Mysteeri nimeltä 76A/B

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
On tullut viime aikoina jonkun verran käytettyä, osaisiko joku kertoa mikä tämän linjan historia on? Se on minusta kovin omituinen.

Minua tympii se että jos haluaisin Ala-Malmilta kotiin niin se seisoo viisi minuuttia Malmin asemalla. Tähän liittyen, niin miten on päädytty tällaiseen liikennöintijärjestelyyn, otetaan 76A eli vastapäivään:
- Bussi tulee Malmilta Tapulikaupunkiin
- Se seisoo n. 5 - 6 minuuttia päättärillä
- Ajetaan Puistolan kautta Malmille (asema), aikataulun mukaan 14 minuuttia
- Seistään toisella päättärillä n. 7 minuuttia
- Ajetaan Tapanilan kautta takaisin Tapulikaupunkiin, aikataulun mukaan 9 minuuttia

Eli jos olen oikein ymmärtänyt, niin kyseessä on siis kiertolinja jonka kiertoaika 5 + 14 + 7 +9 = 35 minuuttia ja tästä ajasta se seisoo kolmanneksen (12 min) päättärillä? Eikö sitä voisi synkata vaikka osan lähdöistä K-junaan?
 
Viimeksi muokattu:
Linjat perustettiin aikoinaan lähiliikenteen liityntälinjoiksi, mutta niiden aikataulutus on ollut vaina vähän niin ja näin.
 
Minua tympii se että jos haluaisin Ala-Malmilta kotiin niin se seisoo viisi minuuttia Malmin asemalla. Tähän liittyen, niin miten on päädytty tällaiseen liikennöintijärjestelyyn, otetaan 76A eli vastapäivään:
- Bussi tulee Malmilta Tapulikaupunkiin
- Se seisoo n. 5 - 6 minuuttia päättärillä
- Ajetaan Puistolan kautta Malmille (asema), aikataulun mukaan 14 minuuttia
- Seistään toisella päättärillä n. 7 minuuttia
- Ajetaan Tapanilan kautta takaisin Tapulikaupunkiin, aikataulun mukaan 9 minuuttia

Eli jos olen oikein ymmärtänyt, niin kyseessä on siis kiertolinja jonka kiertoaika 5 + 14 + 7 +9 = 35 minuuttia ja tästä ajasta se seisoo kolmanneksen (12 min) päättärillä? Eikö sitä voisi synkata vaikka osan lähdöistä K-junaan?

Linjojen 76A ja 76B tärkein funktio on tosiaan toimia liityntälinjana kaupunkiradan junille/-lta Malmilla ja Puistolassa. Siinä sivussa ne sitten tarjoavat myös ohi Malmin tai Puistolan kulkevia vaihdottomia yhteyksiä, mutta junayhteyksien takia terminaaleihin jää seisontaa. Rengaslinjalla myös kulkettajien tauot on pakko pitää reitin varrella.

Katselin mielenkiinnosta linjan 76A aikataulua arkena keskipäivällä ja junayhteyksiä vastaavana aikana. Ei tuo nyt niin huonolta näyttänyt:

I-juna saapuu Helsingistä Malmille minuutilla 04 ja K-juna Keravalta minuutilla 05. 76A lähtee Malmin terminaalista minuutilla 08.

Malmilta 08 lähtenyt 76A saapuu Puistolaan noin minuutilla 18. K-juna Helsinkiin lähtee minuutilla 22 ja I-juna Tikkurilaan minuutilla 28. 76A jatkaa matkaansa minuutilla 27, joten siihen voi vaihtaa Keravalta 22 yli saapuneesta K-junasta. Etelästä tullessa vaihtoaikaa jää 12 minuuttia, mutta tässä suunnassa kannattaakin vaihtaa jo Malmilla 76B:lle.

Puistolasta 27 lähtenyt 76A saapuu Malmille noin minuutilla 41. Junayhteys toimii taas molempiin suuntiin: 44 lähtee I-juna Tikkurilaan ja 45 K-juna Helsinkiin.

Seisontaa näillä aikatauluilla tulee paljon, noin vartti joka kierroksella. Jos kierrosaikaa kiristettäisiin puoleen tuntiin, tulisi vuorovälistä epätasainen 10/20 minuuttia tai sitten vaihtomarginaali pitenisi joissain tapauksissa. Lisäksi pelivaraa jäisi kovin vähän. Muutaman minuutin vaihtoajoilla minuutin parin myöhässäolo johtaa helposti vaihtoyhteydestä myöhästymiseen.
 
Katselin mielenkiinnosta linjan 76A aikataulua arkena keskipäivällä ja junayhteyksiä vastaavana aikana. Ei tuo nyt niin huonolta näyttänyt:

I-juna saapuu Helsingistä Malmille minuutilla 04 ja K-juna Keravalta minuutilla 05. 76A lähtee Malmin terminaalista minuutilla 08.

Malmilta 08 lähtenyt 76A saapuu Puistolaan noin minuutilla 18. K-juna Helsinkiin lähtee minuutilla 22 ja I-juna Tikkurilaan minuutilla 28. 76A jatkaa matkaansa minuutilla 27, joten siihen voi vaihtaa Keravalta 22 yli saapuneesta K-junasta. Etelästä tullessa vaihtoaikaa jää 12 minuuttia, mutta tässä suunnassa kannattaakin vaihtaa jo Malmilla 76B:lle.

Puistolasta 27 lähtenyt 76A saapuu Malmille noin minuutilla 41. Junayhteys toimii taas molempiin suuntiin: 44 lähtee I-juna Tikkurilaan ja 45 K-juna Helsinkiin.

Riittääkö sitten neljä minuuttia vaihtoon, jos tarvitsee tehdä tasonvaihdon. Junatkin välillä myöhästelevät ja varsinkin bussien tapauksessa yksikin hidas maksaja voi viivyttää ainakin minuutin verran.

Aina selvästikään eivät junien ja bussien aikataulut käy yhteen. Sunnuntaina päiväsaikaan junilla on 15 minuutin vuoroväli ja 76A:lla ja 76B:llä kummallakin 20 minuutin vuoroväli. Huonoimmillaan sitten Helsingistä Malmille tulevat junat ovat yhdeksää vaille ja kuutta yli Malmin asemalla ja 76B lähtee kahdeksaa yli Malmilta. Kaksi minuuttia ei millään riitä vaihtoon ja 17 minuuttia on turhan pitkä aika vaihdolle.

76:lla voisi hyvinkin riittää, että Malmilla huolehditaan yhteyksistä Helsingin keskustan suuntaan/suunnasta ja Puistolassa yhteyksistä Vantaan suuntaansuunnasta. Tällöinkin voi olla ongelmallista järjestää liikenne niin, että Malmilta lähtevälle vuorolle sattuisi sopivasti keskustasta saapuva juna ja Puistolassa vastaavasti sitten Vantaan suuntaan sopivaan aikaan lähtevä juna. Varsinkin silloin, kun kaikille bussivuoroille ei ole sopivia vaihtoyhteyksiä, voisi aikatauluissa ilmoittaa sen, mille junalle/miltä junalta on olemassa hyvä yhteys. Nykyään HKL:n aikatauluissa ei ole missään suoraan esitettynä junien pysähdysaikoja esimerkiksi Malmin asemalla, joten aikataulukirjasta ei ole kaikkein helpointa selvittää sitä, millä junalla keskustasta kannattaa lähteä.
 
Siellä päin Eurooppaa, missä Suomen erityisolosuhteet eivät estä tekemästä toimivia joukkoliikenneratkaisuja, vastaava homma hoituu ilman ihmeempiä viivytyksiä taikasanalla synkronointi.

Bussi liikkuu junan / pikaratikan aikataulun mukaan eli samalla vuorovälillä ja siten, että se on raideliikenteen pysäkillä samaan aikaan kuin juna/ratikka. Tulee hieman ennen ja lähtee sitten kun raideliikenteen matkustajat ovat päässeet bussiin.

Jotta bussilla ei mene tähän 8 minuutin seisonta-aikaa (4 min bussista junaan + 4 min junasta bussiin), pysäkin järjestelyillä on tietenkin pyritty siihen, että kävelyaika on mahdollisimman lyhyt (järjestetty vaihto). Bussin laituri on samassa tasossa ja bussi saattaa jopa ajaa radan toiselle puolelle niin, että sillä on itse asiassa 2 pysäkkiä. Tai sitten bussipysäkki on raiteiden välissä tahi eritasoratkaisussa heti (liuku)portaiden päässä.

Bussin reitti on sitten sovitettu niin, että ajoaika ja kuljettajan tauko mahtuvat hyvin kahden junavuoron väliin. Tauko on linjan päässä, jos tauotusta ei hoideta juna/ratikkapysäkin yhteydessä siten, että kuljettajat vaihtavat vuoroa.

En osaa edes kuvitella, mitä kaikkia ”hyviä” syitä täällä keksitään siihen, ettei meidän erityisolosuhteissa missään tapauksessa voi tehdä näin. Mutta en ihmettele, ettei voi, kun meillä katsotaan 20 minuutin liityntäkävely ihan OK palveluksi junamatkustajille niin, ettei bussia eikä ainakaan ratikkaa valmiille radalle voi järjestää tällaiseen tarkoitukseen. Niin meillä ”edistetään” joukkoliikenteen käyttöä.

Antero
 
Sunnuntaina päiväsaikaan junilla on 15 minuutin vuoroväli ja 76A:lla ja 76B:llä kummallakin 20 minuutin vuoroväli.

30 minuutin vuorovälihan 76A:lla ja 76B:llä on sunnuntaisin.

Bussi liikkuu junan / pikaratikan aikataulun mukaan eli samalla vuorovälillä ja siten, että se on raideliikenteen pysäkillä samaan aikaan kuin juna/ratikka. Tulee hieman ennen ja lähtee sitten kun raideliikenteen matkustajat ovat päässeet bussiin.

Juuri noinhan 76A/B toimii. Kävelymatkakin Malmilla on varsin kohtuullinen.
 
Tulikin katsottua aikataulukirjaa vähän huolimattomasti. Tuo arkiliikenteen kaksi eri aikataulua tällä kertaa sotki minua. Tilanne näyttääkin olevan paljon parempi. Joka tapauksessa olisi hyvä, että vaihtoyhteydet kerrottaisiin jossakin. Pelkästään HKL:n aikataulukirjan avulla on vaikea selvittää millä junalla kannattaa mennä, jos haluaa vaihtaa tiettyyn bussiin.
 
Tulikin katsottua aikataulukirjaa vähän huolimattomasti. Tuo arkiliikenteen kaksi eri aikataulua tällä kertaa sotki minua. Tilanne näyttääkin olevan paljon parempi. Joka tapauksessa olisi hyvä, että vaihtoyhteydet kerrottaisiin jossakin. Pelkästään HKL:n aikataulukirjan avulla on vaikea selvittää millä junalla kannattaa mennä, jos haluaa vaihtaa tiettyyn bussiin.

Eikö http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas/fi/ toimi?
 
Mielenkiintoista keskustelua. Kuten täällä on aiemminkin todettu, Koillis-Helsingin linjasto tarvitsee ylipäänsä remontin ja viimeistään kakkosjokerin myötä sellainen kai tulee.

Tuohon synkkaukseen liittyen, aikataulusalapolisiina arveken että tuon linjan kierto on 35 minuuttia ihan siitä syystä että halutaan viidellä jaollinen luku eli pääradan vuoroväli, ja kahdella päättärillä 30 minuuttia ei onnistu. Minusta luonteva ratkaisu tähän on poistaa toinen päättäri, ehdotan Ala-Malmin terminaalia, eli päättäri vain Puistolassa. Ajo tällaisellä rytmillä:
Malmi - Puistola - Malmi 23 min
2 min tasauspysähdys päättärillä
Malmi - Puistola - Malmi 23 min
7 min pysähdys päättärillä (kuskin tauko)
Tuo tarkoittaisi esim. ruuhka-aikaan kolmella bussilla suuntaansa sitä että Malmilta lähtee 76A näin:
Bussi 1 7.00 7.25 7.55 8.20 8.50
Bussi 2 7.05 7.30 8.00 8.25 8.55
Bussi 3 7.15 7.45 8.10 8.40 9.05
Eli vuoroväli 5 tai 10 minuuttia, jonka voi synkata pääradan juniin.
Ruuhka-ajan ulkopuolella:
Bussi 1 18.00 18.25 18.55 19.20 19.50
Bussi 2 18.10 18.40 19.05 19.35 20.00
Eli vuoroväli 10 tai 15 minuuttia.

Noin siis ilman mitään linjamuutoksia. Jos ja kun kakkosjokeri aloittaa liikennöinin, niin mm. 75A välillä Puistola - Jakomäki ja koko 77A muuttuvat vähän tarpeettomiksi. Ehdottaisin tällaista rukkausta:
- 74:n päättäri Puistolan asemalle. lisää vuoroja.
- 75A, 76A/B ja 77A lopetetaan, tilalle linja 76A/B: Siltamäki - Tapulikaupunki - Tapanila - Malmi - (77A reittiä) Siltamäki
 
Noin siis ilman mitään linjamuutoksia. Jos ja kun kakkosjokeri aloittaa liikennöinin, niin mm. 75A välillä Puistola - Jakomäki ja koko 77A muuttuvat vähän tarpeettomiksi. Ehdottaisin tällaista rukkausta:
- 74:n päättäri Puistolan asemalle. lisää vuoroja.
- 75A, 76A/B ja 77A lopetetaan, tilalle linja 76A/B: Siltamäki - Tapulikaupunki - Tapanila - Malmi - (77A reittiä) Siltamäki

Mutta eihän Jokeri 2:a ole suunniteltu kulkemaan oikeastaan lainkaan linjojen 75A, 76A/B ja 77A palvelualueella. Tällä hetkellä tutkitaan/on tutkittu reittiä nykyisen linjan 78 mukaan Vuosaaresta Malmille ja edelleen Kirkonkyläntietä.

HKL on puolestaan suunnitellut 77A:ta jatkettavan Siltamäestä Tikkurilan asemalle. 75A:lle tai 76A/B:lle tehtävistä muutoksista en ole kuullut, mutta 75A ehkä kaipaisi jatketta Helsingissä Kontulan suuntaan ja Vantaalla esimerkiksi Vantaanporttiin.
 
Mutta eihän Jokeri 2:a ole suunniteltu kulkemaan oikeastaan lainkaan linjojen 75A, 76A/B ja 77A palvelualueella. Tällä hetkellä tutkitaan/on tutkittu reittiä nykyisen linjan 78 mukaan Vuosaaresta Malmille ja edelleen Kirkonkyläntietä.
Jaa. Olen ollut kokoajan siinä käsityksessä että linja kulkisi Jakomäen kautta ja sieltä edelleen Suurmetsäntietä Malminkaarelle. Ilmeisesti muistelen jotain vanhoja suunnitelmia.

HKL on puolestaan suunnitellut 77A:ta jatkettavan Siltamäestä Tikkurilan asemalle. 75A:lle tai 76A/B:lle tehtävistä muutoksista en ole kuullut, mutta 75A ehkä kaipaisi jatketta Helsingissä Kontulan suuntaan ja Vantaalla esimerkiksi Vantaanporttiin.
77A Tikkurilaan on ihan hyvä ajatus, muutenkin noita 7-sarjan busseja voisi muuttaa seutulinjoiksi. 75A:n ex-käyttäjänä minusta se Puistola-Jakomäki osuus on edelleenkin turhake, siellä ei yksinkertaisesti ole matkustajia juuri lainkaan. Sama koskee 74:sta Pihlajamäestä eteenpäin, ja 76 on yleensä aika tyhjä ainakin radan länsipuolella. Toisaalta 75 ja 77 tuppaa olemaan täysiä.
 
Takaisin
Ylös