YTV:n Reittioppaan käyttöön kännykkäsovellus

Liittynyt
8 Syyskuu 2009
Viestit
15
Hei,

Olen tehnyt otsikon mukaisesti sovelluksen, jolla voi hakea tietoja Reittioppaasta kännykällä. Sovellus osaa käyttää hyväksi puhelimen paikkatietoa (GPS) jos sellainen on käytettävissä, mutta voi sovellusta käyttää ilmankin.

Paikkatiedon avulla voi hakea reittejä sijainnin perusteella, eli "tästä jonnekin" ja sovellus antaa etukäteisvaroituksen lähestyvästä vaihtopysäkistä, mikä auttaa matkustettaessa ennestään tuntemattomalla reitillä.

Nyt tarvitsisin käyttäjäpalautetta, toimiiko sovellus kuten odottaa sopisi. Beta-versio on vapaasti ladattavissa kännykällä osoitteessa:

www.ajolog.fi/content_test/index.html

Sovellus on tehty Javalla, joten se toimii javan turvallisuusrajoitusten puitteissa, eikä siinä mielessä pysty tekemään mitään käyttäjää vahingoittavaa salaa.

Ottaisin mielläni kommentteja sovelluksen käytettävyydestä ja mahdollisia parannusehdotuksia tähän viestiketjuun tai yksityisviestillä.

Niin lähtökohtaisesti sovelluksen pitäisi toimia Symbian ja WindowsCE puhelimissa.

Syysterveisin,

Ismo Laitinen
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTVn Reittioppaan käyttöön kännykkäsovellus

Tässäpä ohjelma, jolle varmasti on tilausta. Olen erityisen innoissani tästä, koska pari vuotta sitten ideoin reittioppaaseen perustuvan navigaattorin, joka pitää sisällään tämän ohjelman ominaisuudet, mutta toimii kuten autonavigaattori karttoineen kaikkineen. Omasta takaa osaamista ei kuitenkaan ole löytynyt, joten on hienoa, että joku on keksinyt vastaavan idean ja lähtenyt toteuttamaan sitä.

Muutamia huomioita pikaisella kokeilulla (puhelimina e71 ja 5800xm):
Splashscreen
E71: ei mahdu ruutuun, pystynäytölle mitoitettu

Alkuvalikon ja asetusten tekstit
E71: häviävät teeman taustakuvaan
5800: ei ongelmaa, valittavat kohteet ovat nappuloita ja siten niissä on erillinen tausta

Reitti
E71: Linjat, ajat ja kävelymatkat häviävät jälleen taustakuvaan. Listaa selaamalla pystyy valitun rivin lukemaan.
5800: Sama ongelma, musta teksti häviää täysin näkymättömiin mustan oletusteeman taustan päällä. Listan selaaminen ei onnistu, koskettamalla saa ensimmäisen rivin valittua, ei muita.

Alkuvalikkoon palaaminen
Ruutuun tulee valintojen alle "java.lang.NullPointerException" -teksti.

Ohjelmaan kannattaa siis lisätä mahdollisuus määrittää jokin taustaväri tai -kuva, joka on puhelimesta riippumaton teemojen taustakuvien vaihdellessa.

Itse reittiopastusta en nyt vielä joutanut kokeilemaan, mutta kotimatka toivottavasti korjaa tilanteen.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTVn Reittioppaan käyttöön kännykkäsovellus

Kiitos MaZo palautteesta,

Jäin vähän kuin heti kiinni, sillä olin tietoinen vaakanäytön ongelmista. Onneksi asia on jo hoitumassa, sillä korjausversio on jo testissä, toivon saavani sen serverille huomiseen mennessä.

Siinä pitäisi ainakin reitinnäytön sopeutua vaakaformaattiin paremmin.

Katsotaan saanko muitakin osioita korjattua.

Kiitos vielä,

Ismo
 
Vs: YTVn Reittioppaan käyttöön kännykkäsovellus

Todellakin sellainen ohjelma, jota on odoteltu. Täytyy huomenissa testailla, kun lähden liikenteeseen.
 
Laitoin uuden version serverille. Nyt sen pitäisi tukea paremmin myös vaakanäyttöä ja osata sopeutua eri värisiin teemoihin.

Ainoa muutos käyttöön on, että haettujen reittien näytössä näkyy nyt vain ensimmäinen vaihtoehto, muut saa näkyviin valitsemalla kyseisen reittivaihtoehdon. Näin tiedot mahtuu paremmin myös vaakanäyttöön.

Ismo
 
Ainakaan minun kännykässäni (Nokie e61) ei näppäimistössä ole alaviivaa (_), joten en saa tuota sivua kirjoitettua osoiteriville.
 
Tulisko se vasemmasta alakulmasta, tai sitä monesti tulee esille kaikki oudot merkit, ja niistä voi sitten valita. Jos ei muu auta, niin voihan tän säikeen aukaista
puhelimessa, niin sitten tosta linkistä voi mennä latailemaan.

Ismo
 
Sain tänään kokeiltua reititystä (vanhemmalla versiolla), tosin ajoin vain yhdellä bussilla, mutta homma tuntui toimivan vaihtojen määrästä riippumatta. Lähtöpysäkille saapumisen ohjelma tunnisti noin 10 metrin päästä, vaikka ohjelma näyttikin matkaa olevan vielä 30 metriä. Päätepisteessä opastus loppui täsmälleen kotioven edessä, vaikka matkaa oli edelleen ohjelman mielestä jäljellä jotakin kymmeniä metrejä. GPS:n tarkkuus varmasti vaikuttaa tähän, mutta osoitus siitä, että marginaali on sopivasti säädetty.

Vähän napinaa vielä:

Bussissa muistutus kyydistä poistumiseksi tuli hieman turhan myöhään, noin 100 metriä ennen pysäkkiä. Pidin puhelinta kädessä, koska tarkkailin ohjelman toimintaa ja kun laitoin puhelimen muistutuksen tultua povitaskuun ja aloin nousemaan penkiltä, bussin ovi oli jo auki. Ehdin kuitenkin hyvin poistua kyydistä. Toivoisin muistutusta hieman aikaisemmin, mutta tässä kannattaa toki muistaa mahdolliset hyvin lyhyet pysäkkivälit. Edellisellä pysäkillä tässä tapauksessa etäisyydeksi ohjelma näytti 0.55 km (Jokerin Oulunkylän asemaa edeltävä pysäkki Westendiin mentäessä). Mahdollisuus itse säätää etäisyyttä lienee harkitsemisen arvoinen ratkaisu.

Huomautusääni oli vähintään riittävän huomattava. Kuuntelin radiota puhelimesta matkalla, joten pysäkin tullessa radio vaimentui äänettömäksi ja huomioääni täräytti itsensä niin syvälle korvakäytävään, että se oli melkein kuultavissa vielä bussin ulkopuolella. Jokin äänenvoimakkuuden säätö olisi siis paikallaan :) . Toisena ongelmana radio jäi huomautuksen jälkeen vaimennetuksi ja ääni piti palauttaa manuaalisesti.

Opastuksen loputtua ja ohjelman palatessa automaattisesti aloitusruutuun, tapahtui jotain ja oletuksen valitun "uusi reitti" napin kehys vilkkui sen näköisesti, että sitä olisi valittu uudestaan ja uudestaan suurella nopeudella (loop?). Lisäksi ohjelman sulkeminen oli vaikeaa. "Poistu"-painikkeen painamisen jälkeen oli vaihteleva viive ennen sulkemisen varmistuskyselyä, joka kuitenkin hävisi nopeasti itsekseen, jos ei ehtinyt valita "kyllä".


Vielä pari mieleen tullutta kehitysideaa:

En tiedä mitä kaikkea reittioppaan APIsta saa irti, mutta reittioppaan nettisivuilla näyttämien karttojen tms. hakeminen puhelimen näytölle ja reitin seuraaminen siitä olisi loistava lisä. Sijainnin kohdistaminen kuvaan lienee kuitenkin äärimmäisen hankalaa ellei kuva-alueen koordinaatteja saa tietoon.

Reitin laatimista helpottaisi mahdollisuus käyttää puhelimeen tallennettuja maamerkkejä, jolloin ei tarvitsisi kirjoittaa osoitetta joka kerta. Tällä tavalla voisi esim. google mapsia käyttämällä lisätä uuden maamerkin/suosikin kartalta etsimällä ja etsiä sen perusteella reittiohjeet.

Jos mahdollista, voisi reitin alkupisteen hakea myös pelkän verkkopaikannuksen perusteella, suunnistus ei tosin toimisi, mutta ainakin paikka olisi kilometrin säteellä lähes oikein.

Kahdesta viimeisestä saattaa aiheutua ongelmia erilaisilla alustoilla, mutta toivottavasti ovat mahdollisia.
 
Idea on aivan mainio, latasin mutta en saanut vielä toimimaan. GPS:n kanssa ongelmia, eli syy on minun puhelimessani (E90).

En tiedä mitä kaikkea reittioppaan APIsta saa irti, mutta reittioppaan nettisivuilla näyttämien karttojen tms. hakeminen puhelimen näytölle ja reitin seuraaminen siitä olisi loistava lisä. Sijainnin kohdistaminen kuvaan lienee kuitenkin äärimmäisen hankalaa ellei kuva-alueen koordinaatteja saa tietoon.

Reitin laatimista helpottaisi mahdollisuus käyttää puhelimeen tallennettuja maamerkkejä, jolloin ei tarvitsisi kirjoittaa osoitetta joka kerta. Tällä tavalla voisi esim. google mapsia käyttämällä lisätä uuden maamerkin/suosikin kartalta etsimällä ja etsiä sen perusteella reittiohjeet.
Luontevinta olisi integroida Nokia Mapsiin tai muuhun kännykän karttaa.

Propellipääidea toisesta integrointikohteesta: puhelin/osoitehaku. Eli jos kännykässä on joku puhelinnumero, niin käydään hakemassa siihen liittyviä osoitetietoja Enirolta, tms. ja tarjotaan näitä määränpääksi.

---------- Viesti lisätty kello 8:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:40 ----------

Virheenkäsittely kun GPS ei toimi kaipaa hiomista, mulle pukkaa java.lang.NullPointerException ja jatkuvaa viestiä siitä että GPS toimii huonosti sisätiloissa...
 
Bussissa muistutus kyydistä poistumiseksi tuli hieman turhan myöhään, noin 100 metriä ennen pysäkkiä. Pidin puhelinta kädessä, koska tarkkailin ohjelman toimintaa ja kun laitoin puhelimen muistutuksen tultua povitaskuun ja aloin nousemaan penkiltä, bussin ovi oli jo auki. Ehdin kuitenkin hyvin poistua kyydistä. Toivoisin muistutusta hieman aikaisemmin, mutta tässä kannattaa toki muistaa mahdolliset hyvin lyhyet pysäkkivälit.

Aika yksikertainen ratkaisu on muistuttaa poistumispysäkin sijaan sitä edellisestä pysäkistä. Sitten ehtii antamaan stop-merkin ja siirtymään oville rauhassa.
 
Luontevinta olisi integroida Nokia Mapsiin tai muuhun kännykän karttaa.

En tiedä onko integrointi edes mahdollista, mutta olisi toki paljon sujuvampaa kuin maamerkkien lisääminen ja etsiminen sitä kautta. Käytin esimerkkinä Google Mapsia, koska sen saa myös muille alustoille kuin symbianille, mutta toki Nokia Maps toimii suosikkien/maamerkkien kautta toimiessa yhtälailla kuin Google Maps.

Suosikkeihin perustuen keksin vielä yhden idean, eli muutaman suosikki paikan lisäämisen suoraa alkuvalikkoon. Vastaava kuin joistakin navigaattoreista tuttu "mene kotiin" nappi. Toki voidaan kysyä tarvitseeko reittiä aina opastaa, jos mennään samoihin paikkoihin toistuvasti, mutta joissakin tilanteissa siitä voisi olla hyötyä. Ainakin vaihtojen aikataulut voisi näin tarkastaa matkalla suoraa.

Propellipääidea toisesta integrointikohteesta: puhelin/osoitehaku. Eli jos kännykässä on joku puhelinnumero, niin käydään hakemassa siihen liittyviä osoitetietoja Enirolta, tms. ja tarjotaan näitä määränpääksi.

Aika villi idea, mutta toki toteutuessaan toisi lisäarvoa. Ongelmaksi saattaa muodostua numeropalveluiden maksullisuus.

Yksi harkitsemisen arvoinen toiminto voisi olla myös uudelleen reititys jos myöhästyy vaihdosta, niin hakee automaattisesti tai pienellä toimenpiteellä uuden reitin sen hetkisestä paikasta samaan päätepisteeseen.
 
Jos mahdollista, voisi reitin alkupisteen hakea myös pelkän verkkopaikannuksen perusteella, suunnistus ei tosin toimisi, mutta ainakin paikka olisi kilometrin säteellä lähes oikein.

Tätä voisi myös kehittää eteenpäin ja tarkentaa siten, että voisi määritellä tiettyjä tarkennuspisteitä. Esim. jos tukiaseman perusteella ollaan lähellä kotia, valitaan asetettu kotipiste lähtöpaikaksi. Sama työpaikalla ja muilla halutuilla pisteillä, jotka ovat riittävän etäällä toisistaan.

Tukiaseman perusteella voisi myös hakea kartalta jotain maamerkkipisteitä, kuten julkisia rakennuksia ja tärkeitä pysäkkejä. Näistä voisi sitten valita haluamansa.

---------- Viesti lisätty kello 17:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:20 ----------

Yksi harkitsemisen arvoinen toiminto voisi olla myös uudelleen reititys jos myöhästyy vaihdosta, niin hakee automaattisesti tai pienellä toimenpiteellä uuden reitin sen hetkisestä paikasta samaan päätepisteeseen.

Tämä olisi se kaikkein hyödyllisin ominaisuus. Lisäksi reitti pitäisi laskea uudelleen myös siinä tapauksessa, että pysäkille saavutaan ihan ajallaan, mutta marginaalia ei ole vielä käytetty. Ts. jos jollakin muulla bussilla pääsisi vielä nopeammin, mutta johon ei aluksi uskallettu luottaa ehtivän.

Älykäs toiminto olisi myös se, että jo reitin kuluessa ohjelma tajuaisi, että nyt ei ehditä vaihtoyhteyteen ja aletaan laskea varasuunnitelmaa jo nykyisestä sijainnista.

Ja vähän vielä älykkäämpi ohjelma laskisi myös alkuperäisen suunnitelman toteutuessakin parempia vaihtoehtoja, esim. saavuttaessa lännestä Pasilan asemalle 58:lla ehditäänkin K-junaan, johon ei pitänyt alun perin ehtiä. Otakin se, äläkä jatkakaan 58:lla Junatielle, josta olisi alun perin pitänyt vaihtaa bussiin. Toisin sanoen aina saavuttaessa pysäkille x laskettaisiin uudelleen reitti pysäkiltä x+1.
 
En tiedä onko integrointi edes mahdollista, mutta olisi toki paljon sujuvampaa kuin maamerkkien lisääminen ja etsiminen sitä kautta. Käytin esimerkkinä Google Mapsia, koska sen saa myös muille alustoille kuin symbianille, mutta toki Nokia Maps toimii suosikkien/maamerkkien kautta toimiessa yhtälailla kuin Google Maps.
Jos tuon saisi toimimaan, niin navigaattoreissa ylipäänsä olisi joukkoliikenteen reititys...

Aika villi idea, mutta toki toteutuessaan toisi lisäarvoa. Ongelmaksi saattaa muodostua numeropalveluiden maksullisuus.
Asian voi nähdä niinkin päin että se olisi kaupallinen lisäpalvelu. Jolloin reittiopas olisi tavallaan myös käyttöliittymä osoitettietojen tarjoajan palveluihin. Jos olisin tekemässä tällaista softaa, niin kauppaisin sen noille palvelun tarjoajille.
 
Takaisin
Ylös