YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2009/1

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
YTV:n bussilikenteen tarjouskilpailu 2009/1 on käynnistynyt.

Kohteet ovat:
E1: e16 (1 matala)
S1: 143, 145 (7 43-paikkaista matalaa, 3 teliä)
S2: 147, 150 (4 43-paikkaista matalaa, 16 teliä)
S3: 452, 453, 400N (15 43-paikkaista matalaa)
S4: 516 (5 43-paikkaista matalaa)
S5: 611 (7 matalaa)
S6: 700N, 710N (3 teliä)
V1: v50 (5 matalaa)
V2: v51 (4 matalaa)
V3: v52, v53, v54 (6 teliä, 8 43-paikkaista matalaa)
V4: v55, v56, v57 (5 teliä, 12 43-paikkaista matalaa)
V5: v61, v62, 562 (9 teliä, 7 43-paikkaista matalaa)
V6: v68, v69 (7 43-paikkaista matalaa)
V7: v87 (4 teliä)

Sopimukset alkavat syysliikenteen 2010 alussa. Kohteiden S4 ja V7 sopimuskausi on 5 vuotta, muiden 4 vuotta. Kaikissa kohteissa sopimuskautta voidaan jatkaa optiolla yhteensä 7-vuotiseksi.

Tarjoukset jätetään 26.10. mennessä ja tulokset tulevat 31.12. mennessä.
 
Mitenhän Veolialle käy, kun on melkein kaikki Vantaan linjat uhattuna?
ESLL:n liikenne voi loppua pk-seudulta kokonaan, jos häviävät linjan 516.
 
Mitenhän Veolialle käy, kun on melkein kaikki Vantaan linjat uhattuna?
ESLL:n liikenne voi loppua pk-seudulta kokonaan, jos häviävät linjan 516.

Veolialla on tällä kilpailukierroksella varsin hyvät lähtöasetelmat: sillä on varikot tehokkaan liikenteenhoidon kannalta sopivissa paikoissa ja toisaalta runsaasti tarjottavaa Euro 2 ja 3 -päästötason telikalustoa ruuhkavuoroille.

Telikaluston määrä kasvaa linjoilla 143, 145, 147, 150, v62/562 ja v87. Iso osa telivuoroista on ruuhkavuoroja painoarvolla 0,2. Näihin vuoroihin kannattaa tarjota vanhaa kalustoa, koska pienen painoarvon takia näiden vuorojen kalustolla on vain vähän merkitystä koko kohteen kalustopisteitä laskettaessa.

Etelä-Suomen Linjaliikenne saattaa puolestaan luopua linjasta 516 suosiolla. ESLL:n varikko on nykyään Vantaan Kolohongassa lähellä linjojen v68, 518 ja 741 päätepysäkkiä. Mikäli ESLL on tosissaan mukana tällä kilpailukierroksella, voisi sen kuvitella tarjoavan Itä-Vantaan linjoja, erityisesti linjoja v68, v69 ja v87.
 
Luulenpa että noista Vantaan sisäisistä 50-sarjan poikittaislinjoista sekä 61 ja 62:sta kisaavat tosissaan Veolia ja Concordia, sillä kummankin varikot sijaitsevat linjojen kannalta hyvillä paikoilla. Linjat 452 ja 453 nappaa varmaan joko HelB tai Veolia samoin perusteluin kuin edellisessä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eihän ESLL:n liikenne nyt kokonaan lopu pk-seudulta vaikka 516 poistuisikin ajettavien linjojen joukosta ensi syyskauden alusta alkaen, Keravalla ovat kuitenkin edelleen linjat 5 ja 8.

Myöskään Tuusulasta ajettavat 933 ja U-linjat 632/635 ja 974 eivät ole poistumassa minnekään, tosin eivät ole kilpailutuksen alaista YTV:n liikennettä vaikka matkakortti kelpaakin Hgin ja Vantaan alueilla (974:lla myydään myös Vantaan alueella YTV:n kertalippuja).

Tällä hetkellä YTV:n kilpailutuksessa olevien linjojen hintataso on sellainen että ei uusia autoja kannata ostaa ja ajaa jo valmiiksi tappiolla, varsinkaan kun Ikarukset eivät enää sellaisenaan kelpaa mihinkään kohteeseen yksin.

Omasta puolestani saa konkka rohmuta vaikka ihan kaikki kohteet, heillähän sitä Amerikan rahaa tuntuu riittävän vaikka kuinka paljon - hullua tuollaista vastaan on edes yrittää tehdä + merkkisiä tarjouksia mistään kohteista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Omasta puolestani saa konkka rohmuta vaikka ihan kaikki kohteet, heillähän sitä Amerikan rahaa tuntuu riittävän vaikka kuinka paljon - hullua tuollaista vastaan on edes yrittää tehdä + merkkisiä tarjouksia mistään kohteista.

Parissa edellisessä pääkaupunkiseudun kilpailussa isossa osassa kohteista hintataso on noussut selvästi ja järkevästi järjestetyllä tuotannolla liikenne kyllä kannattaa kohonneella hintatasolla. ESLL on parissa edellisessä YTV-kilpailussa jäänyt niukasti kakkoseksi joissakin kohteissa. Esim. v73:n ESLL olisi voittanut, jos olisi tarjonnut vuodessa 60 euroa halvemmalla - ja koko sopimuksen arvo on kuitenkin lähes 2 miljoonaa euroa.
 
Onko telit sitten kuinka monipaikkaisia? S1 ja S2 näyttävät saavan lisä tilaa.

Telit on vähintään 49-paikkaisia, kun minimivaatimus on 51 istuinpaikkaa ja sen saa alittaa kahdella. Lisäkapasiteettia ei kuitenkaan ole tulossa, koska automäärä vähenee vastaavasti eli vuorovälit pitenee.
 
Näemmä 452 & 453:lle tulee 43:n paikan vaatimus. Tämä siis tarkoittaa sitä, että mannet saavat suksia kuuseen Myyrmäen suunnalta. Aika jännä mielestäni, että v87:lle tulee teliauto-vaatimus. Onko matkustajamäärät niin isoja nykyisin mukamas?
 
Aika jännä mielestäni, että v87:lle tulee teliauto-vaatimus. Onko matkustajamäärät niin isoja nykyisin mukamas?

Joillakin lähdöillä tiettävästi ovat. Vantaalla ei ole varaa tihentää vuoroväliä, joten v87:lla joudutaan tyytymään kalustokoon kasvattamiseen.
 
Kuinka on menetelty pakettien V1(v50) ja V4(v55,v56v57) kanssa kun nämä linjat lakkautetaan jo vuonna 2013? Pakettiin V3(v52,v53,v54) tulee myös suuria muutoksia kehäradan aloittaessa 2013 joten míksi kohteiden V1,V3 ja V4 sopimuskaudeksi on laitettu 4 vuotta kun liikennöinti kuitenkin loppuu/muuttuu ennen sitä? Kai nuo kehäradan muutokset olivat jo tiedossa tarjouskilpailusta päätettäessä?
 
Kuinka on menetelty pakettien V1(v50) ja V4(v55,v56v57) kanssa kun nämä linjat lakkautetaan jo vuonna 2013? Pakettiin V3(v52,v53,v54) tulee myös suuria muutoksia kehäradan aloittaessa 2013 joten míksi kohteiden V1,V3 ja V4 sopimuskaudeksi on laitettu 4 vuotta kun liikennöinti kuitenkin loppuu/muuttuu ennen sitä? Kai nuo kehäradan muutokset olivat jo tiedossa tarjouskilpailusta päätettäessä?
Kehärata avataan kylläkin vuonna 2014, joten eivätköhän asiat ole aivan hallinnassa.
 
Kehärata avataan kylläkin vuonna 2014, joten eivätköhän asiat ole aivan hallinnassa.

Vantaan linjastosuunnitelmassa 2008-2013 todetaan että "nykyisten linjojen 50,55,56,57 liikenne päättyy syksyllä 2013" Vaikea kuvitella että noita poikittaislinjoja lopetetaan ennen kehäradan valmistumista, mutta tuohan on nimenomaan suunnitelma ja niitähän voidaan aina päivittää.
 
Viikon päästä eli 18.12 Ytv kokoontuu seuraavan kerran ja silloin on luultavasti tämän asian ratkaisu pöydällä.

Itse veikkaan kohteiden jakoa näin:

E1: e16 (1 matala) Westendin Linja
S1: 143, 145 (7 43-paikkaista matalaa, 3 teliä) - Nobina Finland
S2: 147, 150 (4 43-paikkaista matalaa, 16 teliä) - Nobina Finland
S3: 452, 453, 400N (15 43-paikkaista matalaa) - Helsingin Bussiliikenne
S4: 516 (5 43-paikkaista matalaa) - Veolia Transport tai Nobina Finland
S5: 611 (7 matalaa) - Helsingin Bussiliikenne tai Nobina Finland
S6: 700N, 710N (3 teliä) - Pohjolan Kaupunkiliikenne
V1: v50 (5 matalaa) - Veolia Transport
V2: v51 (4 matalaa) - Veolia Transport
V3: v52, v53, v54 (6 teliä, 8 43-paikkaista matalaa) - Veolia Transport
V4: v55, v56, v57 (5 teliä, 12 43-paikkaista matalaa) - Veolia Transport
V5: v61, v62, 562 (9 teliä, 7 43-paikkaista matalaa) - Nobina Finland
V6: v68, v69 (7 43-paikkaista matalaa) - Etelä-suomen linjaliikenne
V7: v87 (4 teliä) - Veolia Transport tai Nobina Finland tai Helsingin Bussiliikenne
 
Takaisin
Ylös