Helsingin linja 56

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,129
Maanantain HKL-Linjalla -palstalta saimme lukea, että poikittaislinja 56 "löysi käyttäjänsä muutamassa viikossa. Syyskuussa linjaa käytti 39 000 matkustajaa".

Kun linjaa on ajettu syyskuussa 22 päivänä, tuo tekee 1773 matkustajaa / vrk. Lähtöjä on 52+52, eli nousijoita on siis 17 / lähtö.

Kun HKL on otsikoinut uutisen "Poikittaislinja 56 tuli tarpeeseen" niin minusta tämä vaikuttaa oudolta. Olisikohan matkustajamäärästä tippunut nolla pois tai onko sattunut joku muu laskuvirhe, sillä eihän 17 matkustajaa per lähtö ole todellista tarvetta, vaan resurssien virheellistä kohdennusta.
 
Kun HKL on otsikoinut uutisen "Poikittaislinja 56 tuli tarpeeseen" niin minusta tämä vaikuttaa oudolta. Olisikohan matkustajamäärästä tippunut nolla pois tai onko sattunut joku muu laskuvirhe, sillä eihän 17 matkustajaa per lähtö ole todellista tarvetta, vaan resurssien virheellistä kohdennusta.

Mielestäni nuo luvut ovat varsin hyvät kokonaan uudelle linjalle ensimmäisten viikkojen aikana. Linjaa 56 perustettaessa ei tehty muutoksia muille linjoille, joten kenenkään ei ole ollut pakko siirtyä 56:lle muilta linjoilta. On myös huomioitava, että linjan 56 Kalasataman päässä on vielä toistaiseksi melko vähän asutusta. Tilanne tulee kuitenkin muuttumaan ensi vuosikymmenellä, kun entisille satama-alueille rakennetaan asuntoja. Voisin hyvin kuvitella, että vuoden päästä 56:n päivittäinen matkustajamäärä on yli 2000.

Linjan 56 matkustajamääriä on saattanut verottaa ruuhka-ajan liian kireästä kierrosajasta johtuva myöhästely. Ruuhkan kierrosaika tuleekin muuttumaan 65 minuutista 72 minuuttiin vuodenvaihteessa. Samalla linjalle lisätään kuudes auto, jolloin ruuhka-ajan vuoroväliksi tulee 12 minuuttia.
 
Joukkoliikennelautakunta päätti linjan perustamisesta 30.4.2008. Silloin arvioitiin, että linjan liikennöintikustannus on 800 000 euroa vuodessa. Nyt kiinnostaisi tietää, miten hyvin tuo arvio piti paikkansa, eli millä hinnalla liikennettä nyt hoidetaan voittaneen tarjouksen perusteella.

Jos tuo 800 000 e on oikea summa, ja jos selkeyden vuoksi oletetaan, että 39 000 x 12= 468 000 hlö on vuosittainen matkustajamäärä (oikeasti se on kymmeniätuhansia pienempi kesäliikenteen, joulunajan ym vuoksi), niin silloin yhden matkustajan kuljettaminen linjalla 56 maksaa 1,71 euroa.

Nyt lienee syytä toivoa, että alkukankeuden jälkeen linja moninkertaistaa matkustajamääränsä, sillä tuolla hintatasolla sen ylläpitäminen on kyllä kohtuuttoman kallista. Keskimäärin yhden bussimatkustajan kuljettaminen maksaa Helsingissä 1,18 e (vuoden 2007 kustannustaso).
 
Minusta tuntuu, ettei monellekaan matkustajalle ole vielä selvää, että Kalasatama metroasemalle kulkee jokin bussilinja ja että siellä on oikein "liityntäterminaalikin". Tuota h56:sta ei ole siis löytäneet muut kuin sellaiset, jotka ovat olleet niin valistuneita, että ovat tienneet siitä tai sitten ovat menneet sen kyytiin vahingossa.

Kuten Miskakin sanoi, on Kalasatama alueena kuitenkin vasta muuttamassa rooliaan tavarasataman ympäristöstä uudeksi urbaaniksi asuin- ja toimistoalueeksi. Viiskutonenkin on vielä ihan uransa alkuvaiheessa ja vasta vuodenvaihteesta sille tulee uudet bussit. Kärsivällisyyttä siis; ei Roomaakaan päivässä rakennettu. Siinänsähän h56:sen reitti näyttäisi varsin kätevältä poikittaisyhteydeltä luoteis-Helsingistä Kalasataman kautta itäiseen Helsinkiin.

Kalasatamaan voisi mielestäni päättää myös muita poikittaisia bussilinjoja, kuten 58/B sekä 59, joka kasvattaisi sen roolia liityntäterminaalina. Mutta riittäisiköhän Helsingin metron junien tulevan standardipituuden kapasiteetti siihen, että liikennevälinettä vaihdettaisiin nykyisten IK:n ja HN:n terminaalien sijasta Kalasatamassa?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt lienee syytä toivoa, että alkukankeuden jälkeen linja moninkertaistaa matkustajamääränsä, sillä tuolla hintatasolla sen ylläpitäminen on kyllä kohtuuttoman kallista. Keskimäärin yhden bussimatkustajan kuljettaminen maksaa Helsingissä 1,18 e (vuoden 2007 kustannustaso).

Laskelmasi perusteella riittäisi, että matkustajamäärä kasvaisi 44%, jotta linja pääsisi keskiarvoon. Koska linjaa pyöritetään osaksi valtion joukkoliikennetuella, on ihan luonnollista, että kustannukset siellä ovat keskimääräistä korkeammat.

Viiskutonenkin on ihan uransa alkuvaiheessa vasta ja vasta vuodenvaihteesta sille tulee uudet bussit.

Höpö höpö, tässä viestissä kerrotaan uusien bussien jo tulleen.
 
Tuota h56:sta ei ole siis löytäneet muut kuin sellaiset, jotka ovat olleet niin valistuneita, että ovat tienneet siitä tai sitten ovat menneet sen kyytiin vahingossa.

Sitä mainostettiin aika paljon esim. Vartissa ja Helsingin uutisissa ja siitä tuli Kannelmäen alueella ainakin ihan erillinen mainoskin postin mukana. Taitaa olla tuossa hyllyssä tallessakin...

Edittiä: Jep, mainoksessa on etusivulla aikataulut, sisällä kartta ja takakannessa pysäkkiluettelo.
 
Sitä mainostettiin aika paljon esim. Vartissa ja Helsingin uutisissa ja siitä tuli Kannelmäen alueella ainakin ihan erillinen mainoskin postin mukana.

Meikäläinen oli ainakin siinä uskossa, että niitä mainoksia olisi postin mukana jaettu vähän muuallakin kuin Kannelmäessä - jopa meille oli tullut mainos, vaikka asun Maunulassa Pakilantien varrella :)
 
Näemmä erään joukkoliikennefoorumilaisen palautteen eteen on töitä tehty.. :) ;) Alussahan tuota linjaa ei pahemmin mainostettu, joten olisi nyt kiva tietää että onko matkustajamäärät mainoskampanjan ja Kannelmäkipäivän jälkeen noussut. Harmi vaan kun nuo uudet bussit linjalle tulivat, aikasemminhan linjalla on ollut laadukkaita Hintti Scanioita ja Uukkareita. Nyt ne sitten vaihtuvat mm. uusiin Volvoihin.. :icon_frown:
 
Meikäläinen oli ainakin siinä uskossa, että niitä mainoksia olisi postin mukana jaettu vähän muuallakin kuin Kannelmäessä - jopa meille oli tullut mainos, vaikka asun Maunulassa Pakilantien varrella :)

No paljon mahdollista mutta en voi kommentoida muiden alueiden tilannetta kun en asu kaikkialla Helsingissä.
 
Takaisin
Ylös