Millainen olisikaan HSL-kuntayhtymän liikemerkki ja bussien ulkoasu?

Onneksi raitioliikenteessä ollaan luopumassa tariffilogoista, niin toivon mukaan edes niissä ei nähdä typerää "ainoata" taivaasta tipahtanutta vaihtoehtoa.
Kyllä kai tämä uusi logo tulee kaikkiin joukkoliikenteen kulkuneuvoihin HSL-alueella, ratikoihinkin? Sehän osoittaa maksualueen kelpoisuutta. Minusta se olisi loogista ja se voisi olla kiinteänä tarrana kaikkien liikennevälineiden oikeassa etukulmassa.

Ja toivottavasti uudesta matkakortista tulee Helsingin alueen "oyster-", "ez-link-" tai "octopus-kortti", jolla voi maksaa muutakin kuin joukkoliikennettä.
 
"Totaalinen tyrmääminen" kuulostaa jo hienoisesti sarkastisen sävyiseltä. Mutta domaineista pystyy myös neuvottelemaan. Domainia käyttää heinolalainen yritys HSL Group (sama asia taisi tulla mieleenikin, kun Lahdenväylää matkustin bussin kyydissä firman ohi noin kuukausi sitten). Domain hslgroup.fi olisi vapaana, joten oikeanlaisella diplomatialla ja riittävällä rahasummalla siirto on neuvoteltavissa.
HSL.fi ei liene jatkossa este, sillä sivulla hsl.fi on linkki "Uudet yhteystietomme", jonka takaa paljastuu:
HSL Group Oy
Myllypurontie 11
18600 Myllyoja
Puhelin +358 3 7414 2841
Fax +358 3 7188 213
info@hslgroup.fi
etunimi.sukunimi@[B]hslgroup[/B].fi
Mahtaako väliseinätehdas saanut sievoisen summan domainistaan? :)
 
HSL.fi ei liene jatkossa este, sillä sivulla hsl.fi on linkki "Uudet yhteystietomme", jonka takaa paljastuu:
Mahtaako väliseinätehdas saanut sievoisen summan domainistaan? :)
Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin, vai mitä?

Olisiko jokin muu domain sopinut paremmin?
 
Tämä sopinee tähän ketjuun:
 

Liitetiedostot

  • HSL-logo.jpg
    HSL-logo.jpg
    33.3 KB · Lukukerrat: 1,027
Kiinnostaa myös millainen raati valtsi logon, sekä millä perusteilla. Samoin olisi mukava nähdä, mitä muita vaihtoehtoja oli tarjolla, sekä kuinka paljon suunnittelija on netonnut "vaivoistaan".

Tämä on jälleen hyvä esimerkki HSL:n itsevaltiudesta. Se päättää kaikessa hiljaisuudessa jotain, jonka kanssa eletään pitkälle tulevaisuuteen. Samoin sillä yritetään markkinoida joukkoliikennettä. Ja nimenomaan yritetään. Toiminnan avoimuudesta tulee mieleen eräs raideliikennettä harjoittava valtio-omisteinen yhtiö...
 
Kiinnostaa myös millainen raati valtsi logon, sekä millä perusteilla. Samoin olisi mukava nähdä, mitä muita vaihtoehtoja oli tarjolla, sekä kuinka paljon suunnittelija on netonnut "vaivoistaan"...

HSL PÖYTÄKIRJA 5/2009 17
HSL Hallitus § 32 15.09.2009


Tuolta sivulta 17 alkaen "Visuaalisen ilmeen ja logon suunnittelutyön tilaaminen":

HSL PÖYTÄKIRJA 5/2009 17 HSL Hallitus § 32 15.09.2009 sanoi:
Suunnittelukilpailun tuomaristoon kuuluivat toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HKL:n viestintäpäällikkö Leena Rautanen-Saari, YTV:n Liikenteen viestintävastaava Birgitta Yli-Rahko sekä Grafia ry:n nimeämä asiantuntijajäsen Jesper Bange.

Tuomaristo päätti yksimielisesti ehdottaa kilpailusäännöissä määriteltyjen vertailuperusteiden perusteella kilpailun voittajaksi toimistoa Kokoro & Moi, jonka tekemä ehdotus kuvaa erinomaisesti HSL:n ydinarvoa luotettavuutta. Ehdotus luo uskottavan, eettisen ja visionäärisen visuaalisen ilmeen, jossa yhdistyy nuorekas ja laaja-alainen YTV sekä perinteikäs ja kokenut HKL.

Tunnus on mieleenpainuva ja helppokäyttöinen. Merkki symboloi uutta laajempaa joukkoliikenneverkostoa. Sen silmukat ovat myös versoavia silmuja, jotka kertovat nyt ja tulevaisuudessa syntyvistä toimintamuodoista, hedelmällisistä kumppanuuksista sekä ekologisista arvoista ja tasa-arvoisesta ajattelusta.

Hallitus päättää
a) kuulla Kokoro & Moin esittelyn ehdotuksestaan HSL:n ilmeeksi
b) oikeuttaa toimitusjohtajan tilaamaan HSL:n ilme Kokoro & Moilta hintaan 34 560 euroa (+alv 22 %).

Luova johtaja Teemu Suviala ja suunnittelija Linda Linko Kokoro & Moista pitivät esittelyn ehdotuksestaan HSL:n ilmeestä. He poistuivat kokouksesta ennen asian käsittelyä ja päätöksentekoa.

Hallitus päätti hyväksyä ehdotuksen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Perustelut voi kiteyttää: keksintö päivässä säilyttää työpaikan. Logon hintakin oli melko huokea. Sen ja alv:n maksamiseen tarvittiin vain 499,4 eli käytännössä 500:n (täyden hinnan maksavan) joukkoliikenteen käyttäjän seutukuukausilipun tulot. Jos imagoa haluaa luoda kalliilla, kannattaisi luoda jotain houkuttelevaa, eikä pelleillä.
 
Mietiskelin tuon tunnuksen syvempää olemusta, ja aivan, sehän on kuin ilmetty Rauman pitsiviikkojen tunnus. Se, miten väkkärä liittyy pääkaupunkiseutuun, on sen liikenteen toimivuuden kuvaus. Suoraan ei pääse koskaan (silmukat), paitsi jos tekee paljon vaihtoja (risteämät), kuitenkaan matka ei nopeudu oleellisesti.
 
Lähipiiristäni löytyy jo eläkkeellä oleva graaffisen alan ammattilainen, joka teki elämäntyönsä Suomen Kansallismuseon näyttelysuunnitteljana ja vastasi niin näyttelyiden, kuin niihin liittyneiden painotöiden (mm. opasteet, selostukset, julisteet, kirjat) ulkoasusta.

Annoin hänen arvoida HSL:n uutta logoa ja ulkoasua.

Hän sanoi lyhyesti jotakuinkin seuraavaa:

Logo kuvaa hänen mielestään laajan alueen joukkoliikenteen verkkoa sekä sen muutamia tärkeitä solmukohtia erittäin onnistuneesti. Itse logo on hieno ja piristävän erilainen jatkuvasti vastaavissa logoissa käytettäviin erilaisiin nuoliin ja muihin sellaisiin nähden.
Mutta mitä kuvannee nuo pystyviivat? Jos niillä ei ole merkitystä, ovat hänen mielestään tarpeettomat. Kirjaimet ovat nykysuuntauksen mukaisia, ihmisystävällisen pehmeitä ja viittaavat taas hänen mielestään bussien ja ratikoiden pyöreästi kurvailuihin.

Tekstin ulkoasusta hän totesi, että aikaisemmin esimerkiksi valtionlaitoksessa ei tullut kuuloonkaan, että Suomen molemmat viralliset kielet, suomi ja ruotsi, olisivat eri vahvuisella fontilla, vaan niiden piti aina olla tasa-arvoisesti samanvahvuiset.

Eli muotoilu- ja graaffisenalan ammattilaisen näkemys uudesta HSL:n uudesta itse logosta on suorastaan iloisen hyväksyvä, mutta nuo kaksi pystyviivaa (joihin itsekin kiinnitin huomiota), joiten tarkoitus lienee erottaa logo tekstistä, ovat hänen mielestään tarpeettomat ja pistävät pahasti silmään. Samaten eri kielien fonttien erilainen vahvuus pistää silmaan, vaikkakin itse fontin tyyli hyväksytäänkin "nykysuuntauksen mukaisena ja ihmisystävällisen pehmeinä".
 
Viimeksi muokattu:
Mutta mitä kuvannee nuo pystyviivat? Jos niillä ei ole merkitystä, ovat hänen mielestään tarpeettomat.

Itse ajattelen niiden kuvaavan raideliikennettä: raitiovaunut, metro ja lähijunat. "Kallion kukka" kuvaa hienosti bussilinjastoa ja samalla useita mukana olevia kuntia ja bussiliikenteen kattavuutta.
 
Itse ajattelen niiden kuvaavan raideliikennettä: raitiovaunut, metro ja lähijunat. "Kallion kukka" kuvaa hienosti bussilinjastoa ja samalla useita mukana olevia kuntia ja bussiliikenteen kattavuutta.
Noinhan se toisaalta voisi olla ja olisikin mielenkiintoista kuulla itse suunnittelijalta, onko tuolla "raiteella" tosiaankin em. funktio?

Seuraava kohta HSL:n hallituksen pöytäkirjassa kiinnostaa myös minua:

"Hallitus päättää
a) kuulla Kokoro & Moin esittelyn ehdotuksestaan HSL:n ilmeeksi
b) oikeuttaa toimitusjohtajan tilaamaan HSL:n ilme Kokoro & Moilta hintaan 34 560 euroa (+alv 22 %)."

Tarkoittaako tuo "ilme" esimerkiksi juurikin yhtenäistä tilaajaväritystä?

---------- Viesti lisätty kello 17:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:02 ----------

Tarkoittaako tuo "ilme" esimerkiksi juurikin yhtenäistä tilaajaväritystä?
Vastaan nyt itse itselleni.

Eli kun lueskelin tarkemmin tuota pöytäkirjaa, niin kyllä sieltä paistoi sanat "vahva, yhtenäinen brändi" eli joskohan se tarkoittaisi sitä, että viimeinkin saisimme asianmukaisen ja helposti tunnistettevan joukkoliikennevärityksen koko HSL-alueelle. Toivossa on hyvä elää.

Uuden ilmeen muotoijalla, Kokoro & Moilla, on kyllä ihan tasokas referenssilista, joten ehkäpä tästä ihan hyvää jälkeä tulee. Voi olla ja toivottavasti on niin, että heidän luomansa "Kivikaupungin Kukka" on vuosikymmenen kuluttua jo samanlainen synonyymi pääkaupunkimme joukkoliikenteelle, kuin HKL-nuolet ovat nykyään, Transport of London- tai SL-logoista puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eli kun lueskelin tarkemmin tuota pöytäkirjaa, niin kyllä sieltä paistoi sanat "vahva, yhtenäinen brändi" eli joskohan se tarkoittaisi sitä, että viimeinkin saisimme asianmukaisen ja helposti tunnistettevan joukkoliikennevärityksen koko HSL-alueelle. Toivossa on hyvä elää.

Tänään sähköpostiin kolahtaneesta HSL-viikko tjsp. tiedotteesta annoin itseni ymmärtää, että yhtenäistä väritystä ei tulla toistaiseksi näkemään. Pöytäkirjaa en ole edes nähnyt, joten voin toki olla väärässä.
 
Niin, onko tuossa logossa nyt sitten tarkoitus kuvastaa umpisolmua vai jotain pursiseuran ruoria? Karille ajettiin ja pahasti.

Sen sijaan, että keksitään tällaisia HSL HRT -yhdistelmiä, olisi toimivampi nimi ollut ihan YTV-Liikenne (YTV-Trafik), joka itsessään olisi jo kertonut enemmän kuin uusi, eri kielillä eri lyhenteellä toimiva nimitys. YTV olisi ollut jo vanhastaan tuttu korostamaan seudullisuutta, eikä ko lyhennettä tarvitsisi edes "avata", mistä se on lyhenne. Sen kus oltaisiin päätetty, että nimi on se.
 
Tänään sähköpostiin kolahtaneesta HSL-viikko tjsp. tiedotteesta annoin itseni ymmärtää, että yhtenäistä väritystä ei tulla toistaiseksi näkemään. Pöytäkirjaa en ole edes nähnyt, joten voin toki olla väärässä.

Tämä on aivan totta. HKL ja sen brändi ovat ainoa oikea perinteikäs, mutta silti tyylikäs malli. Oma toiveeni olisi aikoinaan ollut, että HKL olisi kylmästi nielaissut YTV:n ja kuntien sopimuksella HKL olisi ottanut hoitaakseen pk-seudun liikenteen. Monet maailmankaupungit pitävät kynsin hampain kiinni tunnuksistaan ja väreistään. Esim. Wiener Linien tai Münchenin MVG. Vaikka MVG on "vain" operaattori ja yhtiömuotoinen, sen kaluston kyljessä on edelleen Münchenin munkkivaakuna. HelBin busseista Helsingin kaunisvaakuna lähti, koska "osakeyhtiö ei voi vaakunaa käyttää". Halvalla meni HKL ja tilalle saatiin HSL:n rinkula. Toisaalta ei Suomessa ole koskaan osattu laatua ja tyyliä arvostaa. Suomalainen tyyli on yhtä tyylikäs kuin muovituoli, muovituoppi ja vinossa oleva olutmerkkiä mainostava päivänvarjo.


[...] Münchenissä meininki oli toinen: kaikki autot samanlaisia, siistejä ja yhdenvärisiä, kaupungin vaakuna kyljessä. Siellä eivät punavillapaitaiset miehet ajele romurallia.:cool:


Olen kuullut huhua, että tulevaisuudessa Flirt-junatkin maalataan HSL:n tilaajaväreihin, joten luulisi ainakin, että myös bussit saavat tilaajavärit.

En kuitenkaan hämmästyisi, vaikka HSL:ssä ei saataisi aikaan päätöstä tilaajaväreistä, onhan se ennenkin ollut enemmän kuin vaikeaa. Esityksiä tilaajaväreihin siirtymisestä on ollut aiemminkin (muistaakseni mm. 2003), mutta asia ei johtanut yhtään mihinkään. Tulee vain mieleen, että jos autoja olisi aloitettu maalaamaan tilaajaväreihin silloin, olisi väritys jo merkittävästi yhtenäisempää eikä jokapäiväistä sirkuksen romurallia.

Yllätys ei myöskään liene, että Tampere ja Turkukin ovat jo paljon pidemmällä. Pääkaupunkiseudulla kun suunnittelussa brändäys-, ja imagokysymykset ei valitettavasti ole oikeasti kiinnostanut tosissaan ketään. On erittäin valitettavaa, että perinteett katkeavat, sekä (vihdoin) yleisön mieleen iskostuneet tunnukset katoavat. Saahan kuitenkin vieläkin kuulla ja lukea lehdistäkin sitä, kun "HKL:n bussi sitä ja tätä".

Mutta koskapa Suomessa perinteitä olisikaan arvostettu? Ei muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta koskaan. Se, mitä on säilynyt niin kiskoliikenne-, kuin autokalustosta on yleensä ollut harrastajien ja yksityisten suurien ponnistuksien ansiota. Korulauseita kyllä tarjoillaan erilaisissa tilaisuuksissa, mutta tosiasiassa yhteiskunta viittaa kintaalla koko museotoimintaa. Sitten kun sama asenne on myös arkielämässä, kuten "viis tilaajaväreistä tai kaupungin vaakunoista", on jokin pahasti pielessä.

Tältä pohjalta ei ole pelppoa saada (raskasta) tilaajaorganisaatiota ymmärtämään tilaajavärien merkitystä.
 
Takaisin
Ylös