Hurjastelevat bussit

Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Mikähän on muuten kaikkein huonoiten aikataulutettu linja/väli HSL alueella? Itselle tulee mieleen 989 Järvenpäästä lähtiessä. Sillä reitillä on miltei mahdotonta olla alle 8 minuuttia myöhässä alittaessa Lahdenväylää (aikataulun mukaan noin 12 minuutin matka, oikeasti 20 minuuttia).
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Eiköhän syy ole juuri tämä kuuluisa Vihreä matka. Matkustajana tulee idiootti olo, kun toisen firman bussi ajaa esim Iso Omena -Kamppi välin useita minuutteja nopeammin. Se on myös ihan sama mitä datassa näkyy, jos matkustuskokemus on huono ( myöhästyessään Kampissa vaihtoyhteydestä).

Ei vaan taida sen enempää HSL:ää kuin Nobinaa kiinnostaa huonot matkustuskokemukset, edes siinä vaiheessa kun matkustaja vaihtaa liikkumismuodon omaan autoon että ehtii ajoissa töihin.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Joillakin linjoilla on hirveän kireet aikataulut kun taas toisilla aivan törkeän löysät. Esimerkiksi jos ajan 550 ja saavun Tuusulanväylän pysäkille 2 minuuttia etuajassa niin heti seuraavalla pysäkillä Maunulassa olenkin jo minuutin myöhässä vaikka yhtään pysähdystä en kerennyt tehdä ja ajoin suurinta sallittua nopeutta. Sama jatkuu Hämeenlinnanväylälle asti ja siellä ollaankin jo 4 minuuttia myöhässä. Miten voi keretä Maunulasta Hämeenlinnaväylälle 2 minuutissa? Toisilla linjoilla kuten mm. 69 on niin löysät aikataulut että suurinta sallittua nopeutta ajamalla joutuu kaikilla neljällä pisteellä tasaamaan 4 minuuttia ellei enemmänkin. Se jos joku turhauttaa matkustajiakin. Jos sattuu oikein paljon matkustajia olemaan ja ajetaan koko matka 3 minuuttia myöhässä niin se tuntuu jo reippaammin menevän kuin se että ajetaan etuajassa ja seistään yhteensä 20 minuuttia pysäkillä tasaamassa

Eikös se ole sitä kuljettajan ammattitaitoa seurata kelloa jos huomaa olevansa paljon edellä eli ajaa rauhallisesti koko ajan jos tietää että tulee etkoa kun on hiljaisempaa jne.

Parempi se on mennä aikataulun mukaan, muistan H78 aikaan ennen tasauksia se oli ihan arpeliä miten bussi oli Meltsin jälkeen seuraavalla pysäkill.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Eikös se ole sitä kuljettajan ammattitaitoa seurata kelloa jos huomaa olevansa paljon edellä eli ajaa rauhallisesti koko ajan jos tietää että tulee etkoa kun on hiljaisempaa jne.

Parempi se on mennä aikataulun mukaan, muistan H78 aikaan ennen tasauksia se oli ihan arpeliä miten bussi oli Meltsin jälkeen seuraavalla pysäkill.
Ajan kyllä aina suurinta sallittua nopeutta jotten häiritse muuta liikennettä. Ja jos tasaisin aina joka pysäkillä kun huomaan olevani etuajassa loisi se varmasti turhautuneisuutta matkustajille jos joka pysäkillä seistäisiin 20-40 sekuntia ylimääräistä. Ihan samalla tavalla kuin sekin että ajetaan alinopeutta. Ainoa lääke tähän taitaa olla lähteä 5 minuuttia myöhässä linjalle joka ei taas ole HSL:n mielestä okei
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Mikähän on muuten kaikkein huonoiten aikataulutettu linja/väli HSL alueella? Itselle tulee mieleen 989 Järvenpäästä lähtiessä. Sillä reitillä on miltei mahdotonta olla alle 8 minuuttia myöhässä alittaessa Lahdenväylää (aikataulun mukaan noin 12 minuutin matka, oikeasti 20 minuuttia).

Aamun 787 on mielenkiintoisia Pornainen - Helsinki suunnalla. Nikkilän kartano -pysäkiltä Nikkilän terminaalille 3 minuutissa. Google mapsin mukaan menee 5min, jos ei tarvitse pysähtyä pysäkeillä. Tuolla vuorolla matkustajia nousee etenkin Jokipuistosta joka pysäkillä.

Mainitsemallasi 989:n ip-vuorolla 14:20 oli ennen koronaa mahdotonta pysyä aikataulussa, etenkin kun piti Wärtsilänkadun kautta ajaa, mutta sitä ei oltu huomioitu pahemmin aikataulussa edes. Monesti oltiin se 10-15min myöhässä kun Jäkestä ulos päästiin. Tosin Järvenpään liikennevalo-ohjelmointi on erittäin surkeaa, joka edes auttaa tuota. Korona-aikaan ei ole osunut kertaakaan tuota vuoroa, mutta ainakin Pornaisten päässä sen vuoron jatkovuoro on näyttänyt olevat yleensä ajoissa tai max 5min myöhässä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Aamun 787 on mielenkiintoisia Pornainen - Helsinki suunnalla. Nikkilän kartano -pysäkiltä Nikkilän terminaalille 3 minuutissa. Google mapsin mukaan menee 5min, jos ei tarvitse pysähtyä pysäkeillä. Tuolla vuorolla matkustajia nousee etenkin Jokipuistosta joka pysäkillä.

Mainitsemallasi 989:n ip-vuorolla 14:20 oli ennen koronaa mahdotonta pysyä aikataulussa, etenkin kun piti Wärtsilänkadun kautta ajaa, mutta sitä ei oltu huomioitu pahemmin aikataulussa edes. Monesti oltiin se 10-15min myöhässä kun Jäkestä ulos päästiin. Tosin Järvenpään liikennevalo-ohjelmointi on erittäin surkeaa, joka edes auttaa tuota. Korona-aikaan ei ole osunut kertaakaan tuota vuoroa, mutta ainakin Pornaisten päässä sen vuoron jatkovuoro on näyttänyt olevat yleensä ajoissa tai max 5min myöhässä.

Sipoon ja Kirkkonummen kysyntäkannustekohteissa aikataulusuunnitteluvastuu on liikennöitsijällä (molemmissa Pohjolan Liikenne). Sipoossa alkaa elokuussa uusi sopimus, jossa aikataulusuunnitteluvastuu on tilaajalla kuten yleensä HSL-liikenteessä.
 
Takaisin
Ylös