Hurjastelevat bussit

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Tässä bussipysäkillä, sateessa, seistessä pistää miettimään:

Astuin suojatielle, bussi h74 ei tietenkään pysähdy ennen suojatietä, mikä on ihan ymmärrettävää ottaen huomioon että vauhtia on silmämääräisesti 60 - 70 kmh. Rajoitus 40. Myöhästyn, koska bussi on viisi minuuttia etuajassa, mihin sillä kuskilla on kiire ja mitä järkeä tällaisessa liikennöinnissä on?
 
Matkustin torstaina linjalla e42 ja siellä puolestaan koko Latokaski, Nöykkiö ja Kattilalaakso on 30:n tai 40:n aluerajoituksen piirissä. Tämä maahanmuuttajarallikuski päästeli hyvinkin arviolta 50-60 km/h siellä, missä se oli mahdollista. Varsin mukavaa hämärällä asuntokadulla todeta, että paikalle syöksyy yhtäkkiä bussi reilua ylinopeutta. Asiaan tietysti kuului, että rajoitusten mukaan liikkuvia henkilöautoja piti hiillostaa.
 
Matkustin torstaina linjalla e42 ja siellä puolestaan koko Latokaski, Nöykkiö ja Kattilalaakso on 30:n tai 40:n aluerajoituksen piirissä. Tämä maahanmuuttajarallikuski päästeli hyvinkin arviolta 50-60 km/h siellä, missä se oli mahdollista. Varsin mukavaa hämärällä asuntokadulla todeta, että paikalle syöksyy yhtäkkiä bussi reilua ylinopeutta. Asiaan tietysti kuului, että rajoitusten mukaan liikkuvia henkilöautoja piti hiillostaa.


Minunkin on vaikea ymmärtää tällaista ajotyyliä. Kun nämä rallikuskit kaahaavat hullun lailla, tilaaja katsoo että linjalle riittää pienempikin ajoaika. Sitten me jotka ajamme liikennesääntöjä noudattaen, matkustajia palvellen ja varovaisuutta noudattaen emme välillä tahdo pysyä aikataulussa. Olen lueskellut yhtiölle tulleita asiakaspalautteita ja suuri osa valituksista liittyy ylisuuriin tilannenopeuksiin, kevyen liikenteen väistämättä jättämisiin, nopeisiin kiihdytyksiin ja koviin jarrutuksiin. Vanhukset eivät tahdo pysyä pystyssä kun heti kun oven saa kiinni pitää painaa hullun lailla kaasua. Autot ovat sitten kuin romurallin jäljiltä. Esimerkiksi Pohjolan Liikenteen auto 729 ehti olla uutena neljä tuntia linjalla kunnes siitä rutattiin puskuri ensimmäisen kerran. Nyt on ties kuinka mones puskuri menossa. No, riittääpähän ainakin maalarille töitä:D
 
No ekana tulee mieleen tälläinen. Yksinkertaisesti hauskempaa ajaa kovaa kun jotain neljääkymppiä. Pitäähän työstään saada nauttia, on sitten jokaisen kuljettajan harkinnan varassa kuinka kovaa ajaa. Vielä jos sattuu olemaan alla "ralliauto". Ja jos tulee onnettomuus ja todetaan että ollut ylinopeutta on tämä kuljettaja sitten hieman lirissä..
 
Ilmeisesti ei olekaan kaikille kirjoittajille aivan selvää, että tieliikennelainsäädännön perusteella määräytyy kullakin kadulla tai tiellä sallittu suurin nopeus. Siinä painaa kuljettajan harkinta ainoastaan siinä määrin, että kuljettaja voi harkintansa mukaan ajaa nopeusrajoitusta hitaammin jos tilanne niin edellyttää. Tällöin puhutaan oikeasta tilannenopeudesta.

Kaikenmoiseen ylinopeutta ajamiseen tulisi poliisin, liikenteen tilaajan ja liikennöitsijöiden puuttua tiukemmin.
 
Niin niin. Kun syntyperäisiä potuttaa koko työ. Ja ajetaan 60 alueella kolmeakymppiä. Siihen, kun matkustajat tottuvat, niin tuntuu työstänsä pitävän maahanmuuttajan ajo varmaan hurjastelulta, kun ajaakin nopeusrajoituksen mukaan!
Ne kadulta tehdyt havainnot taitavat olla kovin subjektiivisia.

nimim: monasti perässäajanut.
 
tuntuu työstänsä pitävän maahanmuuttajan ajo varmaan hurjastelulta, kun ajaakin nopeusrajoituksen mukaan.

Nopeusrajoitus kertoo suurimman missään tilanteessa sallitun nopeuden. Se ei siis ole mikään vähimmäisnopeus tai ainoa mahdollinen nopeus.

Tieliikennelaki sanoi:
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Kun syntyperäisiä potuttaa koko työ.

Sellaisiakin on, mutta minä ainakin pidän työstäni.

Yksinkertaisesti hauskempaa ajaa kovaa kun jotain neljääkymppiä.

Kuljettaja on vastuussa matkustajien, muiden tielläliikkujien ja ajoneuvon turvallisuudesta. "Hauskuus" ei oikeuta vaarantamaan kenenkään henkeä. Tuollainen ajattelutapa ei kuulu ammattiliikenteeseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Yksinkertaisesti hauskempaa ajaa kovaa kun jotain neljääkymppiä. Pitäähän työstään saada nauttia, on sitten jokaisen kuljettajan harkinnan varassa kuinka kovaa ajaa. Vielä jos sattuu olemaan alla "ralliauto".

Jos haluaa nauttia kovaa ajamisesta ja varsinkin "ralliautolla" ajamisesta kannattaa miettiä ammatinvalinta uudestaan. Ammattitaitoisen linja-autonkuljettajan työhön tuollaiset fiilikset eivät kuulu.
 
Nopeusarvioni on täysin silmämääräinen, toisaalta esim. perässä tulleet henkilautot tulivat paljon hiljempaa, ja tuskin nekään alinopeutta ajoivat. Olen istunut h74:n kyydissä ja yleensä etummaisessa penkissä kymmeniä kertoja ja 60 nopeudet Kotinummentiellä eivät ole poikkeus ihan mittaristakin katsottuna. Huomattavasti vaarallisempaa on vastaavat nopeudet keskellä Tapanilaa, H76:n yhdellä kuskilla 70 mittarissa. Juu oli mamu, mutta kyllä niitä fennougrivatasiakin riittää, erityisesti mieleen jäi se kerta kun pysäkiltä lähdettiin niin että kaaduin penkillä! Selvin päin, siis minä ainakin.

Loppujen lopuksi pääsin Tapanilaan 76:lle jota ajoi somalialaisen näköisen kuski kaiken puolin moitteettomasti, se vuoro oli myös aikataulussa. Jotenkin vielä ymmärtää kaahaamisen jos vuoro on myöhässä, mutta se mikä minua tällaisessa eniten matkustajana tympäisee on että pysäkkiaikatauluihin ei voi luottaa. Tuohon vuoroon olin tulossa viisi minuuttia ennen arvioitua aikaa, seuraavalla kerralla ilmeisesti kymmenen minuuttia? Saman tien voi kävellä.

Teknisesti noiden ajonopeuksien valvominen ei olisi vaikeaa tilaajan toimesta. Miksei sitä tehdä? Eli onko tuo käytäntö sitä mitä tilaaja haluaa?
 
Ymmärsin kyllä nimimerkki Aleksi K:n jonkinasteisen ironian hänen viestissään. Ainakin toivottavasti näin oli?

Mutta en silti malta olla osallistumatta tähän keskusteluun ja nostankin esille muutama vuosi sitten Hesarissa olleita otsikoita.

Tutka paljasti villin menon
-Poliisin ja HS:n pistokokeessa lähes 94 prosenttia ajoi ylinopeutta


Rajoitukset kevyen liikenteen turvaksi

Ammattikuljettajan tulee tietää, mitä alla oleva liikennemerkki rajoittaa:

images


Kuten myös, mitä tämä liikennemerkki sisältää:

images


Olen aivan samaa mieltä, että rikkomuksiin olisi puututtava rankemmalla kädellä, varsinkin, jos on kyseessä ammattikuljettaja. Tällaisen henkilön tulee jo koulutuksensa ja asemansa perusteella ymmärtää vastuunsa ja sitä vieläpä toitotetaan kaikkialla, eikä mikään työnantaja ei pakota tai edellytä nopeusrajoitusten ylittämistä.
Kevyen liikenteen törmäys bussin kanssa on yleensä aina tuhoisa ja bussin rengas tekee aivan vastaavaa tuhoa ihmisen päälle, kuin panssarivaunun telaketju.

(kuvien lähteet: www.liikenneturva.fi ja wikipedia)

---------- Viesti lisätty kello 8:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:06 ----------

Teknisesti noiden ajonopeuksien valvominen ei olisi vaikeaa tilaajan toimesta. Miksei sitä tehdä? Eli onko tuo käytäntö sitä mitä tilaaja haluaa?
Hongkongissa on bussien sisällä matkustamoon näkyviä nopeusnäyttöjä, joista matkustajat voivat kollektiivisesti seurata bussinkuljettajan nopeusrajoitusten noudattamista.
 
Viimeksi muokattu:
Totta puhuen matkustajana minua ottaa enemmän pannuun hidasteleva ja ylirauhallinen ajotyyli, että eihän tässä ole kiirettä mihinkään... Kun pääsee reippaammin ajavan kuskin kyytiin niin tulee heti parempi fiilis.
 
Totta puhuen matkustajana minua ottaa enemmän pannuun hidasteleva ja ylirauhallinen ajotyyli, että eihän tässä ole kiirettä mihinkään... Kun pääsee reippaammin ajavan kuskin kyytiin niin tulee heti parempi fiilis.
Mitä tarkoitat "reippaammin ajavalla kuljettajalla"?

Kuten totesin, ammattikuljettaja ei riko nopeusrajoituksia. Siihen eivät vaikuta matkustajien mahdolliset tuntemukset tai "pannuunottamiset". Rajoitusten noudattaminen ei tarkoita tokikaan sitä, etteikö voisi ajaa joutuisasti.
 
Ymmärsin kyllä nimimerkki Aleksi K:n jonkinasteisen ironian hänen viestissään. Ainakin toivottavasti näin oli?

Hienoa, että edes joku tämän konservtiivisen foorumin "edustajista" tämän tajusi. :) No joo, vakavissaan nyt pakko myös kommentoida, ettei ihan pelkäksi haukkumiseksi ja ironisuudeksi mene. Jonkunlaista järkeä sopii käyttää. Kyllä mielestäni kehä 1:stä voi painaa aurinkoisena kesäyönä 80:ppia, vaikka nopeusrajoitus on 70. Toisin kun myöskään ei ole järkevää hirveässä talvimyrskyssä painaa Lauttasaaren kohdalla Länsiväylän siltaa kauhean kovaa. Joskus olin tälläisessä tilanteessa että kuljettaja ajoi mielestäni ihan liian kovaa ja hyvä ettei tuuli mukaan ottanut. Silloin meinasi tätäkin poikaa vähän hirvittää.. :)
 
Kuten totesin, ammattikuljettaja ei riko nopeusrajoituksia.

Valtaosa busseista ja muusta ammattiliikenteestä ajaa kaikilla vähänkin paremmilla teillä jatkuvaa ylinopeutta. Jos rajana pidetään monen autoilijan suosimaa 10 km/t "sallittua" ylinopeutta, ylittää varsin suuri osa busseista sen monin paikoin. Jos taajamassa toleranssiksi ajatellaan vaikka 10 % ylinopeus, kyllä suurin osa kuljettajista ajaa noin.

Omien havaintojeni mukaan esimerkiksi 40 km/t tiellä, jolla on olosuhteisiin nähden hieman alhainen rajoitus, normaali bussivauhti on viidenkympin molemmin puolin. Ns. reipas kuljettaja ajaa vajaata kuuttakymppiä, eikä se vielä tunnu kyydissä tai näytä ulkoa miltään erikoiselta kaahaamiselta, jos ajo muuten on tasaista.

Tämä ei tietenkään päde kaikkiin, mutta ajatus tuosta "sallitusta" ylinopeudesta, jota "kuuluu" ajaa on kyllä iskostunut varsin syvälle monen mieleen. Perustilanne on se, että ammattilainen rikkoo rajoituksia kohtuullisen lievästi mutta jatkuvasti. Muun autoliikenteen rytmiä reippaammin ajavien bussien menoa olisi syytä hillitä, mutten tiedä, onko kuitenkaan syytä ottaa linja-autoja valvonnassa erityiseksi silmätikuksi.

Reippaimpia ajosuorituksia voisi hillitä väliajoin. Myöhässä olo ei haittaa, mutta olisi helpompaa matkustaa, jos osaisi aina mennä pysäkille sellaiseen aikaan, ettei bussi ole vielä voinut mennä.
 
Ei taida olla tilaajalla kiinnostusta puuttua hurjasteluun, koska fakta on se, että jos ajetaan tasan rajoitusten mukaan, niin useat linjat olisi jatkuvasti myöhässä. Se taas lisää painetta lisätä autoja kiertoon joka taas aiheuttaa tilaajalle kustannuksia!

Oma työnantajani kyllä painottaa rajoitusten noudattamista, mutta kun suurin osa kuskeista ei toimi ohjeiden mukaan, niin ajoajat vain pienenevät ja tästä suora seuraus on nopeuksien nousu.

Nykytekniikalla ei olisi vaikeaa selvittää linjojen ajoaikoja ajettaessa rajoitusten mukaan, mutta tilaaja mielummin käyttää "todellisia" ajoaikoja, koska ne ajetaan suurimmaksi osaksi ylinopeutta.
 
Takaisin
Ylös