Alalle tuleva kyselee

Liittynyt
30 Elokuu 2009
Viestit
2
Tervehdys. Olen aloittamassa kouluttautumisen alalle nyt syksyllä ja haluaisin kuulla vinkkejä mihin kiinnittää huomiota mm. tulevan työpaikan haussa ja tietty kaikessa muussa alaan liittyvässä. (Ja mielellään asialinjaa noudattaen..:smile:) Työehdoissa/ palkkauksessa tuntuu ainakin olevan yhtiöstä riippuen jonkinlaisia eroja, vaan miten nykyään esim. työpäivän pilkkomiset toimii..eli joutuuko päivisin useiden tuntien pakkovapaalle...
 
Mihin työhön tarkalleen, vai onko vielä epävarmaa? Siis kuskiksi, ajomestariksi tms., joukkoliikennelogistikoksi...?
 
No ainakin jos helbille menet kokoaikaiseksi niin saat ajella ruuhkavuoroja ensimmäiset 10 vuotta.. ..ja työpäivä kaksiosainen siis..
 
No ainakin jos helbille menet kokoaikaiseksi niin saat ajella ruuhkavuoroja ensimmäiset 10 vuotta.. ..

Mistähän tuollainen "tieto" on peräisin?

Itse olen saanut asiasta toisenlaisen käsityksen keskusteluissa erilaisissa asemissa HelBillä olevien ihmisten kanssa ja olen myös omin silmin nähnyt suhteellisen uusia kuljettajia ajamassa muitakin kuin ruuhkavuoroja.
 
No ainakin jos helbille menet kokoaikaiseksi niin saat ajella ruuhkavuoroja ensimmäiset 10 vuotta.. ..ja työpäivä kaksiosainen siis..

Joopa joo!

Aloitin HelBillä viime vuonna ja vielä en ole ajanut ruuhkavuoroja... Aamuvuoroja on tullut pääsääntöisesti ajeltua. Melko joustavasti työvuoroja on saanut soviteltua. Toki alalla on omat reunaehtonsa työaikojen suhteen (mm. aikaiset aamuherätykset). Mitä noihin kaksiosaisiin päiviin tulee, niin yllättävän monet kuljettajat tykkäävät ajaa niitä. Kuulema päivällä ehtii ja jaksaa tehdä monia sellaisia asioita (mm. käydä salilla), mitä työpäivän jälkeen ei välttämättä jaksaisi.

Olen myös ajanut Veolialla ja Concordialla, eikä minulla ole mitään pahaa sanottavaa näistäkään taloista. Tämä linja-autolla ajaminen kun on melko samanlaista touhua firmasta riippumatta. Ehkä eniten työssä viihtymiseen vaikuttaa se, millaisia linjoja joutuu/pääsee ajamaan.

Itse en halua suositella mitään erityistä firmaa, koska se on pitkälti itsestä kiinni, mistä työnantajasta tykkää. Sen voin kuitenkin näin yleisesti todeta, että ainakin pääkaupunkiseudulla liikennöitsijät ovat mainettaan parempia työnantajia...
 
Työehdoissa/ palkkauksessa tuntuu ainakin olevan yhtiöstä riippuen jonkinlaisia eroja

Vastaan tähän yksinomaan HKL/YTV-näkökulmasta, koska laitoit kysymyksesi tähän osioon. Ainoa ero on siinä, että Helsingin Bussiliikenne (HelB) noudattaa talokohtaista kunnalliseen työehtosopimukseen perustuvaa sopimusta. Muut liikennöitsijät noudattavat AKT:n ja ALT:n välistä yleissitovaa työehtosopimusta. Perustuntipalkkaus on HelB:n sopimuksessa alempi, mutta lisät ja vapaapäivien lukumäärä ovat hieman avokätisempiä. En tällä vastauksellani halua provosoida erästä vakikirjoittajaa luennoimaan HelB:n sopimuksen väitetyistä epäkohdista.

Linja-autokuskiksi olisi aikomus...

Tässä on jo ensimmäinen virheesi. Jos yhtään arvostat tätä ammattia, et puhu kuskeista, vaan kuljettajista. On eroa olla linja-autonkuljettaja ja linja-autokuski. Ammatin arvostus lähtee siitä, että ei käytä työstään jotain mukarempseää nimitystä. Eritoten kun sanasta kuski tulee lähinnä mieleen sunnuntaiajelu.
 
Takaisin
Ylös