Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Suorat bussiyhteydet pääradan ja rantaradan varrelta

  1. #1

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Suorat bussiyhteydet pääradan ja rantaradan varrelta

    Miksi ihmeessä Helsingin seudulla ajetaan lähijunaratojen varsilta lähijunien kanssa päällekkäisiä suoria bussilinjoja Helsingin keskustaan Espoosta ja Vantaalta? Miksei linjoja voitaisi katkaista lähijunien liityntäliikenteeksi? Matka-ajassakin tulisi varmastikin säästöä, jos Espoon länsiosasta rantaradan varrelta ja Vantaan pohjoisosasta pääradan varrelta mentäisiin junalla Helsingin keskustaan. Junia voitasiin ajaa myöskin useammin, jos kaikki nykyisin suorilla busseilla kulkevat menisivät junilla.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Suorat bussiyhteydet pääradan ja rantaradan varrelta

    Vaikka reitit alkavat ja päättyvät samaan paikkaan, ne kulkevat välillä eri teitä. Eli bussilla tarjotaan vaihdottomat yhteydet esim. Hämeentien ja Mäkelänkadun varteen sekä Töölöön, minne ei junalla pääse.

    Palvelu ei siis ole päällekkäistä vaan täydentävää. Kaikki eivät kuitenkaan ole menossa Helsingin keskustaan.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Suorat bussiyhteydet pääradan ja rantaradan varrelta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eli bussilla tarjotaan vaihdottomat yhteydet esim. Hämeentien ja Mäkelänkadun varteen sekä Töölöön, minne ei junalla pääse.
    Mutta saman asian tarjoaa se, että jää Pasilan asemalla pois junasta ja menee bussilla/raitiovaunulla näihin paikkoihin. Jos matka Helsingin keskustasta on tarpeeksi pitkä, niin ajallista säästöä tulee silti. Edellyttäen, että juna kulkee matkan tarpeeksi nopeasti. Vaihtohan ei ole mikään maailmanloppu, kunhan ei tarvitse odottaa liian pitkään.
    Viimeisin muokkaaja Minä vain; 17.10.2009 kello 16:19.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Suorat bussiyhteydet pääradan ja rantaradan varrelta

    Ajallista säästöä vaihdoista ei helposti synny. Vaihdot vievät tosiasiallisesti huomattavasti aikaa sekä vaihtoon liittyvänä kävelynä että odotteluna. Pasilassa vaihtojärjestelyt ovat erityisen hankalia ja kävelymatkat pitkiä. Lisäksi useimmat ihmiset kokevat vaihdon vielä sen viemää aikaa rasittavammaksi.

    Suorilla linjoilla voidaan myös hyödyntää Helsingin seudun nykyisen pääkatuverkon tarjoamia varsin loogisia reittejä useisiin merkittäviin määränpäihin, esimerkiksi Meilahteen tai Mäkelänkadun ja Hämeentien varren työpaikkakohteisiin.

    Ennen kuin VR Oy:n liikennöimä paikallisjunaliikenne on kilpailutettu, ei syöttöliikenteestä koidu myöskään säästöä, koska paikallisjunaliikenne on hinnoiteltu niin että se maksaa YTV:lle / HKL:lle saman verran kuin suora bussiliikenne.

    Jos nykyisiä suoria bussilinjoja halutaan korvata raideliikenteellä, mielekkäämpää olisi pohtia raitioverkon laajentamista esim. Pitäjänmäen ja Leppävaaran, Huopalahden, Käpylän ja Oulunkylän suuntiin.

  5. #5
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Suorat bussiyhteydet pääradan ja rantaradan varrelta

    Suoria bussiyhteyksiä tarvitaan sen takia keskustaan, että radan varressakin asuu ihmisiä, ja asemia ei ole 500 metrin välein, myöskin tarvitaan yhteyksiä esimerkiksi Ruskeasuolta Leppävaaraan. Jos tälläinen matka tehtäisiin juna + helsingin sisäinen yhdistelmällä tulisi matka-ajasta suhteellisen pitkä. Kun Leppävaaran kaupunkirata aloitti, väheni bussitarjonta välillä Leppävaara-Helsingin keskusta jonkin verran. Sen sijaan Tikkurila-Helsingin keskusta välillä ei taida olla kuin yksi suora linja, 611..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  6. #6
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Suorat bussiyhteydet pääradan ja rantaradan varrelta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Sen sijaan Tikkurila-Helsingin keskusta välillä ei taida olla kuin yksi suora linja, 611..
    Senkin suoruuden kanssa on vähän niin ja näin Matka-aika on helposti tuplat hitaimpaankin junaan verrattuna.

  7. #7

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Suorat bussiyhteydet pääradan ja rantaradan varrelta

    Jos olisi pari säteittästä rataa enemmän, Lahdentien suuntainen nyt ensimmäisenä, niin voitaisiin ajatellakin suorista busseista luopumista. Vaan kun ei ole.

  8. #8
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Suorat bussiyhteydet pääradan ja rantaradan varrelta

    Ratojen varsilta tulevat bussilinjat palvelevat myös alueita, jotka eivät ole juna-asemien vieressä. Linjat eivät edes mene suorinta reittiä juna-asemille, vaan kiertelevät moottoritien ja juna-aseman välillä olevien asuntoalueiden kautta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Rantaradan kaukojunien pysähdyskäyttäytyminen
    kirjoittanut Lari Nylund foorumissa Junat
    Vastauksia: 61
    Viimeisin viesti: 07.04.2011, 20:22
  2. 3T:n uuden osuuden varrelta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 15.04.2009, 22:53
  3. Talvivaaran bussiyhteydet
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 02.01.2009, 20:30
  4. HKL: Vuosaaren sataman bussiyhteydet paremmiksi
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.10.2008, 12:40
  5. Rantaradan tulevaisuus
    kirjoittanut Murzu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 30.06.2008, 12:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •