Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/23

Viestiketju: HKL:n museobussit

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus HKL:n museobussit

    SRS ylläpitää Raitiotieseurana luetteloa kaikista Helsingin säilyneistä veteraanivaunuista (sis. tilausliikennevaunut, museovaunut ja vastaavat vanhat, linjaliikenteestä poistetut vaunut). Vastaavaan bussiluetteloon en ole törmännyt, onkohan sellainen olemassa jossain?

    Jos ei ole, niin voisivatko asiaan paneutuneet listata tänne linjakäytöstä poistuneita HKL-autoja? En nyt tarkoita ulkomaille tai muualle Suomeen linjaliikenteeseen myytyjä autoja vaan harrastajien, museoiden tai HKL:n itsensä hallitsemia autoja.

    Listasta olisi kiinnostavaa nähdä ainakin seuraavat tiedot:
    Auton numero
    Valmistumisvuosi
    Valmistaja(t)
    Onko liikennekelpoinen?
    Kuka omistaa?
    Muuta mielenkiintoista tietoa ja tietysti kuva jos on.

    Itse voisin aloittaa, mutta hyvin vaatimattomasti, kun bussitietämykseni on nollatasoa.

    HKL 157
    1952
    Scania, Vabis
    On liikennekelpoinen
    Omistaja HelB
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3552

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    Muistaakseni varhassa seisoo muutamia entisiä HKL-busseja jotka olisi tarkoitus säilyttää, ainakin yksi 87-mallinen laatikkowiima sarjasta 8715-8724, muutama vanha sisu: ex HKL 1 jossa jonkinlainen virroitin katolla, ex HKL 720 sekä jokin ex HKL 9??. Mielestäni näistä on ollut kuvasarjakin esillä foorumilla mutta en onnistunut sitä löytämään, ajokkejen kunnosta en osaa sanoa mitään mutta kenties joku muu tietää näiden autojen kohtalosta enemmän.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    ...ex HKL 1 jossa jonkinlainen virroitin katolla...
    Itse asiassa SWS:ssä on katolla kaksikin virroitinta, ja auto sijaitsee Varhan pihalla varikon itälaidalla. Kävikö niin, että auton omistajuus on siirtynyt yritysjärjestelyiden yhteydessä nykyiselle Helsingin Bussiliikenteelle?

  4. #4
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Itä-Helsinki, Kontula
    Viestejä
    209

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Muistaakseni varhassa seisoo muutamia entisiä HKL-busseja jotka olisi tarkoitus säilyttää, ainakin yksi 87-mallinen laatikkowiima sarjasta 8715-8724, muutama vanha sisu: ex HKL 1 jossa jonkinlainen virroitin katolla, ex HKL 720 sekä jokin ex HKL 9??. Mielestäni näistä on ollut kuvasarjakin esillä foorumilla mutta en onnistunut sitä löytämään, ajokkejen kunnosta en osaa sanoa mitään mutta kenties joku muu tietää näiden autojen kohtalosta enemmän.
    Ainakin HKL #8716 pätkä-Wiima K202 ja #9107 letku N202 on viimeisimmän tiedon mukaan nykyisin Mobiliassa.
    Volvo B10M Wiima K202 - Korkeatasoista kaupunkiliikennettä jo vuodesta 1984!

  5. #5
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Itse asiassa SWS:ssä on katolla kaksikin virroitinta, ja auto sijaitsee Varhan pihalla varikon itälaidalla.
    Siis se on siellä tänäkin päivänä?
    Kuinkahan monta vuotta se onkaan jo viettänyt taivasalla. Sadevedet ovat varmaan jo tehneet tehtävänsä.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Siis se on siellä tänäkin päivänä?
    Kuinkahan monta vuotta se onkaan jo viettänyt taivasalla. Sadevedet ovat varmaan jo tehneet tehtävänsä.
    Välillä se on ollut ulkona ja välillä tallissa vuosien varrella. Varsin hyvässä kunnossa kaiken kaikkiaan, mutta sehän onkin Suomessa suomalaisille tehty Wiima! Käsittääkseni pystyy omin konein liikuttamaan.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Muistaakseni varhassa seisoo muutamia entisiä HKL-busseja jotka olisi tarkoitus säilyttää, ainakin yksi 87-mallinen laatikkowiima sarjasta 8715-8724, muutama vanha sisu: ex HKL 1 jossa jonkinlainen virroitin katolla, ex HKL 720 sekä jokin ex HKL 9??. Mielestäni näistä on ollut kuvasarjakin esillä foorumilla mutta en onnistunut sitä löytämään, ajokkejen kunnosta en osaa sanoa mitään mutta kenties joku muu tietää näiden autojen kohtalosta enemmän.
    Lieneekö myös 720 Mobiliassa? 970 meni muistaakseni jollekin Sisu-harrastajalle säilöön.

    Lopen Launosella lienee lojumassa joku 70-luvun alkupuolen Sisu BT-69CR/Wiima pihalla. Samasta paikasta Westendin Linja haki vuonna 2003 HKL:n auton 934 (Scania BR110/Wiima) kunnostustarkoituksella, mutta ei siitä mitään tullut ja meni purkuun.

    Mutta älkäämme unohtako hienointa, auto 33 Scania-Vabis B75F/Helko vuodelta 1965 on upeana Varhassa majailemassa ja silloin tällöin liikkuukin!

    Ja liikkuvina mökkiautoina ovat titaani-Volvo B635 Wiimat 513 ja 555.
    Viimeisin muokkaaja Camo Lissabone; 14.07.2009 kello 20:25.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  8. #8
    vko
    vko ei ole kirjautuneena
    Ylläpito vko avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    480

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Välillä se on ollut ulkona ja välillä tallissa vuosien varrella. Varsin hyvässä kunnossa kaiken kaikkiaan, mutta sehän onkin Suomessa suomalaisille tehty Wiima! Käsittääkseni pystyy omin konein liikuttamaan.
    Viimeksi kun se hallista pihalle siirrettiin, oli diesel-kone lähtenyt suoraan ensimmäisellä yrittämällä käyntiin. Ei tosin liikkunut liikkunut suoraan, hämärä mielikuva on että kompura ei olisi toiminut.

  9. #9

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    SWS-johdinautossa on siis myös dieselkone, ilmeisesti aggregaatti jolla vaunua voi siirrellä (hitaasti) erikoistilanteissa. Aika varhainen hybridibussi kuitenkin.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    SWS-johdinautossa on siis myös dieselkone, ilmeisesti aggregaatti jolla vaunua voi siirrellä (hitaasti) erikoistilanteissa. Aika varhainen hybridibussi kuitenkin.
    Kyseessä on nk. apukäyttö. Puhekielessä tuollaisia johdinautoja on joskus kutsuttu puoliduoiksi.

    SWS:n kohdalla "erikoistilanne" esiintyi kaksi kertaa päivässä, aamulla ajettaessa Ruskeasuolta Meilahteen ja illalla sama hallireitti toiseen suuntaan. On sinänsä totta, että pienen apudieselin suorityskyky ei riittänyt samaan maksiminopeuteen kuin ajettaessa ajolangasta saatavalla sähkövirralla.

    Zürichin nivelrakenteisissa Mersu-johdinautoissa on hieman toisenlainen apukäyttö. Niissä sähköveto on (alunperin) vain takimmaisella akselilla. Keskimmäistä akselia käyttää apudiesel hydraulismekaanisen automaattivaihteiston välityksellä. Hallissa auton siirtelystä aiheutunut ääni oli mielenkiintoinen, kun "taksimersuista" tuttu reilu 2 litran kone pörräsi, vaihteisto vaihtoi useamman kerran vaihdetta ja iso nivelauto siirtyi verkkaisesti eteenpäin...

  11. #11
    jtm
    jtm ei ole kirjautuneena
    jtm avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kangasala
    Viestejä
    1938

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Puolimatala Näytä viesti
    Ainakin HKL #8716 pätkä-Wiima K202 ja #9107 letku N202 on viimeisimmän tiedon mukaan nykyisin Mobiliassa.
    Siis ovatko nuo tuolla ihan näytillä siellä sisällä? Jos on niin lähen heti käymään kun on vain 2km Mobiliaan.

  12. #12
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Itä-Helsinki, Kontula
    Viestejä
    209

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jtm Näytä viesti
    Siis ovatko nuo tuolla ihan näytillä siellä sisällä? Jos on niin lähen heti käymään kun on vain 2km Mobiliaan.
    Säilytystiloista löytynee, ne eivät ole valitettavasti yleisölle avoinna. Mutta 2.8. sunnuntaina olis Mobiliassa Linja-autopäivä ja kuulin, että tuolloin saatetaan järjestää opastettu kierros kokoelmatiloihin.
    Volvo B10M Wiima K202 - Korkeatasoista kaupunkiliikennettä jo vuodesta 1984!

  13. #13
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    SWS-johdinautossa on siis myös dieselkone, ilmeisesti aggregaatti jolla vaunua voi siirrellä (hitaasti) erikoistilanteissa. Aika varhainen hybridibussi kuitenkin.
    Ei nyt pelkästään siirrella. Kuvassa autolla tullaan Vallilan halliin 24.10.1979. (SRS:n sivuilta).
    Eikä se nyt vallan kävelyvauhtia tullut.
    Autossa on sähkömoottorin lisäksi 50 kW:n Deutz-dieselmoottori, joten sillä voi ajaa myös sähköistämättömillä osuuksilla.
    Viimeisin muokkaaja Albert; 16.07.2009 kello 19:23. Syy: Lisäteto SRS:n sivuilta

  14. #14
    jtm
    jtm ei ole kirjautuneena
    jtm avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kangasala
    Viestejä
    1938

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Puolimatala Näytä viesti
    Säilytystiloista löytynee, ne eivät ole valitettavasti yleisölle avoinna. Mutta 2.8. sunnuntaina olis Mobiliassa Linja-autopäivä ja kuulin, että tuolloin saatetaan järjestää opastettu kierros kokoelmatiloihin.
    Kyllä sinne pääsee tutustuun. Elikä odotan sitä innolla.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: HKL:n museobussit

    Eli seuraavat autot on saatu listattua:

    HKL 157
    1952
    Scania-Vabis
    On liikennekelpoinen
    Om. HelB

    HKL 33
    1965
    Scania-Vabis B75F/Helko
    Onko liikennekelpoinen? Kaiketi.
    Om. HelB

    HKL 8716
    1987
    Volvo (tuleeko tähän muutakin?)
    On liikennekelpoinen
    Om. Mobilia (?)

    HKL 9107
    1991
    Volvo (+ ?)
    On liikennekelpoinen
    Om. Mobilia (?)

    Johdinauton jätin pois, koska kaikista Suomen johdinautoista (Hki, Tre) on tarkat luettelot kuvineen SRS:n sivustolla.

    Mutta mitenkäs nämä mainitut 720, 970 ja "liikkuvat mökkiautot"? Onko niistä tarkempaa infoa?

    Sitten vielä kaiketi Jukka Hannikaisen ex-HKL 260. Miltä vuodelta se auto mahtaa olla? Lie viittä vailla liikennekelpoinen sekin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen museobussit
    kirjoittanut jtm foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 10.12.2008, 23:53

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •