Täytyy sanoa, että uusi väritys on tyylikkäämpi kuin vanha, mutta nimessä mennään kyllä pohjamutiin. Mistä näitä nobinoita, itelloja, destioita ja soneroita oikein tulee?
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Täytyy sanoa, että uusi väritys on tyylikkäämpi kuin vanha, mutta nimessä mennään kyllä pohjamutiin. Mistä näitä nobinoita, itelloja, destioita ja soneroita oikein tulee?
Sakari Kestinen
Pinssejä, solmioneuloja ja kangasmerkkejä: https://holvi.com/shop/btxshop/
www.concordiabus.fi
Nyt näyttää ohjautuvan nobina.com sivustolle, muuten näköjään sama paketti sisällä.
Kuljettajilla kuulemma tänään otettu valkoiset kauluspaidat käyttöön.. Autoissa lukee vielä Concordia, vaan kuinka kauan?
Nojaa ei se nimi firmaa pahennaSääli tosin, että nimi ei oikein tuonne linja-autopuolelle/kuljetusalalle luo minkäänlaisia mielikuvia - olisiko joku Nobus, Nobina Trans tms. ollut fiksumpi? Samaa sarjaa Destian ja Itellan kanssa.
Niin, jokin NordBus-tyyppinen nyt sentään olisi kertonut, mistä on kysymys.
Ja kun bussifirmoilla ei edes ole tätä riesaa, mikä pankeilla, että nimeä muutetaan, jotta kukaan ei sen perusteella tunnistaisi firman toimialaa...
Veolia kuulostaa edelleen pyörähuollolta ja Nobina lääkkeeltä, sille ei mitään mahda. Pohjolan Liikennekin maistuu tässä seurassa poikkeuksellisen asiaankuuluvalta.
Ollaan jo Joulukuun puolivälissä mutta vastaan ei ole tullut vielä yhtäkään uudenväristä bussia paitsi tuo 744, NOBINA-tarroja sen sijaan on joihinkin autoihin jo liimattu. Odottaakohan nobina nyt HSL:n ratkaisua tilaajavärityksestä ennen kuin alkaa tosissaan autojaan uudelleen maalaamaan/teippaamaan vai käykö kuitenkin nin että vanhat värit jäävät ja ainoastaan NOBINA-nimi teipataan autojen kylkiin.
Ikävää kyllä, mutta tällaisen vakavan uhan olemassaolo on omiaan lamauttamaan kaikki mahdolliset maalausprojektit, joilla ennen kaikkea pidettäisiin nykykalustoa siistimpänä, ei pelkästään Nobinalla vaan koskee myös muitakin toimijoita. Jos tähänkin asti uutta maalia on laitettu kitsaasti, niin jatkossa sitä ei todennäköisesti laiteta ollenkaan.
Ja vaikka liikenteen tilaaja määräisikin jatkossa väritystä, lienee hyvin selvä, että se vanhempi kalusto jää tämän ulkopuolelle ja niille on turha toivoakaan mitää ehostusta - ei edes alkuperäiseen väritykseensä.
Ainoa taho, jolla maalailut jatkuvat entiseen malliin, lienee Helb, jolla ei ole toiminnassaan mitään tulosvelvotteita, sillä kaupunki pumppaa tarvittaessa rahaa yhtiöönsä.
Ikävää on myös se, että jotkut tahot näkevät koko yhtenäisvärityksen tuovan seudulle paremman ilmeen joukkoliikenteeseen. Tässä taitaa kuitenkin käydä päinvastaisesti, koska mitään intressejä ulkoasun pitämiseksi siistinä ei ole, kuten kahdessa ensimmäisessä kappaleessa kirjoitin.
Niin, me helsinkiläiset arvostamme joukkoliikennettämme osana arvokasta kaupunkikuvaamme. Bussiharrastuksen mielenkiintoiset ja eriväriset bussibongailut ovat aivan eri asia, niin kiehtovaa kun se onkin.
Jos tilaajavärit valitaan HSL-alueen bussien yleisilmeeksi, on jatkossa mielestäni selvää, että liikennöitsijät, joita ei kiinnosta ulkoasunsa ylläpito sopimuksessa hyväksyttävällä tavalla, eivät kuulu ko. liikennealueelle.
Miksi muuten tilaajavärisestä bussista ei voisi pitää yhtälailla huolta, kuin yritysvärisestäkin?
Joukkoliikenneharrastaja
Kilpailutuspisteiden idea on luoda niitä intressejä. Jollet pidä kalustoasi kunnossa, et voita kilpailujakaan. Tilaajalla on kuitenkin erittäin suuri intressi pitää huolta tilaamansa liikenteen ulkoasusta ja siten intressi kehittää kilpailutusta siihen suuntaan, jossa myös kaluston ulkoasusta huolta pitävät yhtiöt palkitaan ja ne lisäävät liikenneosuuttaan.
Et nyt tainnut ymmärtää, että siirtymäaikana ei tapahdu _mitään_. Ja tällaista Euro II -kalustoa on runsaasti, niin Linjebussin/Connexin kuin Concordian väreissä (Suuret ikäluokat 1998-2000). Koska yrityskuvalla ei ole merkitystä, niin saa rapistua rauhassa, sillä kokonaan maalaaminen vasta kallista touhua onkin, siinä missä pieniä pellinpaloja voidaan hoitaakin vielä järkevällä tasolla.
Siinä vristollakin on sitten ylpeyden aihetta kerrakseen, kun liikenteessä on jos jonkinlaisia tilkkutäkkejä, kun oman yrityksen imagolla ei ole mitään väliä.
Missä muualla näkyisi uuden, juuri aloittavan HSL-kuntayhtymän ulkoasu ja imago, jollei juurikin liikennevälineissä, jotka ovat sen kaikkein näkyvin osa? Pelkkä pieni tariffitunnus keulalla ei vain mielestäni riitä luomaan sitä kuvaa yhtenäisestä liikennealueesta, jonka liikennevälineiden yhteinäinen ulkoasu pystyy. Se on paitsi joukkoliikenteen, kuten myös koko alueen markkinointia.
Minun ammattiylpettäni ei tarvitse epäillä, vaikka tilaajavärityksestä ei tulisikaan myönteistä päätöstä.Alunperin kirjoittanut killerpop
Kolmannen polven helsinkiläisenä minulla on vain arvoja sekä ylpeyttä kotikaupunkiani kohtaan, joita soisin kunnoitettavan myös jatkossa. Helsingin ratikatkin ovat nykyään keltavihreitä kaltaisteni aktiivisen toiminnan johdosta, osan niistä oltua jotain ihan muuta vuosina 1973-1987.
Olen ilmaissut kantani jo monesti tähän asiaan, eikä taida olla epäselvyyttä siitä. Jään nyt odotamaan päätöstä siitä ja katsotaan sitten, miten jatketaan eteenpäin.
Viimeisin muokkaaja vristo; 18.12.2009 kello 18:45. Syy: kirjoitusvirhe korjattu
Joukkoliikenneharrastaja
Pörssiin listautuminen etenee SvD Näringslivin mukaan.