Linjojen aikataulut muodostuvat aikataulupaloista. Jokainen aikataulupala tarkoittaa yhden auton ajoa linjalla (paitsi ruuhkavuoroissa autolla on erikseen aikataulupala aamuruuhkassa ja iltaruuhkassa) ja ne on suhteellisen helppo laskea itsekin yleisöaikatauluista. Liikennöitsijät saavat kuitenkin itse järjestää autokiertonsa aikataulupaloista riippumatta.
YTV-alueella on käytössä kahta erilaista käytäntöä tämän suhteen:
Omien havaintojeni perusteella tapaa 1 käyttävät pääsääntöisesti HelB ja Pohjolan Liikenne. Tapaa 2 käyttävät sitten Connex, Concordia, Westendin Linja, ESLL ja Lähilinjat. Tammelundin Liikenteellä näyttää olevan molempia tapoja käytössä, en tiedä kumpi niistä on pääsääntöinen tapa. Åbergin Linja ajaa nyt WL:n tavan mukaan, mutta ÅL:n ajaessa vielä omia linjojaan Nuuksiossa oli siellä käytössä tapa 1.
Riippumatta valitusta käytännöstä bussien pysymistä aikataulupaloissa sotkee lisäksi ainakin:
YTV-alueella on käytössä kahta erilaista käytäntöä tämän suhteen:
- Yksi bussi ajaa aina kokonaisen aikataulupalan. Tarvittaessa kuljettajaa vaihdetaan päättärillä tai linjalla. Bongaamisen kannalta helppoa ja selkeää, koska yhdestä lähdöstä voi laskea auton kaikki ajot. Bussit ajavat selkeästi joko kokopäivävuoroja tai ruuhkavuoroja.
- Yhtä bussia ajaa yksi kuljettaja. Auto seisoo päättärillä kuljettajan taukojen ajan ja tauon jälkeen bussi voi vaihtaa jollekin muulle linjalle. Iltaan asti ajavat bussit käyvät kesken päivän varikolla: bussia aamulla ajava kuljettaja ajaa bussin työpäivänsä lopuksi varikolle ja iltavuoron kuljettaja aloittaa työpäivänsä sieltä. Bussi voi sen vuoksi ajaa aamulla ja illalla aivan eri puolilla. Jos bongaa bussin jostakin lähdöstä, on aika lailla mahdotonta laskea aikataulusta sen myöhempiä lähtöjä, koska bussi voi kesken kaiken jäädä tauolle tai lähteä varikolle. Varsinaisia ruuhkavuoroja on aika vähän, vaan lähes kaikki bussit ajavat myös ruuhka-aikojen ulkopuolella ja vastaavasti kaikki bussit ovat jonkin aikaa poissa ajosta päivän mittaan.
Omien havaintojeni perusteella tapaa 1 käyttävät pääsääntöisesti HelB ja Pohjolan Liikenne. Tapaa 2 käyttävät sitten Connex, Concordia, Westendin Linja, ESLL ja Lähilinjat. Tammelundin Liikenteellä näyttää olevan molempia tapoja käytössä, en tiedä kumpi niistä on pääsääntöinen tapa. Åbergin Linja ajaa nyt WL:n tavan mukaan, mutta ÅL:n ajaessa vielä omia linjojaan Nuuksiossa oli siellä käytössä tapa 1.
Riippumatta valitusta käytännöstä bussien pysymistä aikataulupaloissa sotkee lisäksi ainakin:
- Kierrätys. Jos liikennöitsijällä on useampi samaa (tai lähellä olevaa) päättäriä käyttävä linja, voivat autot vaihtaa siellä linjalta toiselle. Tätä tapahtuu varsinkin isommissa terminaaleissa. Kierrätyksellä voidaan saada vähennettyä seisonta-aikoja päättäreillä, usean varikon firmoissa vähentää siirtoajoja poikittaislinjoilla ja kaasubusseilla pätkiä vuoroja niin, että kaasu ei lopu kesken.
- Tyhjät sivut. Seutulinjoilla ajetaan ruuhka-aikaan useita lähtöjä vain ruuhkasuuntaan ja aikataulupalat on laadittu niin, että autot palaavat tyhjänä takaisin toiseen päähän. Liikennöitsijät saavat kuitenkin usein jätettyä tyhjiä sivuja ajamatta järjestämällä bussin joltakin toiselta linjalta.