Ovatko Helsingin bussilinjat ajan tasalla?

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Helsingin bussilinjoihin ei ole tullut isompia muutoksia vuosikausiin. Vastaavatko nykyiset linjat tämän päivän kysyntää, vai olisiko aihetta isompaankin linjastoremonttiin? Omasta mielestäni tulisi tehdä täydellinen, hyvin pohjustettu remontti kaikille linjoille. Helsingin keskustan linjoja tulisi vähentää ja satsata enemmän poikittaislinjoille. Vaihdot pitäisi tehdä helpoiksi ja keskittää ne muutamille keskuspysäkeille jokaisella alueella. Vaihtojen pitäisi olla toimivia myös Helsingin ulkopuolelta tuleville, pikavuoroilta ja vakiovuoroilta pitäisi matkan varrella olla kätevät vaihtoyhteydet.
 
Kyllähän bussilinjastoa voisi rukata paljonkin. Ongelmana on kuitenkin, että matkustajavirrat ovat tavallaan mukautuneet jo olemassa olevaan verkkoon, eli on vaikea arvioida, olisivatko matkustajamäärät suuremmat toisenlaisella reitityksellä. Suunnittelussa on omat mutkansa, ja myös kilpailutusajanjaksot johtavat siihen, ettei koko linjastoa voi laittaa nurinniskoin hetkessä.
 
linjastouudistus

Helsingin linjastoa voisi todellakin siivota melkoisesti, vaikka ihan ensiksi auttaisi edes ikuisen epäkohdan eli samaa reittiä käyttävien linjojen jatkuvan peräkkäinajon korjaaminen!Menkääpä vaikka Haagaan Palokunnnan pysäkillle, niin jo tulevat 40 ja 63 peräkanaa ja kohta toki 41:kin liittyyy letkaan. Sörnäisissä taas liki kaikki kuuskymppiset ajavat peräkkäin. Tämä nyt ei liity varsinaisesti linjastoon, mutta likeltä liippaa. Linjoja voisi kyllä karsia aika paljonkin, jos seutulinjojenn tarkoitus on ajaa ikuisesti keskustaan asti, niitten tarjonta pitäisi käyttää Helsingin sisäpuolellakin paremmin. Tietysti pohdittavaksi tulee , olisiko hyvä rakentaa linjasto suurimmilta osin lähiöitten osalta syöttölinjastoksi rautateille, kun muuta järeää liikennettä ei Helsingissä ole...Tai sitten muuttaa systeemi sellaiseksi, että jokaista pääväylää ajaa nykyisiä seutulinjoa vastaava runkolinja, nivelauto tietenkin, tiuhaan tahtiin ja se ajaisi jonkin aluekeskuksen liittymäasemalle, joka saisi olla juna-aseman yhteydessä. Näin aluekeskuksen asemalla voisi valita junan suoran keskustaan, tai linja-auton ns. välimaastoon. Tässä vaihtoehdossa osa Helsingin sisäisistä linjoista voisi karsia päälleekkäisinä pois. Mutta nykyinen kaikenmaailman Hevonperiltä suoraan keskustaan köröttävien ikiomien linjojen päällekkäisjärjestelmä ei voi enää olla tehokas.Poikittaislinjoja pitäisi tosiaan lisätä ja vähintään muuttaa suurin osa niistä kokopäivälinjoiksi, kulkevathan ihmiset kaupungin poikki muutenkin kuin vain töihin ja takaisin! Ns. keskustalinjat pitäisi muuttaa raitiovaunulinjoiksi. Vaikka meillähän ei koskaan olekaan ollut moista todellista jakoa kantakaupunkilijojejn ja muitten välillä, kuten Tukholmassa. Mitä taas tulee kilpailutukseen ja sen rajoituksiin , niin eikös tilaava osapuoli voi aika pitkälti sanella milloin ehdot muutetaan yms.? Jos tämä kilpailöutus nyt ylipäänsä on oikeasti tarkoituksenmukaista ja taloudellista.
 
Re: linjastouudistus

23Ají Anárjiri sanoi:
... Ns. keskustalinjat pitäisi muuttaa raitiovaunulinjoiksi. Vaikka meillähän ei koskaan olekaan ollut moista todellista jakoa kantakaupunkilijojejn ja muitten välillä, kuten Tukholmassa.
1970-luvun alkupuolelle asti oli kyllä käytössä keskustalinja-auto -systeemi. Esim. kertalippujen hinta oli niissä sama kuin raitiovaunuissakin. Lipuissa oli vyöhyketunnus O. Peltilinjakilvissä oli numeron ympärillä punainen rengas (O) osoittamassa, että kyseessä oli edullisempi keskustabussi. Tällä tavalla kantakaupungissa matkustavat ohjattiin käyttämään vain niitä eivätkä nuo matkustajat kuukausilipuillakaan voineet matkustaa esikaupunkibussilinjoilla.
 
Re: linjastouudistus

23Ají Anárjiri sanoi:
Tietysti pohdittavaksi tulee , olisiko hyvä rakentaa linjasto suurimmilta osin lähiöitten osalta syöttölinjastoksi rautateille, kun muuta järeää liikennettä ei Helsingissä ole...Tai sitten muuttaa systeemi sellaiseksi, että jokaista pääväylää ajaa nykyisiä seutulinjoa vastaava runkolinja, nivelauto tietenkin, tiuhaan tahtiin ja se ajaisi jonkin aluekeskuksen liittymäasemalle, joka saisi olla juna-aseman yhteydessä. Näin aluekeskuksen asemalla voisi valita junan suoran keskustaan, tai linja-auton ns. välimaastoon. Tässä vaihtoehdossa osa Helsingin sisäisistä linjoista voisi karsia päälleekkäisinä pois. Mutta nykyinen kaikenmaailman Hevonperiltä suoraan keskustaan köröttävien ikiomien linjojen päällekkäisjärjestelmä ei voi enää olla tehokas.
Syöttölinjoissa rautateille on vain se vika, että junat tulevat keskustaan kahta reittiä pitkin kun taas monien työmatkat päättyvät pääväylien bussilinjojen varrelle. Mielestäni noiden Hevonperän suorien linjojen lakkauttaminen on erittäinkin haitallista. Ilmeisesti monien ei-hevonperäläisten on sitä hankala käsittää. Oletetaan, että ihmiset suoran linjan loppuessa ovat valmiita ensin hakeutumaan syöttölinjalla kaupunkirata-asemalle (syöttöliikennettä ei todellakaan ole luotu samassa tahdissa kuin suoria linjoja on huononnettu), sitten vaihtamaan junaan ja vielä Pasilassa tai Helsingissä tekemään toisen vaihdon päästäkseen työpaikalleen. Nollasta vaihdosta kahteen vaihtoon... Saattaa monelle tulla kiusaus oman auton ostamiseen.

Muistaakseni viimeisimmässä joukkoliikennekyselyssä matkustajien antama arvosana olikin laskenut. Mielestäni otettaessa kaupunkirata käyttöön ei pitäisi ajaa alas bussiliikennettä, vaan autoliikennettä, joka nyt päinvastoin hyötyy bussien vähenemisestä. Miten, tietulleilla, joiden tuotto pitäisi tietysti käyttää bussiliikenteen ylläpitoon. Ei vain taida olla poliittisesti kovin kiitollinen tehtävä.

Matka-ajat seutulinjoilla ovat linjojen yhdistelyn vuoksi selvästi kasvaneet, siksi vihonviimeinen asia, joka voidaan tehdä on lakkauttaa Helsingin sisäiset päällekkäiset linjat, jolloin lisää sisäisiä matkoja tekeviä helsinkiläisiä tunkisi Hevonperän busseihin. Aivan samahan pätee Hevonperän suoriin juniin, ei ole vaikea kuvitella millainen äläkkä nousisi, jos "suorat" paikallisjunat alkaisivat kaikki pysähtelemään ottaakseen matkustajia Helsingin asemilta. Nyt jo olisin sitä mieltä, että Helsingin sisäisen lipun ei tulisi kelvata seutulinjoilla, aivan kuten joskus kymmenisen vuotta sitten vielä olikin. Ainakaan ei ruuhka-aikoina.
 
Heikinlaakso tarvitsee pikalinjan. Torpparinmäelläkin on sellainen. =/
 
Esitetty näkökanta suorista linjoista on sekin oikeastaan ihan hyvin perusteltavissa ja en mitenkään voikaan asettua kannattamaan vain jotakin vaihtoehtoa pelkästään. Malleja on kait liki niin monta kuin kaupunkejakin. Mutta minähän ajattelinkin runkolinjojen olevan sellaisia, jotka tulevat keskustaan eri reittiä kuin junat, eli näin ollen vaihtoja tulisi vain yksi useimmille. Jos taas halutaan nopeuttaa seutulinjojen kulkua ja lopettaa vielä helsinkiläisten oikeus niitä sisäisiin matkoihin käyttää, niin silloin HKL:n lipun hintaa tulee laskea roimasti ja seutubussien pysähtymiskäytäntöä muuttaa. Jonkinlaiset pikalinjat eivät joka tapauksessa olisi hullumpi vaihtoehto, vaikka hassuinta niitä kyllä on ollut käyttää esim. Martinlaakson suunnalla, josta on jo suora ja nopea junayhteys. Kaikkinensa linjastouudistus on varmasti aikaa vievä asia, mikäli siihen ikinä tosissaan edes ryhdytään.
 
Heikinlaaksollakin oli 10 vuotta sitten pikalinja

a__m sanoi:
Heikinlaakso tarvitsee pikalinjan. Torpparinmäelläkin on sellainen. =/
Heikinlaaksolla oli oma pikalinja ennen Tikkurilan kaupunkiradan valmistumista, oliko se nyt 1996. Silloin bussi 75X kulki Puistolasta Heikinlaaksoon ja sieltä Jakomäen liittymän kautta suoraan moottoritielle. Torpparinmäen pikalinja ei kyllä kovin usein kulje, pari lähtöä vuorokaudessa näyttää olevan sillä... Oliko tällä 732K-seutulinjalla paljon käyttäjiä Tattarisuon ja hautausmaan suunnassa?
 
Takaisin
Ylös