Suorat bussiyhteydet pääradan ja rantaradan varrelta

Liittynyt
22 Elokuu 2009
Viestit
951
Miksi ihmeessä Helsingin seudulla ajetaan lähijunaratojen varsilta lähijunien kanssa päällekkäisiä suoria bussilinjoja Helsingin keskustaan Espoosta ja Vantaalta? Miksei linjoja voitaisi katkaista lähijunien liityntäliikenteeksi? Matka-ajassakin tulisi varmastikin säästöä, jos Espoon länsiosasta rantaradan varrelta ja Vantaan pohjoisosasta pääradan varrelta mentäisiin junalla Helsingin keskustaan. Junia voitasiin ajaa myöskin useammin, jos kaikki nykyisin suorilla busseilla kulkevat menisivät junilla.
 
Vaikka reitit alkavat ja päättyvät samaan paikkaan, ne kulkevat välillä eri teitä. Eli bussilla tarjotaan vaihdottomat yhteydet esim. Hämeentien ja Mäkelänkadun varteen sekä Töölöön, minne ei junalla pääse.

Palvelu ei siis ole päällekkäistä vaan täydentävää. Kaikki eivät kuitenkaan ole menossa Helsingin keskustaan.
 
Eli bussilla tarjotaan vaihdottomat yhteydet esim. Hämeentien ja Mäkelänkadun varteen sekä Töölöön, minne ei junalla pääse.

Mutta saman asian tarjoaa se, että jää Pasilan asemalla pois junasta ja menee bussilla/raitiovaunulla näihin paikkoihin. Jos matka Helsingin keskustasta on tarpeeksi pitkä, niin ajallista säästöä tulee silti. Edellyttäen, että juna kulkee matkan tarpeeksi nopeasti. Vaihtohan ei ole mikään maailmanloppu, kunhan ei tarvitse odottaa liian pitkään.
 
Viimeksi muokattu:
Ajallista säästöä vaihdoista ei helposti synny. Vaihdot vievät tosiasiallisesti huomattavasti aikaa sekä vaihtoon liittyvänä kävelynä että odotteluna. Pasilassa vaihtojärjestelyt ovat erityisen hankalia ja kävelymatkat pitkiä. Lisäksi useimmat ihmiset kokevat vaihdon vielä sen viemää aikaa rasittavammaksi.

Suorilla linjoilla voidaan myös hyödyntää Helsingin seudun nykyisen pääkatuverkon tarjoamia varsin loogisia reittejä useisiin merkittäviin määränpäihin, esimerkiksi Meilahteen tai Mäkelänkadun ja Hämeentien varren työpaikkakohteisiin.

Ennen kuin VR Oy:n liikennöimä paikallisjunaliikenne on kilpailutettu, ei syöttöliikenteestä koidu myöskään säästöä, koska paikallisjunaliikenne on hinnoiteltu niin että se maksaa YTV:lle / HKL:lle saman verran kuin suora bussiliikenne.

Jos nykyisiä suoria bussilinjoja halutaan korvata raideliikenteellä, mielekkäämpää olisi pohtia raitioverkon laajentamista esim. Pitäjänmäen ja Leppävaaran, Huopalahden, Käpylän ja Oulunkylän suuntiin.
 
Suoria bussiyhteyksiä tarvitaan sen takia keskustaan, että radan varressakin asuu ihmisiä, ja asemia ei ole 500 metrin välein, myöskin tarvitaan yhteyksiä esimerkiksi Ruskeasuolta Leppävaaraan. Jos tälläinen matka tehtäisiin juna + helsingin sisäinen yhdistelmällä tulisi matka-ajasta suhteellisen pitkä. Kun Leppävaaran kaupunkirata aloitti, väheni bussitarjonta välillä Leppävaara-Helsingin keskusta jonkin verran. Sen sijaan Tikkurila-Helsingin keskusta välillä ei taida olla kuin yksi suora linja, 611..
 
Jos olisi pari säteittästä rataa enemmän, Lahdentien suuntainen nyt ensimmäisenä, niin voitaisiin ajatellakin suorista busseista luopumista. Vaan kun ei ole.
 
Ratojen varsilta tulevat bussilinjat palvelevat myös alueita, jotka eivät ole juna-asemien vieressä. Linjat eivät edes mene suorinta reittiä juna-asemille, vaan kiertelevät moottoritien ja juna-aseman välillä olevien asuntoalueiden kautta.
 
Takaisin
Ylös