Tältä voisi Volvo 7700 näyttää HSL-väreissä. Pirteän vihreän, joka nähtiin jo uuden matkakortin pohjavärinä, kaverina on perinteikäs sininen. HSL:n liikemerkit sijoittuvat kattoraitaan ja keulaan. Operaattorin liikemerkki on etuoven yläpuolella.
Hieman leikkimielistä varaslähtöä tässä:
Millainen olisikaan Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) liikemerkki ja liikennevälineiden ulkoasu? Lähinnä bussien väritystä tarkoitan tässä yhteydessä, sillä raitiovaunujen tai metron ulkoasu tuskin tullee muuttumaan. Myös Sm5-junan väritys näyttäisi olevan valittu. Mutta liikemerkki löytyy sitten jokaisesta yhtymän kulkuvälineestä; tyyliin SL tai Transport for London.
Nyt piirtelemään ja värittämään!
Viimeisin muokkaaja vristo; 09.08.2009 kello 09:05. Syy: pientä täsmennystä
Joukkoliikenneharrastaja
Tältä voisi Volvo 7700 näyttää HSL-väreissä. Pirteän vihreän, joka nähtiin jo uuden matkakortin pohjavärinä, kaverina on perinteikäs sininen. HSL:n liikemerkit sijoittuvat kattoraitaan ja keulaan. Operaattorin liikemerkki on etuoven yläpuolella.
--
Lauri Räty
Eipä tuo Laurin havainnekuva lainkaan hullummalta näytä. Ainoa vaan, että värit ovat jotakuinkin samat kuin nykyisessä Jokeri-värityksessä.
Mietin, saisiko bussin ulkokuoresta jonkun kaistaleen, jonka liikennöitsijä saisi värittää omalla värillään, jotta bussit erottuisivat muutenkin kuin pelkän nimen perusteella. Lontoossahan tällaiseen ratkaisuun on päädytty.
Viimeisin muokkaaja JT; 09.08.2009 kello 15:05.
Entäpä jos maalikaupasta olisi tarttunut mukaan vähän villimpiä värejä?
--
Lauri Räty
Todella hyvä aloitus Laralla. Ensimmäinen väritys muistuttaa tosiaankin Jokerin väritystä, joka on mielestäni varsin tyylikäs.
Toinenkin bussi on pirteä.
Minusta pelkkä operaattorin nimi logoineen riittää. Selkeämpää, yhtenäisempää ja helpompaa tunnistaa HSL-liikenteen liikenneväline.
Joukkoliikenneharrastaja
Eipä tuo ole kirkossa kuulutettu, että busseihin tulee yhtenäinen väritys. Taitaa kaikilla pääkaupunkiseudun liikennöitsijöillä olla se mielipide, että yrityksen omissa väreissä oleva kalusto on parempi. Tilaajahan se lopulta päättää, mutta uutta organisaatiota rakentavat vaikuttavat olevan kiinnostuneita myös operaattorien ajatuksista. Jos yhtenäisväritys tulee, toivottavasti se on sellainen, joka on edullinen ja helppo korjauksien yhteydessä paikata. Joukobussien teippauskuvio yllätti ainakin yhden liikennöitsijän.
Yhtenäisellä värillä on toki hyvätkin puolensa, mutta jos sillä lähdetään laatua ja imagoa parantamaan, niin sen on koskettava koko bussia. Ikkunoiden pitää olla kirkkaita, penkkien ehjiä ja töherrykset, purkat yms. täytyy siivota. Silloin voidaan puhua laadusta ja paremmasta brändistä. Yhtenäisen värityksen mahdollisesti tullessa kaikki muu jatkunee ennallaan: Pellit on kolhuisia ja repsottaa, penkit repaleisia ja täynnä purkkaa, takapenkkien ympäristö on graffiittimaalarien galleria.
No ei tietenkään vielä, mutta itse toivoisin, että noin päätettäisiin. Halvin tapa siirtyä tilaajaväreihin taittaa olla se, että aina uusi kalusto tilataan niissä. Muut sitten saavat olla missä väreissä tahansa ja esimerkiksi kolari- tai muiden peruskorjausten yhteydessä ne muutattaisiin tilaajavärehin. Toki tällä systemillä kestää kauan, ennenkuin kaikki kalusto on yhtenäisessä värikuosissa. Ymmärrän kyllä, että liikennöitsijöillä on halua saada näkyvyyttä ja hieman karsastavat tällaista "sosialisointia", mutta sehän voi tapahtua liikennevälineiden sisällä (mainoksissa) tai yhtiön mahdollisessa tilausajokalustossa.
Millaisiahan olisivatkaan pääkaupunkiseudun (nyk. YTV-alue) kaupunki- ja lähiliikenteen bussit, jos liikennöitsijat saisivat asiasta päättää?Ei tarvitse kuin katsoa aikaa ennen liikenteen kilpailutusta vaikkapa Espoon kaupunkiliikenteessä, jossa suuri osa busseista oli vielä 1+1+0- tai 1+0+1-ovisia perusbusseja.
Niin, olen aivan samaa mieltä tuosta bussien kunnosta ylipäätään, mutta minun on vaikea uskoa, että nimenomaan yhtenäinen väritys jotenkin voisi vaikuttaa noin negatiivisesti bussien yleiskuntoon. Itse olen työskennellyt muutamassa YTV-alueen bussifirmassa ja olen huomannut, että tämäntapaisiin asioihin suhtautuminen on hyvinkin erilaista eri firmojen yrityskulttuureissa, niin yhtiön puolelta kuin sen työntekijöidenkin taholta.
---------- Viesti lisätty kello 17:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:57 ----------
Tilaajavärityksen tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta voidaan mielestäni jatkaa keskustelua sitä koskevassa viestiketjussa: Yhtenäinen väritys.
Tässä ketjussa lähdetaan hieman leikkimielisesti siitä olettamuksesta, että HSL:n liikennealueen busseissa olisi yhtenäiset värit.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.08.2009 kello 02:37. Syy: vaihdettu linkki
Joukkoliikenneharrastaja
vähän offtopic, mutta miksi ihmeessa HelBin mainosbusseissa on valkoinen maski eikä firman värit?
Hösselin logossa pitäisi olla parhaat puolet HKL:n ja YTV:n (vanhasta) logosta. Siis kertoa liikenteestä (nuolia, eri liikennevälineiden tunnusvärejä) ja seudullisuudesta.
Logo ei saa ainakaan olla se uudenmallisen matkakortin hirvitys, geneerisen joukkoliikennevälineen keula.
Sakari Kestinen
Aika karmaiseva tosiaankin: migreenihän tuosta tulee.
(kuva sivustolta:http://tunn.us/rfid/)
Joukkoliikenneharrastaja
Ei se kovin pahalta näyttäisi painettuna kunnon mattapintaiselle kortille. Jo nykyinen matkakortti on kovin monella piilossa muovitaskussa tai lompakon uumenissa, joten itse korttia ei omistajakaan välttämättä näkisi kuin ladattaessa. Kovin harvoin siis, joten kelpaakin olla silmiinpistävä eli helposti huomattava ja helposti tunnistettava. Lisäpisteitä heijastavasta pinnasta jota voisi käyttää pysäkillä viitatessa.
Tuskin psykedeliarinkejä keulille ilmestyy, vaunulogo vihreine väreineen mielestäni todennäköisin. Joka on kyllä erilainen kuin YTV- ja HKL-logojen nuolet, jonka kuvittelen olevan koko jutun pointti: kun paitsi busseihin, myös ratikoiden ja metrojunien keuloille ilmestyy yhtenäinen mutta selkeästi erilainen ja uusi tilaajalogo, on matkustajan helppo huomata muutos.
En kaipaa mitää psykedeelistä logoa eri kulkineiden keulille, saati sitten matkakorteille. Jokin perinteisempi, mutta uudenlainen nuolihässäkkä olisi mielekkäämpi.