Concordia Busista Nobina

Itse asun Tapanilassa jonka alueen liikennettä hoitaa melkein ainoastaan Nobina, enkä ole nähnyt yhessäkään Nobinan busseissa sitä uutta väritystä, ainoastaan samat Concordian värit ja uudet Nobina logot Concordian logojen/tekstien tilalla. Ja Concordia/Nobinahan osti HelB:ltä busseja. Niihin vaihtoivat Nobinan logot mutta ei värejä, onko tässä nyt sitten mitään järkeä? Välillä kaukaa kun tulee vastaan tälläinen niin luulen kyseistä autoa HelB:in autoksi :D
 
Edelleen löytyy kalustoa joissa komeilee Concordian nimi, ainakin osasta volvo 8700-autoja 483-490 Concordiaa vielä bongaa.
 
Niihin vaihtoivat Nobinan logot mutta ei värejä, onko tässä nyt sitten mitään järkeä?
Tässä edelleenkin odotellaan sitä päätöstä mahdollisista ns. tilaajaväreistä; ts. kaikki HSL-alueen bussit olisivat jonkin tietyn värisiä, jolla ne tunnistaisi ko. alueen busseiksi. Tällaiset tilaajavärithän on käytössä mm. Tampereella, Turussa sekä muualla maailmassa esim. Tukholmassa ja Lontoossa.
 
Itse asun Tapanilassa jonka alueen liikennettä hoitaa melkein ainoastaan Nobina, enkä ole nähnyt yhessäkään Nobinan busseissa sitä uutta väritystä, ainoastaan samat Concordian värit ja uudet Nobina logot Concordian logojen/tekstien tilalla. Ja Concordia/Nobinahan osti HelB:ltä busseja. Niihin vaihtoivat Nobinan logot mutta ei värejä, onko tässä nyt sitten mitään järkeä?

Eihän siinä mitään järkeä ole. Se myös kertoo, että liikenteen tuottajien väitteet siitä, että tuottajan brändiväritys olisi tuottajalle jotenkin tärkeää, eivät pidä paikkaansa. Jos pitäisivät, kaikki kalusto olisi jo maalattu brändiväreihin. Toivottavasti HSL huomioi saman seikan päätöksenteossaan ja osaa käytännön kokemuksen perusteella antaa oikean painoarvon tuottajien mielipiteille tuottajavärien tärkeydestä.

Toki tuottajakohtaisia erojakin on. Esim. Pohjolan Liikenne taitaa pitää bussinsa aika uskollisesti brändimaaleissa ja -teipeissä. VR-konsernissa brändiväritys onkin ymmärretty hieman paremmin. Kun vain vielä kaikki tuottajat ymmärtäisivät sen, että kaikkien markkinointivälineiden ensisijainen tarkoitus on palvella sitä, joka myykin sen tuotteen omalla nimellään. HSL-alueella myydään HSL:n järjestämää liikennettä.
 
Esim. Pohjolan Liikenne taitaa pitää bussinsa aika uskollisesti brändimaaleissa ja -teipeissä.

Tässä varmaan auttaa asiaa se, ettei omistaja ja nimi vaihdu jatkuvasti. Nämä connex-veolia-nobina-concordiat ja mitkä lieneekäänhän vaihtaa nimeään ja yritysilmettään niin usein ettei ehtisi vanha maali kuivuakaan kun jo pitäisi olla maalaamassa uutta yritysilmettä auton kylkeen.

Tilaajaväritys ratkaisisi tämän näppärästi – nimenmuutoksen myötä ei tarvitsisi kuin tilata uudet tarrat sivuikkunan alle.
 
Tässä varmaan auttaa asiaa se, ettei omistaja ja nimi vaihdu jatkuvasti. Nämä connex-veolia-nobina-concordiat ja mitkä lieneekäänhän vaihtaa nimeään ja yritysilmettään niin usein ettei ehtisi vanha maali kuivuakaan kun jo pitäisi olla maalaamassa uutta yritysilmettä auton kylkeen.

Toisaalta juuri sen luulisi korostavan tuottajan brändivärityksen tärkeyttä. Jos yritysilmeen vaihtaminen katsotaan tuottajan päässä niin tärkeäksi, miksei sitä sitten myös viestitä tuottajayrityksen tärkeimmässä tuotteessa eli busseissa?

Nobinalla ja Veolialla tosin painanee myös kokemus muista kaupungeista. Kun lähes kaikkialla muuallakin on tilaajaväritys käytössä, ei pelkästään Helsingissä jakseta lähteä oman brändimarkkinoinnin toimenpiteisiin.
 
Eihän siinä mitään järkeä ole. Se myös kertoo, että liikenteen tuottajien väitteet siitä, että tuottajan brändiväritys olisi tuottajalle jotenkin tärkeää, eivät pidä paikkaansa. Jos pitäisivät, kaikki kalusto olisi jo maalattu brändiväreihin. Toivottavasti HSL huomioi saman seikan päätöksenteossaan ja osaa käytännön kokemuksen perusteella antaa oikean painoarvon tuottajien mielipiteille tuottajavärien tärkeydestä.

Värien kirjo on toki melko suuri siihen nähden, että liikennöitsijät pitävä omaa väritystä tärkeänä. Nobinan tilanteen ymmärrän hyvin, koska nimi ja ilme vaihtuivat suurin piirtein samanaikaisesti kuin tilaajaväritystä alettiin näkyvämmin valmistelemaan. Voisi olla, että tilaajaväritys vaadittaisiin vain uusiin busseihin tai kaikkii uusiin kohteisiin, jolloin myös vanhoja busseja pitäisi värittää. Teippaus tai maalaus ei ole kuitenkaan ilmaista. Täysin tuulesta temmattuna voisi heittää sellaisenkin skenaarion, että Nobinalla olisi ollut suunnitelma teipata tai maalata autoja enemmänkin tämän vuoden aikana. Kun tilaajaväritystä on vakavammin valmisteltu, ei suunnitelmaa olisi toteutettu.
 
Nobina-konsernin kuljettajien työasut uudistetaan syksyllä 2013 kaikissa Pohjoismaissa. Nobina Sverigen uutinen, josta löytyy myös kuva uusista työasuista.

Lainaus uutisesta käännettynä:
"Syksyllä 2013 Nobina ottaa käyttöön uudet työasut, joissa on uudet leikkaukset, elegantit värit sekä mukavampi materiaali."
 
Nobina-konsernin kuljettajien työasut uudistetaan syksyllä 2013 kaikissa Pohjoismaissa. Nobina Sverigen uutinen, josta löytyy myös kuva uusista työasuista.

Lainaus uutisesta käännettynä:
"Syksyllä 2013 Nobina ottaa käyttöön uudet työasut, joissa on uudet leikkaukset, elegantit värit sekä mukavampi materiaali."

Nuo korkokengät vaikuttavat kovin käytännöllisiltä linja-autonkuljettajan asusteilta.
 
Nuo korkokengät vaikuttavat kovin käytännöllisiltä linja-autonkuljettajan asusteilta.

Muistaakseni jossain yhtiön sisäisessä tiedotteessa tuo nainen oli esitelty liikenne-esimiehenä tai vastaavana ;) Muutenkin kengät ovat yleensä kuljettajan itsensä hankittavana
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös