vähemmän kävelyä vaihtoihin eikä olisi tarvinnut mennä ninjana Hämeentien yli liikennevaloissa, joissa kohdataan risteävää liikennettä, sillä omaa kääntyvien kaistaa tahi liikennevaloa ei ole.
Voi kauheaa miten valtava kävelymatka! Jatkossa YTV:n pitänee järjestää pysäkille sähköpyörätuoleja niille, jotka eivät muutamaa kymmentä metriä viitsi/jaksa kävellä! :)
Toisekseen kauppahallin nurkalta torille kääntyvät h73 ja 516 ihan normaalistikin eikä siinä mitään ongelmaa ole.
 
Linjassa 231X ei yhtään matkustajaa helsinkiä päin klo 14.40... Ja linjalla oli PL:n uudempi Volvo 8700LE jossa linjakilvessä luki Pohjolan liikenne, ja A4 paperilapulla 231X.

Stadista Espooseen päin kyseisellä linjalla oli itse mukaanlaskettuna 3matkustajaa. Tuota kellonaikaa aikaisemmin kylläkin.
 
Stadista Espooseen päin kyseisellä linjalla oli itse mukaanlaskettuna 3matkustajaa. Tuota kellonaikaa aikaisemmin kylläkin.

Jepp, huomasin myös että PL ja Cbf ajoivat samalla vuorolla n. klo 17, ja PL oli ihan tyhjä mutta Cbf:n mercedes citaro oli ihan täynnä.;)
 
Jepp, huomasin myös että PL ja Cbf ajoivat samalla vuorolla n. klo 17, ja PL oli ihan tyhjä mutta Cbf:n mercedes citaro oli ihan täynnä.;)

Tuo Citaro on sen verran pieni, että ei siinä kauheasti tarvitse ihmisiä olla kun alkaa täyttä olemaan...
 
Takaisin
Ylös