Kaivokadun bussipysäkki

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,158
CBF #628 linjalla 55A leikki raitiovaunua ajaen Kaivokatua Sokoksen edustalta ratikkakaistaa pitkin.

Liittyy löyhästi tähän. Minkä vuoksi Sokoksen kohdalla olevilla pysäkeillä pysähtyvät molemmissa suunnissa vain Larun bussit, muttei 55(A)? Sen reitti on täsmälleen Larun bussien kaltainen Malminrinteeltä Hämeentielle ja 55 on vieläpä ns. kantakaupunkilinja, joten tuntuu oudolta, että se jättää tuon yhden pysäkkiparin väliin semminkin kuin se vieläpä joutuu seisahtumaan keskikorokepysäkille, jos sillä on edessään pysähtyvä Larun bussi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2009

Liittyy löyhästi tähän. Minkä vuoksi Sokoksen kohdalla olevilla pysäkeillä pysähtyvät molemmissa suunnissa vain Larun bussit, muttei 55(A)? Sen reitti on täsmälleen Larun bussien kaltainen Malminrinteeltä Hämeentielle ja 55 on vieläpä ns. kantakaupunkilinja, joten tuntuu oudolta, että se jättää tuon yhden pysäkkiparin väliin semminkin kuin se vieläpä joutuu seisahtumaan keskikorokepysäkille, jos sillä on edessään pysähtyvä Larun bussi.

Ainakin sen olen huomannut, että ilman 55:ttäkin ruuhka-aikaan tulee tuolle pysäkille joskus kaksi bussia. Kun vielä sattuvat olemaan telibusseja, niin silloin ei Manskulta kääntyvä ratikka mahdu ohi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minkä vuoksi Sokoksen kohdalla olevilla pysäkeillä pysähtyvät molemmissa suunnissa vain Larun bussit, muttei 55(A)?

Historiallisista syistä. Paikallahan ei ollut bussipysäkkiä vielä tämän vuosituhannen alussa. 65A ja 66A menivät Postikadun kautta ja niillä oli pysäkit siellä. Kaivokadulta Simonkadulle menevillä busseilla (18 ja 55/A) ei ollut pysäkkiä Rautatientorin ja Simonkentän välillä. 65A:lla ja 66A:lla Postikadun pysäkki oli niin tärkeä, että linjojen siirtyessä Simonkadulle vuonna 2002 Kampin terminaalin vuoksi Sokoksen kohdalle oli jätettävä pysäkki ja se tuli sitten Kaivokadun puolelle.
 
Historiallisista syistä.

Eikö voisi sitten selkeyden vuoksi ajatella, että myös 55/A pysähtyisi tällä pysäkillä? Mielestäni nykyinen menettely on epäjohdonmukainen ja vaikuttaa lähinnä vahingolta.

Sinänsä pysäkkiväli Ateneumilta Sokokselle on kyllä aika lyhyt, mutta kun toisaalta ollaan aivan ydinkeskustassa, käyttäjiäkin riittää.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2009

Ainakin sen olen huomannut, että ilman 55:ttäkin ruuhka-aikaan tulee tuolle pysäkille joskus kaksi bussia. Kun vielä sattuvat olemaan telibusseja, niin silloin ei Manskulta kääntyvä ratikka mahdu ohi.

Tuo on kyllä varmaan ihan totta, Larun busseillahan on tapana kulkea vähintään pareittain. :)

Mutta periaatteessa tilanne ei muutu, vaikka 55 pysähtyisi tuolla pysäkillä, sillä ei se nytkään pääse ainakaan laillisesti pysäkillä seisovien Larun-bussien ohi. Toki se voi koukata ratikkakaistan kautta, tai keskellä risteystä vaihtaa oikeanpuoleiselle autokaistalle, jos siellä on tilaa, ja eiköhän käytännössä näin tapahdukin.

Tietysti jos peräkkäin ajavista busseista ensimmäinen on 55 niin silloin pysäkille ei tule ruuhkaa, kun 55 ajaa ohi.
 
Kummallisuuksia on muuallakin

Kummallisuuksia on muitakin kuten Helsingin sisäinen linja 53, joka suunnassa 1 pysähtyy Topeliuksenkatu 25 katua kulkevien 39, 41, 45 ja 47 linjojen pysäkillä numero 1317 jolla 14/B ja 18 eivät pysähdy ja takaisin keskustaan tullessaan suunnassa 2 Topeliuksenkatu 10 linjojen 14/B ja 18 pysäkillä 1316 jolla taasen linjat 39, 41, 45 ja 47 eivät pysähdy.
Kuljettajaa ajatellen johdonmukaisuus puuttuu.
Vähän samaan tapaan kuin vaihteen valitisin roiskaistaan autoon milloin mitenkin päin.

Seutubussien 205 ja 503 pysäkkijärjestelyt ko. paikalla eivät myöskään avaudu minulle, ainakaan jos mallina pidetään Mannerheimintielle/tieltä ajavien bussien pysäkkejä kontra Tukholmankadun suuntaan/suunnasta ajavien bussien pysäkkejä.

Myöskään en ymmärrä miksi 53 kaupungin sisäisenä linjana pysähdy Mäntytien pysäkeillä joita kansankielessä kutsutaan sairaanhoito-oppilaitoksen pysäkeiksi. Toki moni linjan kuljettaja pysähtyy ja päästää matkustajat ulos mainituilla pysäkeillä ja joku jopa saattaa ottaakin heitä kyytiikin.

Kun joukkoliikennefoorumia ylläpidetään HKL:n suunnitteluyksikössä, niin toivottavasti edellä oleva otetaan siellä huomioon tai viesti poistettakoon liian sarkastisena. sillä onhan HKL-suunnitteluyksikön väki hiukan hienohipiäistä.

Vuoden vaihteessa aloittavassa Helsingin Seudun Liikenne –kuntayhtymässä toivottavasti järki ja käytäntö kohtaavat toisensa aivan uudella innovatiivisella tavalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kummallisuuksia on muuallakin

Kun joukkoliikennefoorumia ylläpidetään HKL:n suunnitteluyksikössä

Kiitos kun kerroit minullekin, että työpaikkani on vaihtunut. Ongelmaksi nyt muodostuu, että kumpaan työpaikkaan tästä nyt pitäisi lähtä, kun käsittääkseni vanhassakin minua tänään odotetaan. No kaipa se tästä päivän mittaan selviää...
 
Vs: Kummallisuuksia on muuallakin

Kummallisuuksia on muitakin kuten Helsingin sisäinen linja 53, joka suunnassa 1 pysähtyy Topeliuksenkatu 25 katua kulkevien 39, 41, 45 ja 47 linjojen pysäkillä numero 1317 jolla 14/B ja 18 eivät pysähdy ja takaisin keskustaan tullessaan suunnassa 2 Topeliuksenkatu 10 linjojen 14/B ja 18 pysäkillä 1316 jolla taasen linjat 39, 41, 45 ja 47 eivät pysähdy.
Kuljettajaa ajatellen johdonmukaisuus puuttuu.
Vähän samaan tapaan kuin vaihteen valitisin roiskaistaan autoon milloin mitenkin päin.

Seutubussien 205 ja 503 pysäkkijärjestelyt ko. paikalla eivät myöskään avaudu minulle, ainakaan jos mallina pidetään Mannerheimintielle/tieltä ajavien bussien pysäkkejä kontra Tukholmankadun suuntaan/suunnasta ajavien bussien pysäkkejä.

Itse olen saanut tähän vastaukseksi, että linjat 53 ja 503 pysähtyvät Linnankoskenkadun pysäkillä vaihtomahdollisuuksien vuoksi. Kirjailijan puiston pysäkin linjoille voi vaihtaa useammalla seuraavallakin pysäkillä. Tästä toki puuttuu se loogisuus, että vastasuunnassa tällaista vaihtomahdollisuutta ei ole. Pientä edistystä toki on, että suunnassa 1 ei pysähdytä enää sekä Linnankoskenkadun että Kirjailijan puiston pysäkillä.

Myöskään en ymmärrä miksi 53 kaupungin sisäisenä linjana pysähdy Mäntytien pysäkeillä joita kansankielessä kutsutaan sairaanhoito-oppilaitoksen pysäkeiksi. Toki moni linjan kuljettaja pysähtyy ja päästää matkustajat ulos mainituilla pysäkeillä ja joku jopa saattaa ottaakin heitä kyytiikin.

Jos linja 53 pysähtyisi ko. pysäkillä, olisi seuraava kysymys, miksi linja 503 ei pysähdy pysäkillä, koska linja 53 täydentää linjaa 503. Jos päädyttäisiin lopulta, että 503 pysähtyisi pysäkillä, olisi seuraava kysymys, miksi linjat 194, 195, 504, 505 ja 506 eivät pysähdy pysäkillä. 14 ja 18 menevät hyvin perusteluissa sen vuoksi, että niillä on keskustassa muutoinkin tiheämpi pysäkkiverkko. 58 menee ilmeisesti siinä sivussa.
 
Vs: Kummallisuuksia on muuallakin

Kun joukkoliikennefoorumia ylläpidetään HKL:n suunnitteluyksikössä, niin toivottavasti edellä oleva otetaan siellä huomioon tai viesti poistettakoon liian sarkastisena. sillä onhan HKL-suunnitteluyksikön väki hiukan hienohipiäistä.

Yksi moderaattoreista toki nykyisin työskentelee Suy:ssa, muttei kai se vielä tee tästä foorumista Suy:n ylläpitämää?

Vuoden vaihteessa aloittavassa Helsingin Seudun Liikenne –kuntayhtymässä toivottavasti järki ja käytäntö kohtaavat toisensa aivan uudella innovatiivisella tavalla.

Tuskinpa. Tähän mennessä Suy on joutunut kuitenkin ottamaan huomioon esityksissään sen, että lautakunta ja valtuusto pysäyttävät niistä älyttömimmät. Jatkossa tuo kontrolli puuttuu kokonaan (HSL:lle tulee kyllä hallitus, mutta se on YTV:n hallituksen kaltainen kumileimasin). Tämä voi pahimmillaan merkitä merkittäviä huononnuksia joukkoliikenteen palveluun, kun HSL tekee mitä lystää ja kunnat sekä kunnallispoliitikot katsovat vierestä että voi voi.
 
Takaisin
Ylös