Millainen olisikaan HSL-kuntayhtymän liikemerkki ja bussien ulkoasu?

Siksi, että tuossa ei ole mitään puhuttelevaa muotokieltä ja väritkin ovat vain sekamelska. Muotoja ei tuoda kunnon kontrastilla esiin. Värien luoma diagonaalimuoto sotkeutuu tehokkaasti nuoli"timantin" kanssa. Ei pysty luomaan tunnistettavuutta samalla tavalla kuin hyvin suunniteltu liikemerkki.

Onhan tuo HKL:n liikemerkki kuitenkin paljon puhuttelevampi kuin "Lontoon ympyrä", joka ilman "Underground"-tekstiä ei kertoisi oikeastaan mitään. Nuolet ovat kuitenkin varsin pätevä keino ilmaista joukkoliikennettä. Kuka vain pystyy nuo nuolet kyllä myös näkemään, eivät ne mihinkään sotkeudu. Eikä typografiakaan ole mitenkään vaikealukuista.

Tähän asti esitetyistä merkeistä tuo HKL:n merkki on kyllä selkeästi paras.
 
Onhan tuo HKL:n liikemerkki kuitenkin paljon puhuttelevampi kuin "Lontoon ympyrä", joka ilman "Underground"-tekstiä ei kertoisi oikeastaan mitään.

Puhuttelu tarkoittaa jotain muutakin kuin sitä, mitä viestin kuviot symboloivat. HKL:n merkki ei puhuttele visuaalisesta, koska siinä ei ole mitään, mikä kiinnostaisi silmää, eikä se herätä visuaalisia muistikuvia. Nuolikuvio on sinänsä ihan hyvä symbolivalinta, sitä en viestissäni sanallakaan kritisoinut. Se vain on hukutettu sekamelskaan niin, että se on menettänyt kaiken merkityksensä.

Kuka vain pystyy nuo nuolet kyllä myös näkemään, eivät ne mihinkään sotkeudu.

Kun sinä siinä näytölläsi sitä tuijottelet, totta kai näet ne nuolet. Mutta jos et ikinä ennen olisi tuota nähnytkään, ja sinulle vilautettaisiin sitä 0,1 sekunnin ajan, ei siitä nuolet jäisi mieleen vaan kolmen eri värin muodostama diagonaalikuvio, jossa oli jotain sotkua. Etkä varmaan vähän ajan kuluttua edes muista mitkä värit, kun niitä oli niin paljon. Eikä mikään väri ainakaan ollut muita tärkeämpi. Etkä pysty muodostamaan intuitiivisia yhteyksiä sen perusteella, että yhdistät liikemerkissäsi näkemän värin muihin samanlaisiin kyltteihin.

Kyse ei ole siitä, mitä kaikkea kyltistä voi erottaa. Kyse on siitä kuinka vahvasti ja kuinka paljon. Liikemerkki, jota käytetään nimenomaan kylttisymbolina, ei voi viestiä kuin yksinkertaisia muotoja ja yhtä-kahta väriä. HKL:n liikemerkki viestii kahta toisiaan sotkevaa muotoa ja liian monta väriä ja lisäksi väärällä tavalla.

Eikä typografiakaan ole mitenkään vaikealukuista.

Tämä ei ole mikään mielipideasia vaan tutkittu fakta. Helvetica ei sovellu kylttikäyttöön. Se näyttää selkeäpiirteiseltä, mutta sen muotokielessä kirjaimet ovat liian lähellä toisiaan. Sekä etäisyydeltään että samanlaisilta muodoiltaan. Helveticalla on lukuisia hyviä käyttötarkoituksia, mutta kyltityksessä se ei ole parhaimmillaan. Ja koska parempia löytyy pilvin pimein, ei ole syytä valita sitä, mikä ei käyttötarkoitukseen parhaiten sovellu. Typografiassa on paljon sellaisia seikkoja, joita maallikko ei välttämättä tietoisella tasolla havaitse, koska lukeminen on niin alitajuntainen tapahtuma. Annetaan paljon pieniä visuaalisia vihjeitä ja ohjeita. Typografisella taiteella on kuitenkin pitkä historia, ja siinä on opittu tekemään ihmisen lukemista eri tilanteissa helpottavia ratkaisuja.

Myös koko visuaalinen ala on kaikkea muuta kuin makuasia. Siksi sitä opetetaan ihan yliopistossakin. Siinä on paljon sääntöjä, joita kannattaa noudattaa, tai rikkoa taidolla. Sääntöjen rikkomiseen täytyy aina olla jokin syy. Ja käyttötarkoituksen mukainen. Helsingin liikenteen symboliikassa ei ole syytä lähteä rikkomaan rajoja. Paitsi jos sille on jokin tarkoituksenmukainen peruste. Lontoon underground on juuri ollut tällainen monin tavoin. Ei suinkaan vähäisempänä kaaviomaisen metrokartan lanseeraajana. Sekin on visuaalista designia.

Liikemerkin valinta on siis kaikkea muuta kuin mielipide- ja miellyttävyyskysymys.

---------- Viesti lisätty kello 23:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:34 ----------

Onhan tuo HKL:n liikemerkki kuitenkin paljon puhuttelevampi kuin "Lontoon ympyrä", joka ilman "Underground"-tekstiä ei kertoisi oikeastaan mitään.

Lisätäänpä vielä tähänkin, että tuokaan ei pidä paikkaansa. Tuo viivaympyrä symboloi nimittäin erittäin hyvin juurikin asemaa. Siinä voi esimerkiksi nähdä radan, joka kulkee asemarenkaan läpi. Siinä voi nykyaikana periaatteessa nähdä myös kieltämistä (yhteys kielletty ajosuunta -merkkiin), mutta epäilen, että se symboliikka on syntynyt liikenteeseen vasta paljon myöhemmin. Visuaalinen symbolikielihän muuttuu koko ajan. Mutta sen voi nähdä myös pysähtymistä symboloivana. Joukkoliikenteen käyttäjällehän tärkeintä on tietää, mistä pääsee kyytiin. Se ei sinänsä ole negatiivinen asia. Varsinkin, kun sen päätarkoitus nimenomaan on merkitä asemia ja pysäkkejä.
 
Hieman leikkimielistä varaslähtöä tässä:

Millainen olisikaan Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) liikemerkki ja liikennevälineiden ulkoasu? Lähinnä bussien väritystä tarkoitan tässä yhteydessä, sillä raitiovaunujen tai metron ulkoasu tuskin tullee muuttumaan. Myös Sm5-junan väritys näyttäisi olevan valittu. Mutta liikemerkki löytyy sitten jokaisesta yhtymän kulkuvälineestä; tyyliin SL tai Transport for London.

Nyt piirtelemään ja värittämään!

Helsingissä pitää tietysti olla siniset bussit. Sinisistä busseista valittaminen on osa helsinkiläistä identiteettiä. Kokosininen olisi toki kaikkein elegantein väritys, mutta tehosteväreilläkin on puolensa. Sisäänkäyntiovet maalataan kokonaan tehostevärillä. Lisäksi ikkunoiden alle etuovesta taaksepäin maalataan tehostevärinen raita, jonka etupää muodostaa nuolenkärjen. Tämä viestii nopeutta ja edistystä ja täsmällisyyttä ja kaikkia tosi fiksuja juttuja.

Helsingin vanha yhteistariffitunnus on minusta edelleen tavattoman tyylikäs ja yksinkertainen. Ei ihan yhtä yksinkertainen kuin London Transportin ympyrä, mutta melkein. Se kuvaa mainiosti Helsinkiä ja sen seutua ja liikennettä. Ei muuta kuin vaihdetaan tunnuksen väri YTV:n vihreäksi niin HSL:n tunnus on valmis.

Bussiliikenteen yleiseksi tehosteväriksi valitsin valkoisen. Lisäksi hybridibusseille vihreä ja johdinautoille hopeanharmaa.
 

Liitetiedostot

  • bussi001_hsl1.jpg
    bussi001_hsl1.jpg
    27.2 KB · Lukukerrat: 726
  • bussi011_hsl1.jpg
    bussi011_hsl1.jpg
    7.2 KB · Lukukerrat: 647
  • bussi001_hsl_hybridi.jpg
    bussi001_hsl_hybridi.jpg
    27.5 KB · Lukukerrat: 853
  • bussi001_hsl_trolli.jpg
    bussi001_hsl_trolli.jpg
    27.2 KB · Lukukerrat: 2,162
Todella loistavaa, nimimerkki Kivisuo! Tuota vanhaa Hejuli-tunnusta olenkin tuloksetta etsiskellyt netistä, mutta aivan totta: se on hyvä ja tyylikäs merkki. Muutenkin hahmottelusi on hienoa.
 
miten olisi tällainen väritys?
 

Liitetiedostot

  • bussi-.jpg
    bussi-.jpg
    25.6 KB · Lukukerrat: 1,594
  • bussi_.jpg
    bussi_.jpg
    8.1 KB · Lukukerrat: 761
Tulipa vähän leikittyä sinivihreillä väreillä, nuoliteemaa hyödyntäen.

Pari tariffikilpeä:

hsl1_1.jpg
hsl2_1.jpg
 
Tuo Zambon oikeanpuoleinen on tosi hieno. Siitä tulee muistuma vanhaan YTV-tariffikilpeen, ja toisaalta siinä on nuoletkin mukana. Miltähän logo näyttäisi, jos siihen laittaisi HKL:n nuolet keskelle vihreään kenttään?
 
Minäkin yhdyn Zambon oikeanpuoleisen kilpisuunnitelman kehuihin. Joskin, vaikka kapeat valkoiset nuolet näyttävät hyviltä näin "paperilla", ne todennäköisesti eivät erottuisi kauhean hyvin luonnossa. En voinut vastustaa kiusausta tehdä omaa muunnelmaani aiheesta, HSL-tekstien kera:

HSLZamboVK.gif


Miltähän logo näyttäisi, jos siihen laittaisi HKL:n nuolet keskelle vihreään kenttään?
Pahalta.

HSLZamboVHKL.gif
 

Juu näin on selkeämpi, kokeilin kanssa tuota yhden viivan versiota, mutta kapealla viivalla ja näytti tyhmältä. Vielä kun vähän (n. 25%) kaventaa nuolta (jota en nyt jaksa tehdä) niin se on samanlevyinen kuin sininen rinkula.

Lisäksi tuo toimii tarvittaessa myös mustavalkoisena.

Tuo Zambon oikeanpuoleinen on tosi hieno. Siitä tulee muistuma vanhaan YTV-tariffikilpeen

Oikeilla jäljillä olet.

Vielä kun HSL:n kirjainlyhenteelle keksitään parempi fontti. TKL vastaavan tyylinen busseissa oleva tunnus on tylsän yksinkertainen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyllä ilmestyy. Uudet tariffitunnukset ovat jo painossa ja korvaavat pian sekä HKL:n että YTV:n vanhat tariffitunnukset.
No, sittenhän homma ratkesi siltä osin ja jatkossa käydäänkin keskustelua kulkuvälineiden ulkoasusta.
 
Täytyy vaan sanoa, että aika mielikuvituksetonta toimintaa. Esitellään, että tässä on psykedeelilogo ja se tulee. Valitettavasti se tulee olemaan melko näkyvä, jos se tungetaan joka paikkaan aina matkakortteja myöden. Onneksi raitioliikenteessä ollaan luopumassa tariffilogoista, niin toivon mukaan edes niissä ei nähdä typerää "ainoata" taivaasta tipahtanutta vaihtoehtoa.
 
Takaisin
Ylös